porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytanie: wskaźniki HHI dla usług zarządzania sieciami kolejowymi

Opisywaliśmy ostatnio początki kolei pasażerskiej w Polsce, notując spowolnienie czasów przejazdu na trasach podmiejskich po 170 latach - w porównaniu z pierwotnymi czasami przejazdu z roku 1845.
 

Czy jakieś elementy konkurencji wprowadzono w zarządzaniu sieciami kolejowymi? Dwie sieci kolei pasażerskiej wydzielonej ongiś z PKP S.A. (WKD i kolej aglomeracji trójmiejskiej) zarządzają własnymi sieciami kolejowymi, notując nierzadko bardziej intensywny ruch pociągów niż na równoległych sieciach monopolisty PKP- PLK.

W większości krajów z bardziej rozwiniętym rynkiem kolejowym istnieje bardzo wielu prywatnych i samorządowych zarządców sieci kolejowych. 

Czy sprywatyzowano choć jedną większą sieć kolejowych linii pasażerskich? Owszem- kilka linii na Dolnym Śląsku jest zarządzanych przez tamtejsze samorządy, raczej z dobrym skutkiem. Były one ongiś nieczynne, dziś zostały wyremontowane. Dlaczego takie przypadki są tak sporadyczne? 

Powstało minimum 20-30 miliardów PLN strat gospodarczych związanych z likwidacją infrastruktury kolejowej , promując politykę monopolizacji rynku infrastruktury kolejowej w Polsce? Jest to- po Francji- najbardziej zmonopolizowany rynek zarządzania infrastrukturą spośród dużych obszarowo krajów w Unii Europejskiej.

Infrastruktura kolejowa w Polsce jest niemalże w całości zmonopolizowana, choć w sąsiednich krajach jest wielu zarządców torowisk kolei pasażerskich. Może to być głównym powodem likwidacji linii kolejowych, w tym głównych linii magistralnych.

Ostatnio, przejeżdżając przez Poznań, dostrzegłem rozbiórkę jednej z linii miejskich w obleganym korytarzu śródmiejskim (w kierunku południowym Pń- Główny- Luboń). W każdym z miast są podobne przykłady. Między Gorzowem a Szczecinem rozebrano jedyną linię kolejową, by w jej miejsce zbudować autostradę. 

Pod obwodnicę Lubska, dziś wyludnionego i opuszczonego przez młode pokolenia, rozebrano torowiska i nasypy szybkiej kolei Berlin- Wrocław- Górny Śląsk (przed wojną vmax= 160 km/h, czas przejazdu Berlin- Wrocław 2:39 h, 14 poł/ dziennie), a w Sudetach nawet lokalna ludność nie rozumie powodów rozbiórki przebiegającego przez Polskę odcinka torowiska na trasie ekspresowej Berlin- Wiedeń.

Kto wrażenie być głównym sprawcą tej ogromnej w skali kontynentu akcji likwidacyjnej? W Czechach po upadku poprzedniego systemu ruch zawieszono jedynie na kilku liniach, wiele z nich jednak zmieniło zarządców, co czego w Polsce- nigdy nie doszło w tej skali.

W ilu przypadkach w Polsce doprowadzono do zmiany zarządców torowisk? Kto jest w stanie podać wskaźniki monopolizacji (np. HHI) dla usług zarządzania siecią kolejową w Polsce? Wg mnie osiągają one ok. 0.9. W krajach ze sprawnym rynkiem kolejowym, np. w Szwajcarii, są one wszak nieporównywalnie niższe.

Czy różne urzędy zatrudniają specjalistów od regulacji rynków sieciowych? Kto w odpowiednim urzędzie posiada kompetencje w tej dziedzinie regulacji rynków sieciowych? Jak prowadzona jest regulacja rynków sieciowych, skoro rynki te zostały w 70-80 procentach zlikwidowane w ciągu ostatnich 25 lat licząc wg wolumenu świadczonych usług transportowych w sektorze przewozów pasażerskich?

Czy rządzący mają w ogóle jakieś plany regulacji sektora świadczenia usług zarządzania siecią kolejową? Po lekturze czasopisma Newsweek (opis średniej prędkości 25 km/h między Krakowem a Katowicami) sugeruję stworzenie regionalnych zarządów sieci kolejowych, które przejęłyby wszelkie linie lokalne i główne linie regionalne. Jestem przekonany że większość rozbiórek tej infrastruktury była gospodarczym nieporozumieniem. 

Rozebrano np. linie w śródmieściach miast, jak p. sieć kolei miejskiej w Ziel. Górze. W efekcie na równoległej sieci drogowej występuje znaczna kongestia, a kolej obsługuje kilkudziesięcokrotnie mniejsze potoki pasażerskie niż ledwie 50-60 km dalej, po stronie niemieckiej. Jej udział w rynku przewozowym w tym regionie jest marginalny, w granicach błędu statystycznego. Pociągi lokalne potrafią kursować całkowicie puste. 
 
Zlikwidowano nawet linię do terminalu pasażerskiego portu lotniczego w tym mieście. Nie wspominając o braku zabezpieczenia torowisk przed wtargnięciem pieszych- to dobrze funkcjonowało jeszcze 20 lat temu, dziś - pozostały dziurawe płoty, a piesi skracają drogę na ukos przez torowiska. Pociągi muszą zwalniać- po cóż więc remontować torowiska?
Czy rządzący nie propagują utopii gospodarczej- mam na myśli centralizację zarządzania infr. kolejową? Czy obliczali wskaźnik HHI dla usług zarządzana siecią drogową w Polsce? Czy badali zmiany organizacyjne, które umożliwiły np. odbudowę sieci kolejowej na wyspie Wolin?

Posted by Adam Phoo on 11:25. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytanie: wskaźniki HHI dla usług zarządzania sieciami kolejowymi

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers