Na trasie do Komańczy z Zagórza znów nie kursują pociągi. Państwowo- komunalnemu przewoźnikowi Przewozy Regionalne zepsuły się dwa autobusy szynowe. Jednocześnie w okolicy jest pięć innych autobusów szynowych ale konkurencyjnego przewoźnika prywatnego z którym państwowokomunalny podmiot walczy by wypchnąć go z rynku. Informacja pochodzi od osób z lokalnej społeczności.
Opr. A. Fularz
Redaktor otrzymał:
Od: Marta Markowska <marta.markowskana serwerze
lka.lodzkie.pl>
Data: czwartek, 20 września 2018
Temat: Pytanie o łódzką kolej miejską
Do: Adam Fularz
Szanowny Panie Redaktorze poniżej przesyłam odpowiedź na Pana pytania:
Łódzka Kolej Aglomeracyjna w 2017 roku przewiozła 3 819 000 pasażerów. To o 52% więcej niż w roku 2016, kiedy to z pociągów ŁKA skorzystało 2 520 000 osób. Według szacunków w 2018 roku ma być to już 4,5 miliona pasażerów. Jak wskazują powyższe dane – Spółka intensywnie się rozwija.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako jeden z niewielu przewoźników w Polsce w porozumieniu z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi w kwietniu 2017 roku wprowadziła pełne honorowanie biletów MPK Łódź w pociągach ŁKA na terenie Łodzi. Z kolei bilety strefowe ŁKA upoważniają do korzystania z komunikacji miejskiej w Łodzi. Wprowadzenie honorowania doprowadziło do bardzo znacznego wzrostu liczby pasażerów korzystających z kolei jako środka komunikacji miejskiej. Dla przykładu z przystanku Łódź Pabianicka w 2016 roku skorzystało 18 tysięcy osób, w roku 2017 było to już 51 tysięcy (wzrost o 185%). Podobnie sytuacja wyglądała z przystankami Łódź Dąbrowa, Łódź Chojny czy Łódź Widzew. Łódzka Kolej Aglomeracyjna w oparciu o dostępną infrastrukturę i tabor stale rozwija liczbę połączeń na terenie miasta. Spółka nie planuje w najbliższym czasie zmiany układu połączeń na terenie Łodzi, uruchomione zostaną natomiast nowe połączenia w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska czy Tomaszowa Mazowieckiego.
Znaczące zmiany nastąpią po wybudowaniu tunelu średnicowego łączącego dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z dwoma przystankami podziemnymi. Realizacja tej inwestycji doprowadzi do rewolucji w układzie połączeń krajowych, regionalnych i aglomeracyjnych. Tunel pozwoli na trasowanie pociągów z północy na południe i ze wschodu na zachód przez centrum Łodzi. Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma już przygotowany układ połączeń uwzględniających tunel. Doprowadzi on m.in. do znacznego zwiększenia liczby połączeń w aglomeracji miejskiej i samej Łodzi.
Szanowny Panie Redaktorze koszt przejazdu na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew wynosi 2,8 zł (bilet strefowy). Ceny o których Pan pisze nie obowiązują od kwietnia 2017 roku. Były to bilety wg. taryfy kilometrowej. W takiej ofercie biletomat na bieżąco podaje cenę wg położenia pociągu i wyznaczonej odległości (dzięki nadajnikom GPS).
Z poważaniem,
(...)
Marta Markowska
Rzecznik Prasowy
Naczelnik Wydziału
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
(..)
"Łódzka Kolej Aglomeracyjna" sp. z o.o.
Al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź (..)
NIP: 725-202-58-42; REGON: 100893710
KRS: 0000359408,(..)
www.lka.lodzkie.pl From: Adam Fularz [mailto:
adam.fularz na
wieczorna.pl]
Sent: Tuesday, September 11, 2018 10:52 PM
To: Rzecznik <rzecznik na serwerze
lka.lodzkie.pl>
Subject: Pytanie o łódzką kolej miejską
Do przewoźnika ŁKA
Cechą łódzkiego przewoźnika ŁKA jest obsługa niewielkiej liczby pasażerów. Przewoźnik ten obsługiwał jakiś czas temu ok. miliona pasażerów rocznie.
Pytanie: ile mln pasażerów rocznie ten przewoźnik obsługuje dziś, obecnie? Ile mln podróży obsługuje ten przewoźnik obecnie na terenie wyłącznie samego miasta Łódź?
Miałem dziwną sytuację w czasie podróży: z dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Widzew miałem w kasie zapłacić 10 PLN, ale z okazji promocji weekendowej mogłem kupić bilet wycieczkowy za około 9 PLN. Więc go kupiłem. W automacie wewnątrz pociągu cena tego biletu, którą zdziwiony sprawidziłem, wynosiła ok, 7,3 PLN i po chwili zmieniła się na jescze niższą. Było to dziwne. Mam w portfelu ów bilet za ok. 9 PLN. Skąd te różnice w cench? Był to pociąg typu Sprinter.
Opis pomysłu kolei miejskiej
Tymczasem działająca w ruchu miejskim kolej SKM Trójmiasto rocznie przewozi 35,5 mln pasażerów (2014), a więc ponad 30-krotnie więcej niż przewoziła ich jeszcze niedawno Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Pokazuje to jak wielkie są potencjalne możliwości lepszego wykorzystania kolei w transporcie aglomeracyjnym Łodzi. Kolej aglomeracyjna w Łodzi z powodzeniem może przewozić 10- czy 15-krotnie więcej pasażerów. Konieczne są jednak rewolucyjne zmiany w siatce połączeń i wprowadzenie połączeń typu SKM, wzorem trójmiejskiego przewoźnika i jego siatki połączeń.
Dla ekonomisty ewidentne jest że powodem porażki ŁKA jako przewoźnika jest skupienie się nie na przewozach miejskich, ale przewozach regionalnych, w dodatku z pominięciem największego generatora ruchu jakim jest znajdująca się do niedawna w modernizacji i przebudowie śródmiejska stacja kolejowa Łódź Fabryczna. Niestety, przewoźnik ten nie planuje żadnych zmian w ofercie po otwarciu dworca Łódź Fabryczna- jedynie składy z kierunku wschodniego (Koluszki, Skierniewice) będą korzystały z tego dworca, jak informuje przewoźnik w czasopiśmie Rynek Kolejowy. Nawet linia Zgierz- Łódź Widzew miała wówczas być obsługiwana wahadłowo kursującymi pociągami ŁKA:
"– Obsługa linii kolejowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz będzie prowadzona pociągami wahadłowymi, skomunikowanymi na stacji Łódź Widzew z pociągami kursującymi do/z Koluszek – kontynuuje A. Kulik. " (za
rynek-kolejowy.pl)
Jeśli zapytamy się dyskutantów na lokalnych grupach dyskusyjnych, czy Łódź może mieć szybka kolej miejska, odpowiedzą oni że przecież istnieje Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Z tym że ŁKA w żaden sposób nie jest szybką koleją miejską. ŁKA swoją ofertą przypomina przewoźnika Koleje Mazowieckie: obsługuje region, a nie miasto, aglomerację, jej relacje wybiegają daleko poza obszar ścisłej urbanizacji.
W przeszłości z sukcesem udało mi się wywalczyć powstanie systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Mam takie same plany wobec Łodzi. Zamierzam wylobbować powstanie SKM w Łodzi- na początek sieci dwóch linii kolei miejskiej.
Zasady jakimi się kieruję to:
połączenie dworca Łódź Fabryczna, jedynego dworca w centrum Łodzi, z sypialniami Łodzi: Zgierzem i Pabianicami, w czasie konkurencyjnym z transportem drogowym.
wykorzystanie możliwości szybkiej zmiany kierunku jazdy w nowoczesnych składach ezt
wykorzystanie do granic możliwości szans jakie daje tutejsza infrastruktura kolejowa.
Plan systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Łodzi
Obsługiwane byłyby początkowo dwie linie: S1 i S2.
Linia S1 kursowałaby co 30 minut w relacji:
Łódź Fabryczna
Łódź Niciarnia
Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
Łódź Stoki
Łódź Marysin
Łódź Arturówek
Zgierz
część kursów byłaby przedłużona w relacji:
Zgierz Jaracza
Zgierz Północny
Zgierz Kontrewers
Grotniki
Chociszew
Ozorków Miasto
Ozorków
Obecnie czas jazdy na odcinku jednotorowym Zgierz- Łódź Widzew wynosi 15 minut. Przy wprowadzeniu sztywnego, cyklicznego ruchu co 30 minut i wyeliminowaniu z tej trasy ruchu innych pociągów (towarowych, dalekobieżnych) istnieje możliwość obsługi tej trasy co 30 minut w obu kierunkach nawet mimo jednotorowego odcinka Łódź Widzew- Zgierz. Czas przejazdu na trasie Łódź Fabryczna- Zgierz wyniósłby ok. 22 do 25 minut i byłby konkurencyjny z innymi środkami transportu, nawet mimo zmiany kierunku jazdy składów na stacji Łódź Widzew.
Plan linii S1
(...)
Linia S2 kursowałaby w relacji Łódź Fabryczna- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)-Łódź Chojny- Pabianice. Czas jazdy wynosiłby ok. 40- 45 minut.
Trasa linii S2:
Łódź Fabryczna
Łódź Niciarnia
Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
Łódź Dąbrowa
Łódź Chojny
Łódź Pabianicka
Lublinek
Pabianice
Plan linii S2
Wydaje się, że wprowadzenie w Łodzi Szybkiej Kolei Miejskiej powiodłoby się mimo przewoźnika ŁKA. Proponowałem już kilkakrotnie, aby władze miasta powołały własnego, swojego przewoźnika komunalnego, któryby obsługiwał połączenia SKM. Nadal jestem zdania, że konkurencja przewoźników ożywi łódzką sieć kolejową (...)
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg
http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf