W sprawie wadliwie działającego systemu ERTMS w Polsce
List do redakcji:
Bruksela
MOVE.DDG2.C.4/KF
Adam Fularz
Polish News Agency
Wieczorna.pl sp. z o.o. Dolina
Zielona 24a, Zielona Góra
Na adres:
Adam NA SERW. wieczorna.pl
Szanowny Panie!
Dziękuję za wiadomość.
ERTMS jest skutecznym systemem zarówno w Europie, jak i poza nią.
W Europie ERTMS jest wdrażany na wielu różnych liniach i sieciach. Na przykład w
ERTMS wyposażone są wszystkie linie kolei dużych prędkości w Hiszpanii i we
Włoszech, a także konwencjonalne linie kolejowe w Belgii i Niderlandach, w tym ruch
transgraniczny i odcinki końcowe, różne odcinki w Niemczech, a Luksemburg
wyposażył w ERTMS całą sieć kolejową. Prawodawstwo europejskie określa wymogi
techniczne i specyfikacje dotyczące ogólnounijnej harmonizacji zarówno przytorowego
systemu ERTMS, jak i pokładowego systemu ERTMS. Linie i sieci, na których
wdrażany jest ERTMS, są obsługiwane przez różnych przewoźników kolejowych.
Pojazdy kolejowe, jakimi dysponują, są wyposażone w pokładowe systemy ERTMS
dostarczane przez różnych dostawców, co świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu
i interoperacyjności systemu ERTMS w całej UE.
W Polsce 825 km linii kolejowych w ramach europejskich korytarzy TEN-T i niektóre
odcinki linii poza tymi korytarzami jest wyposażonych w system ERTMS. Komisji nie
zgłoszono żadnego incydentu związanego z jego funkcjonowaniem.
Podkreślamy, że ERTMS jest bezpiecznym i skutecznym systemem, będącym od
dziesięcioleci najważniejszym europejskim systemem sterowania ruchem kolejowym.
Jeżeli chodzi o Pana uwagi i obawy, trudno jest udzielić rzetelnych odpowiedzi
technicznych w oparciu o dostarczone przez Pana informacje. Poniżej przedstawiono
kilka uwag ogólnych dotyczących poszczególnych tematów:
Krzywe hamowania
Urządzenie pokładowe służące do obliczania krzywej hamowania według
ERTMS zostało zharmonizowane w celu uwzględnienia zarówno marginesów
bezpieczeństwa otrzymywanych z urządzeń przytorowych, jak
i charakterystyki taboru. Na podstawie przekazanych informacji trudno jest
ustalić na przykład, czy podniesiona przez Pana kwestia dotyczy wyłącznie
określonej grupy pojazdów kolejowych czy całej polskiej floty; czy dotyczy
całej sieci czy tylko jej części. Na obecnym etapie instrukcje eksploatacyjne,
według których dokonywane są obliczenia hamowania, często, przynajmniej
częściowo, podlegają prawu krajowemu. Zgodnie z przepisami unijnymi
organy krajowe zobowiązane są do stopniowego wycofywania przepisów
krajowych i przestrzegania wymogów prawa europejskiego, również
w odniesieniu do skuteczności hamowania i obliczeń hamowania w kontekście
ERTMS.
Ograniczenia prędkości
Wspomina Pan, że występują nieoczekiwane ograniczenia prędkości związane
z sygnałami generowanymi przez ERTMS. Ponieważ jednak brakuje dalszych
informacji technicznych i szczegółowego opisu tych kwestii należy ustalić, czy
problem ten wynika z definicji systemu ERTMS, czy też z jego
nieprawidłowego wdrożenia w Polsce.
Przypadki utraty komunikacji
Z Pana wyjaśnień wynika, że kwestia ta jest związana z podsystemem
pokładowym, ponieważ dotyczy tylko określonych pojazdów.
W takich pojazdach prawdopodobnie nie wdrożono prawidłowo technicznych
specyfikacji interoperacyjności dotyczących systemu sterowania ruchem
kolejowym, choć pragnę podkreślić po raz kolejny, że udzielenie ostatecznej
odpowiedzi wymagałoby bardziej szczegółowych informacji technicznych.
Ograniczenia przytorowe na odcinku Legnica–Węgliniec
Zgodnie z naszą wiedzą jest to linia ERTMS poziomu 2. W związku z tym
ciągła komunikacja między urządzeniami przytorowymi a pociągiem powinna
umożliwiać aktualizowanie informacji w czasie rzeczywistym. Ponadto system
ERTMS umożliwia rozróżnienie kierunkowości ograniczeń prędkości na
zwrotnicach. W związku z tym nie jest jasne, jakie ograniczenia techniczne
prowadzą do opisanej sytuacji.
Kwestie pokładowe
W swoim piśmie wspomina Pan również o awariach poniższego sprzętu
i składu:
urządzenia pokładowe kolei dolnośląskich 11 45 WE
anteny ETCS w przypadku Dart
Pendolino
Również w tym przypadku trudno jest się wypowiedzieć bez dodatkowych
informacji lub wyjaśnień.
Jeżeli zamierza Pan odnieść się do niniejszego pisma, może Pan skontaktować się z nami
ponownie lub uzyskać dodatkowe informacje na stronie internetowej Agencji Kolejowej
Unii Europejskiej ERA | Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (europa.eu).
Z poważaniem
(podpisano elektronicznie)
Keir FITCH
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Posted by Telewizja Opera
on 02:27.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0