Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem Państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich, najpierw małymi samolotami, a później boeingami/ airbusami. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie. Inwestycję można przeprowadzać w mniejszych transzach, np. sukcesywnie przedłużając pas po 200-300 metrów rocznie.
Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.
Czy istniejący budynek lotniskowego hangaru lub inny nie może zostać przystosowany do roli niewielkiego terminala pasażerskiego pozwalającego odprawić 33 pasażerów jednorazowo w odlocie? Umożliwi to obsługę połączeń pasażerskich samolotami Saab z tego portu lotniczego. Dwóch przewoźników lotniczych w Polsce ma takie maszyny. Jeden z nich przed 2-3 laty obsługiwał loty Warszawy do mojego miasta- Zielonej Góry. Drugi z tych przewoźników przesłał mi swoje wymogi techniczne w 2016 r.:
Pytałem także w PLL LOT, czy linie lotnicze Lot są zainteresowane wykorzystaniem lotniska Krosno dla samolotu Embraer E-190 czy Q400 który może startować z krótkich pasów startowych?
W Krośnie pas startowy na lotnisku jest zaplanowany jako zbyt krótki dla linii LOT. Pas startowy musiałby być wówczas nieznacznie wydłużony do ok. 1550 metrów by samoloty pasażerskie mogły lądować. Pytałem, czy linie lotnicze Lot uruchomią loty tymi samolotami do Warszawy z miasta Krosno?
Warunkiem bardziej dochodowej w przysżłości rozbudowy pasa startowego lotniska ponad owe 1100 metrów jest budowa - pasa startowego z perspektywą obsługi w przyszłości- boeinga czy airbusa. Moim zdaniem układ terenu nie koliduje z zamiarem przedłużenia drogi startowej lotniska do np. 2100 metrów w przyszłości, ale mogę być w błędzie.
Wykorzystać efekt reklamowy
Proponuję także wykorzystać ogromny efekt reklamowy jakim jest uruchomienie lotów pasażerskich dla bezpłatnej promocji miasta i jego nazwy w światowych mediach. Loty możnaby uruchomić tylko promocyjnie, na okres np. 3 - 5 miesięcy, aby wykorzystać efekt reklamowy jaki daje uruchomienie lotów pasażerskich do Krosna. Myślę że wydatkowanie kwoty 5 mln PLN na dotacje do lotów pasażerskich przełoży się na bezpłatną reklamę nazwy miasta w wysokości ok. 8-10 mln PLN w mediach ogólnopolskich.
Negocjacje z liniami lotniczymi
Czy władze miasta zainteresowane są negocjacjami z liniami lotniczymi chętnymi do uruchomienia połączeń lotniczych do Krosna? Są co najmniej 2-3 takie linie w Polsce. Chcę ustalić, czy władze miasta w ogóle są zainteresowane wykorzystaniem portu lotniczego do promocji miasta i tymczasowego, okresowego zaoferowania lotów krajowych niewielkimi samolotami, np. Saab 340. Zabierają one na pokład 33 osoby.
Możliwe kierunki:
- Krosno- Gdańsk
- Krosno- Wrocław
- Krosno- Warszawa
Chcę aby władze miasta podjęły próbę dotowania takich lotów, jednorazowo, i aby spróbować przekonać linie lotnicze, by zbazowały jeden samolot na lotnisku Krosno, oraz aby powstał malutki terminal pasażerski do odprawy 33 osób jednorazowo w odlocie/ przylocie.
Z uwagi na dystans drogowy i kolejowy lotnicze połączenie krajowe np.
mogłoby się w mojej ocenie utrzymać np. w sezonie letnim. W znacznie mniej licznych miastach lotniska pasażerskie funkcjonują. Np. w Shannon czy w Knock w Irlandii. Jest w ogóle mitem że lotniska muszą być w pobliżu dużych miast. Praktyka tego nie potwierdza.
A czy w ogóle istnieje rezerwa terenu pod przedłużenie pasa w przyszłości do 2100 metrów albo zaplanowano to?
Czytelnik portalu
WNP.PL zaproponował dla innego lotniska taką inwestycję:
Uwazam ze (...), nalezy zbudowac pas startowy conajmniej 1600 m i szerokosci 35 m umozliwiajac ladowanie samolotu klasy Q400 czy transportowego C130 lub C295
Lotnisko winno byc budowane rowniez z wkladem MON, MWiA, MZ dla wojska jako rezerwa transportowa, straz graniczna, ratownictwo, a szczegolnie biznes, turystyka, i sport
- jaka jest odpowiedź władz miasta na argumenty tej osoby?
Czy władze miasta widzą w swoim mieście postój dla taksówek powietrznych wyposażony w poczekalnię etc.? Czy władze miasta uwzględniły w swojej strategii rozwoju aktywizację portu lotniczego? Czy w ogóle uwzględniły transport lotniczy w swych strategiach rozwoju?
- czy władze miasta mają jakieś oczekiwania odnośnie modernizacji portu lotniczego? Czy mają jakieś oczekiwania odnośnie terminalu- poczekalni pasażerskiej, długości pasa startowego i dostępności tankowania statków powietrznych?
- czy władze miasta dofinansowałyby i uwzględniły w planie transportowym kursy komunikacji miejskiej do portu lotniczego?
Z szacunkiem,
Adam Fularz,
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra
Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Krosno
Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę.
Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.
UZASADNIENIE STRAT- Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt
1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €
Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf
- obliczenie wpływów z turystyki
- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000
- straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko
Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen €
rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.
Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.
wg
http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf-
Załącznik: dotychczasowa korespondencja UM w sprawie portu lotniczego
Modernizacja lotniska w Krośnie jest prowadzona tak by, zaspokoić bieżące problemy i potrzeby związane z dostępnością komunikacyjną miasta i rozwojem firm inwestujących w przemysł lotniczy na terenie woj. podkarpackiego.
Lotnisko w Krośnie ma służyć przede wszystkim: rozwojowi szkoleń lotniczych, producentom statków powietrznych, obsłudze taksówek powietrznych i samolotów prywatnych.
Stworzenie lotniska użytku publicznego, związanego z regularnymi lotami pasażerskimi, jest kwestią zaawansowanego etapu rozbudowy, który zostanie uruchomiony jeśli będą ku temu możliwości finansowe.
Katarzyna Bęben
Pełnomocnik Prezydenta ds. Zarządzania Lotniskiem
- Kiedy jest planowane uruchomienie pasa startowego?
- jaką długość pasa startrowego przewidziano?
- czy istnieją pomieszcenia, np. aeroklubu, które możnaby wykorzystać do obsługi pasażerów linii rozkładowych, gdyby zdecydowano się na wprowadzenie rozkładowych lotów pasażerskich z Krosna?
Odpowiedzi:
zakończenie budowy pasa startowego wraz z odbiorami zaplanowano na koniec roku 2016
pas będzie miał długość 1100m
w przypadku wprowadzenia rozkładowych lotów pasażerskich w Planie Generalnym przewidziano budowę terminala
Pytanie
Wymagana długośc pasa startowego dla samolotów typu ATR- czyli większych maszyn abierających do 42 pasażerów to 1150 metrów. Państwo planują 1100 m. Czy będzie szansa na przedłużenie pasa startowego w przyszłości?
Odpowiedź
tak w ostatnim etapie modernizacji do 1710 m
Plan generalny lotniska w Krośnie podzielony jest na dwa etapy :
Etap I (2016 – 2025 r.)
Etap II (2026 – 2040 r.)
Zarządzający nie trzyma się ściśle etapów z Planu Generalnego i modernizacja lotniska realizowana jest w miarę możliwości finansowych Gminy.
Pytanie:
- dlaczego władze miasta planują budowę pasa tylko o długości 1100 metrów? Standardowe taksówki powietrzne wykorzystywane w Polsce to samoloty Saab 340A, wymagające ok. 1400 metrów pasa startowego.
Odpowiedź:
Modernizacja lotniska w Krośnie podzielona jest na etapy. I etap w którym powstanie pas o długości 1100 x 30 m ma służyć przede wszystkim:
Rozwojowi funkcji szkoleniowo – treningowej lotniska w Krośnie; stworzenie odpowiednich warunków dla funkcjonowania podmiotów szkoleniowych;
Optymalnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni lotniskowej dla rozwoju funkcji szkoleniowych;
Wzbogaceniu istniejącej oferty o szkolenia mechaników branży lotniczej;
Umożliwieniu firmom produkującym samoloty testowania ich na krośnieńskim lotnisku;
Budowana w tym etapie infrastruktura jest optymalna dla samolotu o kodzie B, tj. o rozpiętości skrzydeł do 24 m np. Mewa, Cessna 150/152, Cessna 172, AT-3, Cessna 441 (z ograniczeniami), Aerospactiale TB-20 , Piper Pa32R Saratoga, Piper Pa-46 Malibu Mirage, Beechcraft King Air C90GTx.
W Krośnie będą mogły operować wszystkie typy samolotów, na których obecnie prowadzone są szkolenia.
Drugi etap modernizacji lotniska przewiduje wydłużenie pasa startowego do 1710m .
Informacje prasowe:
Wszyscy zainteresowani rozwojem krośnieńskiego lotniska - przedstawiciele środowisk naukowych, edukacyjnych, szkoleniowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy branży lotniczej i samorządowcy wzięli udział w konsultacjach społecznych planu generalnego lotniska. Spotkanie odbyło się (19. 02 w PWSZ) w ramach projektu „Odlotowa Polska Wschodnia", realizowanego przez Krosno ze środków Unii Europejskiej.
Plan generalny lotniska (zwany inaczej master planem) jest scenariuszem rozwoju lotniska do roku 2040, z podziałem na etapy. Zawiera m.in. koncepcję rozwoju przestrzennego, planowany rozwój ruchu lotniczego, analizę finansową i ekonomiczną funkcjonowania lotniska, prognozę oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu poddanego konsultacjom społecznym wykonało konsorcjum firm Investeko S.A. oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Opracowanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Podstawowym założeniem planu generalnego jest wykorzystanie istniejącego potencjału lotniska dla wzrostu gospodarczego w regionie poprzez etapowy, zrównoważony rozwój infrastruktury i usług świadczonych w oparciu o lotnisko. Dokument jest oparty na obecnie obserwowanych oraz prognozowanych trendach rynkowych. W zależności od zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, powinien być weryfikowany i aktualizowany.
Projekt planu generalnego przewiduje następujące etapy rozwoju lotniska:
Etap rozruchowy (do 2015 r.) obejmuje przede wszystkim:
• budowę drogi startowej na kierunku głównym (najczęściej wykorzystywanym w operacjach lotniczych), o wymiarach 1100 m x 30 m, z oświetleniem i kanalizacją deszczową;
• przebudowę lotniskowej stacji paliw, która będzie umożliwiać tankowanie statków powietrznych zarówno paliwem bezakcyzowym (szkolenie lotnicze i przewóz) oraz obciążonym akcyzą (loty prywatne);
• budowę drogi kołowania w kierunku północnym;
• budowę dwóch nowych hangarów.
Całość prac związanych z realizacją inwestycji etapu rozruchowego prowadzona będzie „pod ruchem", to jest przy działającym polu wzlotów lotniska.
Na tym etapie lotnisko pozostanie lotniskiem użytku wyłącznego, co oznacza, że mogą być na nim wykonywane następujące rodzaje lotów:
• loty niehandlowe (szkoleniowe, prywatne, turystyka lotnicza);
• loty czarterowe wykonywane śmigłowcami oraz samolotami o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
• loty lokalne (zaczynające się i kończące na tym samym lotnisku – np. loty widokowe nad Bieszczady).
Etap I (do roku 2025 r.) obejmuje przede wszystkim:
• wzmocnienie nawierzchni trawiastej drogi startowej na kierunku pomocniczym, wykorzystywanej do startów i lądowań przy wiatrach wiejących z południa;
• dróg kołowania i płyt postojowych,
• zabudowy południowej strony lotniska – wielofunkcyjny terminal pasażerski, zabudowania techniczne.
W takcie tego etapu zakłada się stopniowe przejście do lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Oznacza to możliwość szerszego wykorzystania lotniska dla lotów pasażerskich bez konieczności spełnienia wszystkich wymagań, jakie obowiązują dla portów lotniczych. Na tym etapie z lotniska będą mogły korzystać samoloty pasażerskie początkowo do 20 pasażerów (np. Dornier DO 228 NG, Beechcraft King Air C90GTx, Cessna Grand Caravan EX), następnie do 50 pasażerów (np. DASH 7-100).
Planowane jest oparcie procedur podejścia i startu na sygnale satelitarnym (GNSS). Umożliwi to uzyskanie minimów operacyjnych wymaganych dla lotnisk komunikacyjnych bez konieczności ponoszenia kosztów inwestycji w urządzenia nawigacyjne. (...)
Etap II (do 2040 r.) obejmuje głównie:
• wydłużenie głównej drogi startowej do 1710 m,
• rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych,
• rozbudowę terminala pasażerskiego.
W trakcie tego etapu zakłada się stopniowe dojście do statusu lotniska użytku publicznego o pełnej certyfikacji jak dla portów lotniczych. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji na tym etapie możliwe będzie korzystanie z lotniska przez statki powietrzne zabierające do 100 pasażerów (np. AVRO RJ 85, ATR-72).
Autorzy opracowania zwrócili uwagę na pozytywne wyniki prognozy oddziaływania na środowisko. Szczegółowa analiza m.in. obciążenia akustycznego wykazała, że samoloty operujące na krośnieńskim lotnisku nie będą generowały ponadnormatywnego hałasu.
Istotną części opracowania są wstępne analizy: finansowa i ekonomiczna.
Analiza finansowa zawiera oszacowanie kosztów inwestycji, kosztów odtworzeniowych oraz kosztów operacyjnych lotniska. Ogólna wartość inwestycji niezbędnych do poniesienia na wszystkich etapach wynosi 166,5 mln zł netto. Na przychody lotniska składać się będą przychody z operacji lotniczych, z dzierżawy nieruchomości lotniskowych, z parkingów przylotniskowych, dochody stacji paliw itp. Analiza zawiera prognozowane stawki za operację lotniczą, stawki czynszu itp. W celu zwiększenia przychodów planuje się organizację kilku imprez masowych w ciągu roku na trawiastej części lotniska.
Analiza przychodów i kosztów wykazała, że dla wszystkich rozpatrywanych wariantów projekt będzie generował stratę w każdym roku prognozy finansowej. Na poziom straty najistotniejszy wpływ będzie miała wielkość amortyzacji, która jest największą pozycją kosztową w rachunku zysków i strat. Jednak dla wariantu optymalnego w ostatnim okresie analizy finansowej (lata 2030-2040) koszty utrzymania lotniska będą bilansowane przez uzyskane przychody, pomijając oczywiście koszty niepieniężne, tj. amortyzację. Co oznacza, że utrzymanie lotniska w tym okresie nie będzie stanowić lub będzie stanowić nieznaczne obciążenie dla budżetu miasta. Jedyną szansą dla lotniska Krosno – umożliwiającą zbilansowanie kosztów działalności operacyjnej przychodami – stanowi rozwijanie małej komunikacji lotniczej.
W analizie ekonomicznej dokonano obliczenia skutków społeczno – ekonomicznych rozwoju lotniska. Bezpośrednie koszty i korzyści ekonomiczne można podzielić na dwie grupy:
• Korzyści związane z realizacją inwestycji w mieście Krośnie. Są to przede wszystkim: wzrost poziomu zatrudnienia w związku z obsługą powstałego obiektu, wzrost poziomu zatrudnienia wynikający z realizacji inwestycji i prac odtworzeniowych, wzrost wartości netto terenów inwestycyjnych w pobliżu lotniska, wzrost dochodów netto firm lokalnych zaangażowanych w realizację części inwestycyjnej.
• Koszty i korzyści związane z uruchomieniem pasażerskiej komunikacji lotniczej. Składają się na nie przede wszystkim: koszty eksploatacji samochodów osobowych, koszty czasu użytkowników infrastruktury komunikacyjnej, skutki środowiskowe, skutki dla bezpieczeństwa.
W szerszym kontekście rozbudowa lotniska wpłynie na rozwój ekonomiczny regionu w wielu aspektach. Na szczególne uwzględnienie zasługują następujące elementy:
• Rozbudowa Lotniska Krosno pozwoli zarówno na rozszerzenie obecnie prowadzonej działalności, w tym na certyfikowanie pilotów (licencje zawodowe i liniowe) oraz mechaników lotniczych w skali ponadregionalnej, jak również umożliwi rozpoczęcie i aktywizację przewozów w ruchu regionalnym, czarterowym i General Aviation.
• Specjalna strefa ekonomiczna w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, w tym część przeznaczona wyłącznie pod produkcję lotniczą i okołolotniczą, jest istotnym uzupełnieniem inwestycji lotniskowej i stanowi z nią nierozerwalną całość. Lotnisko stanowić będzie bazę dla działalności gospodarczej związanej z produkcją i serwisowaniem statków powietrznych.
• Rozwój branży lotniczej spowoduje wzrost zapotrzebowania na absolwentów szkół technicznych i zawodowych o profilu lotniczym.
• Funkcjonowanie lotniska będzie także katalizatorem dla powstawania i rozwoju bazy hotelowej oraz infrastruktury gastronomicznej.
Projekt planu generalnego został złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z prośbą o zaopiniowanie. źródło:
http://www.krosno.pl/pl/aktualnosci/...sultacjom.htmlPytania:
dotyczy: portu lotniczego w Krośnie
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Odpowiedź
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
Lotnisko Krosno (EPKR) jest wpisane od 1969 r. do rejestru lotnisk cywilnych ULC, obecnie jako lotnisko użytku wyłącznego.
Od 2005 r. lotnisko stanowi własność miasta Krosna, od 2010 r. miasto jest zarządzającym lotniskiem. Lotnisko jak dotąd dysponuje wyłącznie polem wzlotów o nawierzchni trawiastej.
Od tego czasu miasto sukcesywnie podejmuje działania mające na celu rozwój lotniska Krosno, o których mowa w odpowiedzi na następne pytanie.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Na zlecenie miasta został opracowany plan generalny lotniska, opisujący planowany jego rozwój do 2040 r. Zakłada się stopniowy rozówj lotniska – punktem wyjścia jest obecny status lotniska. Zakłada się, że w latach 2016 – 2020 lotnisko uzyska status lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, natomiast po 2025 r. będzie to lotnisko użytku publicznego o pełnej certyfikacji. Plan generalny został pozytywnie zaopiniowany przez ULC, obecnie jest analizowany przez Ministerstwo Infrastruktury.
Do etapowego rozwoju lotniska zostaje dostosowany plan inwestycji w rozbudowę lotniska. Początkowy etap – odwodnienie projektowanych dróg startowych i dróg kołowania, ogrodzenie terenu lotniska, nadbudowa budynku na potrzeby zarządzania lotniskiem został zrealizowany w latach 2013-2014. W czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na kolejny etap inwestycji - utwardzona droga startowa o wymiarach 1100x30 m, droga kołowania, zabezpieczenie meteorologiczne, wyposażenie. Zostanie też zmodernizowana lotniskowa stacja paliw.
Po tej inwestycji lotnisko będzie miało kod referencyjny 2B – będzie mogło przyjmować kilkunastomiejscowe statki powietrzne.
Docelowo, po 20205 r. lotnisko dysponować będzie utworzoną drogą startową o długości 1710 m, co umożliwi obsługę samolotów z kilkudziesięcioma pasażerami na pokładzie.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Docelowa siatka połączeń na razie nie została określona. Na pewno lotnisko, oprócz general aviation, będzie mogło obsługiwać loty czarterowe, a także będą mogły zostać rozwinięte z europejskimi hubami.
Na razie trudno stwierdzić, czy będzie możliwe wsparcie lotniska Krosno przez samorząd województwa.
Dalsze odpowiedzi:
Parę informacji uzupełniających co do lotniska w Krośnie.
1) Niestety, ze względu przede wszystkim na obecne zainwestowanie, a także rzeźbę terenu i własność gruntów, maksymalna długość utwardzonej drogi startowej na kierunku głównym to nieco ponad 1700 m. W zależności od
ostatecznego przyjęcia spadków podłużnych DS wyjdzie ok. 1350 m
referencyjnej długości startu samolotu. To niemało, na ATR-42 (i nie
tylko) w zupełności wystarczy.
