dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Rząd nadal "optymalizuje" sieć kolejową. Kolejna linia kolejowa zostanie rozebrana. PKP zarobi na sprzedaży złomu.

- jakie jest stanowisko MIB w sprawie likwidacji linii kolejowej opisanej w tekście?


odpowiadając na Pana pytania z 15 02 i 27 02 wyjaśniam, że u podstaw optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce w minionych latach, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze. Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym wówczas prawem.

 

W odniesieniu do linii kolejowej nr 209 informuję, że na odcinku Brodnica – Kowalewo Pom. – Chełmża od 1999 r. były wstrzymane przewozy kolejowe. Następnie odcinek linii zlikwidowany został decyzją Ministra Infrastruktury z 7 września 2005 r. Dlatego też Zarząd PKP SA 20 grudnia 2016 r. wyraził zgodę na przeprowadzenie fizycznej rozbiórki torowiska na tej linii, od km 0,233 do km 49,542.

 

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PKP SA, w 2009 r. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego wystąpił do spółki z wnioskiem o przejęcie linii, w ramach projektu „Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego – linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy". Województwo kujawsko – pomorskie przeznaczyło na ten projekt 12 mln zł. Z  funduszy tych miał być sfinansowany zakup zabytkowego taboru kolejowego oraz dokonana rewitalizacja wybranych obiektów dworcowych. W 2012 r. spółka przedstawiła samorządowi projekt umowy przekazania w zarządzanie linii kolejowej. Jednakże Urząd Marszałkowski nie wykazał dalszego zainteresowania w zakresie przejęcia tej linii i zaprzestał planowania działań związanych z tym projektem.

 

W 2015 r. PKP SA rozpoczęła działania inwentaryzacyjne linii kolejowej, w wyniku których wykazano liczne braki szyn, akcesoriów montażowych i elementów rozjazdów, co jest efektem dewastacji i rozkradania. W celu zapobieżenia dalszym kradzieżom i dewastacjom, zostały podjęte działania mające na celu zakończenie fizycznej likwidacji linii, która w obecnym stanie formalno-prawnym i technicznym generuje nieuzasadnione koszty. W zaistniałej sytuacji spółka podjęła działania związane z zagospodarowaniem gruntu stanowiącego zlikwidowaną linię kolejową.

 

Grunty z pozostałością tłucznia spółka planuje przekazać gminom. PKP SA dwukrotnie wystąpiła do odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego z propozycją nieodpłatnego przekazania gruntów po przeznaczonej do rozbiórki części linii kolejowej nr 209, w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu.

 

Gminy Golub – Dobrzyń, Brodnica oraz Kowalewo Pomorskie zainteresowane są nabyciem praw majątkowych do tych nieruchomości. Samorządy planują zagospodarować je pod budowę ścieżek rowerowych. Natomiast Gmina Bobrowo i Gmina Miasto Golub – Dobrzyń, ze względu na zbyt wysokie koszty związane z opłatami i koniecznymi inwestycjami, nie wyraziły woli przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej.

 

Jak poinformowała PKP SA, spółka po otrzymaniu wszystkich wymaganych uzgodnień wyłoniła wykonawcę, który ma dokonać fizycznej rozbiórki nawierzchni linii. Prace rozbiórkowe mają rozpocząć się pod koniec marca 2017 r. i potrwają co najmniej do końca roku. W związku z zaistniałą sytuacją, podjęcie czynności zmierzających do nieodpłatnego przekazania praw majątkowych do gruntów Spółka planuje rozpocząć w 2018 r.

 

 


 

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 00:26. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Rząd nadal "optymalizuje" sieć kolejową. Kolejna linia kolejowa zostanie rozebrana. PKP zarobi na sprzedaży złomu.

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery