Co MIB sądzi o pomysłach Liberałów rządzących Kanadą?
Pomysł promują przede wszystkim przedstawiciele partii liberalnej, do której należy m.in. premier Kanady Justin Trudeau. Samo działanie jest w myśli Porozumienia Paryskiego, które określa ogólnoświatowy plan działania, który ma nas uchronić przed groźbą daleko posuniętej zmiany klimatu dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości znacznie poniżej 2°C. Dokument w 2015 roku podpisało 195 krajów, a w tym Polska.
Plan działania przedstawiony przez Wilkinsona zakłada przede wszystkim zwiększenie wydatków na transportu publiczny w miastach. To on ma być podstawą komunikacji, a projekty dotyczące jego rozwoju mają mieć priorytet. Na tym ucierpią inwestycje drogowe, z czego niezadowolona będzie część kanadyjskiego rządu. Taki obrót spraw spotka się jednak z aprobatą wielu burmistrzów.
Drogi stop = kolej start?
Czy w takim razie oznacza to również rozwój kolei? Wilkinson, w swoim wystąpieniu, nie potwierdził tego, że to właśnie transport szynowy będzie promowany. Jednak w ostateczności, duży udział kryterium środowiskowego w wyborze finansowania inwestycji, może doprowadzić do zwiększenia środków na kanadyjską kolej.
Ostatecznie rząd nie zabroni budowania samorządom dróg. Jednak jasne będzie, że na terenach pozamiejskich, jeśli lokalne władze do wyboru będą miały budowanie dróg za własne pieniądze lub kolei za pieniądze państwowe to decyzja stanie się prosta.
Ekologicznego pomysły obawiają się koncerny paliwowe, które lobbują na rzecz infrastruktury drogowej w Kanadzie. Nie mają one większych obaw co do samej Kanady. Jednak boją się, że ta inicjatywa mogłaby się znacznie rozprzestrzenić w innych krajach na świecie.
Panie Redaktorze,
w odpowiedzi na Pana pytania z 6.12 oraz 14.12.2016 r., dotyczące zagadnień transportowych informuję, że MIB realizuje w swoich pracach zrównoważony rozwój transportu.
W zakresie transportu kolejowego - w odniesieniu do postulatów odbudowy linii oraz budowy nowych elementów infrastruktury informuję, że katalog projektów planowanych do realizacji przez PKP PLK SA określa Krajowy Program Kolejowy. Zadania określone w KPK w całości wyczerpują dostępną alokację środków na projekty kolejowe, więc nie ma obecnie możliwości rozszerzenia Programu o nowe projekty.
Trasy połączeń międzywojewódzkich określa Plan Transportowy przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 8 grudnia 2016 r. W planie określono trasy, na których uruchamianie pociągów może być wspierane przez MIB.
Jednocześnie po raz kolejny informujemy, że nie komentujemy informacji prasowych.
Z pozdrowieniami,
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.