Skarga na likwidację usług typowej kolei aglomeracyjnej w Koninie
Skarga na decyzję organu o likwidacji usługi "Konińska Kolej Aglomeracyjna" w relacji Konin- Kazimierz Biskupi.
Do S.K.O.
REDAKCJA KONINSKA.PL ./. RADZIE MIASTA KONIN
Skarga na decyzję BP.152.46.2016 dołączoną.
Drodzy Państwo,
Skarżę że zlikwidowano usługi w liczbie 14 par połączeń aglomeracyjnych dziennie (w roku 1985) w Koninie, zaś podmiot pozwany nie chce tych usług przywrócić. Jest ich formalnym organizatorem z mocy prawa, jako że tak stanowi ustawa oraz początek i koniec tejże linii komunikacyjnej. Skarżę że doszło do likwidacji peronów i torów. Zlikwidowano nawet utworzone naprędce połączenie do Lichenia Starego które w sezonie letnim mogłoby służyć turystom i pątnikom katolickim.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Dol. Ziel. 24a, Ziel. Góra
--
Opis z Wikipedii
W latach 50. i 60. XX wieku w północnej części Konina powstały cztery duże zakłady przemysłowe: Elektrownie Konin i Pątnów I[13], Huta Aluminium Konin[14] oraz Konińskie Zakłady Naprawcze Przemysłu Węgla Brunatnego[15]. W związku ze znacznym oddaleniem przemysłu od osiedli mieszkaniowych, Konin stanął przed problemem przewozu pracowników do miejscowości Gosławice i Pątnów, które w 1976 roku zostały włączone w granice miasta[16].
W 1971 roku rozpoczęto przygotowania do budowy linii kolejowej z głównej stacji, w kierunku północnym, przez miejscowości Gosławice i Pątnów do Kazimierza Biskupiego. Przedłużono wtedy tunel pod linią nr 3 do nowo powstałego peronu trzeciego, z którego miały odjeżdżać pociągi na północ regionu. W tym samym czasie wzniesiono także lokomotywownię działającą na potrzeby nowej linii. Pierwsze planowe pociągi do Kazimierza Biskupiego odjechały 26 maja 1974 roku[5].
W latach 1996–2000 planowano zelektryfikować linię, jednak z uwagi na zamknięcie jej dla ruchu pasażerskiego w 1995 roku, plany te porzucono[5]. Inną niezrealizowaną inwestycją miało być przedłużenie linii na północ w kierunku Kleczewa i dalej do Orchowa[16].
Ostatnim planowym pociągiem pasażerskim był skład relacji Kazimierz Biskupi – Konin, odjeżdżający z Kazimierza dnia 27 maja 1995 roku o godzinie 14:10[17]. W rozkładzie jazdy 1995/1996, znajdują się dwa połączenia, jednak często były one odwoływane[18].
W czerwcu 1999 roku, z okazji VII Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski uruchomiono po torach linii kolejowej 388 i Magistrali Lubstowskiej pociągi osobowe relacji Konin – Licheń Stary, które dowoziły pielgrzymów do Bazyliki Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski. Utworzenie połączenia było możliwe dzięki porozumieniu PKP PLK i KWB Konin[19].
SM42-1238 spółki PKP Cargo mijająca przystanek w Malińcu
Według opublikowanego 29 kwietnia 2013 roku wykazu linii kolejowych PKP PLK, linia 388 została wykreślona z listy D29[20]. Torowisko po linii zostało przekształcone w ciąg bocznicowy Konin – Pątnów, tor 1P[21][22].
22 lipca 2013 roku PKP S.A. ogłosiło przetarg na rozbiórkę ponad 1000 obiektów kolejowych. Wśród nich znalazły się także przystanki leżące na linii[23]. Miesiąc później ogłoszono wyniki licytacji elektronicznej, którą w województwie wielkopolskim wygrał Zakład Budowlany Marian Michalak[24]. W 2014 zlikwidowano perony stacji Kazimierz Biskupi oraz przystanku Pątnów Elektrownia, a w styczniu 2015 rozebrano torowisko na odcinku Pątnów – Kazimierz Biskupi oraz zlikwidowano perony przystanku Pątnów[25].
Rozkład jazdy
W początkowym okresie funkcjonowania, czyli w 1974 roku linia obsługiwała 12 par pociągów pasażerskich w pełnej relacji oraz 5 par pociągów w skróconej relacji Konin – Maliniec[26]. W roku 1985 linia obsługiwała 14 par pociągów[27]. 10 lat później (1995) były to tylko 4 pary[17], natomiast w 1996 roku, ostatnim roku funkcjonowania linii w ruchu pasażerskim, 2 pary[18]. Jest to jednoznaczny wskaźnik spadku ilościowego i jakościowego przewozów pasażerskich w ciągu ostatnich 10 lat istnienia ruchu planowego, który rozpoczął się wraz ze zmianą ustroju[16].
W latach 50. i 60. XX wieku w północnej części Konina powstały cztery duże zakłady przemysłowe: Elektrownie Konin i Pątnów I[13], Huta Aluminium Konin[14] oraz Konińskie Zakłady Naprawcze Przemysłu Węgla Brunatnego[15]. W związku ze znacznym oddaleniem przemysłu od osiedli mieszkaniowych, Konin stanął przed problemem przewozu pracowników do miejscowości Gosławice i Pątnów, które w 1976 roku zostały włączone w granice miasta[16].
W 1971 roku rozpoczęto przygotowania do budowy linii kolejowej z głównej stacji, w kierunku północnym, przez miejscowości Gosławice i Pątnów do Kazimierza Biskupiego. Przedłużono wtedy tunel pod linią nr 3 do nowo powstałego peronu trzeciego, z którego miały odjeżdżać pociągi na północ regionu. W tym samym czasie wzniesiono także lokomotywownię działającą na potrzeby nowej linii. Pierwsze planowe pociągi do Kazimierza Biskupiego odjechały 26 maja 1974 roku[5].
W latach 1996–2000 planowano zelektryfikować linię, jednak z uwagi na zamknięcie jej dla ruchu pasażerskiego w 1995 roku, plany te porzucono[5]. Inną niezrealizowaną inwestycją miało być przedłużenie linii na północ w kierunku Kleczewa i dalej do Orchowa[16].
Ostatnim planowym pociągiem pasażerskim był skład relacji Kazimierz Biskupi – Konin, odjeżdżający z Kazimierza dnia 27 maja 1995 roku o godzinie 14:10[17]. W rozkładzie jazdy 1995/1996, znajdują się dwa połączenia, jednak często były one odwoływane[18].
W czerwcu 1999 roku, z okazji VII Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski uruchomiono po torach linii kolejowej 388 i Magistrali Lubstowskiej pociągi osobowe relacji Konin – Licheń Stary, które dowoziły pielgrzymów do Bazyliki Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski. Utworzenie połączenia było możliwe dzięki porozumieniu PKP PLK i KWB Konin[19].
SM42-1238 spółki PKP Cargo mijająca przystanek w Malińcu
Według opublikowanego 29 kwietnia 2013 roku wykazu linii kolejowych PKP PLK, linia 388 została wykreślona z listy D29[20]. Torowisko po linii zostało przekształcone w ciąg bocznicowy Konin – Pątnów, tor 1P[21][22].
22 lipca 2013 roku PKP S.A. ogłosiło przetarg na rozbiórkę ponad 1000 obiektów kolejowych. Wśród nich znalazły się także przystanki leżące na linii[23]. Miesiąc później ogłoszono wyniki licytacji elektronicznej, którą w województwie wielkopolskim wygrał Zakład Budowlany Marian Michalak[24]. W 2014 zlikwidowano perony stacji Kazimierz Biskupi oraz przystanku Pątnów Elektrownia, a w styczniu 2015 rozebrano torowisko na odcinku Pątnów – Kazimierz Biskupi oraz zlikwidowano perony przystanku Pątnów[25].
Rozkład jazdy
W początkowym okresie funkcjonowania, czyli w 1974 roku linia obsługiwała 12 par pociągów pasażerskich w pełnej relacji oraz 5 par pociągów w skróconej relacji Konin – Maliniec[26]. W roku 1985 linia obsługiwała 14 par pociągów[27]. 10 lat później (1995) były to tylko 4 pary[17], natomiast w 1996 roku, ostatnim roku funkcjonowania linii w ruchu pasażerskim, 2 pary[18]. Jest to jednoznaczny wskaźnik spadku ilościowego i jakościowego przewozów pasażerskich w ciągu ostatnich 10 lat istnienia ruchu planowego, który rozpoczął się wraz ze zmianą ustroju[16].
---------- Forwarded message ---------
Od: Aneta Lewandowska <aneta.lewandowska na s. konin.um.gov.pl>
Date: czw., 19 sty 2017 o 10:53
Subject: Odpowiedź na petycję
To: <adam.fularz na s. wieczorna.pl>
Od: Aneta Lewandowska <aneta.lewandowska na s. konin.um.gov.pl>
Date: czw., 19 sty 2017 o 10:53
Subject: Odpowiedź na petycję
To: <adam.fularz na s. wieczorna.pl>
Posted by Telewizja Opera
on 03:53.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0