Szanowni Państwo,
w załączeniu i poniżej znajdą Państwo informację prasową dot. nowej rządowej polityki w zakresie rozwoju sieci lotnisk.
Warszawa, 11.06.2019 r.
CPK i porty regionalne. Rządowy program
rozwoju sieci lotnisk zostanie zastąpiony
Jak zaplanować rynek lotniczy w Polsce, uwzględniając budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? W sprawie rządowej polityki w zakresie rozwoju sieci lotnisk spotkali się dziś w Warszawie przedstawiciele m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC, Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i CPK. Nowy dokument powinien zostać opracowany do 2020 r.
Dynamiczny rozwój ruchu lotniczego w Polsce i planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego niosą ze sobą konieczność wypracowania nowych założeń oraz podejścia do polityki lotniczej, w tym w zakresie dotyczącym sieci lotnisk. Ostatni rządowy dokument dotyczący tego obszaru, czyli Program rozwoju sieci lotnisk i urządzeń naziemnych, został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 8 maja 2007 r. i przez tych 12 lat został częściowo zrealizowany, a w pozostałym zakresie zdążył się zdezaktualizować.
– Decyzja o budowie CPK została już podjęta, jest realizowana i określa ramy polityki lotniczej. Z tego powodu istniejący Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych wymaga zastąpienia nowym dokumentem. To od przedstawicieli środowiska zależy przedstawienie wspólnego stanowiska co do zakresu, roli i metodologii, którą powinniśmy się kierować w pracach nad tymi fragmentami polityki lotniczej, które będą dotyczyć rozwoju sieci lotnisk – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak zauważa wiceminister infrastruktury, w perspektywie kilkunastu lat na polskim rynku można spodziewać się dużego wzrostu ruchu, związanego m.in. z dodaniem dodatkowej przepustowości w postaci CPK. – Budowa dużego portu przesiadkowego w danym kraju nie musi wcale wiązać się ze zmianą proporcji udziału w ruchu lotniczym. W tym kontekście budowa CPK może być dla lotnisk regionalnych szansą, a nie zagrożeniem – podkreśla Mikołaj Wild.
Inicjatorami spotkania byli przedstawiciele środowiska lotniczego, w tym Związek Regionalnych Portów Lotniczych zrzeszający lotniska odpowiadające dziś za 60 proc. ruchu lotniczego w Polsce. Spółka CPK podjęła się organizacji pierwszego z serii warsztatów. Uczestnicy rozmawiali o aspektach tworzenia polityki lotnictwa, jej zakresie, horyzoncie czasowym i metodyce, ale też m.in. o niedostatkach infrastruktury lotniczej w centralnej Polsce, niskiej przepustowości infrastruktury i ograniczeniach środowiskowych.
– Podjęliśmy się organizacji warsztatów jako równoprawny członek środowiska lotniczego. Jako cała branża widzimy potrzebę i konieczność wypracowania wspólnego stanowiska wobec wyzwań, jakie niesie rosnący ruch lotniczy. CPK jest projektem komplementarnym wobec istniejącej sieci lotnisk, który ma zwiększyć synergię całego systemu, dlatego dzisiaj na sali mamy wszystkich zarządzających infrastrukturą lotniskową – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej.
Według Mariusza Szpikowskiego, prezesa Państwowego Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze i dyrektora Lotniska Chopina w Warszawie, rozwój portów regionalnych w ostatnich latach może cieszyć, niemniej nie zawsze szedł on w parze z ich dodatnimi wynikami finansowymi, a czasami wiązał się z kanibalizacją rynku. – Opracowanie strategii jest zatem konieczne, aby umożliwić zdrowy rozwój portów regionalnych realizujących zarówno interesy regionów, jak też państwa polskiego – podkreśla Mariusz Szpikowski.
– Projekt CPK jest szansą także dla lotnisk regionalnych. Wierzymy, że w związku z jego realizacją, w polskim prawie dojdzie do niezbędnych zmian, dzięki którym szybciej i łatwiej będzie można prowadzić procesy inwestycyjne na lotniskach. Mamy nadzieję, że zlikwidowane zostaną prawne bariery uniemożliwiające zrównoważony rozwój krajowej sieci lotnisk. Mowa tutaj m.in. o budzących wiele kontrowersji przepisach dotyczących obszarów ograniczonego użytkowania – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów i Katowice Airport.
– Z satysfakcją przyjęliśmy zaproszenie do udziału w warsztacie strategicznym na temat rozwoju lotnictwa w Polsce. To doskonała okazja do rozmowy na temat roli regionalnych portów lotniczych, w tym Kraków Airport, w kontekście planów budowy CPK. Patrząc na prognozy ruchu lotniczego, widać, że pilnie potrzebujemy zarówno nowego, dużego lotniska przesiadkowego, jak i nowoczesnych, dynamicznie rozwijających się portów regionalnych – komentuje Radosław Włoszek, wiceprezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Kraków Airport.
Wśród uczestników spotkania znaleźli się jeszcze m.in. Beata Mieleszkiewicz - dyrektor Departamentu Lotnictwa w MI, Piotr Samson - prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Janusz Janiszewski - prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także przedstawiciele portów regionalnych: z Bydgoszczy, Gdańska, Lublina, Łodzi, Modlina, Olsztyna, Poznania, Rzeszowa i Wrocławia. Jako moderatorzy pojawili się specjaliści z firm konsultingowych: Boston Consulting Group i ARUP. Warsztaty, oprócz odpowiedzi na pytania, jak powinna wyglądać przyszła polityka lotnictwa w zakresie rozwoju sieci lotnisk, stworzyły także platformę do przyszłej współpracy.
W 2018 r. polskie lotniska odprawiły ponad 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż w 2017 r. i prawie pięć razy tyle co w r. 2005. Według prognoz PwC, w tym roku polskie porty obsłużą ponad 50 mln pasażerów. Liczba podróżujących tym środkiem transportu dynamicznie rośnie, a według ULC ten trend się utrzyma: w 2035 r. liczba pasażerów na polskich lotniskach może przekroczyć 90 mln. Według raportu Baker McKenzie i Polityki Insight, w Europie w 2040 r. 160 mln podróżnych nie będzie mogło skorzystać z transportu lotniczego z uwagi na niewystarczającą przepustowość infrastruktury.
Spółka CPK już w połowie kwietnia rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z lotniska korzystać albo świadczyć dla niego usługi. W efekcie tych konsultacji spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska. W lipcu rozpocznie się drugi etap konsultacji strategicznych CPK, w którym weźmie udział jeszcze więcej podmiotów.
Jednocześnie współpracę z CPK rozpoczęło Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Powstał Komitet Konsultacyjny (ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników (także niezrzeszonych w tej organizacji). Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina oraz innych sieciowych przewoźników, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.
W tym roku spółka CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Także w tym roku CPK zleci plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. Urz. UE L.2016.119.1 z 4 maja 2016 r., „RODO") informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (02-305 Warszawa), Aleje Jerozolimskie 134, zwana dalej „Administratorem". Administrator prowadzi operacje przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;
- Z Administratorem można skontaktować się poprzez adres e-mail: kontakt@cpk.pl.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:
- bieżącego kontaktu niezwiązanego z usługami świadczonymi na rzecz Pana /Pani będących nadawcami korespondencji, ani nie związanego z realizacją innej umowy pomiędzy Panem/Panią a Administratorem (podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit f RODO);
- prowadzenia korespondencji e-mailowej, korespondencji tradycyjnej lub kontaktu telefonicznego związanego z prowadzoną przez Administratora działalnością (podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit f RODO);
- w innych prawnie uzasadnionych celach związanych z nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktów biznesowych oraz tworzenie sieci kontaktów (podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
- informowania o wydarzeniach organizowanych przez Administratora lub w których Administrator uczestniczy (podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
- Administrator przetwarzać będzie Pana/Pani dane osobowe przez okres niezbędny do realizacji celu kontaktu oraz w okresie utrzymywania bieżących relacji, w tym wymiany korespondencji, a po ustaniu tej relacji przez okres 5 lat. W przypadku przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu Administratora – dane będą przetwarzane przez okres umożliwiający realizację tego interesu lub do zgłoszenia skutecznego sprzeciwu względem przetwarzania danych.
- Posiada Pani/Pan prawo do żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Z wyrazami szacunku,
Biuro Prasowe CPK
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
(..)
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa; nr KRS 0000759991, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; NIP 701-08-94-497; REGON 381918620; kapitał zakładowy 10.000.000 zł;