Skarga dot. kaskadyzacji rzeki Odry
Do Prezesa Rady Ministrów
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fular na s. wieczorna.pl>
Data: środa, 18 września 2019
Temat: Ponowna prośba o polemikę z tezami p. J. Kubca dot. kaskadyzacji rzeki Odry
Do: mediaMGM <media na s. mgm.gov.pl>
Regulacja samych rzek celem ich dostosowania do wymogów żeglugi śródlądowej jest wysoce szkodliwa dla ekosystemów, przyspiesza gwałtowność powodzi ograniczając retencję, nie pozwala na osiągnięcie tak dobrych parametrów dróg wodnych jak w przypadku ich budowy dróg wodnych od podstaw, poza tym jest tylko nieznacznie tańsza. Według pobieżnych szacunków [1] koszt budowy kanału lateralnego wynosi w podobnych warunkach ok. 8 mln euro za kilometr wliczając w to koszty budowy śluz i innych budowli hydrotechnicznych. Jest to o około 20 % więcej niż koszt regulacji kilometra rzeki dla potrzeb żeglugi (ok. 6 mln euro- koszt stopnia wodnego to ok. 320 mln PLN), jednak przy poprawnym zaprojektowaniu kanału bilans kosztów inwestycji w kanał lateralny może być nawet niższy, ponieważ meandry rzeczne znacznie podnoszą koszty regulacji rzeki. Dla przykładu, odległość rzeczna z Wrocławia do Krosna Odrzańskiego wynosi 258 km, podczas gdy odległość w linii powietrznej jest o niemal 100 km mniejsza.
Jak argumentuje J. Kubec, jest ogólnie znanym faktem, iż warunki hydrologiczne na Odrze są nieporównywalne z tymi na Renie czy Łabie, Ale z kolei wg Kubca jest to główny argument właśnie za zastosowaniem kanałów lateralnych, ponieważ pozwalają one uniezależnić żeglugę od negatywnego wpływu warunków atmosferycznych (szczególnie niskich stanów wód, będących utrapieniem Odry) i utrzymać ciągłość żeglugi. Ponadto regulacja rzek przyczynia się do zniszczenia środowiska naturalnego w korytach regulowanych rzek i budzi ogromne, blokujące jakiekolwiek posunięcia protesty społeczne.
W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 mediaMGM <media na serw. mgm.gov.pl> napisał(a):
Szanowny Panie Redaktorze,
W odpowiedzi na Pańskie zapytanie prasowe.
MGMiŻŚ rozpoczyna prace nad przygotowaniem studiów wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) i drogi wodnej rzeki Wisły (E-40 – Warszawa-Gdańsk). W zakresie E-30 współpracujemy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., a w przypadku E-40 będziemy współpracować z Portem Gdańsk S.A.
W lutym br. przedstawiono Koncepcję studium wykonalności Grupie roboczej Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych, a w marcu br. zakończono inwentaryzację śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, obejmującą informacje o: śluzach żeglugowych, infrastrukturze krzyżującej się (m.in. mosty) i miejscach limitujących głębokości tranzytowe oraz inwentaryzację infrastruktury funkcjonalnie powiązanej z drogą wodną (np. porty i nabrzeża przeładunkowe).
Nie można jednoznacznie stwierdzić, że zostanie dokonana kaskadyzacja rzek, a projekty kanałów lateralnych zostaną odrzucone. Wspomniane studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) oraz drogi wodnej rzeki Wisły (E-40) jest realizowane w celu ustalenia najlepszych rozwiązań.
Z poważaniem
Zespół Biura Prasowego
Ministerstwo Gospodarki Morskiej
i Żeglugi Śródlądowej
ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa
tel.: 22 583 86 60
From: Adam Fularz [mailto:adam.fularz na wieczorna.pl]
Sent: Thursday, June 22, 2017 9:25 AM
To: mediaMGM
Subject: Prośba o polemikę z tezami p. J. Kubca dot. ODW
______________________________
______________________________ ______________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
- z jakich powodów wybrano kaskadyację rzek i ich kanaliację zamiast budowy kanałów lateralnych?
- specjaliści zajmujący się tym tematem, wykształceni poza Polska (w Polsce specjalistów uczono tylko o kaskadyzacji rzek, zgodnie z duchem nauki radzieckiej), argumentują za budową kanałów lateralnych. Co uważa MGMiŻŚ? Cy prychyla się do poglądów nauki radzieckiej, czy do poglądów ekspertów spoza Polski?
(...).
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl