Redakcja serwisu otrzymała
---------- Forwarded message ----------
From:
Tomasz Frankowski Date: Monday, March 27, 2023
Subject: przedsądowa prośba o odpowiedź na zarzuty przed skierowaniem pozwu
To: Telewizja Opera
Cc: Rzecznik Prasowy UTK
Szanowny Panie,
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej „Prezesem UTK" lub „Organem" działa wyłącznie na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa, a podstawą czynności organu regulacyjnego są przepisy krajowe i unijne, tj. przede wszystkim ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.), zwana dalej: „k.p.a.", ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1984, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o transporcie kolejowym" oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwane dalej „rozporządzeniem 2018/1795".
Stan faktyczny i prawny przywołanych postępowań administracyjnych wszczętych na wniosek przewoźnika kolejowego „PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PKP Intercity" nie dawał podstaw do wydania decyzji administracyjnych innych niż rozstrzygnięcie z art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, tj. o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie. Jak wielokrotnie było to wskazywane, w przypadku braku wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej decyzja, którą wydaje Prezes UTK ma charakter związany. Oznacza to, że wobec spełnienia przez aplikanta wymogów z rozporządzenia 2018/1795 odnośnie do informacji zawartych w powiadomieniu, w przypadku braku przeszkód o charakterze formalnym oraz braku wpływu wniosków podmiotów uprawnionych o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK nie może wydać innej decyzji niż zgodnej z otrzymanym wnioskiem. Z powyższych względów procedowanie takiego wniosku następuje w krótszym czasie niż w postępowaniu administracyjnym, do którego np. złożono wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, co z uwagi na konieczność dokonania dodatkowej analizy powoduje wydłużenie procedury.
Odnośnie do aspektu przepustowości należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 5 lit. c rozporządzenia 2018/1795 organ regulacyjny ocenia także wpływ nowych kolejowych przewozów pasażerskich na planowanie rozkładu jazdy przewozów kolejowych. Kwestia przepustowości linii kolejowych analizowana jest przez Organ w przypadku gdy podmiot występujący z wnioskiem o badanie równowagi ekonomicznej sygnalizuje, iż uruchomienie nowej usługi może spowodować konieczność dokonania zmian w trasowaniu pociągów danego podmiotu. W takim wypadku Prezes UTK każdorazowo wzywa odpowiedniego zarządcę infrastruktury do przedstawienia informacji dotyczących infrastruktury kolejowej, w tym możliwości trasowania pociągów podmiotu występującego z wnioskiem o otwarty dostęp zgodnie z rozkładem jazdy zawartym w powiadomieniu, bez zmian w trasowaniu na wnioskowanej trasie pociągów podmiotu występującego z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Ponadto Organ zasięga informacji odnośnie do stopnia wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej, przy zastosowaniu której wnioskodawca planuje wykonywać nowe połączenie pasażerskie na trasach określonych w powiadomieniu, a znajdującej się w zarządzie zarządcy infrastruktury, a także spodziewanego wpływu wytrasowania pociągów wnioskodawcy na możliwość trasowania pociągów podmiotu uprawnionego, w całym okresie planowanego wykonywania przewozów przez wnioskodawcę. Oprócz tego Prezes UTK analizuje kwestię planów rozwoju infrastruktury pod kątem tras objętych proponowanymi nowymi kolejowymi przewozami pasażerskimi, w tym wskazania okresu realizacji takich planów.
Planowanie rozkładów jazdy jest ściśle powiązane ze zdolnością przepustową danej linii kolejowej. Zdolność przepustowa jest więc jedną z okoliczności dodatkowych, na jaką zwraca uwagę Prezes UTK. Jednakże nie stanowi to kryterium rozstrzygającego w przeprowadzanym badaniu równowagi ekonomicznej. Jest to dodatkowa okoliczność, którą Prezes UTK analizuje podczas przeprowadzenia takiego badania. Co istotne, w omawianych postępowaniach wszczętych na wniosek PKP Intercity nie wpłynęły wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w związku z czym kwestia zdolności przepustowej nie była przedmiotem analizy Prezesa UTK.
Należy pamiętać, że ustawodawca tak ukształtował przepisy, że złożenie wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej jest prawem, a nie obowiązkiem podmiotu uprawnionego. Wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej możliwe jest w dwóch zasadniczych trybach: na podstawie umów o świadczenie usług publicznych oraz w ramach otwartego dostępu, zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o transporcie kolejowym. Jednocześnie brak jest przepisu, który uniemożliwiałby danemu podmiotowi wykonywanie usługi zarówno na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, jak i na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu. Co więcej, w sytuacji, gdy dany podmiot na planowanej trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich wyprawia już pociągi służby publicznej, to składanie przez ten sam podmiot wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej mogłoby być oceniane jako działanie na szkodę własnej spółki.
Podsumowując, wobec braku wpływu wniosków podmiotów uprawnionych w przedmiocie przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK obowiązany był wydać na rzecz PKP Intercity decyzje o przyznaniu otwartego dostępu na wnioskowanych trasach.
Z poważaniem
Wydział Komunikacji Społecznej
Biuro Prezesa
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
www.utk.gov.pl
NIP 5262695081 REGON 015481433
W związku z przesłaną wiadomością przetwarzamy Państwa dane osobowe. Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej, prosimy zapoznać się z informacjami dostępnymi na www.utk.gov.pl/pl/rodo
--------------------------------------------------------------------------
Due to the received message, we process your personal data. If you want to learn more, please read the information available at www.utk.gov.pl/en/rodo
--------------------------------------------------------------------------
(..)
From: Telewizja Opera
Sent: Thursday, March 23, 2023 3:25 PM
To: UTK
Subject: przedsądowa prośba o odpowiedź na zarzuty przed skierowaniem pozwu
Uwaga! Ta wiadomość e-mail pochodzi spoza UTK. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi podczas otwierania załączników i linków oraz odpowiadania na tę wiadomość. |
do UTK
INFORMACJA PRASOWA
POLSKA: Po raz kolejny polski regulator rynku kolejowego UTK wykazuje się rażącymi podwójnymi standardami
Bruksela, 23 marca 2023 r: 10 czerwca 2022 roku 14 wniosków o nowe komercyjne usługi złożył polski długodystansowy państwowy zasiedziały przewoźnik kolejowy PKP Intercity u Prezesa polskiego regulatora kolejowego UTK.
UTK zawsze działa zadziwiająco szybko dla PKP Intercity: do połowy marca 2023 roku UTK opublikował już łącznie 11 decyzji. Najnowsza decyzja UTK w sprawie połączeń dalekobieżnych na trasie Kołobrzeg - Przemyśl jest jednak wyjątkowa, bo dotyczy najbardziej lukratywnej komercyjnie trasy w Polsce, między Gdynią a Krakowem, dla której UTK zezwolił PKP Intercity na kursowanie 16 par pociągów.
Tak więc - po raz kolejny - jesteśmy świadkami podwójnych standardów polskiego regulatora kolejowego UTK. Uznaje on, że komercyjne pociągi PKP Intercity nie stanowią zagrożenia dla dotowanych pociągów PSO na tej samej trasie, podczas gdy podobne, lecz rzadsze usługi komercyjne, o które ubiegają się niezależni przewoźnicy, stanowią rzekomo ogromne zagrożenie dla usług PSO.
Zamiast nadal orzekać na niekorzyść przewoźników niezależnych, należy teraz zbadać sam UTK - za konsekwentnie stronnicze postępowanie na korzyść PKP Intercity.
Uwzględniając decyzje wydane z poprzednich postępowań, komercyjne przewozy przyznane państwowemu operatorowi zasiedziałemu PKP Intercity będą obejmować:
* 6 par pociągów na trasie Gdynia - Kraków,
* 11 par pociągów na trasie Warszawa - Kraków,
* 5 par pociągów sezonowych na trasie Warszawa - Gdynia.
Biorąc pod uwagę tylko odcinki trasy, to co UTK zatwierdził dla PKP Intercity przekłada się na:
* 17 par pociągów między Warszawą a Krakowem,
* 6 par pociągów całorocznych i 5 par pociągów sezonowych między Warszawą a Gdynią.
Jednocześnie warto zestawić wszystkie pozytywne dla PKP Intercity decyzje UTK z jego odmową komercyjnego prowadzenia przewozów przez niezależnego operatora RegioJet latem 2022 r., od której RegioJet - według doniesień medialnych - następnie się odwołał i która do dziś nie została ponownie rozpatrzona.
W czerwcu 2021 roku RegioJet złożył wniosek o 9 par pociągów na tej samej trasie Kraków-Warszawa-Gdynia. Prezes UTK potrzebował całego roku, a następnie odmówił RegioJetowi komercyjnych przewozów, opierając się na rzekomym negatywnym wpływie finansowym na dotowane przez PKP Intercity PSO przewozów dalekobieżnych na tej trasie (choć wątpliwe jest, czy te PSO są uzasadnione - czy kiedykolwiek były badania rynku?), a także rzekomych problemach z przepustowością.
Kolejną kwestią, o której warto wspomnieć jest wspomniany wcześniej problem przepustowości, której dostępność według UTK (na podstawie analiz siostrzanej spółki PKP Intercity, polskiego zarządcy infrastruktury PKP PLK) jest ograniczona lub prawie całkowicie wyczerpana. W decyzji odmownej dla RegioJet można znaleźć opinię PKP PLK wskazującą, że "na odcinkach objętych pracami modernizacyjnymi, takich jak Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna, wykorzystanie przepustowości sięga 100%." Czynnik ten jest rzeczywiście jednym z powodów odrzucenia wniosku RegioJet.
Jednak "100% wykorzystanie zdolności przewozowej" nagle przestaje być problemem dla pociągów komercyjnych PKP Intercity kursujących na tej samej linii Kraków - Warszawa - Gdynia przez Warszawę Centralną i Warszawę Zachodnią. Argument o braku przepustowości nie jest już w ogóle podejmowany przez UTK i PKP PLK. Zresztą sam Prezes UTK zezwolił, aby 40 całorocznych i 6 sezonowych połączeń komercyjnych PKP Intercity mogło być poprowadzonych dokładnie przez ten sam krytyczny pod względem przepustowości odcinek.
Sekretarz Generalny ALLRAIL, Nick Brooks, dodał: "ALLRAIL już wielokrotnie zwracał uwagę na nierówne traktowanie przewoźników pasażerskich w Polsce. Te nowe przykłady ponownie pokazują rażące podwójne standardy UTK i dołączają do litanii wcześniejszych zastrzeżeń - od przedłużania procedur po złożeniu wniosków o komercyjne usługi przez niezależnych operatorów nawet o kilka lat (podczas gdy wnioski PKP Intercity są przyspieszane), do stosowania fałszywego politycznego spin w mediach, argumentując, że niewielka liczba nieznaczących pozytywnych decyzji dla niezależnych operatorów jest wielkim dowodem na otwarcie rynku.
Fakt: Polski pasażerski ruch kolejowy na obywatela jest poniżej średniej unijnej,
mimo gęstszej sieci niż w większości innych krajów. Utrzymujący się monopol PKP Intercity na połączenia dalekobieżne utrzymuje rynek kolejowy na niewielkim poziomie. Polski regulator kolejowy UTK i jego prezes muszą teraz zostać pilnie zbadani - ze względu na ich mocno stronnicze zachowanie."
Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)
Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--
null
Strajk w Niemczech
---------- Forwarded message ----------
From:
Radünz, Joachim Date: Monday, March 27, 2023
Subject: prośba o komentarz- plea for comments
To: Telewizja Opera
Cc: "Krokowski, Elke"
____________________________________________
Handelsregister HRB 54603
Amtsgericht Charlottenburg
Geschäftsführung: Martin Fuchs, Andreas Kuck
Aufsichtsratsvorsitzende: Dr. Meike Niedbal - Staatssekretärin in der Senatsverwaltung für Umwelt, Mobilität, Verbraucher - und Klimaschutz des Landes Berlin
Dzień dobry,
dziękujemy za Pana wiadomość!
Ponieważ strajk nie dotyczy wszystkich przewoźników, nie jesteśmy w stanie podać tutaj żadnej ogólnej informacji. W tym przypadku tylko poszczególni przewoźnicy mogą przewidzieć oraz odnieść się do dokładnych skutki strajku.
Opierając się na naszej wiedzy, jesteśmy również uzależnieni od tego, co zgłaszają firmy transportowe, strajkuje kolej – ruch dalekobieżny i lokalny, a w samym Berlinie także S-Bahn.
BVG (metro, tramwaje i autobusy) kursują w pełni, to nasza dotychczasowe informacja.
Poza tym niestety nie jesteśmy w stanie udzielić na chwilę obecną żadnych wiarygodnych informacji na temat tej sytuacji.
Informacje dotyczące dzisiejszego strajku znajdzie Pan również pod adresem: https://www.vbb.de/news/streik-im-bahnverkehr-am-montag-27-maerz/
Z wyrazami szacunku
Joachim Radünz
Von: Telewizja Opera
Gesendet: Montag, 27. März 2023 14:27
An: Radünz, Joachim
Betreff: prośba o komentarz- plea for comments
Hallo. Kann ich um ein Kommentar fragen?
--
--
null
Dzień dobry,
Nowy letni rozkład to aż 91 połączeń z Wrocławia - największą jego część stanowią niskokosztowe połączenia lotnicze, których jest aż 56. Na pasażerów czekają nowe kierunki i rejsy do lubianych miast w południowej Europie.
- W nowym sezonie pasażerowie będą mogli podróżować w dwa zupełnie nowe miejsca – 27 marca startuje połączenie do Sofii, a 28 marca – do Brindisi.
- Nowy rozkład lotów to także powrót lubianych przez pasażerów kierunków południowych takich jak Zadar, Split, Dubrownik, Podgorica, Ateny, Kreta, Korfu, Rodos, Barcelona-Girona, Majorka, Tirana, Burgas, Piza czy Bari. Od 26 marca pasażerowie będą mogli ponownie podróżować do Brukseli oraz na lotnisko Olsztyn-Mazury.
- Atrakcyjną ofertę w nowym rozkładzie stanowią też loty czarterowe – łącznie jest ich 29. W nowym sezonie swoją ofertę wzmacniają również przewoźnicy sieciowi, oferując dodatkowe połączenia z Wrocławia.
Zdjęcia do pobrania pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/qjhlkyPm
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam
Ada Kondratowicz, PR Expert
+ 48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 21 marca 2023 r
Informacja prasowa
Nowy letni rozkład lotów z Wrocławia. Gdzie polecimy na wakacje?
Dwie nowości i powroty ulubionych kierunków w południowe części Europy. W najbliższy weekend marca w życie wchodzi nowy letni rozkład lotów z Portu Lotniczego Wrocław.
Nowy letni rozkład to ponad 90 połączeń z Wrocławia. Największa jego część to niskokosztowe połączenia lotnicze, których jest aż 56. W tym roku bardzo atrakcyjnie prezentuje się też oferta lotów czarterowych – pasażerowie będą mogli wybierać aż z 29 kierunków. Dodatkowe 6 połączeń zapewnią przewoźnicy sieciowi. – To będzie pierwszy sezon letni, w którym możemy mówić o pełnym zniesieniu restrykcji covidowych. Widać to również po rozbudowanej ofercie przewoźników, a także po liczbie pasażerów na naszym lotnisku. Już w zeszłym roku podróżni chętnie wybierali się na urlopy w maju. W tym roku liczymy na jeszcze większy ruch pasażerski wiosną i latem – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Letnie nowości
W nowym sezonie pasażerowie będą mogli podróżować w dwa zupełnie nowe miejsca. 28 marca startuje pierwsze połączenie do włoskiego Brindisi. Samoloty linii Ryanair będą latać tam dwa razy w tygodniu – we wtorki i w soboty. Wylot z Wrocławia będzie możliwy w godzinach porannych, podobnie jak loty powrotne. Czas podróży to 2 godziny i 10 minut. Brindisi, leżące nad Adriatykiem, to doskonała propozycja dla fanów nurkowania i plażowania. Dużą atrakcją jest także port, który w XIX wieku przyczynił się do rozkwitu miasta. Drugą rozkładową nowością jest Sofia, stolica Bułgarii. Symbolami miasta są przede wszystkim: sobór św. Aleksandra Newskiego, Bania Baszi Dżamija, jeden z najstarszych meczetów w Europie oraz bulwar Witosza, przyciągający turystów ciekawych kuchni i nocnego życia. Pierwsze loty zaplanowano na 27 marca i będą one realizowane dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i piątki. Lot do Sofii potrwa 2 godziny 5 minut. Po udanym zimowym debiucie, na wiosnę i lato w rozkładzie zostaje również Porto, do którego będzie można polecieć dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i piątki. Nowy rozkład lotów to także powrót lubianych przez pasażerów kierunków południowych takich jak Zadar, Split, Dubrownik, Podgorica, Ateny, Kreta, Korfu, Rodos, Barcelona-Girona, Majorka, Tirana, Burgas, Piza czy Bari. Od 26 marca pasażerowie będą mogli ponownie podróżować do Brukseli oraz na lotnisko Olsztyn-Mazury. Łącznie w letnim rozkładzie lotów włoskich kierunków będzie aż 10, hiszpańskich – 5, greckich – 4, chorwackich – 3 i cypryjskich – 2.
– W nowym rozkładzie częstotliwość rejsów low cost zwiększyła się o 15 proc., co oznacza, że pasażerowie będą mogli jeszcze lepiej dostosować terminy wakacji oraz city i beach breaków do swoich planów – podkreśla Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Mocna oferta czarterowa
W tym roku 30 proc. letniego rozkładu lotów przypada na loty czarterowe. W ofercie znalazło się aż 29 połączeń do Europy, Afryki i Azji Zachodniej. Są to Albania (Tirana), Bułgaria (Varna i Burgas), Cypr (Larnaka), Egipt (Hurghada, Marsa Alam i Taba), Grecja (Heraklion, Chania, Rodos, Kos, Zakynthos, Korfu i Saloniki), Hiszpania (Majorka, Fuerteventura, Teneryfa, Gran Canaria, Minorka), Portugalia (Madera), Turcja (Antalya, Bodrum, Izmir i Dalaman), Tunezja (Djerba i Enfidha), Włochy (Palermo, Lamezia Terme i Olbia).
Przewoźnicy sieciowi latają częściej
Oferta lotów sieciowych na wiosnę i lato obejmuje sześć kierunków. Warszawa (PLL LOT), Frankfurt i Monachium (Lufthansa), Zurych (Swiss), Amsterdam (KLM) i Düsseldorf (Eurowings). Dobrą wiadomością dla pasażerów jest fakt, że od 26 kwietnia Lufthansa uruchamia dodatkowe połączenie do Frankfurtu o godz. 18.50 – łącznie ten przewoźnik będzie realizował aż cztery połączenia dziennie na tej trasie. Wiosną i latem pasażerowie polecą dwa razy dziennie do Monachium i sześć razy dziennie do Warszawy. Do Amsterdamu rejsy będą odbywały się codziennie, a do Zurychu i Düsseldorfu dwa razy w tygodniu. Po zeszłorocznym sukcesie, gdy w sezonie wakacyjnym – od maja do września 2022 – wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 1,6 mln pasażerów, władze Portu Lotniczego Wrocław spodziewają się jeszcze lepszego wyniku pod koniec tego lata.
– W 2022 rok zbliżyliśmy się liczbą pasażerów do rekordowego 2019 roku. Było to zasługą okresu wakacyjnego, w którym odnotowaliśmy najlepsze od trzech lat wyniki. Liczymy, że w tym roku podróżni jeszcze chętniej będą korzystać z oferty lotniska, a my będziemy mogli poinformować o nowych rekordowych statystykach – zaznacza Dariusz Kuś.
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że od 26 marca br. na Lotnisku Olsztyn-Mazury obowiązywał będzie letni rozkład lotów.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam,
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
---------- Forwarded message ---------
From: media
Date: Fri, Mar 17, 2023 at 12:03 PM
Subject: RE: prośba o komentarz
To: Telewizja Opera
Szanowny Panie Redaktorze,
Ministerstwo Infrastruktury nie komentuje tego rodzaju wypowiedzi.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
(...)
From: Telewizja Opera
Sent: Thursday, March 2, 2023 9:40 AM
To: media
Subject: prośba o komentarz
czy MI skomentuje doniesienie czy krytykę internautów:
Pociąg
"Halny" Bydgoszcz - Zakopane traci na dłuższe postoje w sumie dwie i pół godziny. Poznań Gł. 8 min. Wrocław Gł. 12 min. Brzeg 8 min. Bielsko-Biała Gł. 14 min. Żywiec 25 min. Sucha Beskidzka 14 min. Chabówka 33 min. Nowy Targ 11 min. Poronin 31 min.
--
wg ZBS
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Dzień dobry,
Ponad 1800 operacji lotniczych i ponad 195 tys. podróżnych obsłużyło w lutym wrocławskie lotnisko. W porównaniu do lutego 2022 roku liczba operacji wzrosła o 25 proc., a liczba podróżnych o 62 proc.
· Krajem południowej Europy, który zdecydowanie cieszy się największą popularnością wśród pasażerów z Wrocławia, są Włochy. W lutym odwiedziło je blisko 22 tys. podróżnych.
· Samoloty wypełnione w ponad 96 proc. wylatywały również do Porto (nowość w zimowym rozkładzie lotów), w 95 proc. do Barcelony i w 93 proc. do Paryża.
· W lutym największy odsetek ruchu - ponad 71,5 proc. - stanowił międzynarodowy ruch sieciowy.
Zdjęcia do pobrania pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/oNhrs3dx
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam
Ada Kondratowicz, PR Expert
+ 48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 16 marca 2023 r.
Informacja prasowa
Ponad 195 tys. pasażerów w lutym na wrocławskim lotnisku
Ponad 1800 operacji lotniczych i ponad 195 tys. podróżnych obsłużyło w lutym wrocławskie lotnisko. Port Lotniczy Wrocław kontynuuje dobrą passę ze stycznia i wszystko wskazuje na to, że rok zakończy rekordową liczbą pasażerów.
Loty na słoneczne Południe, a także city breaki w największych miastach Europy – te kierunki były najczęściej wybierane przez pasażerów z Wrocławia w minionym miesiącu. W lutym tego roku z oferty lotniska skorzystało o ponad 62 proc. więcej pasażerów niż w analogicznym miesiącu rok temu. W porównaniu z poprzednim rokiem o ponad 25 procent wyższa była także liczba operacji lotniczych. - W lutym zaobserwowaliśmy, że pasażerowie decydowali się równie chętnie na beach breaki w południowych częściach Europy, co na city breaki w dużych miastach. Wynika to przede wszystkim z okresu ferii zimowych, który sprzyja wypoczynkowi i podróżowaniu w każdej formie. Dzięki korzystnemu harmonogramowi lotów w połowie lutego pasażerowie mogli wybrać się zarówno na tydzień lub dwa klasycznych ferii zimowych, jak i na atrakcyjny przedłużony weekend w jednym z wielu miast europejskich dostępnych bezpośrednio z Wrocławia – zauważa Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
City i beach breaki na topie
Krajem południowej Europy, który zdecydowanie cieszy się największą popularnością wśród pasażerów z Wrocławia, są Włochy. W lutym słoneczną Italię wybrało blisko 22 tys. podróżnych, a ponad 90 proc. wypełnienia zanotowano na trasach do Rzymu, Mediolanu, Neapolu i Palermo. Samoloty wypełnione w ponad 96 proc. wylatywały również do Porto (nowość w zimowym rozkładzie lotów), w 95 proc. do Barcelony i w 93 proc. do Paryża. Wzmożony ruch widoczny był również na typowo beach breakowych kierunkach takich jak Larnaka, Pafos, Malta czy hiszpańskie Alicante i Malaga. Samoloty wypełnione w ponad 90 proc. latały także do Oslo. - Lutowe trendy w podróżowaniu to kontynuacja styczniowych wyborów pasażerów. Widzimy wyraźnie, że podróżni są spragnieni słońca i po blisko trzech latach obostrzeń sanitarnych chętnie decydują się zimą na częste, kilkudniowe urlopy z bezpośrednim wylotem z Wrocławia – podkreśla Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. Prawie 30 proc. wszystkich pasażerów w lutym stanowili ci, którzy wybrali się do Wielkiej Brytanii. Najwięcej pasażerów podróżowało do Londynu (prawie 30 tys.), East Midlands (ponad 4 tys.), Birmingham (ponad 3 tys.) i Edynburga (blisko 3 tys.). W lutym największy odsetek ruchu, podobnie jak w styczniu, stanowił międzynarodowy ruch sieciowy – 71,5 proc. (ponad 139 tys. podróżnych), następnie międzynarodowy ruch sieciowy – 11,3 proc. (ponad 22 tys.), sieciowy krajowy (20 tys. podróżnych) i ruch czarterowy – blisko 4,3 proc. (ponad 8 tys. pasażerów).
Nowy rozkład
Marzec to ostatni miesiąc, w którym podróżni mogą skorzystać z zimowego rozkładu lotów. W ostatni weekend marca w życie wejdzie niezwykle atrakcyjny letni rozkład lotów z ulubionymi południowymi kierunkami i rozkładowymi nowościami takimi jak Brindisi czy Sofia.
Otrzymałem.
---------- Forwarded message ----------
From:
Z BIEGIEM SZYN <z.biegiem.szyn na s
interia.pl>
Date: Friday, March 10, 2023
Subject: Nowy numer "Z Biegiem Szyn". Sytuacja graniczna. Wytyczne zdalnie sterowane.
Nowy numer "Z Biegiem Szyn" jest już dostępny na stronie
http://www.zbs.net.pl i pod bezpośrednim linkiem:
https://www.zbs.net.pl/zbs123.pdf W nowym numerze między innymi:
SYTUACJA GRANICZNA
Kurpie od likwidacji w czerwcu 2001 r. połączeń między Ostrołęką a Szczytnem stały się jedną z większych białych plam na kolejowej mapie Polski. Z wsi gminnej Jednorożec do najbliższych czynnych stacji, w Ostrołęce albo Ciechanowie, jest ponad 40 km. Ale już wkrótce na Kurpie wrócą pociągi. Koleje Mazowieckie na czerwiec zapowiedziały reaktywację połączeń z Ostrołęki do Chorzel. A kiedy pociągi dojadą do Szczytna i Olsztyna?
VAT ZERO, EFEKTÓW ZERO
Nad obniżeniem podatku VAT na bilety kolejowe z 8% do 0% rząd pracował trzy lata, lecz nic nie osiągnął. Aż w końcu opozycja zaczęła zgłaszać to rozwiązanie jako własny pomysł
WYTYCZNE ZDALNIE STEROWANE
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe za setki milionów złotych buduje lokalne centra sterowania, które następnie zamierza zlikwidować
PASAŻERÓW DUŻO, PASAŻERÓW MAŁO
– Rekordowe wyniki w 2022 r. to rezultat konsekwentnie realizowanej przez nas polityki transportowej: inwestycji na liniach kolejowych, modernizacji i zakupu taboru – szczyci się minister Andrzej Adamczyk. Liczba pasażerów wciąż jest jednak mniejsza niż w 2000 r., choć był to czas masowych cięć połączeń i dramatycznego niedoinwestowania kolei.
--
Z BIEGIEM SZYN - niezależny dwumiesięcznik poświęcony kolei na Mazowszu. Co porusza Mazowsze.
http://www.zbs.net.pl "Z Biegiem Szyn" na Facebooku:
http://www.facebook.com/zbiegiemszyn "Z Biegiem Szyn" na Twitterze:
http://twitter.com/z_biegiem_szyn
Szybką Koleją Miejską do Piaseczna- komunikat
W niedzielę, 12 marca, po raz pierwszy na tory wyjadą pociągi nowej linii Szybkiej Kolei Miejskiej – S4, która połączy Piaseczno przez Warszawę Gdańską z Wieliszewem. Dzień później ruszą pociągi linii S40, które będą obsługiwały w dni powszednie trasę Piaseczno – Warszawa
To będzie nowe połączenie kolejowe z południa aglomeracji warszawskiej do stolicy. Rozkłady jazdy obydwu linii S4 i S40 w dni powszednie są ze sobą skoordynowane, co oznacza, że z Piaseczna do Warszawy pociąg SKM będzie wyruszał dwa razy na godzinę, co około pół godziny. Trasa w wielu miejscach przecina się z trasami innych linii Warszawskiego Transportu Publicznego, co umożliwi przesiadki między pociągami, autobusami, tramwajami i metrem. I tak, np. przy przystankach Warszawa Jeziorki, Służewiec, Żwirki i Wigury, Aleje Jerozolimskie można skorzystać z autobusów, a przy Służewcu i Rakowcu także z tramwajów. Dużym węzłem przesiadkowym jest Dworzec Zachodni – tu można skorzystać nie tylko z innych połączeń kolejowych, ale także autobusów odjeżdżających stąd w różne rejony miasta. Pociągi S40 dojadą do Warszawy Głównej, czyli na pl. A. Zawiszy, gdzie krzyżują się trasy wielu linii autobusowych i tramwajowych. Natomiast pociągi S4 na północnym odcinku trasy będą skomunikowane nie tylko z autobusami i tramwajami (stacje Warszawa Wola, Koło, ZOO, Toruńska), ale również z metrem – linią M2 przy stacji Warszawa Młynów i M1 przy Dworcu Gdańskim. Na trasie przejazdu nowej SKM są dwa parkingi P+R – przy przystankach Warszawa Jeziorki i Warszawa Żerań. Nowe połączenia będą obsługiwane dostępnym taborem, w tym najnowszymi pociągami typu Impuls 2, dostarczonymi w ubiegłym roku.
S4 z Piaseczna do Wieliszewa
Od niedzieli 12 marca pociągi SKM linii S4 będą jeździły na trasie:
S4: PIASECZNO – Nowa Iwiczna – Warszawa Jeziorki – Warszawa Dawidy – Warszawa Okęcie – Warszawa Służewiec – Warszawa Żwirki i Wigury – Warszawa Rakowiec – Warszawa Al. Jerozolimskie – WARSZAWA ZACHODNIA peron 9 – Warszawa Wola – Warszawa Młynów – Warszawa Koło – Warszawa Powązki –WARSZAWA GDAŃSKA – Warszawa ZOO – Warszawa Praga – Warszawa Toruńska – Warszawa Żerań – Warszawa Płudy – Warszawa Choszczówka – LEGIONOWO – Legionowo Piaski – Michałów-Reginów – WIELISZEW.
Pociągi będą kursowały codziennie. Całą trasę pokonają w ok. 70 minut. Podróż z Piaseczna do Warszawy Gdańskiej zajmie ok. 37 minut, a z Legionowa do Warszawy Gdańskiej ok. 20 minut.
Zaplanowano po 20 połączeń w ciągu doby w kierunku północnym i południowym. Składy będą odjeżdżały ze stacje co ok. godzinę. Pierwszy pociąg w dni powszednie wyruszy z Piaseczna o godz. 4.28, a ostatni o 23.24. W przeciwnym kierunku składy będą zaczynały kursowanie o godz. 5.00 z Warszawy Gdańskiej, a pierwszy kurs na trasie Wieliszew – Piaseczno będzie rozpoczynał się o 5.22. Ostatni pociąg do Piaseczna wyruszy z Wieliszewa o godz. 22.18, a z Warszawy Zachodniej o 23.29.
S40 z Piaseczna do Warszawy Głównej
Od poniedziałku 13 marca pociągi SKM linii S40 w dni powszednie będą obsługiwały trasę:
S40: PIASECZNO – Nowa Iwiczna – Warszawa Jeziorki – Warszawa Dawidy – Warszawa Okęcie – Warszawa Służewiec – Warszawa Żwirki i Wigury – Warszawa Rakowiec – Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Zachodnia –WARSZAWA GŁÓWNA.
Na przejechanie całej trasy trzeba zarezerwować ok. 35 min. Pociągi będą kursowały co ok. godzinę. W kierunku Warszawy Głównej będzie realizowanych 18 kursów na dobę. Pierwszy skład będzie wyruszał z Piaseczna o godz. 4.54, a ostatni o 21.52. W przeciwnym kierunku zaplanowano 19 kursów. Pociąg rozpocznie pierwszy kurs na stacji Warszawa Główna o godz. 4.26, a ostatni o 22.25.
Jakie bilety
W pociągach SKM linii S4 i S40 będą obowiązywały wszystkie bilety Zarządu Transportu Miejskiego (w tym także Bilety Metropolitalne). Przystankami granicznymi między 1. a 2. strefą biletową są Warszawa Jeziorki i Warszawa Choszczówka.
Rozkłady jazdy SKM są dostępne w zakładce „Rozkłady jazdy".
Wg ZTM.waw.pl
--
null
List do Urząd Miejski w Busku w sprawie odtworzenia połączenia kolei pod podmiejski szynobus kursujący do stacji Gacki Osiedle po dawnej bocznicy
do UM w Busku
Szanowni Państwo,
Wnoszę aby UM w Busku Zdroju wystąpił do PLK PLK i do Min. Infrastruktury o połączenie dwóch projektów w jeden projekt- z tych samych środków odtworzonoby połączenie do centrum Buska Zdroju- na które już przyznano środki- i pod ten sam projekt podłączonoby pobliski projekt odtworzenia połączenia kolejowego do stacji Gacki Osiedle i do Pińczowa jako torowiska normalnotorowego.
Wnoszę aby Radni Miasta wystąpili do Ministra Infrastruktury aby z tych samych środków- czy z tego samego projektu odbudowano torowisko - dawną bocznicę do stacji Gacki Osiedle i do Pińczowa, i aby oba projekty połączono w jeden spójny projekt. Torowisko do Gacki Osiedle i do Pińczowa nie byłoby zelektryfikowane i służyłoby początkowo pociągom spalinowym. Wokoło Buska kursowałby podmiejski szynobus na trasie Pińczów- Stawiany Pińczowskie zmiana kierunku- Busko Centrum zmiana kierunku- Gacki Osiedle. Dopiero z czasem dobudowanoby odcinek z Pińczowa Towarowego dawną łącznicą kolejową do centrum Pińczowa.
Pozdrawiam,
Adam
---------- Forwarded message ---------
From:
Urząd Miejski w Pińczowie Date: Thu, May 13, 2021 at 1:54 PM
Subject: Urząd Miejski w Pińczowie
To: <adam na s.
wieczorna.pl>
--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
do Szanowny Pan Andrzej Bittel
sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu
Dzień dobry, w 1936 na terenie ówczesnego Księstwa Żagańskiego przejętego przez nazistów, pociąg pasażerski na odcinku Żagań- Lubsko osiągnął rekord prędkości 205 km/h. Czy planują Pastwo przywrócenie tego typu prędkości handlowych dla sieci kolejowej terenu dawnego księstwa, obecnie niewygasłego lenna?
Pisałem o tej linii kolei:
The high speed train line Sagan- German border, called "Nowa Berlinka" with vmax 205 km per hour in 1936- was stolen by thieves, who stole whole sections and even whole viaducts.
Znamiennym przykładem losów stacji kolejowej Lubsko, jest zdarzenie sprzed lat: autor tego tekstu, będąc na zawodach żużlowych w Zielonej Górze, zupełnym przypadkiem usłyszał rozmowę zbieracza złomu (wynoszącego puszki po napojach ze stadionu) z menelikami zbierającymi puste butelki - "przestańcie zbierać to szkło, jedźcie na tory do Lubska, tam wszyscy kradną!". (...) Poznikały też szyny na całych kilometrach szlaku do Gubinka, ale tego nie zrobili już miejscowi złodzieje, tylko zorganizowana szajka, która musiała w taką akcję najpierw zainwestować, spore środki. Opłaciło się! Co dziś widać dokładnie w lasach Mierkowem a Gębicami Gubińskimi!
wg
http://lubuskie.atlaskolejowy.pl/?id=opis1translation:
A notable example of the fate of the Lubsko railway station is an incident from years ago: the author of this text, while attending a speedway competition in Zielona Góra, overheard, by chance, a scrap collector (carrying drink cans out of the stadium) talking to men collecting empty bottles - "stop collecting that glass, go to the tracks in Lubsko, everyone steals there!". (...) Rails on whole kilometres of the track to Gubinek also disappeared, but this was no longer done by local thieves, but by an organised gang who first had to invest considerable resources in such an operation. It paid off! As can be seen today in the forests of Mierkow and Gubin Gebice!
according to
http://lubuskie.atlaskolejowy.pl/?id=opis1
Otrzymałem:
---------- Forwarded message ---------
From: media
Date: Mon, Feb 20, 2023 at 3:26 PM
Subject: RE: prosba o komentarz
To: Adam
Szanowny Panie Redaktorze,
MI nie jest właściwe w sprawie komentowania treści reklam.
Z poważaniem
Zespół prasowy
Biuro Komunikacji
22 630 11 22
(..)
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
From: Adam
Sent: Monday, February 6, 2023 8:52 AM
To: media
Subject: prosba o komentarz
do MI
Dzien dobry, Do redakcji nadchodzą reklamy że samolotem jest najtaniej podróżować po Polsce, czy MI to skomentuje?
Pociąg jest za drogi? Bez obaw, po prostu poleć do celu!
Ryanair zawsze Ci pomoże, oferując najniższe ceny. Wszyscy doskonale wiedzą o naszych zagranicznych trasach, ale oferujemy w Polsce także loty krajowe. Podróżując po Polsce, rozważ Ryanair jako najtańszą i najprostszą opcję.
From:
media Date: Monday, February 20, 2023
Subject: RE: Pytanie, dlaczego MI uzależnia pociagi przygraniczne od otwarcia nowej LK za ok. 10 lat?
To: Telewizja Opera
Szanowny Panie Redaktorze,
MI podtrzymuje przekazane już Panu wcześniej wyjaśnienia. Więcej o projekcie: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/podleze-piekielko-o-krok-blizej-realizacji
Realizacja zadań inwestycyjnych dotyczących infrastruktury transportowej odbywa się na podstawie programów wieloletnich, takich jak m.in. „Rządowy program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r." w przypadku inwestycji drogowych oraz „Krajowy Program Kolejowy" w przypadku inwestycji kolejowych. Są one przyjęte przez Radę Ministrów i wyznaczają kierunki polityki transportowej MI. Zgodnie ze „Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku" coroczne wydatki budżetu państwa przeznaczone na inwestycje kolejowe i drogowe oraz utrzymanie infrastruktury drogowej i kolejowej są ponoszone w wysokości przyjętej przez Radę Ministrów.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. (....)
From: Telewizja Opera
Sent: Monday, February 6, 2023 2:37 PM
To: media
Subject: Re: Pytanie, dlaczego MI uzależnia pociagi przygraniczne od otwarcia nowej LK za ok. 10 lat?
dzien dobry, czy nadal "nie wbito pierwszej łopaty" w ten projekt? Skad się wzięły tak ogromne pieniadze na równoległą "Zakopiankę"? Czy rząd celowo przelewa strumień ruchu na drogi i ogranicza kolej swoją polityką kierowania pieniedzy podatników?
Państwa poprzednia odpowiedż już jest opublikowana.
On Tue, Dec 27, 2022 at 8:31 AM media wrote:
Szanowny Panie Redaktorze,
otwarcie połączenia kolejowego Kraków – Nowy Sącz – Muszyna dla przewozów dalekobieżnych do Koszyc ze skomunikowaniem do Budapesztu będzie możliwe po poprawie stanu infrastruktury na tej trasie oraz po oddaniu do eksploatacji nowej linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna.
Wskazane wymagania wynikają ze wspólnych ustaleń Ministerstwa Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Transportu i Budownictwa Republiki Słowacji.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Biuro Komunikacji
22 630 11 22
(...)
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
From: Adam
Sent: Saturday, December 10, 2022 9:58 AM
To: media
Subject: Pytanie, dlaczego MI uzależnia pociagi przygraniczne od otwarcia nowej LK za ok. 10 lat?
do MI
Dzien dobry, Pytanie, dlaczego MI uzależnia pociagi przygraniczne od otwarcia nowej LK za ok. 10 lat?
"Otwarcie linii kolejowej Kraków-Nowy Sącz-Muszyna dla przewozów dalekobieżnych do Koszyc ze skomunikowaniem do Budapesztu będzie możliwe po poprawie stanu infrastruktury na tej trasie oraz po oddaniu do eksploatacji nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna, która ułatwi połączenie z Tatrami i Beskidami, usprawni połączenia w relacji Kraków-Muszyna przez Nowy Sącz i znacznie skróci czas przejazdu w porównaniu z połączeniem przez Tarnów. Wówczas będą mogły być opracowane rozwiązania dot. rozkładu jazdy pociągów dla połączeń przez Muszynę na Słowację i dalej – informuje Port Europa Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Zwlekanie z otwarciem połączenia do czasu wybudowania nowej magistrali być może byłoby uzasadnione, gdyby miało to nastąpić za rok czy dwa, tak jak to planowano w 2016 roku. Przypomnijmy, gdy minister Andrzej Adamczyk przystąpił w 2016 roku do projektu Podłęże-Piekiełko, planowana data przejazdu pierwszych pociągów była „za osiem lat", czyli w 2024 roku. W roku 2019, po trzech latach przygotowań, horyzont czasowy się nie zmienił: nadal było „za osiem lat" od tamtego momentu, z tym że czas otwarcia przesunął się na rok 2027. Dziś mamy rok 2022, nie wbito nawet pierwszej łopaty, a obecnie mówi się o roku 2030 jako o realnym terminie oddania nowej magistrali do użytku." wg port Europa.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
nowosadecka.pl
Dol. Zielona 24a Ziel. Góra
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--
null