Rozbiórka Lotnisk a Gospodarka Lokalna: Szansa czy Problem?
W Polsce obserwujemy zjawisko likwidacji lokalnych portów lotniczych, takich jak te w Legnicy i Kołobrzegu, co rodzi wiele kontrowersji oraz dyskusji na temat uzasadnienia ekonomicznego takich działań. Kwestia ta dotyka nie tylko aspektów logistycznych i komunikacyjnych, ale również szeroko rozumianego wpływu na lokalne gospodarki, szczególnie w kontekście turystyki.
Ekonomiczne uzasadnienie utrzymania małych, regionalnych portów lotniczych jest często podważane, przy czym wskazuje się na ich rzekomą nierentowność. Jednakże, jak pokazują przykłady takie jak port lotniczy Świnoujście-Heringsdorf, wpływ funkcjonowania lotniska na lokalną gospodarkę może być znaczący. Analizy ekonomiczne dla tego portu wskazują, że może on generować dodatkowe wpływy do lokalnej gospodarki na poziomie około 12 mln PLN rocznie, nawet po odjęciu dotacji na utrzymanie infrastruktury.
Wpływ na Lokalną Gospodarkę
Utrzymanie małego portu lotniczego w skali UE wiąże się ze średnimi rocznymi kosztami na poziomie kilkuset tysięcy euro, co jest porównywalne z kosztami prowadzenia innych lokalnych usług, takich jak żłobki. Problemem staje się jednak nie tyle sama ekonomiczna efektywność portów, ile brak szerszego uznania za dodatkowe korzyści wynikające z ruchu turystycznego generowanego przez lotniska.
Lista Zlikwidowanych Portów Lotniczych
W ciągu ostatnich lat Polska doświadczyła znaczącej redukcji w sieci lokalnych i regionalnych portów lotniczych. Wiele z nich posiadało bogatą historię i potencjał, który mógł zostać wykorzystany dla wspierania lokalnej gospodarki:
- Port lotniczy Jelenia Góra: Obsługiwał połączenia do Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus przed II wojną światową.
- Port lotniczy Gliwice: Połączenia do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu przed II wojną światową.
- Port lotniczy Katowice Muchowiec: Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy przed II wojną światową.
- Port Lotniczy Elbląg: Połączenia do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna przed II wojną światową.
- Port lotniczy Olsztyn Dajtki: Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową, a po wojnie do Bydgoszczy i Warszawy.
- Port Lotniczy Słupsk: Połączenia do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed wojną, później do Warszawy, Katowic, Wrocławia.
- Port lotniczy Szymany-Mazury: Jedyny reaktywowany, obsługiwał loty do Warszawy i Niemiec od 1996.
- Port lotniczy Gdynia, Port lotniczy Nysa, Port lotniczy Malbork, Port Lotniczy Opole, Port lotniczy Piła, Port lotniczy Koszalin: Również zlikwidowane, z różnymi historycznymi połączeniami.
Wnioski
Debata na temat zasadności likwidacji lokalnych lotnisk nie może ograniczać się jedynie do bezpośrednich przychodów z ruchu lotniczego. Musi ona uwzględniać szerszy kontekst wpływu na lokalną gospodarkę, szczególnie turystykę, która może generować znaczne dochody dla regionów. Niestety, zaniedbanie tej perspektywy prowadzi do utraty ważnych szans rozwojowych dla wielu obszarów Polski.
opr. SztucznInt.