do Radnych Sejmiku Woj. Zachodnio- Pomorskiego
Wnoszę o dodanie na rynku transportowym całorocznego produktu turystycznego jaką są rejsy na jednej z zatok województwa.
Drogą wodną dystans w kilometrach jest znacznie krótszy w relacji do Międzywodzia. Z Dziwnowa czas rejsu jest także atrakcyjny rynkowo. Wydaje się ekonomicznie zasadnym by włączyć sieć połączeń promowych w Zalewie Kamieńskim.
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Kamienia Pomorskiego co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie.
Proponuję aby w Porcie Kamień Pomorski rozpoczęto budowę nadbrzeżnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. Dodatkowo odbudowanoby torowisko kolei do portu, początkowo nie musi być ono zelektryfikowane. Proponuję by cała trasa w sezonie lipiec- sierpień z portu w Kamieniu ze zmianą kierunku na stacji Kamień Pomorski do Wysokiej Kamieńskiej (stacja przesiadkowa na pociągi w kierunku Szczecina)- była wówczas obsługiwana spalinowym szynobusem. W tej sytuacji elektryfikacja tego odcinka początkowo nie będzie konieczna na samym początku świadczenia usług.
Zatokowe, nadbrzeżne centrum przesiadkowe przy marinie w Kamieniu Pomorskim, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby:
Wprowadzenie taboru w postaci statków pasażerskich do obsługi Zalewu Kamieńskiego zwolni pojemność i miejsca w autobusach w godzinach szczytu w sezonie letnim, kiedy o miejsca siedzące i stojące jest najgorzej. Opisana usługa dotyczy tylko oferty kursów szczytowych, poza szczytem komunikacyjnym tramwaje wodne początkowo nie kursowałyby.
Możnaby zaoferować podróż w najtańszej taryfie przewozowej, za najtańszy bilet, na pokładzie możnaby oferować pełen bufet, skoro jest baza cateringowa na pokładzie. Możnaby tę usługę dopieścić, tak by stanowiła rodzaj wodnego metra, stałej oferty promowej na terenie gm. Kamień, zorientowanej na szybkie dotarcie z Międzywodzia czy Dziwnowa do stacji kolei (mającej powstać) Kamień Pomorski Port oraz na przesiadkę na stacji Wysoka Kamieńska na Szczecin. Możliwy jest jeden przystanek pośredni na żądanie (w relacji do Dziwnowa można zawinąć w Zółwinie) oraz proponowane są dwie blisko siebie położone przystanie końcowe- w Dziwnowie przy UM i przy moście i w Zastaniu, oraz nowa przystań w m. Łowno.
trasa rejsu: Dziwnów- Kamień Port
druga trasa: Dziwnów- Kamień Port- Międzywodzie
trzecia trasa: Zastań, nowa przystań w kanale przy przystanku kolejowym- Kamień Port przystań
okres obsługi: sezon lipiec -sierpień, oraz próbnie: 1 wrzesień- grudzień, w miarę możliwości także zimą, poza tym: próbnie luty lub marzec-do końca czerwca. W szczycie lata kursuje jako produkt turystyczny, stali pasażerowie są honorowani tylko z biletami sieciowymi lub odcinkowymi w taryfie kolei.
Przecież poza sezonem tabor stoi niewykorzystany: możnaby spróbować usługę tramwai wodnych pociągnąć niemal całorocznie: na przykład taborem kilku jednostek zrobić ofertę w której każda jednostka wykonuje dziennie jeden rejs poranny i jeden po południu rejs powrotny, celem oszczędności pustych przebiegów. Staki służą tylko dowozom do pracy w szczytach przewozowych, umożliwiają zjedzenie śniadania, pracę biurową przy stołach, czytanie prasy, jedzenie kanapek, dopijanie kawy, relaks i opalanie, Pozwalają uniknąć korków na drodze czy tłoku w autobusie. Są szybkie na trasie.
Przykładowe połączenia
rano rejsy z:
Dziwnów 6: 25, 6:55, 7:25, 7:55 do Kamień Port
Międzywodzie: 6: 30, 7:00, 7:30, 8:00 do Kamień Port
po południu cztery rejsy powrotne z Kamienia. Propozycja planu rejsów:
Kamień Port rejs w kier. Międzywodzie: 15:30, 16:00, 16:30, 17:00
Mianień Port rejs w kier. Dziwnów, Żółwino etc.: 15:40, 16:10, 16:40, 17:10
Schemat proponowanej linii tramwaju wodnego jest w załączniku. Marketing dla tej usługi: umieszczenie linii oznaczonej jako F1 , F2, F3 lub P1, P2, P3 na schemacie sieci kolei, wraz z podanymi godzinami rejsów: wprost na schematach komunikacji, W przypadku tej usługi godziny rejsów byłyby stałe i byłyby umieszczone wprost na schematach komunikacji, celem uniknięcia niedomówień. Linia promowa symulowałaby na schematach usług przewozowych linię kolei podmiejskiej lub regionalnej (jest to uzasadnione z uwagi choćby na pojemny tabor, możl. przewozu rowerów etc,.), z czasem sprawdzonoby możliwość zwiększenia zakresu usług w szczycie.
Proponuję aby usługi zlecało UMWZP w imieniu gmin Dziwnów, Międzywodzie, Kamień i innych okolicznych. Taryfa kolei byłaby rozciągnięta na sieć przystani rzecznych. Wszystkie porty i przystanie wpisanoby do schematu połączeń kolejowych sieci regionu. W ten sposób nowa usługa pozwoliłaby skomunikować miejscowości gminy statkami mogącymi przewozić niepełnosprawnych (przy odpowiedniej jakości trapów) i rowery.
Z wyrazami szacunku
opr. Adam Fularz