Dzień dobry,
Nowy egzotyczny kierunek z Wrocławia. Niesamowita wyprawa na safari, plażowanie na urokliwym wybrzeżu Oceanu Indyjskiego czy podziwianie różowych flamingów. To wszystko oferuje podróżnym Kenia – nowy kierunek wrocławskiego lotniska. Pierwszy lot zaplanowany jest na 20 grudnia, co oznacza, że tegoroczne Boże Narodzenie będzie można spędzić pod palmami. Samoloty z Wrocławia do Mombasy będą latały raz w tygodniu - w środy, a podróż potrwa 10 h 20 min.
Zdjęcia dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/CU7W81wG
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 31 maja 2023 r.
Informacja prasowa
Nowy egzotyczny kierunek z Wrocławia. Polecimy do Kenii
Niesamowita wyprawa na safari, plażowanie na urokliwym wybrzeżu Oceanu Indyjskiego czy podziwianie różowych flamingów. To wszystko oferuje podróżnym Kenia – nowy kierunek z Portu Lotniczego Wrocław.
Kenia dołącza do czarterowej siatki połączeń Portu Lotniczego Wrocław. Pasażerowie polecą do Mombasy, położonej nad Oceanem Indyjskim. Pierwszy lot zaplanowany jest na 20 grudnia, co oznacza, że tegoroczne Boże Narodzenie będzie można spędzić pod palmami. Samoloty z Wrocławia do Mombasy będą latały raz w tygodniu - w środy, a podróż potrwa 10 h 20 min.
– Ten egzotyczny kierunek z Wrocławia na pewno ucieszy naszych pasażerów, którzy lubią wypoczywać zimą w ciepłych krajach. Ruch czarterowy po pandemii odbudował się niemal w 100 proc. już w ubiegłym roku, a kolejne nowości pozwalają prognozować satysfakcjonujący wzrost w roku 2023 – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Wrocław jest trzecim lotniskiem w Polsce, po Warszawie i Katowicach, z którego podróżni będą mogli wybrać się do Kenii. – To kolejny krok rozszerzający naszą działalność we Wrocławiu. W poprzednim sezonie liczba pasażerów z wrocławskiego lotniska wyniosła prawie 20 tysięcy, w tym roku spodziewamy się już ponad 30 tysięcy. Zwiększamy liczbę czarterów do Turcji, Egiptu, Grecji czy do bardzo popularnej w tym sezonie Tunezji – wylicza Maciej Szczechura, członek zarządu Rainbow Tours SA. – Zdajemy sobie jednak sprawę, że Polacy oczekują egotycznych kierunków. We Wrocławiu zaczynamy od Kenii, ale mam nadzieję, że wkrótce ogłosimy kolejne połączenia – dodaje.
Kenia jest jednym z najpopularniejszych turystycznych krajów w Afryce. Podróżnych przyciąga tam przede wszystkim unikatowa przyroda. W Parku Narodowym Lake Nakuru mogą oglądać skupiska setek różowych flamingów. W Narodowym Rezerwacie Masai Mara, gdzie odbywa się jedno z najwspanialszych zjawisk świata - Wielka Migracja, mają okazję obserwować zwierzęta takie, jak żyrafy, słonie, zebry, lwy, gepardy, antylopy czy gazele. Na spragnionych wypoczynku na plaży czeka też białe wybrzeże Oceanu Indyjskiego i znajdująca się tam jedna z najpiękniejszych na świecie raf koralowych.
Czartery mocnym atutem
Wybór Wrocławia jako trzeciego lotniska, z którego w sezonie zimowym będą latać samoloty do Kenii, nie był przypadkowy. Port Lotniczy Wrocław ma spory potencjał, co pokazuje również letnia oferta lotów czarterowych. W obecnym rozkładzie pasażerowie mogą wybierać spośród 27 kierunków i 10 krajów takich, jak Albania (Tirana), Bułgaria (Varna, Burgas), Cypr (Larnaka), Egipt (Marsa Alam i Hurghada), Grecja (Chania, Heraklion, Rodos, Kos, Zakynthos, Korfu i Saloniki), Hiszpania (Majorka, Teneryfa, Fuerteventura, Gran Canaria i Minorka), Portugalia (Madera), Tunezja (Djerba, Enfidha), Turcja (Antalya, Bodrum, Dalaman, Izmir) oraz Włochy (Lamezia Terme, Olbia).
Spośród wszystkich połączeń czarterowych z Wrocławia największą popularnością w kwietniu i maju cieszyły się: Turcja, Egipt, Grecja oraz Fuerteventura. Pasażerowie, którzy skorzystali z tej oferty, w większości pochodzili z terenu Dolnego Śląska (65 proc.), a także z województwa lubuskiego, opolskiego, wielkopolskiego i łódzkiego. – Naszym celem i ambicją jest przyciągać podróżnych nie tylko z Dolnego Śląska, ale i ościennych województw. To już się dzieje, ale zamierzamy wzmocnić ten trend, inwestując w infrastrukturę i rozwijając jeszcze bardziej siatkę połączeń z Wrocławia – podkreśla Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Sezon w pełni
Połączenia czarterowe stanowią blisko 1/3 wszystkich połączeń letniego rozkładu lotów. Pasażerowie rozpoczęli już sezon wakacyjny i planują nie tylko wakacje z biurami podróży, ale także decydują się na ofertę przewoźników niskokosztowych. W obecnej siatce lotów jest aż 56 takich połączeń, w tym trzy nowości – Brindisi, Sofia i Porto. Po zimowej przerwie wróciły także lubiane kierunki takie, jak m.in. Zadar, Split, Dubrownik, Podgorica, Ateny, Kreta, Korfu, Rodos, Barcelona-Girona czy Majorka. – Tegoroczna majówka była przedsmakiem nadchodzących wakacji. Przed nami gorące lato, podczas którego spodziewamy się rekordowej liczby pasażerów na lotnisku – podkreśla Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Pasażerowie Portu Lotniczego Wrocław mogą skorzystać z takich udogodnień, jak bezpłatny przejazd busem i meleksem z parkingu do budynku terminala czy rezerwacja parkingu online. W terminalu na podróżnych czeka bogata oferta gastronomiczna On Time Restaurant, The Whitehouse, Gate Bar czy Flying Bistro, a odprawę podróżujących poza strefę Schengen ułatwiają bramki do automatycznej kontroli, dostępne także dla dzieci powyżej 120 cm wzrostu. Nowością na wrocławskim lotnisku, uruchomioną z początkiem sezonu letniego, jest ładowarka do samochodów elektrycznych.
Prezes Cezary Pacamaj: - Komfort pasażerów jest dla nas na pierwszym miejscu. Chcemy, by Port Lotniczy Wrocław był tym lotniskiem, z którego będą latać najchętniej.
Dzień dobry,
Po 16 latach Dariusz Kuś kończy dziś swoją kadencję na stanowisku prezesa Portu Lotniczego Wrocław. W tym czasie wrocławskie lotnisko stało się jednym z najlepiej ocenianych przez pasażerów lotnisk w Europie.
Dariusz Kuś: – Dziękuję wszystkim dziennikarzom za lata udanej współpracy. Mieliście realny wpływ na rozwój lotniska, a Wasze artykuły i opinie były dla nas zawsze dodatkową motywacja do pracy. Życzę Państwu wszystkiego dobrego. Trzymam także kciuki za dalszy rozwój wrocławskiego lotniska. Życzę wielu sukcesów zespołowi Portu i moim następcom. Z kolei pasażerów niezmiennie namawiam do jednego: latajmy z Wro. Wrocław ma naprawdę świetne lotnisko.
Zdjęcia dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/qRBaxJCI
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
.
Wrocław, 30 maja 2023
Namawiam do jednego: Latajmy z Wro
Po 16 latach Dariusz Kuś kończy dziś swoją kadencję na stanowisku prezesa Portu Lotniczego Wrocław. W tym czasie wrocławskie lotnisko stało się jednym z najlepiej ocenianych przez pasażerów lotnisk w Europie.
Dariusz Kuś kierował Portem Lotniczym Wrocław od stycznia 2007 roku. – Bardzo dziękuję pracownikom i współpracownikom za ogromny wkład w rozwój lotniska. Odchodzę w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku. Lotnisko odnotowuje wzrosty we wszystkich kluczowych obszarach – rośnie liczba połączeń, pasażerów i przychodów – mówi Dariusz Kuś. – Trzymam kciuki za dalszy rozwój i życzę wielu sukcesów zespołowi i następcom. Z kolei pasażerów niezmiennie namawiam do jednego: latajmy z Wro. Wrocław ma naprawdę świetne lotnisko – dodaje.
Ostatnie lata to bardzo intensywny rozwój wrocławskiego lotniska: budowa nowego terminala pasażerskiego, inwestycje w infrastrukturę, podnoszenie standardów obsługi pasażerów. Tylko w ciągu 10 lat inwestycje wyniosły 600 mln zł. Zrealizowano ok. 300 tys. operacji lotniczych,
a z lotnisko skorzystało 25 mln pasażerów. To z myślą o nich tworzona i rozwijana jest siatka połączeń – w tej aktualnej na lato jest ponad 90 połączeń, z czego 4 to nowości. Z kolei sezon zimowy zapowiada się najatrakcyjniej w historii. W szczególności dotyczy to połączeń czarterowych, dzięki którym bezpośrednio z Wrocławia polecimy do Kenii, Dubaju, Omanu, a także na aż trzy Wyspy Kanaryjskie.
Znakiem rozpoznawczym wrocławskiego lotniska po oddaniu nowego terminala do użytku stała się przyjazna obsługa pasażerów. Potwierdzeniem tego jest m.in. miejsce w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych lotnisk w Europie według ocen wystawionych na platformie Google. – Jakość obsługi pasażerów była dla nas zawsze oczkiem w głowie. Wierzyliśmy bowiem, że niezależnie od tego dokąd podróżujemy, nasze wakacje zaczynają się właśnie na lotnisku – podkreśla Dariusz Kuś.
Przed Portem Lotniczym Wrocław kolejne intensywne lata. Trwa realizacja inwestycji o wartości 350 mln zł w ramach wygranego przez lotnisko konkursu na dofinansowanie rozbudowy infrastruktury tzw. podwójnego wykorzystania. Finalizuje się rozbudowa pierwszej w Polsce i trzeciej w Europie bazy technicznej Ryanaira. Rozwija się także baza WizzAira, a przewoźnicy zapowiadają zwiększenie częstotliwości obecnych połączeń i otwieranie nowych.
Dalszym rozwojem lotniska pokieruje nowy zarząd spółki. Funkcję prezesa pełnić będzie Cezary Pacamaj z wrocławskim lotniskiem związany od 4 lat – początkowo jako członek Rady Nadzorczej, a od 3 lat jako wiceprezes portu. Z kolei stanowiska wiceprezesów obejmują Przemysław Myszakowski i Karol Przywara.
Port Lotniczy Wrocław i Rainbow Tour
zapraszają na konferencję prasową z okazji
ogłoszenia nowych połączeń czarterowych z Wrocławia
Data: 31 maja (środa) godz. 12.00
Miejsce: sala konferencyjna w hali ogólnodostępnej wrocławskiego lotniska (poziom + 1, wjazd windą)
Tematy spotkania prasowego:
- Prezentacja siatki połączeń czarterowych z Wrocławia i ogłoszenie nowych kierunków
- Podsumowanie dot. sezonu wakacyjnego: najpopularniejsze kierunki czarterowe z Wrocławia, aktualne trendy dot. wakacyjnego podróżowania
- Udogodnienia dla pasażerów korzystających z wrocławskiego lotniska: parkingi, transfer do terminalu, bramki ABC, rękawy.
W spotkaniu wezmą udział:
- Maciej Szczechura – Członek Zarządu Rainbow Tour
- Cezary Pacamaj – Prezes Portu Lotniczego Wrocław
Uwaga: samochód można zostawić na parkingu A, B lub C. Po spotkaniu przekażemy bilety wyjazdowe.
Kontakt: potwierdzenie udziału na adres: biuroprasowe@prexpert.com.pl Adriana Kondratowicz, + 48 502 332 358
Dzień dobry.
(..) komunikat prasowy dotyczący Jubileuszu 70-lecia Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.
Wydarzenie odbędzie się 26 maja 2023 r. na Wydziale SiMR przy ul. Narbutta 84
Uroczystościom oficjalnym będzie towarzyszyła sesja tematyczna dotycząca samochodów ciężarowych STAR produkowanych seryjnie od 1948 do 1999 roku, prezentacja kilku modeli pojazdów STAR oraz piknik.
(..)
--
Pozdrawiam
Michał Pawlik
Mazowiecki Serwis Prasowy
Dzień dobry,
Za nami rekordowy miesiąc w historii lotniska. W kwietniu 2023 roku z Portu Lotniczego Wrocław skorzystało prawie 290 tys. osób.
- W ubiegłym miesiącu liczba pasażerów wrocławskiego lotniska przekroczyła poziom rekordowego kwietnia 2019. Blisko 290 tys. pasażerów to 22-procentowy wzrost w porównaniu z marcem 2023 roku. To również o 100 tys. osób więcej niż w analogicznym miesiącu 2022 roku.
- Południowym hitem wśród podróżnych są Włochy – w kwietniu poleciało tam ponad 43 tys. osób. W porównaniu do kwietnia 2022 roku liczba pasażerów na kierunkach włoskich zwiększyła się o 81 proc., a w porównaniu z kwietniem 2019 roku, czyli rokiem rekordowym dla Portu Lotniczego Wrocław, wzrost ten wyniósł aż 123 proc.
- Na popularności zyskują również czartery. W kwietniu skorzystało z nich ponad 17,5 tys. podróżnych (w marcu było to zaledwie 4 tys.). Liderem okazała się Turcja, do której poleciało 9 tys. pasażerów.
Zdjęcia dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/sYonXg4J
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 17 maja 2023 r.
Informacja prasowa
Najlepszy kwiecień w historii Portu Lotniczego Wrocław. Dolnoślązacy ruszyli do samolotów. Zobacz, gdzie najczęściej latali
To był najlepszy kwiecień w historii wrocławskiego lotniska. Z Portu Lotniczego Wrocław skorzystało prawie 290 tys. osób, a liczba pasażerów przekroczyła poziom rekordowego kwietnia 2019. Podróżni najchętniej wybierali niskokosztowe loty w rejon południowej Europy. Chętnie decydowali się na loty czarterowe, zwłaszcza do Turcji.
Dolnoślązacy ruszyli na Południe, by korzystać z pogody i odpoczywać na plażach. Sprzyjał temu zwłaszcza obowiązujący od końca marca letni rozkład lotów z 90 połączeniami z Wrocławia. W kwietniu skorzystało z nich 289 tys. pasażerów, co daje blisko 22-procentowy wzrost w porównaniu z marcem 2023 roku. Co ciekawe, w kwietniu 2023 z Wrocławia podróżowało o 100 tys. osób więcej niż w analogicznym miesiącu 2022 roku.
