Modernizacja linii kolejowej E20- szczegóły prac
Uprzejmie informuję, że prowadzenie modernizacji linii kolejowej E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz, przy zamknięciach dwutorowych pozwoli radykalnie skrócić czas wykonywania robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy i dotrzymać założonych terminów rozliczenia inwestycji. Zakończenie głównych robót w obszarze kontraktu LCS Konin (Swarzędz – Barłogi) planowane jest na II kwartał 2019 roku, co pozwoli na wykonanie robót wykończeniowych, przeprowadzenie odbiorów i rozliczenie projektu zgodnie z założonym harmonogramem – do IV kwartału 2020 roku.
Dotrzymanie powyższego terminu nie jest możliwe w przypadku utrzymania ruchu jednotorowego na odcinku Września – Konin a następnie Konin – Barłogi. Taki wariant był rozważany, ale zakładał skrócenie robót zaledwie o 7 miesięcy. Ponadto ruch po jednym torze powoduje konieczność utrzymania rozbudowanego fazowania robót. Konieczne jest także stosowanie tymczasowych rozwiązań dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej, co oznacza częste zmiany w rozkładzie jazdy oraz bardzo wysokie ryzyko znacznych opóźnień pociągów związane z niedającymi się przewidzieć usterkami. Takie rozwiązanie także ogranicza znacznie przepustowość linii kolejowej dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Poznań – Konin.
Podstawowym celem inwestycji jest modernizacja stacji nie objętych wcześniej robotami, tj.: Konin, Koło, Kutno, Łowicz a także budowa całkowicie nowego systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układami zasilania. Na to składa się nie tylko montaż nowoczesnych urządzeń na torach, ale także budowa lokalnych centrów sterowania i modernizacja istniejących nastawni. Na całym odcinku zostanie wymieniona sieć trakcyjna wraz z układami zasilania oraz zmodernizowanych zostanie 17 przejazdów kolejowo – drogowych. Przebudowie lub remontowi będzie podlegać ponad 130 obiektów inżynierskich. Na trasie powstaną także skrzyżowania bezkolizyjne w Koninie i Łowiczu. Takie rozwiązania umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością 160 km/h na całym odcinku linii z najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Pasażerowie zyskają wygodne i w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności stacje i przystanki. Dzięki temu dostęp do kolei będzie łatwiejszy, znikną bariery architektoniczne, które utrudniały poruszanie się osobom na wózkach, matkom z dziećmi oraz osobom z ciężkim bagażem.
Efektem modernizacji będzie jednak przede wszystkim zwiększenie przepustowości linii. Dzięki temu przewoźnicy będą mogli zaoferować więcej połączeń na trasie Poznań – Warszawa. Największą poprawę komfortu jazdy odczują pasażerowie regionalnych relacji. Przykładowo, czas podróży między Poznaniem a Wrześnią zostanie skrócony o ok. 7 minut a między Wrześnią a Koninem o ok. 9 minut.
Pociągi dalekobieżne na trasie Poznań – Warszawa pojadą trasą zmienioną od Poznania przez Gniezno – Inowrocław Rąbinek – Kutno i dalej w kierunku Warszawy dotychczasową trasą. Proponowana trasa jest najszybszym możliwym połączeniem między Poznaniem a Warszawą.
W trakcie modernizacji ruch pociągów między Poznaniem a Wrześnią będzie utrzymany po jednym torze.
Zbigniew Wolny
Zespół Prasowy
Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach
Biuro Komunikacji i Promocji
Centrala
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.