Minister Infrastruktury w sprawie polityki parkingowej- list z dn. 8 kwitnia 2020
Treść listu z MI:
Minister Infrastruktury, działając na podstawie art. 244 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.), zawiadamia, że wniosek z dnia
10 lutego br. przekazany drogą elektroniczną przez Ministerstwo Rozwoju w dniu 12 marca br. dotyczący
wprowadzenia odpłatności miejsc parkingowych, został uznany za bezzasadny.
Na wstępie należy wyjaśnić, że stanowiska postojowe dla pojazdów mogą być wyznaczane zarówno
w obrębie pasa drogowego drogi publicznej np. na pasie postojowym czy zatoce postojowej oraz na drodze
wewnętrznej np. parkingi osiedlowe, bądź na oddzielnych obiektach np. parkingi podziemne w budynkach
mieszkalnych.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470) droga
publiczna jest to droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której
może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej
ustawie lub innych przepisach szczególnych. Zarządcami dróg publicznych są: dla dróg krajowych –
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, wojewódzkich – zarząd województwa, powiatowych –
zarząd powiatu, gminnych – wójt (burmistrz, prezydent), publicznych w granicach miast na prawach
powiatu z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych – prezydent miasta. Od dróg publicznych należy
odróżnić drogi wewnętrzne, tj. drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu
pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym
tych dróg (art. 8 ustawy o drogach publicznych). Drogi wewnętrzne mogą być własnością organów
administracji publicznej) np. gminy, lub własnością podmiotu prywatnego np. spółdzielni mieszkaniowej.
Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz
zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego
braku - do właściciela tego terenu. Finansowanie ww. zadań, należy do zarządcy terenu, na którym jest
zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do właściciela tego terenu.
Z obecnie obowiązujących przepisów wynika generalna zasada odpłatności za parkowanie pojazdów
samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie
płatnego parkowania - art. 13 ust. 1 w zw. z art. 13b ust. 1 i 1b ustawy o drogach publicznych.
Kompetencje w zakresie ustalania strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego
parkowania, ustalania stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych
w tych strefach ustawodawca pozostawił właściwym organom samorządu terytorialnego – radzie
gminy/miasta (art. 13b ust. 3 i 4).
Rada gminy (rada miasta), ustalając strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego
parkowania ustala wysokość opłaty z tym, że opłata za pierwszą godzinę postoju pojazdu
samochodowego nie może przekraczać:
- w strefie płatnego parkowania - 0,15% minimalnego wynagrodzenia, w rozumieniu art. 2 ust. 1
ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r.
poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564);
- w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania - 0,45% minimalnego wynagrodzenia, o którym
mowa powyżej.
(...)
otrzymano elektronicznie, druga strona wniosku nie załadowała się.
opr. AF
Posted by Telewizja Opera
on 05:24.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0