Jak podkreśla Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska pod względem liczby pasażerów był to najlepszy kwiecień w historii Portu Lotniczego Wrocław: – Obserwujemy ożywiony ruch na wszystkich kierunkach. Z jednej strony podróżni chętnie korzystają z połączeń, których mamy najwięcej w rozkładzie, czyli tradycyjnie jest to Wielka Brytania i Niemcy. Z drugiej widzimy dużą popularność lotów typowo wakacyjnych, bo sezon urlopowy już się po prostu zaczął.
W kwietniu największy udział w ruchu pasażerskim miały międzynarodowe połączenia niskokosztowe. Skorzystało z nich prawie 217 tys. osób. Blisko 25 tys. to pasażerowie zagranicznych połączeń sieciowych, a 30 tys. - lotów krajowych (Warszawa, Gdańsk, Olsztyn-Mazury). Ponad 17,5 tys. osób skorzystało z połączeń czarterowych.
Topowe kierunki
Ze względu na częstotliwość połączeń najchętniej wybieranymi pozostają te do Wielkiej Brytanii. W kwietniu skorzystało z nich 69 tys. osób, czyli o 8 tys. więcej niż w marcu. Najpopularniejsze wśród kierunków południowych są oczywiście Włochy, które od kilku miesięcy są tu liderem. W kwietniu z połączeń do Włoch skorzystało ponad 43 tys. podróżnych. To 16 tys. więcej niż w marcu 2023 roku. – Dolnoślązacy kochają Włochy i widzimy, że z roku na rok liczba lecących tam osób systematycznie wzrasta. Sprzyja temu przede wszystkim rozbudowana siatka połączeń, która w nowym rozkładzie obejmuje aż 10 kierunków niskokosztowych – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
O wzroście zainteresowania włoskimi kierunkami świadczą przede wszystkim liczby. W porównaniu do kwietnia 2022 roku liczba pasażerów do Włoch zwiększyła się o 81 proc., a w porównaniu z kwietniem 2019 roku, czyli rokiem rekordowym dla Portu Lotniczego Wrocław, wzrost ten wyniósł aż 123 proc. W kwietniu praktycznie na wszystkich kierunkach, w szczególności takich jak Rzym, Mediolan, Piza, Palermo, Neapol i Bolonia, samoloty były wypełnione w ponad 90 proc.
W kwietniu Dolnoślązacy podróżowali również chętnie do Hiszpanii. Liniami Ryanair i Wizz Air poleciało tam blisko 21 tys. osób, czyli o 8,5 tysiąca więcej niż w marcu. Samoloty na kierunkach takich jak Barcelona, Alicante czy Malaga wypełnione były w ponad 93 proc.
Coraz więcej pasażerów zdecydowało się także na podróż do Grecji i Chorwacji. Wpływ na to miała przede wszystkim zwiększona oferta lotów w nowym rozkładzie. W kwietniu do Grecji poleciało ponad 9 tys. podróżnych (w marcu było to niecałe 2 tys.) a do Chorwacji 2,7 tys. osób (w marcu w tym kierunku udało się blisko 500 osób).
Połączeniami chętnie wybieranymi były, z uwagi na częstotliwość połączeń, również Niemcy (23 tys. podróżnych) i Polska (blisko 30 tys. podróżnych).
Wzrost zainteresowania czarterami
Oferta czarterowa w kwietniu zyskała na popularności przede wszystkim z uwagi na rozbudowaną liczbę kierunków - 29. W minionym miesiącu z tych połączeń skorzystało ponad 17 tys. podróżnych. Dla porównania w marcu były to niecałe 4 tys. Hitem okazała się Turcja, do której poleciało 9 tys. pasażerów (w marcu było to niespełna 1,5 tys. osób). Do Egiptu, podobnie jak w marcu, udało się 5,5 tys. pasażerów.
otrzymałem ok. 2019 r.
Na terenie lotniska Depułtycze Królewskie w chwili obecnej trwainwestycja polegająca na na budowie:a)drogi startowej o nawierzchni sztucznej o długości 1020 m i szerokości30 m, (kod referencyjny wg ICAO 2B);b)darniowej drogi startowej po wschodniej stronie sztucznej drogi startowej o wymiarach 800 m x 50 m;c)drogi kołowania łączącej drogę startową z płytą przedhangarową orazstacją paliw lotniczych;d)elementów lotniska dla śmigłowców (FATO, TLOF); wraz z oświetleniem nawigacyjnym oraz systemem HAPI, okablowaniem, systememsterowania;e)elementów instalacji oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej(w tym systemu PAPI), drogi kołowania wraz z kanalizacją kablową iprefabrykowaną stacją energetyczną, systemem sterowania;f)wskaźników kierunku wiatru.Planowany termin ukończenia inwestycji to koniec czerwca 2020 r.Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie jest Uczelnią wyższą, która wswojej ofercie posiada min. ścieżki kształcenia lotniczego w zakresieuzyskania uprawnień niezbędnych do wydania licencji pilota w lotnictwiecywilnym (samolotowego, śmigłowcowego), mechanika obsługi technicznejstatków powietrznych oraz dyspozytora lotniczego.Szkolenie lotnicze wpisane jest w program studiów kierunku Mechanika ibudowa maszyn i jest nieodpłatne, prowadzone jest w oparciu o posiadanecertyfikaty nadane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w Ośrodkach Szkoleniabędących w strukturze Uczelni.
--
Anna Oskierko
Centrum Lotnicze
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Subject: Wniosek o Plan Ratunkowy dla lotnisk w Zamościu i Białej Podlaskiej
Wniosek do podjęcia natychmiastowych działań w celu ożywienia rynku lotniczego w Polsce Południowo-Wschodniej
do Radnych Sejmiku Woj. Lubelskiego
Drodzy Państwo,
Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze.
Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.
Daje to szansę stworzenia w Polsce na Lubelszczyźnie sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:
- Zamość (lotnisko Mokre, zniszczone, kiedyś ok. 1300 - 1500 metrów pasa betonowego).
Lotniskiem mogącym oferować połączenia krajowe jest rozbudowany port Zamość. Na jego modernizację środki wydali członkowie aeroklubu. Możliwe jest wydłużenie pasa podczas odbudowy zniszczonego pasa startowego w kierunku zachodnim oraz w kierunku wschodnim. W przyszłości możliwa jest modernizacja oświetlenia oraz montaż urządzeń nawigacyjnych kosztem ok. 10 mln PLN, celem obsługi połączeń pasażerskich. Nowozmodernizowany port lotniczy Zamość mógłby mieć pas o długości np. 1200- 1300 metrów, co umożliwi przyjmowanie lotów rozkładowych samolotami klasy STOL. Z Zamościa mały, np. 18- miejscowy samolot klasy STOL dowoziłby pasażerów na przesiadki do hubów (portów przesiadkowych). Loty te musiałyby być subwencjonowane przez władze publiczne, wzorem np. władz woj. Lubuskiego dofinansowujących loty samolotami typu STOL do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost. Te same linie mogłyby włączyć Zamość do swojej siatki połączeń.
Chełm (lotnisko miejskie akademickie Deptułycze, kilkaset metrów pasa z możl. odbudowy do możliwych 1500 metrów dł.)
- Biała Podlaska koło atrakcji turystycznej Białowieża (ok. 2500 metrów długości pasa startowego)
Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Gdańska czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.
W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.
Redakcja wzywa Samorząd Woj. Lubelskiego do podęcia natychmiastowych działań w celu rozwoju tutejszego rynku lotniczego.
1. W Lwowie i w Brześciu działają pasażerskie lotniska, połączone z siecią transportu zbiorowego, czego nie można powiedzieć w żaden sposób o lokalnych lotniskach po polskiej stronie granicy. Te nie działają (Zamośc, Biała Podlaska, Chełm) mimo możl. technicznych ich naprawy.
2. Istnieje możl. uruchomienia połączeń przesiadkowych do Okęcia z lotnisk w Zamościu w Białej Podlaskiej. Proponuję naprawę lotniska w Zamościu Mokrem. Nowy Port Lotniczy Zamość, ze względu na swój krótki pas startowy, należałby do kategorii lotnisk miejskich (tzw. City Airport) lub małych regionalnych, która pojawiła się na świecie ok. 10 lat temu. Lotnisko to przyjmowałby loty krajowe wykonywane niewielkimi samolotami (z ATR-ami włącznie) oraz niektóre loty międzynarodowe wykonywane mniejszymi maszynami i zorientowane byłoby pod obsługę ruchu regionalnego i turystycznego. Uważam, że powstanie tego typu portu lotniczego jest kluczowe dla dalszego rozwoju Zamościa jako miasta o rosnącym znaczeniu gospodarczym.
3. Rząd zaproponował że utrzyma/ obroni rynek lotniczy poprzez
3a) nowy lotniczy centralny port pod Warszawą,
3b) dowóz pasażerów drogą lądową tamże.
4. W Babimoście, 33 km od siedziby redakcji działa podobne lokalne lotnisko. Z obiektu terminalu odlotów w Nowym Kramsku oferowano w niskich cenach dolot dwa razy dziennie na przesiadkę na inne samoloty w Warszawa- Okęcie, obecnie jest to jeden lot dziennie. To samo jest możliwe i w Zamościu i w Białej Podlaskiej. Są to miejsca o większym potencjale niż np. wieś Nowe Kramsko i pobliski 3-tysięczny Babimost. Jest szansa, że lotniska w Białej Podlaskiej czy Zamościu mogą prześcignąć wynikami lotnisko pasażerskie w Babimoście- Nowym Kramsku.
5. Jako ekonomista obawiam się że model zaproponowany przez Rząd jurysdykcji Rzeczpospolita Polska w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed przejęciem jest niesprawny, obarczony błędem logicznym. Podróżny lecący np. z obiektu w Białej Podlaskiej czy Zamościu przesiadaliby się w piaście czy hubie lokalnym w Lublinie albo nawet w hubie centralnym ulokowanym w planowanej przez rząd lokalizacji pod Warszawą. Obecnie nie jest to możliwe.
6. Wnoszę o tymczasową aktualizację planu rozwoju rynku lotniczego celem obrony majątku ludności województwa lubelskiego przed dalszą deprecjacją. Otóż- tutejsze 2 porty lotnicze zbudowane przed wojną, jeden po wojnie, lotniska rozbudowanie obecnie, zyskałyby na wartości jeszcze bardziej. Uruchomionoby niewielką ofertę dotowanych połączeń krajowych. Szkic sieci dołączono.
7. Redakcja przedstawia plan ratunkowy:
- przygotowanie ew. odtworzenie i. przedłużenie drogi startowej oraz dostosowanie terminali lotnisk Zamość Mokre, Biała Podlaska do lotów pasażerskich samolotem ATR.. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji na rynku za pomocą infrastruktury drogi startowej. Uruchomienie połączeń dwa razy w tygodniu- dotowanych, na trasie Warszawa-Biała Podlaska- Zamość albo Warszawa-Zamość- Biała Podlaska, w piątki wieczorem z Warszawy, w poniedziałek z samego rana- do Warszawy.. Propozycje dla terminali (lokalne doświadczenia ze wsi Nowe Kramsko) przedstawiono poniżej:
Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska lotniska w Nowym Kramsku w czasie sezonu lotów czarterowych. Obecnie kupiono większy namiot na lotnisko w nowym Kramsku w Babimostu, celem obsługi podróżnych większych samolotów. To samo wystarczy w Zamościu etc. Redakcja nie proponuje inwestycji w terminal, jedynie w część airside.
Plany dla Lotniska Zamość 2011r.
Samorządy Miasta , Gminy i Powiatu wyrażają zainteresowanie i chęć rozwoju małego ruchu pasażerskiego, dla mniejszych ( do 30 miejsc ) samolotów pasażerskich. Starosta Powiatu Zamojskiego Henryk Matej, Prezydent Zamościa Marcin Zamoyski oraz Wójt Gminy Zamość Ryszard Gliwiński czynili i czynią starania, aby na bazie Lotniska w Mokrem uczynić okno na świat dla Zamojszczyzny. I nie chodzi, o to aby nagle tysiące mieszkańców nie najbogatszych terenów Rzeczypospolitej wzięli kredyty i rzucili się do podróżowania liniami lotniczymi. Głównie chodziło o ułatwienie potencjalnym inwestorom dotarcie na Zamojszczyznę. A także stworzenie nowej możliwości dotarcia turystów w przepiękne Polskie tereny. Można także uruchomić połączenia taksówek powietrznych do Mińska i Lwowa. Lotnisko leży zaledwie około 4 km od centrum Miasta. Dogodny jest także dojazd do Biłgoraja, Krasnobrodu i Tomaszowa Lubelskiego. Marzeniem jest niewielki nowoczesny terminal, betonowa DS., wieża kontroli i nawigacji lotów. W województwie jedyne nowo budowane lotnisko jest w Świdniku, które jest popierane przez Rząd Rzeczypospolitej.
...)
http://www.polot.net/?p=167
Fotografie portu w Zamościu
Strona 1,2,3- Port lotniczy Zamość- wg dlapilota.pl, Konieczne jest przedłużenie pasa startowego aby obsługiwać loty pasażerskie. Autor zdjęć: Bogusław S. Kafarski
Załącznik:
Załącznik: Korzyści ekonomiczne z lotniska
Rozdział ten w całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój Portu Lotniczego Łódź Lublinek", por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez: Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi"na podstawie raportu „Oddziaływanie społeczne i ekonomiczne portów lotniczych w Europie", wydanego przez ACI Europe - Airports Council International w styczniu 2004 r.)
Port lotniczy stanowi niezbędną infrastrukturę regionu, służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian społecznych. Lotnisko to także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego rozmiaru, zarówno do wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do generowania dochodów firm, położonych w zasięgu jego oddziaływania.
Komisja Europejska wyraziła dobitnie swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie „Transport White Paper": „Trudno jest sobie wyobrazić dynamiczny wzrost gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez sprawnego systemu transportu, który pozwala wykorzystać wszystkie możliwości, jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek krajowy, jak i globalny."
Całokształt oddziaływania ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących czterech wzajemnie zależnych kategoriach:
1. Wpływ bezpośredni – to miejsca pracy i przychód, będące w całości lub przeważającej mierze wynikiem funkcjonowania operacyjnego lotniska,
2. Wpływ pośredni – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć dostawców towarów i usług dla lotniska,
3. Wpływ indukowany (wynikowy) – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez wydawanie dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w wyniku oddziaływania bezpośredniego i pośredniego lotniska,
4. Wpływ katalityczny – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez szeroką rolę lotniska we wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i sprzyjaniu napływowi nowych inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.
Dobry dostęp do rynków, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą dogodnych połączeń transportowych jest uważany za absolutnie podstawowy warunek do podejmowania decyzji o lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza branży związanych z zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut jazdy od lotniska doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego. Przykłady: 31% przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu lotniczego w Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla lokalizacji firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu lotniczego jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.
Rozwój firm w niektórych branżach jest w sposób szczególny uzależniony od dogodnego dostępu do transportu lotniczego. Należą do nich:
ubezpieczenia
bankowość i finanse
transport
poligrafia
przemysł paliwowy
media
usługi biznesowe
badania i rozwój (R&D)
informatyka
przemysł precyzyjny.
Tereny wokół lotnisk są często wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.
Obecność portu lotniczego jest wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.
Obsługa każdego miliona pasażerów w okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000 miejsc pracy w samym porcie lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy łącznie w regionie. Pozwala to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%. Liczba miejsc pracy, stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może być jeszcze wyższa w przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z efektu skali, i wynosić nawet 1700.
Dobra jakość pasażerskich i towarowych połączeń lotniczych jest kluczowa dla konkurencyjności regionu.
Zwiększenie liczby połączeń lotniczych wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu, który z kolei powoduje wzrost zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze, tworząc samonapędzający się układ.
Obecność portu lotniczego wpływa pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:
· przyciąganie i lokalizację nowych inwestycji, szczególnie zagranicznych,
· zapobieganie uciekaniu firm z regionu,
· zwiększenie konkurencyjności firm poprzez stworzenie im możliwości ekspansji na nowe rynki
· stymulowanie eksportu poprzez bezpośrednie połączenia transportowe z ważnymi rynkami
· poprawę jakości życia mieszkańców
· zwiększanie liczby przybywających turystów.
Łatwy dostęp do globalnej sieci połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla regionów niestołecznych. W dobie globalizacji sprzyja to przenoszeniu przedsiębiorstw do tych regionów.
Posiadanie własnego portu lotniczego jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą liczbę imprez: targowych, sportowych, naukowych i kulturalnych.
Nawet niewielkie lotniska mogą mieć olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w swoim regionie.
Obecność funkcjonalnego lotniska jest niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje możliwość połączeń z innymi środkami transportu, posiadających węzły autostradowe i szybką kolej. Zapewnia to często funkcjonowanie takiego regionu jako centrum logistycznego.
Porty lotnicze wybitnie sprzyjają tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych technologii. Przykład: Centrum Sophia-Antipolis Science Park, położone obok lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227 firm zatrudniających łącznie 24 550 pracowników.
Aktualnie wzrasta rola towarowego transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów towarów (według wartości) odbywa się drogą lotniczą.
Z powodu braku dostępności połączeń lotniczych wiele regionów zostało pozbawionych korzyści wynikających z ponadregionalnego wzrostu gospodarczego, co skutkuje osłabieniem ich atrakcyjności jako całości.
Port lotniczy i firmy z nim powiązane, tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko wykwalifikowanych fachowców, wpływając na ogólny poziom wykształcenia w regionie.
Obszary wokół lotnisk cechują się niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów bardziej oddalonych.
Szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie baz linii lotniczych. Ma to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy, generowanych przez lotnisko.
Lotnisko odprowadza podatki, zarówno do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port lotniczy, po osiągnięciu pewnego rozmiaru, jest z zasady dochodowym przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski pojawiają się najczęściej po przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie. Jeżeli lotnisko obsługuje również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest odpowiednio mniejsza. Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako spółka, jego stymulujący wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa bilansowe straty spółki zarządzającej lotniskiem.
Lotnisko ma poważny wpływ na liczbę turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że obecnie około 1/3 turystów, przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z transportu lotniczego. Polska należy do pierwszej dziesiątki państw europejskich, które odwiedza najwięcej turystów. Pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy rodzaj turystyki, określanej jako turystyka „weekendowa". Celem takich wyjazdów są często nowe miejsca, niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład: Badania przeprowadzone w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie pojawiłoby się w tym regionie, gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia się, że przyjazdy tych właśnie turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000 miejsc pracy. Rozwój turystyki poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny do przecenienia korzystny wpływ społeczny.
Lotnisko jest niezbędne dla miast z dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze warunkują żywą wymianę międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym idzie swobodny przepływ idei.
Wzrastająca pozycja na rynku przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w przeszłości możliwości dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych przez niewielkie, marginalne dotąd lotniska.
Zdaniem zdecydowanej większości analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych latach szybki stabilny wzrost.
Komisja Europejska uważa mobilność, którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za podstawowy element w dalszej integracji europejskiej. Połączenia lotnicze zwiększają przepływ zasobów ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję bezrobocia. Stopniowe otwieranie rynków pracy przez „starych" członków Unii Europejskiej stwarza tutaj nowe możliwości.
Utrata połączeń lotniczych prowadzi, nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do niepożądanych zmian w gospodarce regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po bankructwie linii lotniczych Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji połączeń niektórych szwajcarskich lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek regionalnego produktu brutto w tych kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może mieć zaniechanie rozbudowy lotniska, uniemożliwiające otwieranie nowych połączeń.
--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--
Dzień dobry,
Wizz Air uruchamia dwa nowe połączenia z wrocławskiego lotniska. Jesienią polecimy do Walencji i Malagi.
· Pierwsze samoloty do Walencji wystartują 30 października, a do Malagi dzień później – 31 października.
· Przewoźnik zadbał o dużą częstotliwość rejsów – trzy razy w tygodniu dla każdego kierunku.
· Bilety można już rezerwować w systemie przewoźnika. Ceny zaczynają się od 169 zł.
(..)
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 10 maja 2023 r.
Informacja prasowa
Nowe połączenia z Wrocławia. Polecimy do słonecznej Hiszpanii
Walencja i Malaga dołączają do nowych połączeń z Portu Lotniczego Wrocław. Polecimy tam jesienią z liniami Wizz Air. Bilety są już w sprzedaży.
Trzecie co do wielkości miasto w Hiszpanii oraz popularny kurort na Costa del Sol. Już jesienią pasażerowie Portu Lotniczego Wrocław będą mogli skorzystać z dwóch nowych połączeń do słonecznej Hiszpanii. Z liniami Wizz Air polecimy do Walencji i Malagi.
– Hiszpania to niezwykle popularny kierunek z Wrocławia. Słoneczna pogoda, wysokie temperatury i malownicze plaże sprawiają, że można tam wypoczywać przez cały rok. Nowe kierunki to uzupełnienie naszej oferty połączeń niskokosztowych w tak lubiany przez pasażerów rejon południowej Europy – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Hiszpańskie plaże w zasięgu ręki
Walencja – jedno z najpiękniejszych miast w Hiszpanii, znane z kultowego dania paella valenciana i oryginalnego kompleksu kulturalno-rozrywkowego, to pierwsza nowość w jesiennym rozkładzie lotów z Wrocławia. Pierwszy samolot do Walencji wystartuje 30 października, a loty będą odbywać się trzy razy w tygodniu – w poniedziałki, środy i piątki. Podróż potrwa nieco ponad trzy godziny. Ceny biletów zaczynają się od 169 zł.
Walencja to zarówno piękne plaże takie jak Playa de la Malvarrosa, Playa de las Arenas czy El Saler, jak i niezwykła architektura. Najpopularniejszym „pocztówkowym" obiektem w mieście jest awangardowe Miasto Sztuki i Nauki składające się z muzeów, oceanarium, sal koncertowych, planetarium i ogrodów. Poszczególne budynki przypominają kształtem szkielet wieloryba, lilię wodną czy oko. Walencja to także miejsce, w którym doskonale odnajdą się fani historii – w mieście znajduje się zabytkowa giełda jedwabiu, ratusz z wieżą zegarową czy Plaza de Toros, należąca do jednych z największych aren w całej Hiszpanii.
Drugą nowością w jesiennym rozkładzie lotów jest Malaga – brama do Costa del Sol. Nowe połączenie od linii Wizz Air uzupełni ofertę przewoźnika Ryanair, który w letnim rozkładzie oferuje jeden lot tygodniowo, a w sezonie jesiennym zwiększy tę liczbę do trzech.
Pierwsze rejsy do Andaluzji Wizz Air uruchomi 31 października. Do Malagi z tym przewoźnikiem polecimy we wtorki, czwartki i soboty, a podróż potrwa niecałe cztery godziny. Podobnie jak w przypadku Walencji, przewoźnik już uruchomił sprzedaż biletów. Ceny rozpoczynają się od 189 zł.
Malaga przyciąga podróżnych spragnionych słońca (świeci ono tam 300 dni w roku), plażowiczów i fanów sztuki. To właśnie w Maladze urodził się Pablo Picasso. W mieście znajduje się jego muzeum, w którym można oglądać ponad 200 dzieł tego słynnego artysty. Malaga to także znakomita baza wypadowa dla wycieczek do tzw. białych miasteczek. W pobliżu Malagi znajduje się ich blisko 30, a najsłynniejsze z nich to Ronda.
– Częstotliwość nowych połączeń do Hiszpanii sprzyja weekendowym wylotom z Wrocławia, podczas których można nie tylko odpocząć na plaży, ale także zwiedzać zabytki i degustować lokalne potrawy. Dzięki wylotom w czwartki, piątki i soboty Walencja oraz Malaga to znakomity pomysł na jesienny city break – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Letni rozkład lotów
Walencja i Malaga są nowościami w jesiennym rozkładzie lotów, który zostanie ogłoszony pod koniec października. Obecnie pasażerowie z Wrocławia mają do wyboru blisko 90 kierunków z letniej oferty: m.in. ok. 60 połączeń niskokosztowych, w tym trzy nowości Brindisi, Sofia i Porto oraz prawie 30 połączeń czarterowych.