dot. Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce
Otrzymałem
---------- Forwarded message ----------
From: SekretariatDL <sekretariatDL na s. mi.gov.pl>
Date: Friday, February 12, 2021
Subject: ODP: Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce
To: "Adam na s. wieczorna.pl" <Adam na wieczorna.pl>
Szanowny Panie,
Dziękujemy za przekazanie Pańskich przemyśleń dotyczących wykorzystania samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce. Chcielibyśmy jednak zauważyć, iż w toku długotrwałej korespondencji, którą prowadzi Pan z Ministerstwem Infrastruktury, wielokrotnie odnosiliśmy się do podobnych kwestii. Jednocześnie, ponownie przypominamy Panu, że rodzaj floty oraz uruchamianie poszczególnych destynacji to obszar autonomicznych decyzji przewoźników lotniczych, a nie władz publicznych.
Z poważaniem,
Michał Fronczak
Departament Lotnictwa
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 13 39
From: media
Sent: Tuesday, February 09, 2021 10:58 AM
To: SekretariatDL
Subject: FW: Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce
Przekazujemy wg właściwości.
Z poważaniem
Biuro Komunikacji
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
@mi_gov_pl
From: Adam Fularz [mailto:Adam na s. wieczorna.pl]
Sent: Sunday, February 7, 2021 8:11 PM
To: media <media na s. mi.gov.pl>
Subject: Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce
Wniosek o uruchomienie lotów krajowych samolotami STOL (np. maszynami typu ATR) poprzez wykorzystanie szeregu lotnisk o krótkich pasach startowych (tzw. STOL- portów)
do Ministra Infrastruktury
Szanowni Państwo,
Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze.
Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.
Daje to szansę stworzenia w Polsce sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:
- Katowice Muchowiec (dawne lotnisko pasażerskie w centrum miasta 1200 metrów, skrócony na czas renowacji)
- Przemyśl (lotnisko Arłamów, 1300 metrów pasa betonowego)
- Suwałki (1320 metrów pasa)
- Białystok (1350 metrów pasa)
- Dęblin (lotnisko Ułęż, 1300 metrów pasa obecnie w innym wykorzystaniu)
- Toruń (lotnisko Bielan, 1269 metrów pasa)
- Słupsk (lotnisko Wicko Morskie, 1100 metrów pasa, konieczne przedłużenie)
- Krosno (lotnisko miejskie, 1100 metrów pasa z możl. odbudowy do dawnych 1500 metrów dł.)
- Lubin (1000 metrów pasa obecnie, możliwe przedłużenie do ok. 1200 metrów)
- Piotrków Trybunalski (możl. przedłużenia z obecnych 968 metrów długości do 1200 metrów pasa)
- Giżycko -Kętrzyn (lotnisko ma zniszczony pas betonowy)
- Orneta na Mazurach Płn.(czynne tylko 800 metrów pasa betonowego, możliwe odtworzenie dalszej części ze zniszczeń)
- Kielce Masłów (1168 metrów długości pasa startowego, który trzeba nieco przedłużyć)
Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Krakowa, Katowic czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.
W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały takim właśnie samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
--
W związku z przekazanymi przez Panią/Pana danymi osobowymi informujemy, iż Minister Infrastruktury jako administrator danych przetwarza dane osobowe zgodnie z przepisami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz zgodnie z zasadami, z którymi mogą się Państwo zapoznać na stronie internetowe(..).
--
null