Czy kolej aglomeracyjna może- wyjść poza aglomerację łódzką, aby sięgnąć jej peryferiów, jakimi niewątpliwie jest- nijak nie skomunikowana ze stolicą regionu- jedyna stacja kolejowa na linii KDP w woj. łódzkim? Czy kolej aglomeracyjna- powinna tutaj dotrzeć? Pociągi już obecnie mają docierać do stacji Drzewica. Wystarczy że na stacji Drzewica zmienią kierunek ruchu, i mogą dojechać przez Idzikowice do stacji Opoczno Południe.
Mogące się rozpędzić do np. 160 km/h składy mogłyby osiągnąć swoje maksymalne prędkości na krótkim odcinku linii KDP, by w Idzikowicach (nie wiadomo, czy jest tutaj sensowny kolejny przystanek, jeśli długość peronu to tylko 50 metrów) skierować się na tor w kierunku Drzewicy, aby potem, przez Tomaszów Mazowiecki, obsłużyć przystanki Dęba, Brzustów oraz miasto Tomaszów. Pociągi zatrzymywałyby się po opuszczeniu Łodzi tylko w Tomaszowie Mazowieckim i być może w jednej- dwóch stacjach w pobliżu miejscowości Inowłódz. Obecnie czas przejazdu do Tomaszowa Mazowieckiego już dziś wynosi 58 minuty z dworca Łódź Widzew.
Po przebudowie infrastruktury, która mogłaby ruszyć niemal natychmiast, planowany czas przejazdu spadłby na całej trasie Łódź- Opoczno Południowe na linii CMK do 45- 50 minut.
Rys. Sieć połączeń poc. Pendolino. Czy mogłyby obsługiwać także woj. łódzkie?
cc wikimedia.
Czy możliwy w tym regionie jest kolejny węzeł kolejowy na miarę malutkiego choćby- nowego węzła w rodzaju Kutna? W którym podróżni mogliby się przesiąść z pociągów KDP- na często kursujące pociągi w relacji do Łodzi, a także- do kolejnego ważnego węzła- Kutna? Czy możliwe jest atrakcyjne połączenie skracające czas przejazdu np. z zachodu na południe tej części kraju?
Pociągi z Łodzi docierałyby do przystanku Opoczno Południowe po zelektryfikowanej trasie przez Tomaszów, Drzewicę (zmiana kierunku) oraz Idzikowice. Mogłyby wykorzystać tor 4b tego przystanku jako torowisko odstawcze, i kończyłyby tutaj bieg. Możliwe jest np. 6 relacji dziennie, skomunikowanych z ofertą połączeń ze stacji Opoczno Południowe i kursujących w relacji do Kutna p. Łódź Widzew, Zgierz- krótszą trasą. Oferta skupiałaby się na pasażerach kursujących w całej relacji Kutno- Opoczno Południowe, miałaby uzupełnić lukę w sieci połączeń dalekobieżnych, przy okazji szybko łącząc miasta regionu z dwoma węzłami przesiadkowymi.
Przykład linii ŁKA w ruchu cyklicznym co 2 godz:
Opoczno Południowe 7:56, 9:56, 11:56, 13:56, 15:56, 17:56, 19:56
Idzikowice (tor 14- postój na peronie sużbowym)
Drzewica zm. kierunku
Antoninów
Brzustów
Tomaszów Maz. Białobrzegi
Tomaszów Mazowiecki 8:25, 10:25, 12:25, 14:25, 16:25, 18:25, 20:25
Łódź Widzew 8:59, 10:59, 12:59, 14:56, 16:59, 18:59, 20:59