porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

CZT: Jaki kraj jest liderem wzrostu w przewozach pasażerów koleją?

wg CZT
Liderzy 10-lecia we wzrostach przewozów kolejowych

Który kraj zanotował największy procentowo wzrost pasażerskich przewozów kolejowych w dziesięcioleciu 2004-2014?

 

 

Kolej na świecie szybko się rozwija. Dowodem potęgi gospodarczej wielu krajów jest kolejowa prosperity. Zapytaliśmy na Twitterze, w jakim kraju przez 10 lat najbardziej wzrosła procentowo liczba pasażerów kolei. Głosujący w naszym quizie postawili (57%), że największy przyrost pasażerów procentowo nastąpił w Chinach.

W 2014 r. rzeczywiście kraje azjatyckie były na czele z Chinami absolutnym liderem, jeśli chodzi o przewozy pasażerów pociągami wysokich prędkości. 69% ruchu takimi pociągami odbywa się w Azji, z tego 39% w Chinach, 24% w Japonii, 4% w Korei i 2% na Tajwanie. Francja to 14%, Niemcy 6%, a Włochy i Hiszpania tylko po 3%. Nasze pytanie jednak było podchwytliwe. Bo przewozy kolejami wysokich prędkości to tylko widowiskowa część kolei. A gro podróży to pociągi konwencjonalne.

Rzeczywiście wzrost udziału przewozów koleją w Chinach jest spory – od 2004 r. przewozy wzrosły o 567 mln pas. (+53%). Ale w tym samym czasie przewozy w Indiach wzrosły o... 3 mld 285 mln pas. (+64%). W Japonii było to tylko 6%, ale aż 530 mln pasażerów. Japonia bowiem przewozi koleją cały czas 1/4 pasażerów na świecie, w 2004 r. było to ponad 1/3. Udział jej spadł, bo kolej poza Polską na świecie się rozwija. Od RPA, Chile, Australii na półkuli południowej, po USA, Maroko, kraje UE, Izrael, Indie, Chiny, Japoię na półkuli północnej. Pierwszą piątkę krajów, gdzie przewozy osób najbardziej wzrosły ilościowo zamykają - Wielka Brytania (503 mln) i Niemcy (328 mln).

 

Europa

Wlk. Brytania ma spektakularne wzrosty w skali europejskiej, o czym wspominaliśmy – w 10 lat jest to 46%. Jednak jest to mniej niż w przypadku Chin i nie ujętych w quizie Indii. Co ciekawe, stawiana przez lata w Polsce przez PKPjako wzór pod względem kolei Hiszpania zmniejszyła przewozy osób o 4%. Jak się okazuje nie wystarczy zbudować linii kolejowych na 300 km/h, podczas gdy liczba kursujących pociągów jest cały czas mała. Duże wzrosty zanotował w Hiszpanii tylko wąskotorowy Euskotren (+59%), ale tam wprowadzono niemodne w Polsce zagęszczenie częstotliwości w ramach cyklicznie kursujących pociągów.

Ale najwięcej procentowo spośród krajów europejskich przewozy wzrosły w Szwajcarii (+67%) - o 204 mln pasażerów i w... Grecji (+61%) - ale zaledwie o 6 mln pasażerów.

W tym pierwszym kraju jest to efekt dużej liczby kursujących cyklicznie pociągów, mądrze prowadzonych inwestycji i propasażerskiej polityki kolei. A w Grecji wzrosty nastąpiły po wprowadzeniu w kraju ruchu cyklicznego, wymuszonego w ramach reformy kolei przez władze UE.

W innych krajach UE przewozy osób wzrastały wolniej – Niemcy (+19%), Francja (+20%), Belgia (+28%), Austria (+30%), Norwegia (+33%), Luxemburg (+41%). Te kraje, które miały niższe wzrosty rozpoczęły ogromne inwestycje na kolei (Dania, Holandia, Szwecja i mimo wzrostów Austria i Szwajcaria).

 

Południe

Więcej niż w Chinach liczba pasażerów kolei wzrosła procentowo w… Chile (+65%). A w Afryce np. w Maroku, gdzie od lat kolej przewozi coraz więcej pasażerów (o „zgrozo" oferta rosnących przewozów jest cykliczna). W 1995 r. było to 9,6 mln pasażerów, w 2004 r. już 16,5 mln pasażerów, a w 2014 r. 34 mln. Przez 10 lat wzrosty wyniosły w Maroku 106%. Niższe notuje RPA czy Australia.

 

Izrael

Jednak to mały Izrael jest liderem zestawienia. Przez 10 lat przewozy koleją osób wzrosły o 112%. Państwo postawiło wobec terroryzmu na bezpieczny środek transportu, jakim jest kolej (tam spalinowa). Pociągi kursują do 160 km/h, głównie jako składy piętrowe lub długie składy wagonowe (8-10 wagonów), bardzo często przez cały dzień w takcie. Np. na głównych ciągach nawet 4-6 razy w godzinie. Kiedyś pociągi kursowały rzadko, jak w Polsce. W 2014 r. kolej w Izraelu przewiozła 48,5 mln pas. w 7 mln kraju. W 1992 r. było to tylko 3,8 mln, w 1995 r. 4,8 mln, w 2004 już 22,9 mln. A obecnie budowana jest pierwsza zelektryfikowana, nowa linia kolejowa do Jerozolimy. Państwo buduje jeszcze kilka innych.

W tym czasie (22 lata) przewozy w Polsce spadły dwukrotnie, z 549 mln pasażerów w 1992 r do 269 mln w 2014 r. W 1991 r. na polskiej sieci kolejowej było wykonywane 329 mln pockm, w 1995 r. 292 mln. W 2013 było to tylko niecałe 208 mln pockm na sieci PKP PLK, do tego należy dodać przewozy (ok.5%) na sieci WKD, PKP SKM i LHS. W czasie, gdy potrzeby przewozowe kolei wymagały dostosowania oferty do potrzeb klientów, jedynym rozwiązaniem w Polsce było ograniczanie liczby kursujących pociągów.

Wzrost liczby pasażerów kolei w Izraelu

A w Izraelu praca eksploatacyjna pociągów wzrosła z 2,7 mln pockm w 1991 r, przez 6,4 mln pockm w 2001 r do 12,345 mln pockm w 2013 r. W okresie 10 lat wzrostu liczby pasażerów o 112% wzrost pracy eksploatacyjnej na kolei wyniósł z 8,754 mln pockm do już 13,877 mln pockm w 2014 r. - czyli o 58%. Aby przez 22 lata przewozy w Izraelu wzrosły prawie 17 razy, liczba pociągów na sieci musiała wzrosnąć tylko ponad 5 razy.

Niestety polskim kolejarzom i organizatorom przewozów trzeba powtarzać z częstotliwością uderzeń młota prasy hydraulicznej. Więcej pasażerów jest tylko przy poprawie oferty przewozowej po uruchomieniu nowych pociągów. Tak się składa, że i w Chinach i w Indiach i Maroku i Wielkiej Brytanii liczba kursujących pociągów także znacząco wzrosła. Recepta na wzrosty liczby pasażerów na kolei na świecie jest zawsze taka sama – więcej kursujących pociągów.

Wzrosty10lat front

 

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 10:33. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for CZT: Jaki kraj jest liderem wzrostu w przewozach pasażerów koleją?

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers