Petycja do władz miasta Rzeszowa w sprawie kolei miejskiej w Rzeszowie
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko Państwa urzędu w sprawie wprowadzenia systemu kolei miejskiej (pre- metra, metra naziemnego) w Państwa aglomeracji? Schematy połączeń załączam.
W temacie kolei miejskiej w Rzeszowie: Możliwe jest natychmiastowe uruchomienie połączeń jako testu popytu.
Przed laty wielokrotnie pisałem o potrzebie wprowadzenia szybkiej kolei miejskiej w Rzeszowie. Warto przypomnieć te plany, i wymusić na władzach- rozpoczęcie konkretnych działań. Przecież- sprawa jest banalna wręcz, nieskomplikowana, a gdy patrzę w wykaz korespondencji- trwa to już kilkanaście lat.
Aby projekt ruszył, potrzebne jest dodanie tymczasowego, drewnianego peronu na proponowanym przystanku- Rzeszów Politechnika, i ewentualne dodanie tymczasowego peronu na innym przystanku w pobliżu. Reszta infrastruktury- po prostu jest. Część innych linii rozkradziono już, ale ta linia- chyba pozostała.
opr. na podkładzie z OpenStreetMap
wg fotopolska.eu
Dlaczego nic się nie dzieje?
Można mieć wrażenie że lokalne władze, zamiast skupić się na konkretnych działaniach, popadły w manię wielkości, a kolej miejska, zamiast obsługiwać samo miasto i relacje wewnątrz-miejskie, "rozlała" się po regionie. Na to jednak - mam nadzieję że kiedyś przyjdzie czas. Warto jednak- wykorzystać niebywałą - bo jakby gotową do użycia rzeszowską infrastrukturę już dziś.
W Rzeszowie mamy "wszystko" co potrzeba- są torowiska, jest tabor (w gestii zarządu i marszałka województwa), jest nawet- ciekawa linia prowadząca pod sam kampus Politechniki Rzeszowskiej (jest to bocznica przemysłowa do WSK "PZL- Rzeszów" S.A.) i łącząca uczelnię z centrum miasta. Początkowo trasę obsługiwałyby autobusy szynowe (część linii jest niezelektryfikowana), wykonanoby zwykłe przystanki tymczasowe, drewniane, o krótkich peronach dla autobusów szynowych, wnioskując o odstępstwo od norm wzorem woj. lubelskiego. Na odcinku bocznicy do WSK wykonanoby dwa takie tymczasowe przystanki.
Warto wykorzystać te elementy by- skleić z nich coś więcej niż szybką kolej miejską. Możliwe jest małe "metro"- czyli nadanie nazwy handlowej dla systemu miejskiej kolei, który dodatkowo- w przyszłości- byłby uzupełniany o odcinki nadziemne i możliwe że także i podziemne, poprowadzone w wykopach, na wiaduktach, w tunelach.
Ale warto zacząć już dziś- od jednej, krótkiej linii na trasie:
- Politechnika Rzeszowska (nowy przystanek)
- Dąbrowskiego (nowy przystanek przy ulicy)
- Rzeszów Osiedle (przebudowa platformy peronowej od strony bocznicy do WSK- usunięcie barierek, ew. "podsunięcie toru" do krawędzi peronowej)
- Rzeszów Staroniwa
- Rzeszów Główny
Z czasem powstałyby przystanki:
- Langiewicza
- Chłopickiego (przy przejazdach kolejowych, lub bliżej ul. Krakowska)
- Batorego
Wykorzystanie bocznicy przy ul. Batorego jako stacji końcowej umożliwiłoby możliwe najpełniejsze wykorzystanie infrastruktury w samym mieście Rzeszów.
Kolej miejska musiałaby korzystać z peronów dworca Rzeszów Główny, które są ulokowane najbliżej centrum miasta. Rozrysowano to na załączonych schematach torów stacyjnych.
Kolejną "wielką inwestycją" byłoby:
- - odbudowanie łącznicy - zlikwidowanej- do portu lotniczego Rzeszów- Jesionka
- - wprowadzenie cyklu co 30 minut w szczycie na stricte podmiejskim odcinku sieci kolejowej, w relacjach do:
- - Głogowa Małopolskiego
- - Łańcuta
- - Boguchwały
W dalszej perspektywie rozwoju miasta:
- - wykorzystanie 3 toru dla potrzeb kolei miejskiej na odcinku Strażów- Rzeszów. Tor ten dochodzi do ulicy Załęskiej w Rzeszowie. Byłby włączony w sieć kolei podmiejskiej, aby zwiększyć przepustowość sieci podmiejskiej i umożliwić rozwój miasta w tym kierunku. Dodanoby liczne nowe przystanki pośrednie. Jedynie kilkusetmetrowy odcinek pomiędzy mostem p. Wisłok a ul. Załęską byłby 2-torowy.
- - Wykorzystanie bocznicy do ul. Przemysłowej w Ropczycach i doprowadzenie końcowej stacji kolei podmiejskiej bliżej centrum miejscowości.
Część 1 - Odcinek Rzeszów Staroniwa - bramy wjazdowe WSK
Bocznica zaczyna się za stacją Rzeszów Staroniwa (1), a dokładnie za przejazdem kolejowym na ul. Langiewicza. Dalej biegnie wzdłuż linii do Jasła, po lewej stronie (jadąc w stronę Jasła) (2), przebiega przez przystanek Rzeszów Osiedle (3), gdzie następnie odbija w lewo (4). Tutaj następuje rozwidlenie się torów (5) (6). Jeden prowadzi do Elektrociepłowni WSK, natomiast drugi prowadzi do zakładów WSK

wg fotopolska.eu
Przed laty pisaliśmy: Aglomeracja Rzeszowa- po amerykańsku czy europejsku?
Rys. Możliwości rozwoju
Fot. Możliwość rozwoju- Linia do Trzebowiska wykorzystałaby torowisko do ul. Ciepłowniczej, 400 metrów od Urzędu Gminy.
Fot. wg http://bocznice.
--
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
This message with its potential attachments is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, dissemination, copying or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by Persons or entitles other than the intended recipient is prohibited. If you received this in error, please contact the sender and delete the material from any computer. Thank you.
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

