KE odpowiada na pytanie- przetargi na usługi kolejowe w Poslce
Redakcja serwisu otrzymała list z KE
---------- Wiadomość przekazana redakcji----------
Od: <Filip.SKAWINSKI na s. ec.europa.eu>
Data: wtorek, 17 marca 2020
Temat: Pytanie- przetargi na usługi kolejowe w Poslce
Do: Adam.Fularz na s. wieczorna.pl
DW: COMM-REP-POLAND na serw. ec.europa.eu
Dzień dobry,
Stopniowe otwarcie rynku usług kolejowych przewozów pasażerskich przewiduje IV pakiet kolejowy. Jednak, do końca 2020 r., samorządy wojewódzkie mają możliwość powierzania usług kolejowych przewozów pasażerskich bez przetargu. W przypadku Przewozów Regionalnych i przewoźników samorządowych od tej daty można zlecić im maksymalnie 10-letnie przewozy.
W innych państwach UE jest możliwość przedłużenia tego okresu o dodatkowe 5 lat, jednak nie w Polsce. Jest to efektem porozumienia między polskim rządem a Komisją Europejską: ograniczenie czasu ewentualnego powierzenia usług bez przetargu jest formą rekompensaty rynkowi zakłócenia konkurencji jakim była znaczna pomocy publiczna, która posłużyła oddłużeniu spółki Przewozy Regionalne.
Komisja opowiadała się za szybszą liberalizacją rynku kolejowych przewozów pasażerskich, ale przy uchwalaniu IV pakietu kolejowego decydujący głos należał do Państw Członkowskich i Parlamentu Europejskiego.
Z poważaniem,
Filip Skawiński
Policy Analyst
(... (
European Commission
Representation in Poland
ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa
Tel.: +48 (... )
Komisja Europejska przywiązuje dużą wagę do ochrony danych osobowych. Wszystkie dane osobowe będące w naszym posiadaniu są przetwarzane zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu (WE) nr 2018/1725.
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly.
P Help save paper - do you need to print this email?
From: COMM >
Sent: Friday, February 14, 2020 4:33 PM
To: SKAWINSKI Filip (COMM-WARSAW) >
Subject: FW: Pytanie- przetargi na usługi kolejowe w Poslce
From: Adam Fularz
Sent: Friday, February 14, 2020 12:27 PM
To: COMM REP
Subject: Pytanie- przetargi na usługi kolejowe w Poslce
do KE
Czy prawo obliguje samorządy do rozpisywania przetargów na usługi przewozów kolejowych? W moim regionie samorząd próbuje ominąć te przepisy i powołuje się na jakieś rozwiązania tymczasowe. Jakość usług miejscowego monopolu jest raczej zła. Ilość podróży na mieszkańca rocznie- w liczbie 3 - jest poniżej poziomu Afryki Płn.
Pozdrawiam
--
______________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl