Redakcja serwisu publikuje odpowiedź:
---------- Forwarded message ---------
Od:
Rzecznik <rzecznik na s. gdynia.pl>Date: pon., 30 lis 2020 o 12:17
Subject: Tramwaj wodny
To: <adam na s.
wieczorna.pl>
Dzień dobry, przekazuję odpowiedź Huberta Kołodziejskiego, dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni:
Szanowny Panie Redaktorze!
W artykule przywołanym pod Pana pytaniem opisana została prawidłowo idea funkcjonowania Tramwaju wodnego – jako połączenia w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej – analogicznego jak wykraczające swoimi trasami poza Gdynię linie autobusowe lub trolejbusowe. Funkcjonowanie takich linii poza gminą-organizatorem wymaga zawarcia porozumień międzygminnych, w rezultacie których samorządy objęte trasą danej linii współfinansują jej funkcjonowanie. W przypadku Tramwaju wodnego, istotne dodatkowe źródło finansowania inwestycji stanowiły środki budżetowe pozagminne, tj. dotacje z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
W sytuacji utraty zainteresowania finansowaniem połączenia przez samorząd Helu, linia na Hel przestała być obsługiwana. Po wycofaniu się Jastarni oraz pozostałych instytucji finansujących połączenie, także linia Tramwaju wodnego do Jastarni przestała być uruchamiana.
Aktualnie, przede wszystkim z przyczyn ekonomiczno-finansowych, nie ma planów reaktywacji takich połączeń. Po kompleksowej modernizacji jest już też linia kolejowa nr 213 z Redy do Helu, dlatego środki UMWP są przeznaczane na intensyfikację sezonowych połączeń kolejowych.
W rzeczywistości postpandemicznej – w warunkach obniżenia przychodów i wzrostu wydatków z budżetów samorządowych – reaktywacja linii Tramwaju wodnego tym bardziej nie wydaje się prawdopodobna.
pozdrawiam
Agata Grzegorczyk
rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni
(..)
Dzień dobry
Dziś do floty Kolei Mazowieckich dołączyły kolejne nowoczesne pojazdy FLIRT. W załączniku przesyłam komunikat prasowy w tej sprawie wraz ze zdjęciem do wykorzystania.
Pozdrawiam
Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
Tel. 22 47 37 664, kom. 603 609 857
www.mazowieckie.com.pl www.bom.mazovia.pl "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość i jakiekolwiek pliki przesłane wraz z nią, są poufne i przeznaczone wyłącznie do użytku osób i jednostek, do których wiadomość została adresowana. Jeśli wiadomość została otrzymana pomyłkowo, prosimy zawiadomić administratora systemu. Ta wiadomość zawiera informacje poufne i jest przeznaczona wyłącznie dla wymienionej osoby. Jeśli nie jesteś wymienionym adresatem tej wiadomości, nie powinieneś jej rozpowszechniać, rozsyłać ani kopiować. Prosimy o natychmiastowe powiadomienie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, nadawcy o pomyłkowym otrzymaniu tej wiadomości i usunięcie jej z komputera. Jeśli nie jesteś zamierzonym odbiorcą tej wiadomości, informujemy, że jej ujawnianie, kopiowanie, przesyłanie lub podejmowanie jakichkolwiek działań w związku z treścią tej wiadomości jest surowo zabronione.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
Redakcja serwisu otrzymała list z ZDiT w Łodzi:
Adnotacja do pisma:
Szanowny Panie,
W załączniku znajduje się odpowiedź na przesłane pisma.
Dalszą ewentualną korespondencję należy kierować na adres Zarządu, czyli zdit (na serw.) zdit.uml.lodz.pl
--
Z poważaniem
Piotr Jołkiewicz
Inspektor
Wydział Transportu Zbiorowego
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Rada Miasta, ul. Kościuszki 90, 84-360 Łeba
Wniosek do Radnych Miasta
w sprawie kolei do portu jako żyły, krwioobiegu dla lokalnej turystyki
do Radnych miasta Łeba
Szanowni Państwo,
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Łeby co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku Łeby usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWP.
Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. Dodatkowo odobudowanoby torowisko kolei do portu, początkowo nie musi być ono dobrej jakości. Proponuję by cała trasa w sezonie lipiec- sierpień z portu w Łebie z Lęborka- była wówczas obsługiwana spalinowym szynobusem.
Gminne centrum przesiadkowe przy marinie w Łebie, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby:
- początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
- peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Łeba to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
- liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Łeba Port PKP w kierunku Kluk, Izbicy, Nowęcina i innych możliwych przystani.
Linia miejska
To Urząd Miasta zleca i organizuje usługi komunikacji miejskiej. Proponuję by w Łebie uruchomiono w tym celu sezonowy lub całoroczny tramwaj wodny.
W uzupełnieniu przekazuję schemat połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.
Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "miejską" trasę w Łebie, obsługiwaną co 20 minut w szczycie, co 30- 40 minut poza szczytem. Jest ona dołączona wniosku jako plik png. Linia miejska kursowałaby od maja do końca września, a może i całorocznie, jeśli byłaby popularna.
Linia miejska w Łebie: trasa:
- Łeba Plaża
- Łeba Kapitanat
- Łeba Olszewskiego
- Łeba Turystyczna
- Łeba Port
- Łeba Pocztowa
- Łeba Św. Jakuba
- Łeba Dojazdowa
- Nowęcin
Sieć połączeń miasta Hamburg jest objęta taryfą kolejową. W przypadku Łeby proponuję ay miejski tramwaj wodny był bezpłatny, a połączenia pozostałe wg taryfy kolejowej. Sieć połączeń promami byłaby wpięta w schematy i sieć połączeń kolejowych regionu.
Przykłady rozkładów z Hamburga:
Streckennetz zum Download >>
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inne rozwiązania:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boston[4]
- Bratislava
- Bratislava Propeler [5] [5]
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Dubai
- Abras
- RTA water taxis (recently introduced)
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- London River Services
- Thames Clippers
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Pasig River Ferry Service
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- Liberty Water Taxi
- New York Water Taxi
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Bygdøfergene
- NBDS
- Oslo-Fergene[12]
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Tokyo Cruise Ship
- Tokyo Mizube Line
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- The Aquabus
- Coastal Link Ferries
- English Bay Launch
- False Creek Ferries
- Granville Island Water Taxi Services (defunct)
- SeaBus
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
- Keihin Ferry Boat
- The Port Service
Uzasadnienie ekonomiczne
Łeba. to nadbrzeżne miasto liczące ok. 3,7 tys. mieszkańców. Od wielu lat kolej z Lęborka do centrum miasteczka na brzegu zatoki już nie kursuje poza sezonem. Rozebrano stację końcową Łeba Port. Uruchomienie sieci promów i centrum przesiadkowego napełniłoby pociągi podmiejskie, szynobusy do Lęborka. Zapewniłoby duże dodatkowe potoki podóżnych na sieci kolejowe regionu. Zapewniłoby szereg atrakcyjnych celów podróży dostępnych dzięki połączeniu sieci promów i kolei. Sieć promowa docelowo mogłaby kursować nawet całorocznie, np. w relacji Kluki- Izbica- Ruchome Wydmy- Rąbki- Łeba Pot- Nowęcin- Sarbsk Przybrzeże, którato linia mogłaby kursować całorocznie jako połączenie promowe regionalne finansowane przez UMWP.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Łebie w porcie do planu transportowego (UM w Łebie musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju kolei, gdzie ujętoby kursy także do stacji Łeba Port. Wnoszę o zaplanowanie na powrót na linii do portu. Odbudowany ok. 0,3- 0,2 km torowiska do stacji Łeba Port. W porcie w Łebie dodanoby ofertę promów do Nowęcina, Sarbska Przybrzeże, Kluk, Izbicy i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Lęborka/ Gdańska. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.
Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki.
Uruchomionoby początkowo trzy linie promów, hydrobusów.
L1:
Kluki
Izbica
Łeba Port
L2:
Żarnowiska
Łeba Port
L3:
Łeba Port
Nowęcin
Sarbsk przystań
Dalsze linie turystyczne sezonowe
Łeba Port
Rąbka
Ruchome Wydmy
Linia turystyczna L7:
Łeba Port
Kanał Mielnicki
Nowy odcinek drogi wodnej
Łeba Park Dinozaurów w sezonie letnim
Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei do stacji Port
Miasto Łeba liczy ok. 3,7 tys. mieszkańców, miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Wnoszę o dodanie kilkuset metrów na tym odcinku. Wnoszę o odbudowę stacji kolejowej Łeba Port, gdzie znajduje się kanał portowy. Także tutaj jest możliwa przystań dla połączeń promowych po jez. Łebsko, np. do Kluk, Wydm, Izbicy.
Czy pociągi z kierunku Gdańsk, Lębork w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Łeba Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia odbudowy bocznicy do portu dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"?
Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w Łebie kursująca w letnie weekendy byłaby kolejną lokalną atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi. Wzbogaciłaby ofertę turystyczną nad jez. Łebsko. Byłoby to najbliższe miejsce nad morzem od strony Lęborka.
W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej na jeziorze Wansee w aglomeracji Berlina:
Pozdrawiam
Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Ziel. 24a Zielona Góra
do UMiG w Ustce
Wniosek o sezonowe promy pasażerskie na jeziorze Gardno
Szanowni Państwo,
Myślę czy podobnie jak na jeziorze Wansee pod Berlinem- czy nie poprosić władze o prom, tramwaj wodny kursujący po jeziorze Gardno przez większość roku lub sezonowo w relacji z centrum miasteczka Rowy do Gardna Mała, Gardna Wielka.
Wzór dla usługi promu to całoroczna linia F10 na Jeziorze Wansee.
Por.
https://www.berlin.de/tourismus/dampferfahrten/faehren/1824948-1824660-faehre-f10-wannsee-altkladow.htmlOpis produktu turystycznego
Polityka władz w Polsce sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w większości polskich miast nie kursuje...
W wielu miastach na świecie jest to popularny środek komunikacji- w warunkach polskich jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwajów wodnych w tym rejonie świata.
W Polsce sieć linii tramwaju wodnego działa w Darłowie czy w Gdańsku, albo w Bydgoszczy, ponadto sieć na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Niestety, w Polsce brak jest nowocześnie wyglądających jednostek, co wpływa na postrzeganie transportu wodnego jako przestarzałego.
Propozycja dla Rowów
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Rowów co najmniej takiej komunikacji promowej sezonowej lub całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku m. Rowy usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWP.
Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego w porcie Rowy. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku.
Gminne centrum przesiadkowe przy marinie w Rowach, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby:
- peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Rowy to mała miejscowość, a sam port obsługuje tylko dzielnicę portową
- Jedno lub dwa nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów rejsów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy w kierunku Gardna Mała, Gardna Wielka i innych możliwych przystani.
W uzupełnieniu przekazuję schemat połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.
Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "podmiejską" trasę w Rowach, obsługiwaną co 40- 60 minut w szczycie, co 90- 120 minut poza szczytem..
Opis promów w Hamburgu: "Das maritime Hamburg erschließt sich Ihnen durch die HADAG-Hafenfähren im Hamburger Verkehrsverbund. Mit dem entsprechenden HVV-Ticket für U-/S-Bahn und Bus können auch die Hafenfähren benutzt werden. Diese 'Hamburgensie' bietet Ihnen vielfältige Möglichkeiten, die Wasserseite mit z.B. den Containerriesen zu entdecken."
Streckennetz zum Download >>
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inne rozwiązania:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boston[4]
- Bratislava
- Bratislava Propeler [5] [5]
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Dubai
- Abras
- RTA water taxis (recently introduced)
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- London River Services
- Thames Clippers
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Pasig River Ferry Service
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- Liberty Water Taxi
- New York Water Taxi
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Bygdøfergene
- NBDS
- Oslo-Fergene[12]
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Tokyo Cruise Ship
- Tokyo Mizube Line
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- The Aquabus
- Coastal Link Ferries
- English Bay Launch
- False Creek Ferries
- Granville Island Water Taxi Services (defunct)
- SeaBus
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
- Keihin Ferry Boat
- The Port Service
Uzasadnienie ekonomiczne
Rowy to nadbrzeżne miasteczko, wieś letniskowa, kurort liczący ok. 0,3 tys. mieszkańców. W sezonie turystycznym nowa linia promowa umożliwiłaby podróże statkami okolicznym turystom, letnikom. Możliwa byłaby podróż statkiem na plażę w Rowach dla letników ze wsi Retowo, Gardna Mała, Gardna Wielka. Możnaby rozwinąć okół jeziora Gardno agroturystykę oparta o często kursujące tramwaje wodne dowożące letników w sezonie na plażę w Rowach. Powstałaby dwie lub trzy przystanie w Rowach, np. w porcie, na ul. Rybackiej, przy plaży w kanale portowym na molo.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów autobusów do stacji końcowej promów w Rowach w porcie do planu transportowego (UM w Ustce musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju sieci transportu, gdzie ujętoby kursy także do centrum przesiadkowego Rowy Port.
W porcie w Rowach dodanoby ofertę promów do Retowa, gardny Małej i Wielkiej, i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu autobusu z portu do Słupska czy Ustki. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.
Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki a także przy ul. Rybackiej w Rowach oraz na końcu basenu portowego w Rowach przy ul. Portowej. Przez centrum miejscowości Rowy przeprowadzonoby linię autobusu ulicami jednokierunkowymi (propozycja doączona w formie pliku png), wytyczonoby np. ulicę ograniczoną np. tylko dla autobusów- ul. Portową. w porcie dodanoby pętlę autobusową i centrum przesiadkowe na promy.
Uruchomionoby początkowo jedną linią promów, hydrobusów.
Proponuję wiosenno- letnio- jesienny lub letni sezonowy prom pasażerski, realizujący przewozy z zakresu rozkładowego transportu publicznego, na trasie:
- Rowy Port (centrum przesiadkowe na autobusy)
- Rowy Plaża (ewentualna przystań przy falochronie basenu portowego, zmiana kierunku rejsu)
- Rowy ul. Rybacka
- Retowo
- Gardna Mała
- Gardna Wielka
Na jez. Gardno prowadzonoby po prostu regularny rozkładowy ruch pasażerski w miesiącach kwiecień- październik, lub tylko od maja do września.
--
opr. Adam Fularz
Redakcja: Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra
Do Państwa Radnych Gminy i Miasta Trzebiatów
Szanowni Państwo,
Proponuję inwestycję w perspektywie dekady lub dwóch. Jako ekonomista sugeruję że turyści nad morzem skorzystają z opcji tramwaju wodnego. Bardziej ekonomiczną wersją od podróży w morze jest podróż żeglugą śródlądową. To proponuję.
Jako ekonomista sugeruję powrót do sytuacji w której kursują statki wodne turystyczne do Dziwnowa z Rogowa przez Jez. Resko Przymorskie.
Dzisiaj podróżni są nieco zbyt wygodni, w związku z tym wpadłem na pomysł przedłużenia kanału z jeziora Resko do centrum m. Rogowo.
Proponuję przebudowę kanału Stara Rega z Mrzeżyna do Dźwirzyna dla żeglugi turystycznej poprzez zwykłe pogłębienie istniejących kanałów oraz poprawę jakości kanału Stara Rega. Przebudowanoby most pod dawną linią kolejową do Rogowa tak aby statki mogłby dotrzeć do centrum Mrzeżyna. Most nad drogą wodną na trasie drogowej już istnieje. Podniesionoby jego przyczółki w razie potrzeby.
Proponuję aby to gmina Trzebiatów wraz z PGW Wody Polskie były inwestorem dla kanału, w związku z tym że nie jest to znaczna inwestycja, wymaga raczej uporządkowania już istniejącej infrastruktury. Konieczne roboty budowlane nie są wielkie o ograniczają się do pogłębienia istniejących korytarzy dróg wodnych oraz wykonania niewielkich krótkich przekopów. Te przekopy wymagają aby gmina Trzebiatów dokonała stosownych uzgodnień z PGW Wody Polskie.
W samym Rogowie konieczny jest natomiast nowy basen portowy wraz z mariną. Propozycję szkicu tymczasowej lokalizacji terminalu statków pasażerskich dołączyłem. Budowa mariny- w nieustalonej lokalizacji na końcu proponowanego kanału- byłaby sfinansowana komercyjnie z przyszłych wpłat od jachtów w niej cumujących. Proponowana lokalizacja to teren przy centrum miejscowości. Wybranoby 2-3 metry gruntu i urządzonoby marinę dla jachtów, dostępną drogą wodną od Dżwirzyna przez kanał Stara Rega od morza.
Proponuję linię promową sezonową turystyczną do centrum Dżwirzyna:
- Dżwirzyno
- Rogowo
- po rozbudowie kanału przedłużenie do m. Mrzeżyno.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a Ziel. Gora
--
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency
polishnews.pl
Szanowni Państwo,
25 listopada to Święto Kolejarza. Tego dnia ze szczególną atencją myślimy o ludziach, którzy dbają o to, byśmy codziennie mogli bezpiecznie dojechać do pracy, szkół, do naszych najbliższych i w celu załatwienia naszych codziennych obowiązków. Spora część z tych osób nie jest dla nas widoczna, ale bez nich pociągi po prostu nie mogłyby jeździć. W załączniku przesyłam do ewentualnego wykorzystania informację prasową na temat dyspozytorów – pracowników, którzy czuwają nad prawidłowym kursowaniem pociągów i reagowaniem na wszelkiego rodzaju utrudnienia w ruchu.
Pozdrawiam
Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
Tel. 22 47 37 664, kom. 603 609 857
www.mazowieckie.com.pl www.bom.mazovia.pl "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość i jakiekolwiek pliki przesłane wraz z nią, są poufne i przeznaczone wyłącznie do użytku osób i jednostek, do których wiadomość została adresowana. Jeśli wiadomość została otrzymana pomyłkowo, prosimy zawiadomić administratora systemu. Ta wiadomość zawiera informacje poufne i jest przeznaczona wyłącznie dla wymienionej osoby. Jeśli nie jesteś wymienionym adresatem tej wiadomości, nie powinieneś jej rozpowszechniać, rozsyłać ani kopiować. Prosimy o natychmiastowe powiadomienie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, nadawcy o pomyłkowym otrzymaniu tej wiadomości i usunięcie jej z komputera. Jeśli nie jesteś zamierzonym odbiorcą tej wiadomości, informujemy, że jej ujawnianie, kopiowanie, przesyłanie lub podejmowanie jakichkolwiek działań w związku z treścią tej wiadomości jest surowo zabronione.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
do UM Międzyzdroje
Szanowni Państwo,
Proponuję inwestycję w perspektywie dekady lub dwóch.
Jako ekonomista sugeruję powrót do sytuacji w której kursują statki wodne turystyczne do Zalesia i przez Jez. Wicko Małe, Wicko Duże. Niemniej, dzisiaj podróżni są nieco zbyt wygodni, w związku z tym wpadłem na pomysł przedłużenia kanału Stary Zdrój z Wicka do centrum Międzyzdrojów.
Proponuję budowę kanału dla żeglugi turystycznej poprzez zwykłe pogłębienie istniejących kanałów oraz poprawę jakości kanału Stary Zdrój. Przebudowanoby most pod linią kolejową do Świnoujścia tak aby statki mogłby dotrzeć do centrum Międzyzdrojów. Most nad drogą wodną na trasie drogi S3 już istnieje.
Proponuję aby to gmina Międzyzdroje wraz z PGW Wody Polskie były inwestorem dla kanału, w związku z tym że nie jest to znaczna inwestycja, wymaga raczej uporządkowania już istniejącej infrastruktury. Konieczne roboty budowlane nie są wielkie o ograniczają się do pogłębienia istniejących korytarzy dróg wodnych. W samych Międzyzdrojach konieczny jest natomiast nowy basen portowy wraz z mariną. Propozycję szkicu tymczasowej lokalizacji terminalu statków pasażerskich dołączyłem. Budowa mariny- w nieustalonej lokalizacji na końcu proponowanego kanału- byłaby sfinansowana komercyjnie z przyszłych wpłat od jachtów w niej cumujących. Proponowana lokalizacja to teren przy ul. Nowomyśliwskiej. Wybranoby 2-3 metry gruntu i urządzonoby marinę dla jachtów.
Proponuję linię promową sezonową turystyczną do centrum Świnoujścia:
- Świnoujście Wilków Morskich / Rybaki
- Świnoujście Plac Wolności
- Ognica Brzegowa
- Ognica Wyspowa
- przez Starą Świnę i jezioro Wicko Małe.
- Port Morski Lubin
- Port Morski Wapnica
- Wicko ul. Nadbrzeżna
- Zalesie Międzyzdroje
- Międzyzdroje.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Redakcja:: Dolina Ziel. 24a Ziel. Gora
załącznik: M/S Hansa w przystani w Zalesiu.
do UM w Mielnie,
Dzień dobry, Szanowni Państwo,
Jak to możliwe że władze miasta nie wiedza że zlecono prace planistyczne w sprawie linii kolejowej do Mielna? Poniżej opis tego zlecenia w korespondencji.
Czy władze miasta podejmą próbę złożenia wniosku o dofinansowanie projektu reaktywacji połączenia szynobusem do Mielna w trakcji elektrycznej i z wjazdem kieszeniowym w ramach programu Kolej Plus? Czytałem że planowany jest wjazd kieszeniowy do stacji Mielno. Czy on powstanie, czy jest to tylko koncepcja?
Czy można zmienić koncepcję i dodać drugi tor, drugi peron? Czyli układ dwutorowy dworca czołowego? Jeśli miały być dodany wjazd kieszeniowy, wówczas dodatkowo dojdą pociągi pospieszne i regionalne linii Koszalin- Kołobrzeg.
czy UM Mielno uwzględni wyniki prac planistycznych tak aby w przyszłości :
dworzec kolejowy w Mielnie był przelotowy a nie końcowy, jak obecnie
- dało się odtworzyć linię do Unieścia
- dało się ukończyć bieg poc pospiesznego TLK, na co gmina chyba liczy. Być może obecne perony powinny zostać wykorzystane do celu poc. pospiesznego a powinien się pojawić nowy peron w innej lokalizacji.
- dało się zmienić kierunek ruchu poc. pospiesznym lub pociągiem TLK albo ezt.
Pozdrawiam
Adam Fularz
---------- Forwarded message ---------
Od:
media <media na serw. mi.gov.pl>Date: wt., 24 lis 2020 o 08:12
Subject: RE: Pytanie o obsługę miejscowości nadmorskich koleją w sezonie letnim
To: Adam Fularz
Szanowny Panie Redaktorze,
w ramach prac planistycznych, prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, związanych z nową perspektywą finansową, jedną z inwestycji rozważanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2021 – 2027 jest projekt „Prace na linii kolejowej nr 418 Sławno - Darłowo z wydłużeniem do Darłówka". Obecnie nie jest znana kwota dostępnej alokacji środków Unii Europejskiej na projekty kolejowe oraz nie są znane zasady przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej. W związku z tym obecnie nie jest możliwe wskazanie projektów planowanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej.
W 2018 r. PKP PLK SA zawarła umowę. na realizację studium wykonalności, która zakładała wykonanie analiz dla istniejącego już ciągu transportowego poprzez linię kolejową nr 202 i 402 na odcinku Słupsk – Koszalin – Stargard/Kołobrzeg – Goleniów.
W marcu 2020 r. w ramach tego samego projektu, spółka zawarła odrębną umowę na realizację studium wykonalności zakładającego wykonanie dodatkowych analiz w dwóch aspektach:
- budowy nowej linii kolejowej z Darłowa wpinającej się w linię kolejową nr 202 na szlaku Karwice – Skibno;
- budowy nowej linii kolejowej z Mielna wpinające się w linię kolejowa nr 402 w okolicach stacji Mścice bądź w okolicach Będzina/Ustronia Morskiego.
Aktualnie w PKP PLK SA trwają szczegółowe analizy techniczne dotyczące ustalenia wariantu przebiegu linii kolejowej. Zakończenie prac nad studium wykonalności spółka wstępnie planuje do końca 2021 r.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
(..)
Dalsza realizacja ww. przedsięwzięcia jest zależna m.in. od wielkości dostępnych źródeł finansowania.
From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, October 28, 2020 6:44 PM
To: media
Subject: Pytanie o obsługę miejscowości nadmorskich koleją w sezonie letnim
Pytanie o obsługę miejscowości nadmorskich koleją w sezonie letnim
W sezonie letnim problemem jest dojazd do miejscowości nadmorskich. Wystarczy dobudować dwa odcinki toru i odbudować jedną z linii kolei, by pociągi, zamiast omijać wybrzeże Bałtyku poza Kołobrzegiem, Sopotem, Międzyzdrojami, półwyspem Helskim, zbliżyła się do plaż.
W załączniku dołączyłem szkice tych połączeń. Pamiętam, że PKP PLK jakiś czas temu dokonywała podobnych analiz. Czy coś z nich wyszło? Pamiętam, że jedną z propozycji było by przebudować wjazd na stację w Mielnie na kieszeniowy, tak by pociągi regionalne i dalekobieżne mogły w sezonie obsługiwać ten kurort. Niestety, urząd który zarządza tym torowiskiem, nic na ten temat nie wie. Czy MI może udzielić informacji na temat wyników tej "burzy mózgów"? W załączniku redakcja przesyła koncepcję obsługi kilku miejscowości nadmorskich koleją w sezonie letnim.
Pozdrawiam, życzę zdrowia w czasie pandemii,
Korespondencja w sprawie:
Dzień dobry,
Informuję, że nie mamy żadnych informacji na temat "wjazdu kieszeniowego" do stacji w Mielnie.
Obecnie Gmina Mielno jedynie współfinansuje organizację przewozów na trasie Koszalin-Mielno. Właściwym źródłem wszelkich informacji na ten temat jest Urząd Miejski w Koszalinie.
Natomiast Gmina Mielno będzie realizować w latach 2020-2021 Budowę Centrum przesiadkowego w Mielnie. Projekt ten będzie realizowany ze środków RPO WZ 2014-2020, w ramach Strategii ZIT KKBOF (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Koszalińsko-Kołobrzeskio-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego).
W ramach Centrum zostanie przebudowany tor kolejowy na stacji Mielno, powstanie nowy peron z wiatą dla pasażerów, pawilon dworcowy z kasami biletowymi, toaletami oraz kioskiem, a także zagospdarowanie terenu, w tym infrastruktura rowerowa. Powstanie także infrastruktura dla pieszych, tak aby obszar centrum przesiadkowego integrował osiedla miasta (obecnie tory "odcinają" od miasta pewien obszar objęty rewitalizacją - budowa centrum ma więc także walor rewitalizacyjny). W ramach przedsięwzięcia przebudowany zostanie także pas drogi wojewódzkiej 165, powstanie nowe przejście dla pieszych, 3 nowe wiaty przystankowe oraz dwa parkingi typu kiss&ride oraz postój taxi. Zostanie także wydłużona o 300 metrów ścieżka rowerowa z Koszalina do Mielna. W załączeniu wizualizacja.
Na temat tej jak i innych inwestycji Gminy Mielno mogę udzielić dalszych informacji.
Marcin Sobierajski
Pełnomocnik Burmistrza ds. Strategii i Rozwoju
Kierownik Referatu Rozwoju i Zamówień Publicznych
Urząd Miejski w Mielnie
--
Pytanie do PKP PLK:
Czytałem że planowany jest wjazd kieszeniowy do stacji Mielno. Czy on powstanie, czy jest to tylko koncepcja?
Linia kolejowa do Mielna wraz ze stacją Mielno nie są w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pozdrawiam
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
--
opracował:
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623