Do:
Urząd Miejski w Łodzi
Szanowni Państwo,
W imieniu redakcji zwracam się z apelem o zrealizowanie obecnej propozycji w sprawie kolei dookólnej w Łodzi- już teraz. Jest to możliwe poprzez połączenie kilku relacji kolei dookólnej w Łodzi- w jedną całość. Zmiany kierunku jazdy mogą być kłopotliwe, ale jest to szeroko praktykowane, np. w Hamburgu.
Podobna linia dookólna działa w Berlinie. Jej wdrożenie jest możliwe natychmiast, o co uprzejmie wnoszę. Relacje pociągów aglomeracyjnych rozbite na różne odcinki- byłyby połączone. Proszę o konkretne działania w tej sprawie. Podobnych propozycji mamy znacznie więcej. Zależy nam na ich stopniowej realizacji.
Opis
Chcielibyśmy przypomnieć sprawę miejskiej kolei aglomeracyjnej w mieście Łódź. Przypomnę, że kursowały już pociągi o charakterze podmiejskim.
Propozycje dla Łodzi
Łódź drugie pod względem liczby ludności miasto w Polsce, liczyła kiedyś blisko 750 tys. mieszkańców, choć występuje silna depopulacja. Tworzyło niedawno wraz z Pabianicami, Zgierzem, Ozorkowem i in. aglomerację miejską liczącą ok. 1,1 mln mieszkańców, ale liczba ta uległa nieznanej bliżej zmianie. Przed wojną prywatne elektryczne koleje podmiejskie umożliwiły rozwój aglomeracji. Ich linie istnieją do dziś, ale zastygły w przedwojennych rozwiązaniach technicznych. Idea Łódzkiego Tramwaju Regionalnego nie przyniosła im ratunku.
Niemożliwa jest egzystencja miasta z ciągłą zabudową na obszarze o długości 15 kilometrów i szerokości 10 km bez wydajnej komunikacji szynowej. Dalsza taka sytuacja doprowadzi do pogorszenia się jakości życia w mieście i eskalacji problemów transportowych. Wobec braku wydajnego systemu transportu mieszkańcy zostaną de facto zmuszeni do użytkowania samochodu osobowego, ponieważ będzie to jedyny szybki środek transportu w tej ogromnej aglomeracji. Doprowadzi to do jeszcze większych korków na ulicach i powstania poważniejszych problemów komunikacyjnych. Miastu pomóc mogą tylko działania systemowe, a takim jest utworzenie systemu Szybkiej Kolei Miejskiej.
Etap I
Uruchommy dookólną linię naziemnego premetra- Kolej Obwodową w aglomeracji łódzkiej
Etap obecny
Źródło: http://lka.lodzkie.pl/Rozklady-jazdy/
Ostatnio czytałem bardzo smutne opisy frekwencji na linii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Postanowiłem zareagować i przekonać decydentów do wprowadzenia połączeń w podobnej relacji jaka od lat otrzymuje się w Berlinie. Jest ona uzupełniona siecią połączeń przecinających centrum miasta. Ale w Berlinie- kolej miejska funkcjonuje też w relacji dookólnej. Niniejszy tekst jest apelem o połączenie oferty kolei- która obsługuje wszystkie opisane w tekście łódzkie linie kolei podmiejskiej i miejskiej- w jedną spójną całość oferty. Poskutkuje to stworzeniem relacji dzięki której połączone zostaną wszystkie tereny podmiejskie i peryferyjne. W domyśle, kolej aglomeracyjna w tej dookólnej relacji kursowałaby nawet co 30 minut.
Raz lub dwa razy zmieniałaby kierunek podróży- np. na dworcu Widzew i na dworcu Zgierz (nazwanym tutaj Zgierz Gł.). Czasy zmiany kierunku musiałyby być zredukowane do maksymalnie kilku minut. Praktykowane czasy zmiany kierunku jazdy w przypadku kolei miejskich to nawet 2-3 minuty i mniej. Jest to technicznie możliwe w przypadku odpowiedniego dostosowania taboru do charakterystyki obsługiwanej relacji. Zaproponowano także stworzenie szeregu przystanków pośrednich, których dziś brak.
Uruchamiając linię szybkiej kolei miejskiej kursującej z częstotliwością co np. 30 minut wykorzystując Łódzką Kolej Obwodową na trasie Łódź Widzew- Łódź Kaliska (dystans 5,2 km) a następnie wprowadzając ją do Zgierza, a następnie, łącząc w dookólną pętlę z linią Zgierz- Łódź Widzew możliwe jest zredukowanie czasu przejazdu wokół centrum miasta.
Linia taka ma szansę stworzyć czytelną ofertę kolei w mieście, która ma szansę utrzymać się także w przyszłości, po oddaniu do użytku trasy do dworca Łódź Fabryczna, oraz po perspektywicznej budowie tunelu pod centrum miasta. Czyli: także po oddaniu do użytku trasy do dworca w centrum miasta- Łódź Fabryczna- jest szansa że oferta "linii dookólnej" zostałaby utrzymana. Linia mogłaby nosić oznaczenie, np. M2 lub M3, i stanowić pierwszą z linii mającej powstać tutejszej namiastki metra- lini średnicowej mającej przebiegać w tunelu pod centrum miasta.
Linia uzupełniałaby ofertę kolei w aglomeracji. Może powstać już dziś- na trasie uruchomiono szereg nowych przystanków, przez co jest szansa, że pociągi kolei miejskiej mają szansę się utrzymać. Konieczna jest pełna integracja z komunikacją miejską- także w zakresie stosowanych taryf i honorowanie biletów komunikacji miejskiej. Możliwe że ta integracja już istnieje, na etapie pisania tej propozycji nie badałem tego.
Proponowana częstotliwość kursowania linii SKM na tej trasie to ruch w takcie co 30 minut. Początkowo linia może kursować rzadziej. Ważne jednak by ocalić mające - słabą frekwencję- połączenie Łódź Widzew- Łódź Zgierz.
jedna z wersji propozycji:
http://ekologiczna-lodz.blogspot.com/2014/12/uruchommy-dookolna-linie-naziemnego.html
Etapy dalsze
Proponowany system wykorzystuje niemalże w całości dostępną infrastrukturę i tabor. Jego koszt to budowa 4,5 km tunelu i torów w fazie pierwszej oraz koszt budowy przystanków. W realizacji projektu wykorzysta się dostępną infrastrukturę kolejową i połączy dwa największe łódzkie osiedla Widzew i Retkinia z centrum miasta. System byłby - technologicznie rzecz biorąc - szybką koleją miejską, który wykorzysta średnicowy tunel podziemny długości czterech kilometrów, poza centrum będzie wykorzystywał torowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Planuję, iż będzie on przewozić 20 mln pasażerów w pierwszym roku działalności i około 30 mln w latach kolejnych (10-procentowy udział w strukturze przewozów). Nie będzie konkurencją dla systemu tramwajowego, bowiem korytarze transportowe obsługiwane przez tramwaje nie zostaną bezpośrednio zdublowane. Zmniejszyłaby się natomiast liczba linii autobusowych, których nowym zadaniem byłoby dowożenie pasażerów na stacje tej kolei. Proponuje się budowę odnogi od stacji kolejowej Widzew do centrum dzielnicy – czyli okolic ulic Puszkina i Alei Przyjaźni. Tylko taka lokalizacja stacji końcowej spowoduje popularność tego systemu.
METRO ŁÓDŹ
|
|
|
Etap I |
Łódź jest w tej chwili największym europejskim miastem bez systemu metra lub Szybkiej Kolei Miejskiej. To jest już tylko w Polsce możliwe, by ongiś ponadmilionowa aglomeracja istniała bez szybkiej komunikacji zbiorowej o standardzie metra bądź szybkiej kolei miejskiej. Pozostałe 42 miasta europejskie tej wielkości mają takie systemy komunikacyjne. My proponujemy dobić do Europy i metro zrobić jako naziemne premetro, na wzór wielu miast Europy uzupełnione o wewnątrzmiejską linię średnicową z bardzo gęsto rozmieszczonymi przystankami.
Łódź to kiedyś 2. pod względem liczby ludności miasto w Polsce, liczyło 793 tys. mieszk. (1998). Tworzyło wraz z Pabianicami, Zgierzem, Ozorkowem i in. aglomerację miejską liczącą kiedyś ok. 1,1 mln mieszk. Miasto tej wielkości po prostu musi mieć szybki transport szynowy, inaczej tonie w korkach samochodowych, spalinach i hałasie. I tak się dziać musi, i dziać się będzie w Łodzi. Jakość życia mieszkańców będzie się stale obniżała, a wraz z nią także liczba mieszkańców miasta, którzy po prostu w takich warunkach, jakie stwarza przeciążony układ drogowy, nie mogą egzystować.(...)
Z wyrazami szacunku
Adam Fularz
Prezes Zarządu, Wyd. Merkuriusz Polski, "Wieczorna.pl" sp. z o.o.