2) Trochę nieścisłości jest w stwierdzeniu "Port ten powstał w latach
1930-1932, rozbudowa do roli STOL-portu (portu dla samolotów o krótkiej drodze staru) nastąpiła od 1978 roku." Rzeczywiście, w 1978 r. powstała koncepcja rozbudowy portu lotniczego w Krośnie. W latach osiemdziesiątych ub. wieku wykonano podbudowę pod częściowe przedłużenie już wtedy zniszczonej DS oraz rozpoczęto budowę tzw. budynku portu. Na podbudowie się skończyło, zniszczonej w czasie wojny drogi startowej nikt nie remontował, budynek portu, obecnie w stanie niewykończonym, od dawna służy celom nielotniczym.
3) Zdziwił mnie akapit "Władze lokalnego aeroklubu chciały by władze
miasta Krosna wyremontowały pas startowy na swój koszt. Planowano
początkowo pas o dł. 1200 metrów i szer. 45 metrów, z opcja przedłużenia do 2 km, przy czym należy od razu zachęcać do stworzenia pasa o długości 2000 metrów- pozwoli to na kilkukrotne zwiększenie rentowności portu. Niestety, nie doszło do porozumienia. Dodatkowo władze chcą zabudować tereny na przedłużeniu jednego z trawiastych pasów startowych, co wpłynie na występujące zjawiska atmosferyczne, jak zauważają wynajęci eksperci."
Po pierwsze, doszło do porozumienia z władzami lokalnego aeroklubu.
Dowodem chociażby podpisanie na 20 lat umowy najmu budynków zajmowanych przez aeroklub. Aeroklub Podkarpacki w imieniu Prezydenta wykonuje część obowiązków zarządzającego lotniskiem. Aeroklub Podkarpacki stale współpracuje przy opracowywaniu szczegółów modernizacji lotniska. Doszło też ostatecznie do porozumienia z Aeroklubem Polskim - zostało spisane porozumienie o przekazaniu zarządzania lotniskiem (12 listopada ub. r.).
To było konieczne dla umożliwienia inwestowania przez miasto.
Po drugie, w jaki sposób zabudowa w sąsiedztwie lotniska wpłynie na
występujące zjawiska atmosferyczne? Na ile powstanie strefy inwestycyjnej z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł lotniczy i okololotniczy w sąsiedztwie lotniska ograniczy jego funkcjonowanie, a na ile poprawi rentowność?
4) Skoro pisze Pan o inwestycjach, to poruszmy temat pieniędzy. Inwestycje w lotniska do duży wydatek, zdecydowanie większy niż możliwości samorządów, zwłazcza na poziomie lokalnym. Unia Europejska nie dofinansowuje lotnisk komunikacyjnych, które nie są wpisane do sieci TENT.
Budżet państwa też tego nie robi. Miasto Krosno opracowało projekt
"Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie - I etap". Projekt ten został wpisany do indykatywnego wykazu projektów kluczowych Rgionalnego Pogramu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2007-2013, z przyznanym dofinansowaniem w wysokości 11 mln EUR. Przy pomocy tych pieniędzy chcemy wybudować DS o wymiarach 1100x30 m, dwie drogi kołowania, dwie płyty postojowe, ogrodzenie, oświetlenie i nawigację (NDB i PAPI, może w przyszłości wprowadzić procedury GNSS), rozbudować budynek na potrzeby zarządzającego lotniskiem.
Z takiego pasa już cokolwiek może latać.
Można się będzie na tym lotnisku szkolić (ktoś samoloty musi pilotować i
obsługiwać na ziemi), można będzie oblatywać nowowyprodukowane i
remontowane samoloty, może służyć dla General Aviation... No i jest
perspektywa dalszego rozwoju.
Teraz trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie niezbędnych dokumentów w procesie inwestycyjnym, w latach 2012-2013 będzie przeprowadzona inwestycja.
Zbigniew Piwka
kierownik Biura Rozwoju Miasta
Urzędu Miasta Krosna
--