Petycja dot. podjęcia planów odtworzenia spektakularnej atrakcji turystycznej o nazwie Kolej Sowiogórska
Do Sejmiku Woj. Dolnośląskiego
c/o UMWD
Drodzy Radni Sejmiku,
Koleje przez przełęcze i góry są atrakcjami turystycznymi. Niektóre budowano z zamysłem aby od razu były atrakcjami turystycznymi. Kolej przez Przełęcz Srebrną taką atrakcją kiedyś była. Wielki Kryzys spowodował jednakże jej kres.
Chcę aby w Polsce stworzono produkt turystyczny na skalę światową, proponuję więc aby przygotowano plany odbudowy jednej z wielkich atrakcji turystycznych regionu.
Wnoszę petycję aby przygotowano szczegółowe plany odbudowy odcinka kolei z Bielawy do przeł. Srebrnej- czyli przedłużenie linii od Bielawy do Srebrnej Góry- stacji Twierdza, a nawet chciałbym zasugerować aby odtworzono cały odcinek Srebrna Góra – przełęcz Srebrna - Słupiec- Ścinawka Średnia. Jak podają źródła, owa kolej "była to nie lada atrakcja turystyczna", dla jej budowy "należało przenieść 90.000m3 skał" [1].
Proponuję w tym celu odtworzenie spółki celowej, której udziałowcami byliby: UMWD, skarb państwa, powiat dzierżoniowski, samorządy lokalne i wojewódzki.
Proponuję by UMWD wyznaczył koordynatora projektu, osobę która będzie się zajmowała koordynowaniem prac nad odbudową tej atrakcji turystycznej, będzie za to wynagradzana i rozliczana. Z uwagi na stopień technologicznego skomplikowania tego zadania jest to w mojej ocenie konieczne.
Opis atrakcji
Byłem wczoraj w Górach sowich oglądać możliwości odbudowy "nie lada atrakcji turystycznej" - kolei widokowej przez Przełęcz Srebrną. Pozostały tutaj resztki podtorza i stare wiadukty o długości ponad 200 metrów.
Wnioski tej petycji:
Wnoszę aby powstała jakaś grupa robocza do spraw odbudowy tej wielkiej atrakcji turystycznej. Grupa robocza ta dokonałaby:
- oceny czy odbudowa trasy na pełnym odcinku przez przełęcz Srebrną do Słupca- umożliwiłaby szybszy dojazd koleją z Wrocławia do Nowej Rudy.
- oceny czy odbudowa kolei Sowiogórskiej na pełnej trasie z dodatkową nowozbudowaną łącznicą w kierunku Kłodzka w Ścinawce Średniej pozwoliłaby na zaoferowanie dodatkowej "trasy turystycznej" przez Góry Sowie w relacji Kłodzko- Wrocław.
Wówczas wszystkie składy spalinowe na tej trasie (np. te z Wrocławia do Kudowy- Zdrój) możnaby trasować przez Góry Sowie.
- przygotowania stanu własnościowego podtorza torowiska na odcinku Słupiec- Dzikowiec- Nowa Wieś Kłodzka- przełęcz Srebrna- wiadukt Srebrnogórski- Wiadukt Zdanowski- Srebrna Góra- celem przejęcia przez UMWD. Tereny te mogą być własnością Lasów Państwowych lub PKP S.A.
-ustalenia lokalizacji nowego przystanku Srebra Góra Twierdza- w proponowanej nowej lokalizacji przy wiadukcie Srebrnogórskim
-ustalenia nowego przebiegu łącznicy pozwalającej ominąć konieczność zmiany kierunku na stacji Wolibórz, co prze pierwotnym, poprzednim przebiegu tej linii kolei powodowało znaczną stratę czasu.
-ustalenia możliwości skomunikowania twierdzy ze stacją kolei "Srebra Góra Twierdza za pomocą funikularu, kolei gondolowej lub innych form transportu (obecnie kursuje kolejka turystyczna ciągnięta ciągnikiem oraz elektryczne wózki golfowe na trasie z parkingu na twierdzę)
-ustalenia możliwości wykorzystania kolei dla przewozu osób z rowerami sportowymi korzystającymi z tras enduro. Obecnie co 3 do 5 minut w weekendy w sezonie (np. w tą majówkę) ulicą Warowną przejeżdżały samochody terenowe wiozące po kilkanaście rowerów i kilkunastu riderów. Gdyby dowóz rowerów od ul. Polnej (baza rowerowa tras enduro, nieopodal przebiega trasa dawnej kolei) odbywał się za pomocą kolei oraz jakiejś innej formy transportu ich na odcinku końcowym do początku tras enduro z okolic polany przy górze Chochoł Wielki, kolej zdjęłaby z ulic Srebrnej Góry znaczną ilość ruchu drogowego. Sądzę że potok w sezonie rowerowym mógłby sięgnąć kilkuset osób z rowerami na godzinę w porze dziennej w weekendy.
- ekspertyzy budowlanej obu mostów, pod kątem wykorzystania ich dla lekkich pojazdów szynowych kolei turystycznej o:
Kwestie techniczne do rozwiązania
Jest kilka skomplikowanych dla mnie kwestii technicznych. Czy wymagana współcześnie jest szyna zębata na takiej linii? Do Harrachova w Czechach kolej kursuje obecnie bez pomocy szyny zębatej. W 2011 r. České Dráhy które obsługują tą trasę, zamówiło i zaklasyfikowało nowy typ pociągu regionalnego do klasy 840. Ma on dwa magnetyczne hamulce szynowe do obsługi w stromym terenie; przekładnia na 100 km / h) do tras w Liberecký kraj i niewiele różnych klas 841 (jeden magnetyczny hamulec torowy; maksymalna prędkość 120 km / h) dla tras w Kraj Vysočina. Od 2011 do 2012 r. dostarczono 16 sztuk 840 (840 001-016) do Liberecký kraj.
Maksymalne nachylenie na odcinku Nowa Wieś Kłodzka – Przełęcz Srebrna wyniosło 5%, a na odcinku Srebrna Góra – Przełęcz Srebrna nawet 6%- gdy kolej ta działała. Leszek Kumur pisze: "Największe nachylenie toru było na zboczu Ostrogu od strony Kotliny Żdanowa i wynosiło 60 promille."
Zagadnienie drugie dotyczy nośności wiaduktów która nie jest zbyt wielka. Czy możliwe jest zastosowanie jakiejś wersji taboru o ograniczonej wadze lub wprowadzenie warunków szczególnych aby uniknąć większych inwestycji w naprawę:
1. Mostu Dziewiczego nazywanego też Wiaduktem Żdanowskim o 24 metrach wysokości. Wiadukt ten wg informacji gminy Stoszowice- został niedawno gruntownie wyremontowany wielkim nakładem sił i środków finansowych.
2. Mostu Katarzyny zwanego też Wiaduktem Srebrnogórskim, który mierzył 27m. Wiadukt ten wg informacji gminy Stoszowice oczekuje na podjęcie remontu- brak jest decyzji co do dofinansowania jego reparacji.
Poprzednie obciążenia jakie te wiadukty znosiły to składy 125 tonowe, same parowozy miały 56 ton. (parowozy obsługujące go mogły uciągnąć zaledwie 125-tonowy skład, same ważąc po 56 ton). "Wykonana w czerwcu 1930r. ekspertyza obu mostów określiła koszt ich napraw na 180.000 marek."- jak podaje jedno ze źródeł. Do tego momentu tylko 1 z dwóch okazałych wiaduktów na trasie naprawiono.
na podstawie
- Leszek Kumor: Koleją zębatą w Sudetach Środkowych, [w:] miesięcznik „Na Szlaku", nr 11 (65), listopad 1994 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Leszek Kumor, Andrzej Ubysz: Kolejka Sowiogórska – część północna, [w:] w „Na Szlaku", nr 11 (89), listopad 1996 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Andrzej Szynkiewicz: Eulengebirgsbahn – czyli nierealne marzenie jakie zrealizowano, [w:] „Turysta Dolnośląski" nr 3/2003 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen2.html, dostęp: styczeń 2006)
- Bufe S. Eisenbahnen in Schlesien, Egglham 1989r.
- Jerczyński M. Koziarski S. 150 lat kolei na Śląsku, Wrocław 1992r.
- Jerczyński M. Przerwa T. Kolej Sowiogórska, Srebrna Góra 2002
- Messerschmidt W. Zahnradbahnen gestern - heute - in aller Welt, Studgart 1971
- Przerwa T. Dzieje Srebrnej Góry, Srebrna Góra 2001r.
- Scheer A. Zapomniane linie kolejowe w województwie wałbrzyskim [w:] "Rocznik Świdnicki" 1984r.
- ilustracje: wg dolny-slask.org