Skarga Przedsądowa przeciwko Ministerstwu Infrastruktury: Bezpieczeństwo Rowerzystów w Centrum Zainteresowania
[Ziel. Gora], [1.3.2024] – W najnowszej inicjatywie prawnej, Adam Fularz z Polish News Agency podjął odważny krok, wysyłając pismo przedsądowe do Ministerstwa Infrastruktury (MI), w którym zarzuca niedawno wprowadzone zmiany w przepisach drogowych. Zmiany te, według Fularza, stawiają na szali bezpieczeństwo rowerzystów, szczególnie tych najmłodszych oraz użytkowników rowerów specjalnych, takich jak BMX czy rowery z ostrym kołem.
W sercu kontrowersji leży nowelizacja przepisów, która, jak twierdzi Fularz, eliminuje pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach dla rowerzystów korzystających z drog rowerowych. To zaniepokojenie dotyczy przede wszystkim rowerków dziecięcych typu BMX oraz rowerów typu ostre koło, które fabrycznie nie są wyposażone w hamulce. Fularz podkreśla, że konstrukcja rowerów BMX wymaga systemu rotorów do montażu hamulca, a rowery z ostrym kołem hamowane są techniką bocznego ślizgu.
Pismo przedsądowe zawiera groźbę pozwu sądowego, w którym Fularz zamierza udowodnić, iż zmiana przepisów może być równoznaczna z usiłowaniem spowodowania wypadków wśród słabszych użytkowników drogi. W swym liście do ministerstwa Fularz dołączył także link do filmu wideo, mającego na celu zilustrowanie problemu i podkreślenie potencjalnego zagrożenia dla bezpieczeństwa rowerzystów.
Kwestia ta wywołała szeroką dyskusję na forum publicznym, zwracając uwagę na konieczność zrewidowania przepisów w taki sposób, aby nie dyskryminowały one żadnej grupy użytkowników dróg. Bezpieczeństwo rowerzystów, zwłaszcza dzieci i osób korzystających z nietypowych jednośladów, powinno być priorytetem w planowaniu przestrzeni drogowej i tworzeniu przepisów ruchu drogowego.
Inicjatywa Fularza spotkała się z poparciem społeczności rowerowej i organizacji zajmujących się promocją bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wielu z nich dołączyło do apelu o ponowne rozważenie wprowadzonych zmian i zapewnienie, że drogi będą bezpieczne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od rodzaju pojazdu.
Ministerstwo Infrastruktury nie udzieliło jeszcze oficjalnej odpowiedzi na pismo przedsądowe. Społeczność oczekuje na dialog i otwartość na zmiany, które mogą uratować życie i zdrowie wielu rowerzystów w Polsce.
Sprawa ta podkreśla potrzebę ciągłego dialogu między twórcami prawa a społeczeństwem oraz konieczność uwzględniania szerokiego spektrum użytkowników dróg w procesie legislacyjnym. Rowerzyści z lubuskiego i całej Polski mają nadzieję, że ich głos zostanie wysłuchany, a bezpieczeństwo na drogach stanie się priorytetem dla wszystkich.
Opr. SzI dla Transport.org.pl