Autor: Jacek Wesołowski
Link do książki w wersji ebook bezpłatny: https://issuu.com/inspro/docs/miasto_w_ruchu
„Miasto w ruchu" opisuje, jak metropolie i miasteczka w Europie i na świecie godzą potrzeby transportowe swoich mieszkańców z zapewnieniem im wysokiej jakości życia bez spalin i hałasu. Omawia najnowsze tendencje w urbanistyce, a także w polityce Unii Europejskiej wobec miast. Bezlitośnie rozprawia się z mitem, że odpowiedzią na korki jest więcej dróg dla samochodów. Pokazuje promenadę pieszą, stworzoną w miejsce autostrady w Seulu, wysmakowane, francuskie tramwaje, system myta śródmiejskiego w Londynie. Szerzej omawia dwa szczególnie sprawne systemy komunikacyjne – Bazylei i Karlsruhe.
To książka napisana, aby zainspirować i dodać odwagi wszystkim, którzy chcą zmieniać oblicze polskich miast.
Niniejsza książka nie rości sobie pretensji do pełnej prezentacji trendów i zasługujących na uwagę rozwiązań w zakresie szeroko rozumianego transportu w miastach. W kolejnych rozdziałach znajduje się tylko prezentacja kilku rodzajów rozwiązań, „dobrych praktyk", które, zdaniem autora, są bardzo aktualne i zasługują na rozpowszechnienie jako inspiracja do działań możliwych także w Polsce.
(fragment ze wstępu do książki wg INSPRO)
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
- Jakie działania podjęły władze miasta Słupska w celu:
- wznowienia połączeń kolejowych całorocznych na trasie Słupsk- Ustka?
-- Pozdrawiam,
Odpowiedź
W odpowiedzi na Pana pytanie dotyczące określenia działań podjętych w celu wznowienia połączeń kolejowych całorocznych na trasie Słupsk - Ustka informuję, że organizatorem publicznego transportu kolejowego na terenie województwa pomorskiego jest marszałek województwa pomorskiego, który na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych powierza przewoźnikowi wykonywanie wojewódzkich przewozów pasażerskich. Organizator posiada niezbędne kompetencje do optymalnego organizowania usług przewozowych, w tym ustalania wielkości oferty przewozowej. Niemniej jednak Miasto Słupsk ze względu na konieczność zapewnienia sprawnej komunikacji zbiorowej w aglomeracji Słupsk-Ustka wystąpiło w pierwszym kwartale br. do urzędu marszałkowskiego z propozycją połączeń kolejowych. Wskazano wówczas, iż pożądany układ połączeń powinien zawierać nawet 10 par połączeń kolejowych.
Jednocześnie informuję, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpiły w bieżącym roku do robót budowlanych na linii 405. Mamy nadzieję, że zmiana parametrów technicznych infrastruktury kolejowej na odcinku ww. linii przyczyni się do zwiększenia liczby oraz optymalizacji obecnie funkcjonujących połączeń. Dlatego też Miasto Słupsk wielokrotnie występowało do PKP PLK S.A. w kwestii zakresu rzeczowego tej inwestycji.
Biorąc pod uwagę plany Słupska i Ustki dotyczące budowy komunikacyjnych węzłów integracyjnych oraz trwającą aktualnie modernizację linii kolejowej Szczecinek-Ustka uruchomienie połączeń kolejowych całorocznych byłoby komplementarnym działaniem ku realizacji polityki zrównoważonego transportu dla naszego regionu.
(...)
Karolina Chalecka
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
Radiotelewizji Prezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623 Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Informacja prasowa typu Public Relations
Od: Marta Zalewska PKO Leasing
Data: 4 stycznia 2018 12:28
Temat: Polskie autobusy zdobywają Skandynawię
Polskie autobusy zdobywają Skandynawię
PKO Leasing sfinansował 16 autobusów marki Solaris o wartości ok. 15 mln zł, które trafią do Szwecji.
W trzech pierwszych kwartałach br. lider rynku sfinansował w segmencie autobusów transakcje o wartości ponad 250 mln zł.
Do szwedzkiego Lund trafi 16 nowoczesnych autobusów Solaris Urbino 15 LE. Transakcję o wartości ok. 15 mln zł sfinansował PKO Leasing, lider rynku i segmentu autobusów. W trzech pierwszych kwartałach PKO Leasing odnotował w tym obszarze wzrost +61% r/r.
Nabywcą pojazdów jest Nobina Fleet AB. To przedsiębiorstwo o ponad stuletniej tradycji będące liderem autobusowego transportu publicznego w Skandynawii. Dysponuje około 3,2 tys. autobusów, które przewożą pasażerów nie tylko w Szwecji, lecz również w Danii, Finlandii i Norwegii.
Pojazdy, które trafią do Lund, zostały wyprodukowane przez firmę Solaris, czołowego wytwórcę środków transportu publicznego w Europie. Są to uniwersalne autobusy, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, sprawdzające się zarówno na liniach miejskich, jak i podmiejskich czy regionalnych. Napędzają je nowoczesne silniki Diesla spełniające restrykcyjne normy ekologiczne, wykorzystując m.in. technologię AdBlue obniżającą emisję tlenków azotu. Sfinansowane przez PKO Leasing 16 autobusów Solaris Urbino 15 LE wyposażonych jest w tzw. pakiet skandynawski. Obejmuje on m.in. podwojoną izolację ścian bocznych i sufitu, wydajniejsze ogrzewanie oraz podwójne szyby.
– Od 2013 roku sfinansowaliśmy dla Nobina Fleet już ponad 100 autobusów marki Solaris. PKO Leasing jest częścią największej grupy bankowej w tej części Europy. Traktujemy to jako zobowiązanie do budowania mostów, między gospodarkami, ale też między innowacyjnymi przedsiębiorcami. Nobina jest liderem transportu autobusowego w Skandynawii, który jest prekursorem innowacji, np. w regionie Kopenhagi będzie testować pojazdy autonomiczne. Z kolei Solaris to polska firma z tradycjami, która w ciągu 20 lat zdominowała europejską produkcję autobusów, mówi Grzegorz Szmit, Kierownik Zespołu ds. Współpracy z Pionem Klienta Strategicznego PKO BP.
Również w polskich miastach jeżdżą nowoczesne autobusy finansowane przez PKO Leasing. W tym roku m.in. trafiły do Kalisza i Krakowa. PKO Leasing jest liderem rynku leasingu. W trzech pierwszych kwartałach br. sfinansował autobusy o wartości 250 mln zł. Jest to wzrost o 61 proc. w porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku.
Wartość transakcji wszystkich firm leasingowych w segmencie autobusów w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku spadła r/r o 3 proc. i sięgnęła 1,08 mld zł netto.
Transakcja została sfinansowana przez szwedzką spółkę należącą do Grupy Kapitałowej PKO - PKO Leasing Sverige, która została założona we wrześniu 2013 roku w Szwecji. Działalność spółki leasingowej koncentruje się na finansowaniu autobusów marki Solaris na tamtejszym rynku.
Leasing to tylko jeden z produktów z szerokiej gamy oferowanej klientom korporacyjnym przez Grupę Kapitałową PKO Banku Polskiego. Ułatwienie zarządzania przepływami finansowymi, inwestowanie wolnych środków, pozyskiwanie finansowania działalności bieżącej, jak również planowanych i już realizowanych inwestycji – to wszystko jest możliwe dzięki kompleksowej ofercie i profesjonalnym doradcom Banku oraz spółek z Grupy.
Marta Zalewska
PKO Leasing
Biuro Marketingu i PR Biznesu Leasingowego i Faktoringu
ul. Grzybowska 78, 00-844 Warszawa
tel.: +48 722 032 818
PKO Leasing S.A. al. Śmigłego-Rydza 20, 93-281 Łódź
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Dzień dobry,
W ciągu ostatnich 12 miesięcy z wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 2 mln 855 tys. pasażerów - o 18% więcej niż w całym 2016 roku, kiedy obsłużono 2,4 mln pasażerów. To kolejny historyczny rekord Portu. Wzrosty odnotowano we wszystkich segmentach ruchu, a siatka poszerzyła się aż o 16 nowości. Kolejna – Zanzibar - do rozkładu wejdzie już 7 stycznia.
Więcej informacji w załączeniu, w razie pytań – pozostaję do dyspozycji. Zachęcam do korzystania z galerii zdjęć (fot. Port Lotniczy Wrocław): http://bit.ly/2lRQpw8
Znajdą w niej Państwo najważniejsze wydarzenia minionego roku.
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie,
ALEKSANDRA PALUS
+48 509 065 355
apalus@prexpert.com.pl
Wrocław, 4 stycznia 2018 r.
Informacja prasowa
Rekordowy rok wrocławskiego lotniska – blisko 2,9 mln pasażerów
W ciągu ostatnich 12 miesięcy z wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 2 mln 855 tys. pasażerów - o 18% więcej niż w całym 2016 roku. To kolejny historyczny rekord Portu Lotniczego Wrocław.
Zaczynając od stycznia 2017 roku, statystyki ruchu wskazywały na to, że Port Lotniczy Wrocław zmierza ku historycznemu rekordowi. Udało się - zeszłoroczny wynik 2,4 mln obsłużonych w ciągu jednego roku podróżnych lotnisko przekroczyło już po 10 miesiącach. Dzięki temu wrocławski port zamknął rok z wynikiem 2 855 071 obsłużonych pasażerów, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu do 2016 roku. – To ogromny sukces wrocławskiego lotniska, plasujący nas wśród najważniejszych regionalnych lotnisk w Polsce - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. - Warto zauważyć, że to stała tendencja. Z roku na rok obsługujemy coraz więcej podróżnych nie tylko z Wrocławia i Dolnego Śląska, lecz także z regionów ościennych: Opolszczyzny, Wielkopolski i województwa lubuskiego. Wyraźnie rośnie też liczba pasażerów zagranicznych odwiedzających Wrocław – dodaje.
Rekordowe wzrosty we wszystkich segmentach
W 2017 roku Port Lotniczy Wrocław zanotował wzrost we wszystkich segmentach ruchu. W przypadku połączeń niskokosztowych o 20,7% w odniesieniu do 2016 roku. Liczba pasażerów zwiększyła się również w segmencie połączeń krajowych – o blisko 12,6% i czarterowych – o 24%. Wciąż rozwija się segment sieciowych połączeń międzynarodowych – tutaj wzrost wyniósł 12,1%. Minione 12 miesięcy charakteryzowało się doskonałym wypełnieniem samolotów. Na najpopularniejszych trasach przekraczało ono 90%. Hitem były kierunki południowe, między innymi Teneryfa (średnie roczne wypełnienie: 94,4%), Lizbona (93,6%) czy Malaga (92,9%), a także Wyspy Brytyjskie, na przykład loty do Cork, Dublina, Londynu Stansted (92-93%). Najlepszym miesiącem dla portu był lipiec. Niemal 315,5 tys. obsłużonych wtedy pasażerów to ponad 22,3% więcej niż w tym samym okresie w 2016 roku. Mocnym akcentem zakończył się grudzień. Wrocławskie lotnisko obsłużyło wtedy blisko 202 tys. pasażerów - był to kolejny w tym roku, dziewiąty już miesiąc ze statystyką powyżej 200 tys.
Rekordowa siatka połączeń
O tak dobrych wynikach ruchu zdecydowało kilka czynników, między innymi bogata siatka połączeń. Latem do dyspozycji podróżnych była rekordowa liczba około 70 kierunków, a zimą ponad 50 - niskokosztowych, biznesowych, czarterowych. W minionym roku w rozkładzie lotów pojawiło się 16 nowości. Przewoźnicy zapowiadają już kolejne na 2018 rok. – We Wrocławiu pasażerowie mają do wyboru już kilkanaście południowych kierunków, w tym takie nowości roku 2017, jak choćby Palermo, które jako jedyni w Polsce obsługujemy wraz z tanimi liniami. Bardzo dobrą wiadomością jest również pojawienie się w rozkładzie Zurychu, gdzie latają debiutujące we Wrocławiu linie SWISS. To duży ukłon w kierunku pasażerów biznesowych – mówi Dariusz Kuś. 2017 rok przyniósł nowe możliwości podróżowania ze stolicy Dolnego Śląska. Wśród nowości pojawiły się tanie loty do Agadiru, Lwowa, Reykjaviku, Neapolu, Lizbony, na Majorkę, ale nie tylko. Ciekawymi propozycjami są również Edynburg, Gdańsk, Bruksela Charleroi i Tel Awiw, obsługiwane przez linie PLL Lot oraz Ryanair. Egzotyczną nowość stanowią czarterowe loty na Zanzibar, które (wchodzą do rozkładu 7 stycznia) pozwolą poznać magię kontynentu afrykańskiego. Obok Zanzibaru, nowością od biur podróży jest też Kefalonia, Tirana i Teneryfa.
Ciekawe widoki na 2018 rok
Równie obiecująco zapowiada się 2018 rok. Od nowego sezonu (koniec marca) z Wrocławia z liniami Wizz Air polecimy do Porto, Kutaisi, Bazylei Miluza i Göteborga. To efekt rozbudowy bazy operacyjnej węgierskiego przewoźnika na lotnisku we Wrocławiu i pozostawienia w niej drugiego samolotu. Przybędzie również operacji lotniczych na trasach do Londynu Luton, Eindhoven, Lwowa i Reykjaviku. Wizz Air planuje wzrost we Wrocławiu o około 50%. Wiosną siatkę uzupełnią także loty do Aten (Ryanair). Poza tym biura podróży współpracujące z wrocławskim lotniskiem ruszyły ze sprzedażą wycieczek na lato 2018. W ramach tak zwanego first minute zniżki sięgają nawet kilkudziesięciu procent. Nowymi propozycjami na wakacje, w stosunku do roku 2017, są Tivat, Ateny, Izmir i wyspa Djerba. Nowością, w porównaniu do lata 2017, jest też Teneryfa i „krótki" zimowy kierunek narciarski - Turyn. W planach są nowe inwestycje podnoszące komfort podróżnych. Po uruchomieniu we współpracy z przewoźnikiem POLBUS PKS szybkiego połączenia WRO Airport Express (pomiędzy terminalem a autobusowym Dworcem Wrocław przy ul. Suchej) oraz możliwością bezpłatnego postoju na parkingu VIP dla użytkowników Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych Vozilla, wrocławskie lotnisko zapowiada kolejne udogodnienia. Przy terminalu pojawią się nowe miejsca parkingowe. Planowana jest również budowa hotelu w pobliżu lotniska i rozbudowa płyt do odladzania samolotów.
Władze miasta Tomaszów Maz. udzieliły odpowiedzi w sprawie połączeń kolei przez to miasto:
Od:
Joanna Budny Data: 4 stycznia 2018 12:37
Temat:W sprawie połączeń z Łodzi p. Inowłódz Brzustów, Inowłódz- Dęba do Opoczna Południowego (CMK)
poniżej przesyłam odpowiedź w sprawie połączeń Łodzi z p. Inowłódz - Brzustów, Inowłód - Dęba. Jeszcze w tym tygodniu postaram się przesłać informacje dotyczące połączenia Tomaszów Warszawa.
Umowę na opracowanie dokumentacji (Studium Wykonalności i Program Funkcjonalno-Użytkowy) na elektryfikację linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, podpisał Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Jest to konieczne dla realizacji projektu elektryfikacyjnego 23-kilometrowego odcinka zaplanowanego przez Polskie Linie Kolejowe do roku 2020.
Elektryfikacja pozwoli mieszkańcom województwa łódzkiego bez przesiadek w Tomaszowie Mazowieckim dotrzeć elektrycznymi zespołami trakcyjnymi z Łodzi do Opoczna i odwrotnie. Możliwe będzie także uruchomienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej do Opoczna.
Realizacja projektu oznacza także zwiększenie dopuszczalnej prędkości na trasie do 100 km/godz. oraz budowę nowych przystanków kolejowych: Tomaszów Mazowiecki Ludwików i Kamień Opoczyński oraz przebudowę stacji i przystanków osobowych: Jeleń, Bratków, Szadkowice, Słomianka i dostosowanie ich do obowiązujących przepisów i standardów.
Obiekty przystosowane zostaną również do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w parkingi dla rowerów i samochodów, poprawione będzie także bezpieczeństwo na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych.
Pozdrawiam
--
Joanna Budny
Rzecznik Prasowy
Biuro Komunikacji Społecznej i Promocji
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim
+48 798 781 502
44 724 23 11 wew. 219
joanna.budny@tomaszow-maz.pl
Szanowni Państwo,
Opisujemy temat połączeń Opoczno Południowe- Łódź p. Tomaszów i gminę Inowłódz. Proszę o przesłania komentarza władz Tomaszowa Maz. do tego artykułu.
Pozdrawiam,
Adam
Czy kolej aglomeracyjna powinna połączyć Łódź z węzłem przesiadkowym na linii Centralnej Magistrali Kolejowej?
Czy możliwe jest wprowadzenie połączeń aglomeracyjnych na trasie Opoczno Południowe- Łódź (stacje kolei obwodowej)? Czy dzięki temu stacja Opoczno Południowe mogłaby się stać- od dawna wyczekiwanym- i jakże brakującym w regionie- węzłem na Centralnej Magistrali Kolejowej- jedynej linii kolei dużych prędkości- linii KDP- przechodzącej przez woj. łódzkie?
Czy kolej aglomeracyjna może- wyjść poza aglomerację łódzką, aby sięgnąć jej peryferiów, jakimi niewątpliwie jest- nijak nie skomunikowana ze stolicą regionu- jedyna stacja kolejowa na linii KDP w woj. łódzkim? Czy kolej aglomeracyjna- powinna tutaj dotrzeć? A może powinna to zrobić- szybko i z dużą prędkością? Infrastruktura- jest dość skromna, ale może okazać się wystarczająca dla startu połączeń.
Mogące się rozpędzić do np. 160 km/h składy mogłyby osiągnąć swoje maksymalne prędkości na krótkim odcinku linii KDP, by w Idzikowicach (nie wiadomo, czy jest tutaj sensowny kolejny przystanek, jeśli brak jest istniejącego peronu) skierować się na tor w kierunku Łodzi, przez Tomaszów Mazowiecki, i obsłużyć przystanki (proponowane zmienione nazwy: Inowłódz- Dęba, Inowłódz- Brzustów) oraz miasto Tomaszów. Pociągi zatrzymywałyby się po opuszczeniu Łodzi tylko w Tomaszowie Mazowieckim i być może w jednej- dwóch stacjach w pobliżu miejscowości Inowłódz. Obecnie czas przejazdu do Tomaszowa Mazowieckiego już dziś wynosi 34 minuty z dworca Łódź Widzew.
Po przebudowie infrastruktury, która mogłaby ruszyć niemal natychmiast, planowany czas przejazdu spadłby na całej trasie Łódź- Opoczno Południowe na linii CMK do 45- 50 minut.
Rys. Sieć połączeń poc. Pendolino. Czy mogłyby obsługiwać także woj. łódzkie?
cc wikimedia.
Czy możliwy w tym regionie jest kolejny węzeł kolejowy na miarę malutkiego choćby- nowego węzła w rodzaju Kutna? W którym podróżni mogliby się przesiąść z pociągów KDP- na często kursujące pociągi w relacji do Łodzi, a także- do kolejnego ważnego węzła- Kutna? Czy możliwe jest atrakcyjne połączenie skracające czas przejazdu np. z zachodu na południe tej części kraju?
Pociągi z Łodzi docierałyby do przystanku Opoczno Południowe po zelektryfikowanej trasie przez Tomaszów, Idzikowice. Mogłyby wykorzystać tor 4b tego przystanku (por. mapa) jako torowisko odstawcze, i kończyłyby tutaj bieg. Możliwe jest np. 6 relacji dziennie, skomunikowanych z ofertą połączeń ze stacji Opoczno Południowe i kursujących w relacji do Kutna p. Łódź Widzew, Zgierz- krótszą trasą. Oferta skupiałaby się na pasażerach kursujących w całej relacji Kutno- Opoczno Południowe, miałaby uzupełnić lukę w sieci połączeń dalekobieżnych, przy okazji szybko łącząc miasta regionu z dwoma węzłami przesiadkowymi.
Położenie Opoczna na linii KDP zostało ostatnio wykorzystane pod budowę przystanku.
Od czasów budowy CMK w latach 1971 - 1977 stacja Opoczno Południe nie była projektowana jako klasyczna stacja kolejowa z peronami, lecz jako mijanka, umożliwiająca wyprzedzanie wolniejszych składów przez szybsze, jako że Centralna Magistrala Kolejowa z założenia była budowana jako wydzielona linia kolejowa, przeznaczona przede wszystkim dla ruchu towarowego a także w późniejszym okresie jako linia wydzielona High Speed, już w czasie budowy dostosowana do prędkości powyżej 160 km/h.[1]
Położenie stacji, a zwłaszcza znaczne oddalenie stacji technicznej Opoczno Południe względem miasta Opoczno i klasycznej stacji kolejowej Opoczno na linii kolejowej Łódź Kaliska - Dębica nie warunkowało ruchu pasażerskiego aż do 16 października 2006, kiedy to otwarto po dostosowaniu dla obsługi ruchu pasażerskiego mijankę Włoszczowa Północ, ostatecznie przełamując casus CMK jako linii wydzielonej HS na rzecz linii kolejowej ruchu mieszanego. Od 2010 roku powstały szczegółowe plany dotyczące wykorzystania stacji Opoczno Południe oraz Idzikowice pod kątem przekształcenia ich w węzeł multimodalny. Ostatecznie wygrała jednak koncepcja Opoczna Południowego ze względu na bliskość linii kolejowej nr 25 oraz przemysłu ceramicznego - w mieście Opoczno, niedaleko CMK istnieje fabryka Ceramika Opoczno. Na Opocznie Południu pociągi zatrzymują się od 14 grudnia 2014 roku w ramach połączeń TLK i Interregio.
Rys. Propozycja łącznicy KDP w Opocznie nie wyszła nigdy poza fazę studiów. Warto zaproponować jej najtańszą wersję, dla poc. regionalnych między Łodzią a Kielcami czy w innych relacjach, ale obejmujące postój na możliwym przystanku bliżej centrum Opoczna.
Opr. na podst. Google Maps, użytek do celów edukacyjnych
Opr. na podst. Google Maps, użytek do celów edukacyjnych Rys.
Inne koncepcje dla Opoczna Południowego- Opoczno południowe jako tymczasowy węzeł przesiadkowy w okresie początkowym. Wykorzystanie istniejącego odcinka torowiska jako toru odstawczego dla poc. regionalnych i aglomeracyjnych z/ do Łodzi.
Opr. Na podst. wikimedia
opr. na podst., PKP PLK
Opoczno Południowe, cc wikimedia
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komunikat Urzędu Miasta Gdyni Gdyni z listopada 2017 roku:
„Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne.
Feralna decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości. W sporze sądowym miasto uzyskało poparcie polskiego rządu, który przystąpił do procesu, popierając żądania Gdyni.
Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską.
Obecny wyrok, nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej.
Skomplikowana sytuacja prawna czynnego lotniska wojskowego oraz trudne zagadnienia dopuszczalnej pomocy publicznej sprawiają, że negocjacje te nie są łatwe. Jednak determinacja władz Gdyni, zaangażowanie obu stron oraz realna, potwierdzona przez polski rząd (pismami ministrów rozwoju oraz infrastruktury) potrzeba wykonywania przede wszystkim tzw. lotów General Aviation w regionie oraz szkolenia pilotów innych pracowników branży lotniczej sprawiają, że jest możliwe, że już niedługo w Gdyni wylądują pierwsze małe samoloty cywilne. W tej kwestii miasto zakłada dalszą ożywioną współpracę z Komisją Europejską".
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Pytanie o zmianę rozkłady jazdy kolei na trasie Kraków- Zakopane dla poc. pospiesznych
Czytenicy pytają, co to za połączenie, które jeździ tylko raz w tygodniu w relacji Gdynia- Kraków- Zakopane, a do Zakopanego (mimo uruchomienia już 2 łącznic) jedzie z Krakowa aż 3:05 godziny? Czytelnicy cieszyli się że tabor typu Flirt pojawił się po latach na dworcu kolei żalaznej w Zakopanem. Ale skąd ów czas przejazdu?
Odpowiedź MIB:
linie kolejowe nr 97, 98 i 99 na odcinku Skawina – Zakopane są jednotorowe, w związku z czym występują liczne krzyżowania pociągów jadących w przeciwnych kierunkach. W ramach rocznego rozkładu jazdy 2017/2018 pociąg PKP Intercity Witkacy krzyżuje się z regionalnymi pociągami osobowymi nr 30540 i 30542 odpowiednio w stacjach Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz Osielec. Z uwagi na rzadszy termin kursowania pociąg ten narażony jest na postoje techniczne związane z przejazdem pociągów, które kursują z większą częstotliwością.
