Fot. PPL/ PL Babimost
Historia portu lotniczego Zielona Góra-Babimost jest bogata i pełna interesujących wydarzeń. Od momentu jego inauguracji w 1977 roku port był świadkiem wielu zmian, które odzwierciedlały rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce.
23 czerwca 1977 roku to data, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii tego portu, kiedy to pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT przywiózł gości na ceremonię otwarcia. Już dzień później uruchomiono regularne rejsy łączące Zieloną Górę z Warszawą, z przystankiem w Poznaniu. W latach 1977-1982 samoloty AN-24 kursowały na tej trasie, oferując połączenia przez Poznań i Bydgoszcz.
Niestety, wprowadzenie stanu wojennego w grudniu 1981 roku przerwało operacje lotnicze. Jednak już 10 lipca 1982 roku rejsy zostały wznowione i kontynuowano je aż do roku 1990. Następnie, po przerwie trwającej od 1991 do 25 marca 2001, połączenia Warszawa – Poznań - Zielona Góra ponownie zostały uruchomione, tym razem z samolotami ATR-72 obsługiwanymi przez Eurolot w okresie od 26 października 2001 do 27 marca 2004.
Późniejsze lata przyniosły kolejne zmiany. Firma Jet Air przejęła obsługę połączeń, a następnie rolę tę przejęła Sprintair. Obecnie za obsługę rejsów odpowiadają państwowe linie lotnicze LOT, kontynuując tradycję połączeń z portu Zielona Góra-Babimost.
Port lotniczy Zielona Góra-Babimost, choć nie jest jednym z największych portów w Polsce, pełni ważną rolę w systemie komunikacji lotniczej kraju, oferując mieszkańcom regionu dostęp do szybkiego i wygodnego transportu powietrznego.
opr. SzI
Fot. Propozycja dla Wrocławia (wg skyscrapercity.com)
Perspektywy i Wyzwania Kolei Miejskich w Polsce: Analiza Stanu Obecnego
W obliczu dynamicznie rozwijających się metropolii i aglomeracji, efektywny i zrównoważony transport zbiorowy staje się kluczowym elementem wspierającym ich wzrost i jakość życia mieszkańców. Koleje miejskie, znane na świecie jako S-Bahn lub SKM, odgrywają fundamentalną rolę w systemach komunikacyjnych wielu europejskich miast, ułatwiając szybkie i wygodne przemieszczanie się na obszarach miejskich i podmiejskich. Tymczasem w Polsce, mimo ewidentnych potrzeb i potencjału, rozwój tego segmentu transportu napotyka znaczące przeszkody.
Stan Obecny
Analizując sytuację kolei miejskich w Polsce, można zauważyć, że choć zapotrzebowanie na szybki i ekologiczny transport publiczny rośnie, inicjatywy dotyczące kolei miejskich często napotykają na bariery administracyjne i brak zintegrowanej strategii rozwoju. Samorządy, będące kluczowymi graczami w procesie decyzyjnym dotyczącym lokalnej infrastruktury transportowej, nie zawsze uznają rozwój kolei miejskich za priorytet, preferując inne formy transportu.
Porównanie z Europejskimi Modelami
Warto zauważyć, jak inne kraje europejskie podchodzą do kwestii kolei miejskich. Niemcy, z ich rozbudowaną siecią S-Bahn obsługującą zarówno duże aglomeracje, jak i mniejsze miasta, są przykładem skutecznego wykorzystania tego środka transportu do dekongestii miejskich centrów i poprawy jakości powietrza. Podobnie w Czechach, gdzie koleje aglomeracyjne odgrywają ważną rolę w lokalnych systemach transportowych, pokazując, że nawet w mniejszych aglomeracjach istnieje miejsce na efektywną kolej miejską.
Przeszkody i Wyjątki
W Polsce, nieliczne przykłady funkcjonujących systemów SKM, takie jak w Trójmieście czy częściowo w Warszawie, wskazują na potencjał, który nie został w pełni wykorzystany. Wiele miast porzuciło plany rozbudowy kolei miejskich na rzecz innych rozwiązań transportowych, często mniej efektywnych i bardziej obciążających środowisko.
Potrzeba Zmian
Aby odwrócić ten trend, niezbędne jest przyjęcie bardziej holistycznego podejścia do planowania transportu miejskiego, które uwzględniałoby zarówno potrzeby mieszkańców, jak i wyzwania środowiskowe stojące przed współczesnymi metropoliami. Kluczową rolę powinny odegrać tu zintegrowane strategie rozwoju, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz inwestycje w nowe linie i technologie.
W Kierunku Zrównoważonego Rozwoju
Rozwój kolei miejskich w Polsce wymaga przemyślanej strategii, która połączy cele środowiskowe, ekonomiczne i społeczne. Takie podejście pozwoli nie tylko na poprawę mobilności miejskiej, ale także przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia powietrza, dekongestii centrum miast i poprawy jakości życia mieszkańców. Inwestycje w koleje miejskie są zatem inwestycjami w przyszłość polskich miast, odpowiadając na wyzwania związane z urbanizacją, zmianami klimatycznymi i rosnącymi oczekiwaniami zmian.
opr. SzI
W obliczu rosnącej kongestii sieci drogowych w Polsce, szczególnie w obszarach turystycznych oraz dużych aglomeracjach miejskich, pojawia się coraz więcej głosów nawołujących do rewitalizacji i rozwijania pasażerskiego transportu wodnego. Pomimo że Polska dysponuje bogatą infrastrukturą wodną, potencjał ten pozostaje w dużej mierze niewykorzystany, ograniczając się głównie do atrakcji turystycznych, zamiast pełnić funkcję istotnego elementu systemu transportowego.
M/S Clausen, rozwija nawet 43 węzły, cc wikimedia
Szwajcarski Model dla Polski
Wzorem dla Polski może być Szwajcaria, gdzie transport wodny śródlądowy jest zintegrowany z lokalnym systemem transportu publicznego, oferując mieszkańcom i turystom wygodną alternatywę dojazdu. Polskie miasta, posiadające dostęp do rzek, jezior czy morza, mają szansę na rozwój podobnych rozwiązań, które mogłyby ożywić i uatrakcyjnić przestrzeń miejską oraz odciążyć zatłoczone trasy komunikacyjne.
Potencjał Miast Nadmorskich i Rzecznych
Trójmiasto, z jego unikalną lokalizacją nad morzem i w pobliżu licznych kanałów i rzek, posiada idealne warunki do stworzenia systemu tramwaju wodnego, który mógłby łączyć Gdańsk, Gdynię i Sopot, oferując atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego i kolejowego. Podobnie, miasta takie jak Bydgoszcz, Wrocław czy Warszawa, dzięki swojej lokalizacji nad rzekami, mogą rozwijać transport wodny, wzbogacając ofertę komunikacyjną dla mieszkańców i turystów.
Wykorzystanie Infrastruktury Turystycznej
Obecnie istniejące połączenia wodne, często o charakterze turystycznym, mogą stanowić podstawę do stworzenia regularnych linii tramwaju wodnego. Wymaga to jednak zmiany podejścia władz lokalnych i rządowych, które powinny dostrzec w transporcie wodnym nie tylko potencjał turystyczny, ale przede wszystkim komunikacyjny i gospodarczy.
Wyzwania i Możliwości
Realizacja takiego projektu wiąże się z szeregiem wyzwań, w tym potrzebą modernizacji floty, budowy odpowiedniej infrastruktury przystaniowej oraz integracji z istniejącym systemem transportu publicznego. Kluczowe będzie również zapewnienie atrakcyjności ekonomicznej dla potencjalnych operatorów, co może wymagać wsparcia publicznego w początkowej fazie projektu.
Kierunek Rozwoju
Rozwój tramwaju wodnego w Polsce mógłby przyczynić się do ożywienia nie tylko transportu wodnego, ale również lokalnej gospodarki, turystyki oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Wprowadzenie regularnych, szybkich i ekologicznych połączeń wodnych mogłoby zrewolucjonizować miejski i regionalny krajobraz transportowy, stawiając Polskę w rzędzie krajów skutecznie wykorzystujących swoje zasoby wodne w służbie społeczeństwu.
Czas na zmianę podejścia i pełne wykorzystanie potencjału, jaki oferują polskie rzeki, jeziora i morze, nadszedł. Wizja tramwaju wodnego, funkcjonującego jako integralna część systemu transportowego, może stać się realnością, przynosząc korzyści dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej i przybrzeżnej w Polsce.
Szi dla transport.org.pl
List w sprawie
Pajęczno, [1 marca 2014] - W Pajęcznie, mieście z bogatą historią kolejową, rozgorzała dyskusja na temat przyszłości transportu kolejowego. Miejscowi mieszkańcy i działacze, zaniepokojeni planami likwidacji nieużywanych przystanków kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), w tym peronów w okolicy, apelują do lokalnych władz o działanie na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych do Łodzi.
Adam, aktywny uczestnik lokalnych debat, podkreśla w swoim liście do radnych miasta potrzebę uruchomienia komunikacji autobusowej do dworca kolejowego, o ile miałyby zostać wznowione pociągi do Łodzi. Zwraca uwagę na brak świadomości historycznej nazwy dworca w Białej, która niegdyś brzmiała Pajęczno, oraz na konieczność wprowadzenia połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).
Proponowane przez niego rozwiązanie zakłada odtworzenie przewozów pasażerskich na trasie Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Chorzew - Siemkowice - Pajęczno, co mogłoby zrewolucjonizować lokalny system transportowy i przywrócić Pajęcznu do sieci komunikacyjnej regionu. Ambitne plany przewidują, że przyszłość kolei w Pajęcznie mogłaby być związana z bezpośrednimi i szybkimi połączeniami do centrum Łodzi, zwiększając dostępność i atrakcyjność miasta dla mieszkańców i odwiedzających.
W odpowiedzi na inicjatywę mieszkańców, Urząd Miasta Pajęczno stoi przed wyzwaniem reagowania na potrzeby komunikacyjne społeczności oraz negocjowania z PKP PLK i Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego w celu znalezienia rozwiązań, które umożliwią realizację tych planów. Odniesienie do historycznej nazwy dworca kolejowego podkreśla związki Pajęczna z jego kolejową przeszłością i podnosi kwestię tożsamości miasta w kontekście jego rozwoju.
Mieszkańcy Pajęczna wyrażają nadzieję na pozytywne zmiany, które pozwolą na ożywienie lokalnego transportu kolejowego i zniwelowanie wykluczenia komunikacyjnego. Oczekują, że nowe przystanki oraz wznowione połączenia będą krokiem naprzód w kierunku lepszej przyszłości dla miasta i jego mieszkańców.
W obliczu tych wyzwań Pajęczno stoi na rozdrożu - między chęcią zachowania dziedzictwa a potrzebą adaptacji do współczesnych wymogów mobilności. Decyzje podjęte przez władze lokalne w najbliższym czasie mogą zaważyć na komunikacyjnym obliczu miasta na lata.
opr. SzI dla Transport.org.pl
Fot. Zabawne ilustracje z archiwum redakcji.
2.ga z grafik- cc czasopismo "Obywatel"
[Ziel. Gora], [1.3.2024] – W najnowszej inicjatywie prawnej, Adam Fularz z Polish News Agency podjął odważny krok, wysyłając pismo przedsądowe do Ministerstwa Infrastruktury (MI), w którym zarzuca niedawno wprowadzone zmiany w przepisach drogowych. Zmiany te, według Fularza, stawiają na szali bezpieczeństwo rowerzystów, szczególnie tych najmłodszych oraz użytkowników rowerów specjalnych, takich jak BMX czy rowery z ostrym kołem.
W sercu kontrowersji leży nowelizacja przepisów, która, jak twierdzi Fularz, eliminuje pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach dla rowerzystów korzystających z drog rowerowych. To zaniepokojenie dotyczy przede wszystkim rowerków dziecięcych typu BMX oraz rowerów typu ostre koło, które fabrycznie nie są wyposażone w hamulce. Fularz podkreśla, że konstrukcja rowerów BMX wymaga systemu rotorów do montażu hamulca, a rowery z ostrym kołem hamowane są techniką bocznego ślizgu.
Pismo przedsądowe zawiera groźbę pozwu sądowego, w którym Fularz zamierza udowodnić, iż zmiana przepisów może być równoznaczna z usiłowaniem spowodowania wypadków wśród słabszych użytkowników drogi. W swym liście do ministerstwa Fularz dołączył także link do filmu wideo, mającego na celu zilustrowanie problemu i podkreślenie potencjalnego zagrożenia dla bezpieczeństwa rowerzystów.
Kwestia ta wywołała szeroką dyskusję na forum publicznym, zwracając uwagę na konieczność zrewidowania przepisów w taki sposób, aby nie dyskryminowały one żadnej grupy użytkowników dróg. Bezpieczeństwo rowerzystów, zwłaszcza dzieci i osób korzystających z nietypowych jednośladów, powinno być priorytetem w planowaniu przestrzeni drogowej i tworzeniu przepisów ruchu drogowego.
Inicjatywa Fularza spotkała się z poparciem społeczności rowerowej i organizacji zajmujących się promocją bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wielu z nich dołączyło do apelu o ponowne rozważenie wprowadzonych zmian i zapewnienie, że drogi będą bezpieczne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od rodzaju pojazdu.
Ministerstwo Infrastruktury nie udzieliło jeszcze oficjalnej odpowiedzi na pismo przedsądowe. Społeczność oczekuje na dialog i otwartość na zmiany, które mogą uratować życie i zdrowie wielu rowerzystów w Polsce.
Sprawa ta podkreśla potrzebę ciągłego dialogu między twórcami prawa a społeczeństwem oraz konieczność uwzględniania szerokiego spektrum użytkowników dróg w procesie legislacyjnym. Rowerzyści z lubuskiego i całej Polski mają nadzieję, że ich głos zostanie wysłuchany, a bezpieczeństwo na drogach stanie się priorytetem dla wszystkich.
Opr. SzI dla Transport.org.pl
Białystok – Ambitne plany rozwoju białostockiej kolei aglomeracyjnej nabierają tempa z uwzględnieniem rozbudowy infrastruktury na linii do miejscowości Fasty. W kontekście rosnącego zapotrzebowania na efektywny i zrównoważony transport publiczny, zainteresowanie skupia się na potencjale niewykorzystanego dotąd drugiego toru kolejowego do ul. Hydroforowej.
Adam Fularz, lokalny aktywista i miłośnik kolejnictwa, zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) z zapytaniem o możliwości infrastrukturalne linii, szczególnie w odniesieniu do wspomnianego drugiego toru, który, choć obecny w terenie i na mapach, pozostaje nieaktywny.
W odpowiedzi na zapytanie Fularza, Marta Strzeszewska z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, przekazała informacje świadczące o zainteresowaniu władz wojewódzkich rozbudową sieci kolejowej w regionie. Rozwój białostockiej kolei aglomeracyjnej jest widziany jako kluczowy element strategii transportowej województwa, mający na celu poprawę dostępności komunikacyjnej oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.
Dwutorowa linia do miejscowości Fasty stanowiłaby nie tylko rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców Białegostoku i okolic, ale również służyłaby jako impuls do dalszego rozwoju aglomeracji białostockiej. Zwiększenie liczby torów na tej trasie mogłoby przyczynić się do zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów, co z kolei ułatwiłoby codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Jednakże, realizacja takiego projektu wymaga nie tylko funduszy, ale również współpracy między różnymi szczeblami zarządzania – lokalnym, wojewódzkim oraz krajowym. Wyzwaniem pozostaje także dostosowanie infrastruktury do współczesnych standardów bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inicjatywa ta podkreśla znaczenie inwestycji w zrównoważony rozwój transportu publicznego, który jest coraz bardziej doceniany nie tylko ze względów ekologicznych, ale również społecznych i gospodarczych. Rozbudowa białostockiej kolei aglomeracyjnej, w tym aktywacja drugiego toru do miasteczka Fasty, jest obiecującym kierunkiem działań, który może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności regionu oraz poprawy jakości życia jego mieszkańców.
Rozwój kolei w aglomeracji białostockiej jest oczekiwany z niecierpliwością przez społeczność lokalną, która widzi w nim szansę na lepszą przyszłość komunikacyjną regionu. Czy i kiedy te ambitne plany zostaną zrealizowane, pozostaje kluczowym pytaniem dla wszystkich zainteresowanych stron.
według informacji Marta Strzeszewska, Departament Infrastruktury i Transportu, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
opr. byAI przez Adam Fularz, lokalny aktywista, Białostocka.pl, bialostocka24.pl
Radom – Mieszkańcy Radomia mogą wkrótce być świadkami ważnego rozwoju w lokalnej infrastrukturze transportowej. Adam Fularz, aktywny obywatel i zwolennik rozwoju kolei aglomeracyjnej, zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) z zapytaniem o możliwość odbudowy bocznicy kolejowej do dawnych Zakładów Tytoniowych, aby służyła ona jako linia kolejowa dla potrzeb kolei podmiejskiej i aglomeracyjnej.
Zapytanie Fularza dotyczy potencjalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej w nowych celach, mających na względzie usprawnienie mobilności miejskiej i regionalnej. Odbudowa bocznicy nie tylko poprawiłaby dostępność komunikacyjną dla mieszkańców Radomia, ale również mogłaby przyczynić się do ożywienia gospodarczego dawnych terenów przemysłowych.
W odpowiedzi na zapytanie Fularza, Magdalena Kołodziejczyk z Działu Przewozów Pasażerskich Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu przesłała informacje dotyczące bieżących planów w zakresie rozwoju kolei aglomeracyjnej w mieście oraz wznowienia połączeń na bocznicy kolejowej dochodzącej do Portu Lotniczego Warszawa-Radom na Sadkowie.
Choć szczegóły projektu i potencjalna data realizacji pozostają jeszcze do ustalenia, inicjatywa ta budzi zainteresowanie i nadzieje na pozytywne zmiany w komunikacji miejskiej i regionalnej. Rozwój kolei aglomeracyjnej w Radomiu stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia dostępności transportowej dla mieszkańców i odwiedzających, oferując alternatywę dla transportu samochodowego i przyczyniając się do zmniejszenia zatorów oraz emisji szkodliwych substancji.
Mieszkańcy Radomia i okolicznych miejscowości z niecierpliwością oczekują na dalsze informacje i konkretne plany dotyczące odbudowy bocznicy do Zakładów Tytoniowych oraz rozwój kolei aglomeracyjnej, które mogą znacznie ułatwić codzienne przemieszczanie się i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju regionu.
Adam Fularz, Radom, by AI
wykorzystano informacje od Magdalena Kołodziejczyk, Dział Przewozów Pasażerskich, MZDiK
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że już za kilka dni Port Lotniczy Olsztyn-Mazury obchodził będzie swoje 8 urodziny.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zyskał kolejne połączenie czarterowe na sezon Lato 2024. Największy polski touroperator - Itaka, uruchomił sprzedaż wczasów w Bułgarii z wylotem z Szyman.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Fragment: " fakt zdecydowanej dominacji motoryzacji indywidualnej
w przemieszczeniach na terenie Zielonej Góry i jej otoczenia. W samym mieście ten środek
transportu wskazało 55% respondentów, a w jej otoczeniu – 52%. Na drugim miejscu znalazł
się ruch pieszy (odpowiednio 25 i 31%), a na trzecim - transport publiczny (17 i 10%). Udział
samochodu okazał się być o wiele większy niż w przypadku Warszawy (33%), całej stołecznej
metropolii (43%), Krakowa (34%), Wrocławia (41%), Szczecina (39%), Białegostoku (42%) czy
Kielc (43%)."
wg http://www.zielona-gora.pl/system/obj/11944_Plan%20Zr%C3%B3wnowa%C5%BConej%20Mobilno%C5%9Bci%20Miejskiej%20dla%20Zielonog%C3%B3rsko-Nowosolskiego%20Obszaru%20Funkcjonalnego.pdf
Zielona Góra 25.9.2023
Z powodu prac saperów przy bombach lotniczych z czasów wojny- redakcja w dniu jutrzejszym jest ewakuowana od godz. 7.30 rano, biuro będzie zamknięte z powodu ewakuacji wszystkich osób z całej tutejszej części dzielnicy os. Dolina Zielona i os. Wazów.
Adam Fularz
wydawca
Polish News Agency
Dol. Ziel. 24a Ziel. Góra
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że w dniu dzisiejszym w terminalu pasażerskim Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach, podpisane zostało Memorandum o partnerstwie i współpracy pomiędzy Warmia i Mazury Sp. z o.o. – operatorem warmińsko-mazurskiego lotniska a Lulu Group International – międzynarodowym konglomeratem z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) prowadzącym sieć hipermarketów i firm zajmujących się sprzedażą detaliczną.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również fotorelację z wydarzenia.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że 7 września br. Lotnisko Olsztyn-Mazury uruchomiło operacyjnie infrastrukturę wybudowaną w ramach unijnego projektu pt. „Dostosowanie Infrastruktury Lotniska Olsztyn-Mazury do wymogów II kategorii systemu ILS". Tym samym Port Lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się w gronie 9 polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również zdjęcia z wydarzenia.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że w ostatnią niedzielę wakacji – 3 września, przez Port Lotniczy Olsztyn-Mazury podróżował 100- tysięczny pasażer lotniska w 2023 roku.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni państwo.
Do redakcji zgłosił się czytelnik twierdząc że obecni projektanci dworców kolejowych muszą wymrzeć-że konieczna jest pokoleniowa zmiana. Że na dworcu kolejowym w dz. Przylep brak jest możliwości przejścia na perony inaczej niż wchodząc na jezdnię dla samochodów. Panuje tam ogromny ruch a projektantów to nie interesuje gdy planowali przebudowę obiektu jaką ostatnio zakończono. W dodatku w stronę osiedla w kierunku zachodnim brak jest jakiegokolwiek chodnika czy dojścia. Są tam zupełnie nowe osiedla.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Elubuska. Pl
Dolina Zielona 24a Zielona Góra
--
null