Mota-Engil Central Europe: S3 Lubin Północ-Lubin Południe gotowa!
· Inwestycja w systemie „projektuj buduj"
· 11,3 km nowej dwupasmowej drogi
· Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu, poprawa bezpieczeństwa ruchu
· Skomplikowane prace na terenach szkód górniczych
· Czas realizacji 30 miesięcy
· WARTOŚĆ ZLECENIA: 260 903 266 zł brutto
· TERMIN REALIZACJI: 26.01.2015 – 15.06.2018
· ZAMAWIAJĄCY: GDDKiA Oddział Wrocław
· WYKONAWCA: Mota-Engil Central Europe ; Mota-Engil Engenhariae Construcao S.A.
Mota-Engil Central Europe zakończyła budowę 11,3 km odcinka drogi ekspresowe S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe. Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z harmonogramem w ciągu 30 miesięcy.
W ramach zadania firma wybudowała dwa węzły drogowe Lubin Zachód i Lubin Południe oraz wykonała 9 obiektów inżynierskich w technologii żelbetowej. Powstało także 12 dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego i łącznic na węzłach. Wybudowana przez wykonawcę trasa omija miasto Lubin od zachodu.
- Realizacje naszej części inwestycji, ale także całej trasy biegnącej z północy na południe kraju wpłynie na skrócenie czasu podróży i poprawę bezpieczeństwa ruchu. Trudno wyobrazić sobie, że może jeszcze bardziej podnieść atrakcyjność inwestycyjną regionu, ponieważ Dolny Śląsk jest doskonale rozpoznanym przez biznes terenem i jak mało, który dba o swój rozwój. Na pewno rozwinięcie infrastruktury drogowej w tej części kraju odciąży główne arterie, a to niewątpliwa wartość tej inwestycji – mówi Piotr Bienias, członek zarządu Mota-Engil Central Europe. – Oddawany dzisiaj odcinek S3 to jedna z dwóch prowadzonych przez nas w tym regionie inwestycji. Przed nami już wkrótce kolejne finalizacja inwestycji tym razem S3 Jawor-Bolków – dodaje.
Prace na terenach górniczych
Prace prowadzone były na terenach szkód górniczych. Północna część terenu, na którym prowadzono prace przebiega bowiem przez obszar i teren górniczy „Lubin I", na którym usytuowane są Zakłady górnicze „Lubin – Szyby Główne i Wschodnie". Natomiast odcinek, leżący na południe od węzła Lubin Południe przebiega przez rejon występowania złóż niezagospodarowanych, o potencjalnych możliwościach eksploatacji. Prowadzona od 1968 r. na przedmiotowym terenie działalność górnicza oraz związany z nią przemysł przetwórczy, przyczyniły się do szeregu zmian w środowisku naturalnym.
Projektanci wraz z wykonawcą mieli zatem za zadanie opracować:
• sposób zabezpieczenia korpusu drogowego, konstrukcji nawierzchni i obiektów inżynierskich z tytułu występowania szkód górniczych, wraz ze statecznością skarp.
• pewnym wyzwaniem było także zaprojektowanie i wykonanie sprawnego systemu odwodnienia terenu. Deformacje górnicze powierzchni terenu może bowiem wywoływać zmiany warunków gruntowo-wodnych i zniszczenie systemu odwodnienia powierzchniowego. To należało uwzględnić z w analizach i rozwiązaniach projektowych.
• w ich wyniku np. zwiększono minimalne pochylenie systemu odwodnienia na odcinkach przeciwnych pochyleń górniczych.
W związku posadowieniem obiektów inżynierskich na terenie szkód górniczych, podczas projektowania i budowy zastosowano zabezpieczenia konstrukcji adekwatne do kategorii terenu górniczego.
Projekt w liczbach:
• 453000 ton - kruszyw
• 1,4 mln m3 - nasypów
• 1660 ton- stali
• 17350 m3- betonu
• 1 mln m3 - wykopów
• 192000 ton - masy bitumicznej
• 240 osób oraz 130 jednostek sprzętowych - średnia mobilizacja w okresie najbardziej wzmożonych prac
• Tajemnica terminowego osiągania kamieni milowych - profesjonalny i zaangażowany zespół, dobry harmonogram prac z wykorzystaniem maksymalnej ilości frontów
Mota-Engil Central Europe jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Specjalizuje się w budownictwie drogowym i mostowym, kubaturowym, kolejowym, elektroenergetycznym oraz Real Estate. Mota-Engil Central Europe ma w swoim dorobku budowę setek kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, kompleksów mieszkaniowych, budynków użyteczności publicznej czy stacji elektroenergetycznych. W swoim portfolio posiada także jeden z nielicznych zrealizowanych w Polsce w formule PPP projektów – podziemny parkingu pod placem Nowy Targ we Wrocławiu.
Jako silna i zdywersyfikowana spółka, jest także liderem w obszarach bezpieczeństwa pracy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Firma stale promuje kulturę bezpieczeństwa nie tylko wśród swoich pracowników, ale także u swoich podwykonawców, działając m.in. poprzez Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, czego dowodem są stałe wyróżnienia Państwowej Inspekcji Pracy.
Mota-Engil Central Europe jest częścią międzynarodowej organizacji Mota-Engil prowadzącej działalność w zakresie budownictwa i zarządzania infrastrukturą. Grupa Mota-Engil, jako lider na portugalskim rynku, posiada ugruntowaną pozycję wśród 30 największych europejskich grup budowlanych. Spółka obecna jest na 3 kontynentach, w 27 krajach, na 3 różnych obszarach geograficznych – w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej.
(..)
Małgorzata Kaliszewska
Rzecznik prasowy
Kierownik Działu Komunikacji i Relacji Zewnętrznych
(..)
Mota-Engil Central Europe S.A.
Wadowicka 8W
30-415 Kraków