Dodatkowo w celu zapewniania obsługi Rabki Zdrój pociąg Witkacy został wytrasowany z wjazdem na przystanek osobowy Rabka Zdrój. Wobec tego pociąg pokonuje dłuższą trasę niż klasyczne składy wagonowe na trasie Kraków Główny – Zakopane.
PKP PLK SA realizuje inwestycję polegającą na budowie linii kolejowej Podłęże–Piekiełko, która ma stanowić najszybsze połączenie Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem. Projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna jest na etapie przetargu na dokumentację projektową. Otwarcie ofert planowane jest w I kwartale 2018 r. Budowa nowej linii umożliwi dalsze skrócenie czasu przejazdu na trasie, o którą Pan pyta.
(...)
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Od: media małpa
mib.gov.plData: czwartek, 28 grudnia 2017
Szanowny Panie Redaktorze,
wskazane przez Pana lotniska są byłymi lotniskami wojskowymi.
Zgodnie z „Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych" wykorzystanie na cele lotnictwa cywilnego istniejącej infrastruktury byłych lotnisk wojskowych może być zarówno podstawą do rozwoju lotnisk regionalnych i lokalnych, jak i rozwoju gospodarczego regionów. Kwestie wykorzystania infrastruktury byłych lotnisk wojskowych na cele lotnictwa cywilnego zostały również zawarte w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego. Niewykorzystywane nieruchomości stanowiące lotniska wojskowe lub ich części mogą być wykorzystane do założenia lub rozbudowy lotniska albo lądowiska cywilnego, o ile nie stoją temu na przeszkodzie potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub realizacja zobowiązań międzynarodowych oraz przepisy prawa Unii Europejskiej.
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury lotniskowej byłych lotnisk wojskowych, z dostosowaniem ich do obsługi komunikacji lotniczej, uzależniona jest od zainteresowania władz lokalnych wykorzystaniem tych lotnisk, opracowania realnych koncepcji technicznej rozbudowy, formuły pozyskiwania partnerów inwestycyjnych i kapitału do realizacji zakładanych przedsięwzięć.
W związku z powyższym, w kwestiach dotyczących modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniskowej byłych lotnisk wojskowych, która będzie wykorzystywana na cele lotniska cywilnego, należy zwracać się do władz samorządowych. Władze samorządowe odpowiadają m.in. za uwarunkowania i kierunki zagospodarowania nieruchomościami danego regionu, w tym również nieruchomościami byłych lotnisk wojskowych.
(...)
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Sent: Thursday, December 14, 2017 8:03 AM
To: media
Subject: Pytania do MIB w sprawie rozbiórek lotnisk lokalnych
Do MIB
Czy wg MIB lotniska z pasami utwardzonymi nie są już potrzebne? Spotyka je podobny los jak lokalne linie kolejowe.
W Chojnej pas startowy rozdzielono na pół i jedną część sprzedano na inne cele niż lotnicze, mimo że jest to w okolicy Berlina i sporo firm dowiadywało się o możliwość użytkowania całego lotniska.
W Rostkach dawne betonowe lotnisko- Flughafen Rostken- zarosło trawą i lasem. Mimo że to jest blisko Podlasia gdzie aktualnie w ogóle jest brak lotnisk z utwardzonymi pasami.
W Orzyszu przy granicy rosyjskiej na środku pasa startowego rosną drzewa. Środek pasa jest od wielu lat uszkodzony.
W Legnicy czy w Kołobrzegu lotniska są rozbierane.
W Brzegu-Skarbimierzu lotnisko betonowe rozebrano. Podobne plany są w Szprotawie. W Krzywej k. Bolesławca i w Stargardzie pasy startowe zabudowano mimo że w pobliu są większe miasta.
Gdy jadę drogą Zielona Góra- Nowa Sól, między Niedoradzem i Otyniem stoi wielka reklama "sprzedaż płyt lotniskowych". Jak mniemam, pochodzą one z rozbiórki lokalnych lotnisk z utwardzonymi pasami na terenie woj. lubuskiego.
Co MIB o tym sądzi?
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.