porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Samorząd Województwa Podlaskiego krytycznie o referendum w sprawie lotniska regionalnego

Pyrrusowe zwycięstwo. To referendum nie zbliży nas do lotniska i wydamy na nie co najmniej 4 mln zł

Ale się odbędzie i to już 15 stycznia 2017 roku. Kosztować ma zaś co najmniej 4 mln zł, choć ostateczny koszt przeprowadzenia tego głosowania ciągle nie jest jeszcze do końca znany. Aby było ważne, na pytanie "Czy jest Pan/Pani za wybudowaniem w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego?" musi odpowiedzieć co najmniej 30 proc. mieszkańców woj. podlaskiego.

Ilustracja do artykuÅu referendum konferencja-01.jpg

Zobacz Stanowisko Zarządu Województwa Podlaskiego w spr. referendum

To właśnie pytanie jeszcze trzy lata temu chcieli mieszkańcom Podlaskiego zadać członkowie komitetu w sprawie budowy regionalnego portu lotniczego. Po odrzuceniu tego wniosku przez sejmik w grudniu 2014 roku i dwóch latach sądowych batalii, w końcu – we wtorek 29 listopada – Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie zgodnie z którym takie referendum musi być przeprowadzone w ciągu 50 dni.

Jeszcze do czwartku była nadzieja, że uda się przekonać członków Komitetu w spr. Referendum do wycofania się z tej propozycji – w piątek jego członkowie spotkali się w tej sprawie z członkami Zarządu Województwa. Niestety, Państwowa Komisja Wyborcza rozwiała nadzieje wszystkich tych, którzy liczyli na uniknięcie wydatku rzędu co najmniej 4 mln zł na to głosowanie.

Od czwartku znamy już wyraźną wykładnię Państwowej Komisji Wyborczej, która nakazuje przeprowadzenie referendum – mówi Marek Rybnik, dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Białymstoku. – Już w poniedziałek 5 grudnia komisarz wyborczy sędzia Bogdan Łaszkiewicz wyda postanowienie o zarządzeniu referendum, czego integralną częścią będzie kalendarz wyborczy i wzór karty do głosowania.

W Podlaskiem referendum odbędzie się 15 stycznia 2017 roku, do 20 grudnia 2016 przekazane zostaną z samorządu do gmin i powiatów środki na jego przeprowadzenie.

W piątek 2 grudnia 2016 roku z dziennikarzami w tej sprawie spotkał się Zarząd Województwa Podlaskiego (z wyjątkiem wicemarszałek Anny Naszkiewicz). I wszyscy nie kryli rozczarowania takim obrotem spraw, a zwłaszcza koniecznością znalezienia w tegorocznym budżecie dodatkowych – co najmniej – 4 mln zł. Najbardziej dosadnie wyraził to Maciej Żywno, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego. - To referendum nie ma najmniejszego sensu. 4 mln zł pójdą z dymem – powiedział.

Ale innego wyjścia nie ma. Referendum musi się odbyć i to do samorządu województwa podlaskiego należy jak najlepsze jego przygotowanie.

– Istnieje potrzeba zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmiku, także gminy i powiaty całą procedurę muszą przejść. Niestety, pora nam nie sprzyja – to czas przedświątecznych przygotowań – jednak samo referendum musi być zorganizowane do 15 stycznia – wyjaśnia marszałek Jerzy Leszczyński. - Ważne jest to, że musimy ponieść koszty związane z referendum, kosztów których w tegorocznym budżecie nie przewidzieliśmy. To co najmniej 4 mln zł, które można było przeznaczyć na szpitale, jednostki kultury, drogi. A samo pytanie jest tak sformułowane, że większość głosujących odpowie na tak, więc i celowość tego referendum jest dyskusyjna.

– To nie odpowiedź na pytanie czy chcemy mieć lotnisko regionalne, ale z czego to lotnisko zbudować i jak je potem utrzymać, jest istotniejsze – nie ma wątpliwości wicemarszałek Maciej Żywno. - Mówiąc szczerze, rozmawialiśmy w czasie posiedzenia zarządu, że gdybyśmy mieli te pieniądze (4 mln na referendum – przyp.red.), to może lepiej byłoby przekazać je decyzją sejmiku prezydentom Białegostoku i Suwałk na przyspieszenie budowy pasów startowych lotnisk lokalnych, gdzie prace są dużo bardziej zaawansowane niż ma to miejsce w przypadku lotniska regionalnego.

Jak zaznaczył – dla niego wygrana Komitetu ds. budowy lotniska jest „zwycięstwem pyrrusowym" – wnioskodawcy „wygrali referendum, ale nie wygrali lotniska".

– Wśród członków zarządu nie ma przeciwników powstania lotniska regionalnego. Musimy mieć jednak na uwadze zmieniającą się sytuację gospodarczą, komunikacyjną: powstają dwa lotniska lokalne, będzie ekspresowa droga do Warszawy, modernizowana jest kolej – wymienia Stefan Krajewski, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego. – A tego referendum można było uniknąć, gdyby tylko członkowie komitetu ds. referendum zechcieli usiąść z nami do rozmów. Tymczasem, odkąd jestem w zarządzie już ponad rok ani razu taka propozycja z ich strony nie padła. Gdyby zaś wycofali swój wniosek przed orzeczeniem NSA – referendum i kosztów z nim związanych – by nie było.

– To może faktycznie dobry moment na przeprowadzenie debaty na temat zasadności budowy lotniska regionalnego. Dzisiaj mamy do czynienia z zupełnie inna sytuacją niż jeszcze kilka lat temu. Powinniśmy wszyscy być przekonani, że to lotnisko będzie dla nas potrzebne i opłacalne i wtedy odpowiedzialnie podejmować decyzje – przyznaje marszałek Leszczyński.

Że taka inwestycja nie zawsze się opłaca przypomniał zaś Bogdan Dyjuk, Członek Zarządu Województwa. Przypomnijmy, że budowa portu lotniczego w Podlaskiem miała kosztować 392 miliony zł brutto (według planów z poprzedniej perspektywy finansowej UE 2007-2013). Przeprowadzone analizy zakładały, że z lotniska korzystałoby rocznie 180 tys. pasażerów. Dopiero w roku 2040 – byłaby szansa na uzyskanie 600 tys. pasażerów rocznie, co oznacza, że nawet po 20 latach lotnisko nie zbliżyłoby się do granicy rentowności 1 miliona pasażerów.

– W przypadku wielu innych lotnisk zabrakło tej refleksji co będzie po wybudowaniu, jakie będą koszty utrzymania, kto będzie korzystał, przez co samorządy do dziś borykają się z utrzymaniem tych inwestycji gdzie samoloty lądują i startują sporadycznie, a koszt utrzymania ze strony województwa liczony jest w dziesiątkach milionów złotych – mówił Bogdan Dyjuk. - O tym trzeba pamiętać przed podjęciem decyzji o budowie. Samorząd w Lublinie dopłacał do lotniska pond 20 mln zł. Żeby lotnisko w Podlaskiem było opłacalne musiałoby z niego korzystać milion pasażerów rocznie. Wyobraźmy to sobie w naszym województwie liczącym1,2 mln mieszkańców, kiedy powstaje ekspresowa droga do Warszawy skąd dziennie odbywa się kilkadziesiąt lotów we wszystkich kierunkach świat. Ile takich lotów byłoby u nas? 

(mk)


--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 08:53. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Samorząd Województwa Podlaskiego krytycznie o referendum w sprawie lotniska regionalnego

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers