porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytania do władz UMWWM- o odbudowę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu

Pytania do władz województwa- o odbudowę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu

Proszę o dosłanie odpowiedzi w sprawie portu lotniczego Orneta w treści majla. 
W kolejnym pakiecie korespondencji przekażę stanowisko władz miasta Orneta, do których należy pas startowy. Być może porozumienie z właścicielem pasa startowego- z władzami miasta jest możliwe- lotnisko mogłoby działać gdyby naprawiono 50- metrową wyrwę w środkowej części pasa startowego. Władze miasta są zwolennikiem odtworzenia lotniska.

Proszę o opisanie, czy przeznaczenie 50- 100 tysięcy złotych na naprawę nieczynnego kolejnego portu lotniczego przekracza możliwości finansowe województwa? Czy też władze nie chcą po prostu mieć drugiego portu lotniczego, obawiając się że to odbierze ruch z portu lotniczego Szczytno- Szymany?
Dystans dzielący oba porty lotnicze jest znaczny, a sam obszar północnych Mazur zalicza się do trudno dostępnych. Dodatkowo w pobliżu jest Okręg Kaliningradzki, co daje szansę na obsługę także tego rynku transportowego. 
Nowy port lotniczy obsługiwałby miasto Elbląg. Z czasem odbudowanoby kolejową boicznicę do lotniska oraz torowisko Orneta- Elbląg. 
Być może kolejne lotnisko- w regionie jeszcze trudniej dostępnym i jeszcze bardziej peryferyjnie ulokowanym- byłoby podobnym sukcesem jak Szczytno- Szymany? 


Władzom województwa warmińsko- mazurskiego należy zadać pytanie: czy region wielkości Irlandii powinien mieć tylko jeden port pasażerski? Oczywistym dla ekonomisty jest, że nie.

Skierowano ostatnio apel do władz samorządowych o wydanie kilkudziesięciu- kilkuset tys. PLN  na naprawę drugiego z portów lotniczych woj. warmińsko - mazurskiego.  Ruch lotniczy stale wzrasta,  lotnisko Szymany rozwija się w szybkim tempie, i to pokazuje że jest szansa, czas i miejsce na rozpoczęcie kolejnej inwestycji.

Służyłaby ona mieszkańcom obwodu kaliningradzkiego, a także mieszkańcom Elbląga.

Apel do władz województwa o odbudowę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu

Załącznik: korespondencja z władzami gminy Orneta

Szanowni Państwo,
Prosimy na odpowiedź na poniższy apel- opublikujemy ją jako depeszę prasową. 

Treść apelu do władz województwa warmińsko- mazurskiego

W województwie warmińsko- mazurskim, regionie o wielkości Irlandii, działa tylko jeden port lotniczy, który w dodatku od lat znajduje się w budowie. Brakuje zwykłych lotnisk komunikacyjnych typu general aviation. Jednocześnie- od lat marnuje się były powojskowy port lotniczy w Ornecie, na północy województwa. 



Mogłoby tutaj powstać lokalne lotnisko general aviation. Już zresztą w przeszłości fani lotnictwa na krótko organizowali tutaj loty samolotów GA. Starty pierwszych maszyn z tego lotniska zostały uwiecznione w serwisie Youtube:
Wygląd zarośniętego pada jest uwieczniony na filmie video:
Niestety, pas startowy jest zniszczony. Można te zniszczenia obejrzeć na zdjęciach: http://wikimapia.org/13688969/pl/Lotnisko-Orneta

Lotnisko sportowe i general aviation w tak dużym regionie mogłoby sie po prostu utrzymać na rynku- z samych opłat lotniskowych. Zarządcą lotniska mogłaby być ta sama spółka lotniskowa która obsługuje już lotnisko Szymany. Spółka Warmia i Mazury po prostu przejęłaby lub podnajęła od dotychczasowego właściciela ten teren i uruchomiłaby port lotniczy general aviation.

O próbach ożywienia lotniska na północny wschód od Olsztyna- w Ornecie, niewiele wiadomo. Jednakże tą lokalizację rozpatrywano w czasie analizowania potencjalnych lokalizacji dla portu lotniczego w regionie.

W pracy autora porównywano lokalizację portu lotniczego w Ornecie z innymi lokalizacjami (por. 
odztwie_warminsko_-_mazurskim).

Proponuję, by władze regionu warmińsko- mazurskiego przystąpiły do procesu przebudowy portu lotniczego Orneta. Istniejące powojskowe lotnisko byłoby przebudowane do roli lotniska General Aviation.

Samorząd przeznaczyłby środki na naprawę zniszczonej- środkowej części pasa startowego, która została podobno wysadzona. Istniejące lotnisko stałoby się nie tylko miejscem dla miłośników motoryzacji, jak obecnie (por. https://www.facebook.com/lotniskoorneta ) ale także stałoby się komercyjnym portem pasażerskim dla samolotów general aviation.

Proponuję także, by władze zdecydowały się na dostosowanie tego lotniska do obsługi pasażerskich lotów krajowych. Powstałby tutaj regionalny port lotniczy Olsztyn- Elbląg w Ornecie.

Wydatek na port lotniczy nie jest tak wielkim wydatkiem, by w regionie o tak dużej powierzchni - równej powierzchni np. Irlandii, nie uruchomić drugiego portu lotniczego.

Aby ułatwić jego start na rynku, samorząd mógłby dofinansować linie lotnicze. Już z obecnego portu Szczytno Szymany linie lotnicze Sprintair zamierzały obsługiwać loty krajowe:

"Jedną z nich jest Sprint Air, który - jak wynika z prezentacji, do której dotarł Pasazer.com - mógłby uruchomić loty do Gdańska, Wrocławia, Warszawy i Krakowa lub Katowic."



Port lotniczy Olsztyn- Ełk w Ornecie mógłby ruszyć z podobną siatką połączeń. Skoro w porcie lotniczym Szymany w ogóle pojawili się przewoźniocy lotniczy, pokazuje to że nowe porty lotnicze mają szansę utrzymać się na rynku.

Nowy port lotniczy Olsztyn - Elbląg w Ornecie odniesie sukces, jeśli tylko powtórzy lot portu lotniczego Szczytno- Szymany i przyciągnie jakichkolwiek przewoźników. 

Ninieszy apel o kolejny port lotniczy na obszarze Warmii nie jest mrzonką- o ile władze regionu przekonają się do pomysłu. Jeśli w porcie lotniczym Szymany udało się przyciągnięcie przewoźników lotniczych, to tym bardziej władze regionu powinny podjąć prace nad powstaniem kolejnego portu, który tak samo mógłby być zarządzany przez spółkę Warmia i Mazury. 

Warto zaapelować do władz regionu o potraktowanie tej propozycji z uwagą i o podjęcie prac nad reaktywają portu pasażerskiego i lotniska general aviation w Ornecie.

Opis portu w Ornecie

Lotnisko w obrębie Krzykały w Ornecie jest byłym lotniskiem wojskowym.Obecnie
sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza teren tenpod farmę
wiatrową, uprawy rolne oraz zabudowę siedliskową. Lotnisko posiada pas startowy o
wymiarach 2000 m x 30 m z asfaltobetonu, jednak jego środkowa część na długości około
50 m jest wysadzona (http://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_lotniska 23.02.2009 r.)
(…)
Istniejące lotnisko w Ornecie stanowi obszar o powierzchni nieprzekraczającej 300 ha. Jak
zaznaczono w rozdziale 1.3.2.1 część pasa tego lotniska jest wysadzona, co w przypadku
adaptacji do celów użytkowych wiązałoby się z przeprowadzeniem prac ziemnych. Lotnisko
położone jest na terenach rolnych, nie zachodzi konieczność wyrębu drzewostanu w celu
powiększenia jego areału (rysunek 4.4).
Nie występuje problem lokalizacji dodatkowych usług związanych z funkcjonowaniem
lotniska oraz wydłużeniem pasa startowego. Jak wynika z rysunku 4.5 najbliższą zwartą
zabudowę stanowią osiedla miejskie Ornety oddalone od lotniska o ok. 1,6 km.
Rysunek 4.5 Lotnisko w Ornecie wraz z otoczeniem Źródło: http://geoportal.gov.pl
10.05.2009 r.
Teren oddalony jest od Olsztyna o ok. 54 km. Uwzględniając zapisy zawarte w Planie
zakładające modernizacje drogi nr 51 (na odcinku Olsztyn – Dobre Miasto) do parametrów
klasy GP można – przy założeniu maksymalnych dostępnych prędkości oraz braku utrudnień
w ruchu pojazdów – wywnioskować , że perspektywiczny czas dojazdu z lotniska do stolicy
województwa wyniósłby ok. 40 minut.
Stan obecny infrastruktury drogowej ocenia się jako zły – droga nr 507 z Ornety do Dobrego
Miasta o klasie G stanowi blisko 50% całej trasy, co znacznie wydłuża czas dojazdu.
Infrastrukturę kolejową stanowi linia jednotorowa nr 221 relacji Olsztyn Główny –
Braniewo, o prędkości maksymalnej 50 km/h.
Według informacji w PKP PLK linia ta będzie modernizowana na odcinku Dobre Miasto –
Orneta, termin realizacji to sierpień 2009 r. Analizowany obszar nie leży w strefie
ograniczającej zabudowę ze względu na cenne walory przyrodnicze. Teren posiada bardzo
dobre warunki dla naturalnego wietrzenia oraz nie leży na trasie przelotu ptaków. Istnieje
możliwość przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej z sieci miejskiej.
Ochrona przed hałasem terenów zamieszkałych wyraża się w oddaleniu lotniska od tych
terenów oraz istnieniu zadrzewień tłumiących hałas. Podobnie, jak w przypadku Szyman,
lotnisko położone jest korzystnie względem róży wiatrów oraz nie zagraża rozwojowi
terenów sąsiadujących. Nie istnieje zagrożenie przeszkodami lotniczymi w strefach podejść
do lądowania oraz powierzchniach ograniczających i ochronnych.
wg
odztwie_warminsko_-_mazurskim

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Urząd Miejski w Ornecie <umig@orneta.pl>
Data: 25 sierpnia 2015 15:11
Temat: Re: pytania prasowe
Do: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>


W załączeniu odpowiedź.


W dniu 2015-08-11 o 13:23, Adam Fularz pisze:
Dziękuję za odpowiedź. Czy władze miasta utrzymuja, że ze względu na uchwalone przez władze miejskie przepisy, zmiany w szybszym terminie nie są możliwe? Przecież własne wewnętrzne przepisy mogą Państwo zmienić natychmiast. Nie rozumiem, w czym lezy problem, poza Państwa przywiązaniem do formalności? Czy plan zag. przestrzennego nie moze być zmieniony?
Pozdrawiam,
Adam

W dniu 9 lipca 2015 08:57 użytkownik Urząd Miejski w Ornecie <umig@orneta.pl> napisał:


W dniu 2015-07-01 o 21:55, Adam Fularz pisze:

dotyczy: portu lotniczego w Ornecie
- Ukryj cytowany tekst -



Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd
miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby
powstać port lotniczy Olsztyn Orneta.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do
obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic,
obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca
doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych
portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec
portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom
miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego,
skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane
pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście-
kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu
lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń?
Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania
połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj.
lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na
trasie do Warszawy.




25.06.2015, Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl> napisał(a):
dotyczy: portu lotniczego w Ornecie


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski
prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port
lotniczy Olsztyn Orneta.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi
połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele
lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie
obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu
lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych
władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne
wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął
kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po
częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy
pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy
władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń
pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj. lubuskiego? W tym
województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze
wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali
kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji
prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z
niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje
telewizyjne.



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze
wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali
kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji
prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z
niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje
telewizyjne.




--
Urząd Miejski w Ornecie
11-130 Orneta, Plac Wolności 26
tel. 055 22 10 200 , fax. 055 22 10 210
REGON: 000526498    NIP: 582-10-01-747
www.orneta.pl , e-mail: umig@orneta.pl



Lotnisko Orneta 

Lotnisko Orneta na Mapie Polski. 2009r.

Lotnisko Orneta w widoku z satelity. 2009r.

Lotnisko Orneta w widoku z satelity. 2009r.

Położenie.
Miasto Orneta położone jest w północnej części Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Powiecie Lidzbarskim nad rzeka Drwęca Warmińska i jeziorem Mieczowym. Leży na skrzyżowaniu ważnych dróg wojewódzkich Nr; 507 Dobrem Miasto-Braniewo, 509 Orneta-Elbląg, 513 Pasłęk-Lidzbark Warmiński, 528 Orneta-Morag. Miasto ma dworzec kolejowy na linii Olsztyn-Braniewo. 

Lotnisko Orneta.
Lotnisko zbudowano w latach 30-stych XX w przez niemców. Zostało wyposażone w trawiaste pole wzlotów. Wykorzystano je podczas agresji na Polskę we wrześniu 1939r.. Z niego startowały samoloty do ataków na Grudziądz, Toruń, Modlin i inne miasta Rzeczypospolitej. 
W czasie II wojny światowej na lotnisku i w jego pobliżu niemcy założyli obóz jeniecki, obóz pracy i obóz koncentracyjny. Od strony miejscowości Bażyny w obozie przebywali jeńcy Polscy ( 1939r.-1943r. ). W obozie pracy od 1942r. do połowy 1943r. przebywali jeńcy sowieccy. W rejonie głównego obozu pracy przebywali także jeńcy włoscy w liczbie około 400 osób. W barakach po jeńcach sowieckich umieszczono jeńców angielskich. Z początkiem 1945r. lotnisko zostało zajęte przez sowietów ( między innymi 64 PLM ). Zakończenie II wojny światowej i przekazanie administracji nad miastem Orneta Polsce wcale nie oznaczało wycofanie się sowietów z lotniska. Wręcz przeciwnie. Sowieci założyli tu swoją jedną z wielu baz i intensywnie ją eksploatowali. Prawdopodobnie w dniu 14.09.1947r. na lotnisko z Malborka przebazowano dwa pułki sowieckie. Stacjonowały one prawdopodobnie do 1950r., kiedy zostały przeniesione w zachodnie rejony Rzeczypospolitej.
Cywilne losy lotniska.
W 80-tych latach lotnisko dla lotnictwa wojskowego całkowicie straciło znaczenie. 
W 90-tych latach próbowano lotnisko wykorzystać dla lotnictwa cywilnego. Lecz degradacja infrastruktury, a szczególnie samej drogi startowej, zniweczyły te plany. Droga startowa w połowie swojej długości na odcinku kilkunastu metrów zaczęła się zapadać. Zbierająca się tam woda sprzyjała rozwojowi roślinności i degradacji nawierzchni. Obecnie ( 2008r. ) jest tam spory zagajnik z drzewkami o wysokości do 3 metrów, widoczny nawet na zdjęciach satelitarnych. 


W latach 90-tych droga startowa i drogi kołowania zaczęły być wykorzystywane do nielegalnych wyścigów samochodowych i motocyklowych. Spotykali się na nim młodzi ludzie próbujący swoich sił w wyścigach na krótkich dystansach. W kolejnych latach wyścigi te stawały się coraz bardziej zorganizowane. Rozgrywano je miedzy innymi pod szyldem Polskiego Związku Motorowego i Olsztyńskiego Klubu Rajdowego. Wielu uczestników posiadało już licencje kierowców rajdowych. Przeprowadzano już nie tylko wyścigi na krótkich dystansach, ale także duże pętle z szykanami i odcinaki o nawierzchni gruntowej. W pierwszej dekadzie kolejnego wieku wyścigów i rajdów rozgrywano już kilka rocznie. Pomiędzy poszczególnymi zawodami rajdowcy ćwiczyli manewry; poślizgi, wiraże i tak zwane palenie gumy. 

Rajd w Ornecie 2008r. zdj. Wojciech Andrearczyk.

W 2003r. po raz kolejny podjęto próbę przywrócenia lotnisku jego naturalnej funkcji, jako lotniska dla małych samolotów prywatnych typu awionetka. Niestety bez rezultatu.
Około 2005r. hangar który był umiejscowiony w północno-zachodniej części lotniska, przy drodze w kierunku miejscowości Bażyny został rozmontowany i na jego konstrukcji w mieście pobudowano halę sportową. 
Lotnisko jest ( 2007r. ) niezidentyfikowane, nie wpisane do rejestru. Lotnisko znajduje się we władaniu Agencji Mienia Wojskowego. AMW wystawiła resztę terenu na sprzedaż. Teren kupiła niemiecka firma ( spółka ) z hamburga. Na wniosek niemców zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego, aby można był postawić na nim elektrownię wiatrową. Zostaną pobudowane 23 wiatraki. W 2009r. ukończono formalności prawne. 

Opracował Karol Placha Hetman


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.


--   Urząd Miejski w Ornecie  11-130 Orneta, Plac Wolności 26  tel. 055 22 10 200 , fax. 055 22 10 210  REGON: 000526498    NIP: 582-10-01-747  www.orneta.pl , e-mail: umig@orneta.pl



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 12:26. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytania do władz UMWWM- o odbudowę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers