dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Tajemnica żarskich tramwajów podmiejskich

Jako że na zelektryfikowanych podmiejskich liniach wąskotorowych wokół Żar prowadzono przewozy pasażerskie, można mówić o istnieniu tramwajów podmiejskich w przedwojennych Żarach.

W Żarach w woj. lubuskim, działało ongiś całe zagłębie węglowe (Zjednoczone Żarskie Kopalnie Węgla Brunatnego, kopalnie "Henryk" -okolice Żar i "Maria" -okolice Nowej Soli). Na południe od tego miasta jeszcze nie tak dawno działały liczne kopalnie, a szyby były połączone z miejscami przeładunku niezwykle rzadką koleją linową, oraz systemem podmiejskich towarowo-pasażerskich tramwai elektrycznych, po których nie pozostał niemal ślad, poza fantastyczną opowieścią o miejscowym fabrykancie, który dla dowozu pracowników zbudował pod Żarami sieć tramwajową. 

Jak podają źródła historyczne, "trzy wagony osobowe zapewniały przejazd górnikom i mieszkańcom okolicy, każdy z wagonów mógł zabrać około 30 osób. Ten lokalny tramwaj jeździł na trasie Żary - Westerplatte Łaz. - Mirostowice Dolne - Mirostowice Górne - Stawnik - lasy w okolicy autostrady; jest to około 20-kilometrowa sieć torowisk." Miejscowe fora internetowe donoszą:

w Zarach, tramwaj juz byl! A dokladnie to linia tramwajowa miedzy Mirostowicami Gornymi a Kunicami. Ktos powie, ze to byla zwykla waskotorwka ale nie, bo nasza linia wykorzystywala tor tramwajowy 900 mm (ludzie zwiazani z PTTK blednie mowia o torze 600 mm) oraz napowietrzna trakcja elektryczna. Linia transportowano glownie wegiel brunatny z kopalni Henryk do elektrowni Łozy (Kunice) ale rowniez ludzi - pracownikow kopalni i mieszkancow Lazowa, Mirostowic Grn. i Dln., Stawnika i Kunic. Wykorzystywano lokomotywy elektryczne firm Borsig/SSW i AEG, a od 1951 r. nowych lokomotyw kupowanych w enerdowskiej firmie LEW (Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler"). 
Kwestia szerokosci toru. Zachowaly sie kopalniane wozki i resztki toru 600 mm
ale to byly tory zakladowych i kopalnianych waskotorowek. Linia Mirostowce -
Kunice miala wg. Swiata Kolei 900 mm 



Image hosted by Photobucket.com


Jedyny ocalały fragment torów wąskotorówki kopalni Henryk w
Żarach – Kunicach.

--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 14:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Tajemnica żarskich tramwajów podmiejskich

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery