Wczoraj byłem w Wolsztynie na podpisaniu umowy w sprawie budowy wielkiego regionalnego centrum przesiadkowego. Państwa miasto i region też takiego centrum w mojej opinii potrzebuje. Składam propozycję. Słubice mają podobną wielkość jak miasto Wolsztyn, jednak kom. zbiorowa praktycznie nie funkcjonuje już w tym miescie.
Regionalne centrum przesiadkowe
Wnoszę o budowę malutkiego, niewielkiego centrum przesiadkowego przy przystanku/ dworcu kolejowym w Słubicach w postaci wykorzystania ulicyTransportowej bez jej większej przebudowy -dla kursowania autobusów regionalnych (linia do Ziel. Góry i inne) i miejskich które- obecnie w dni robocze kursują ok. 4 razy dziennie.
Postuluję wprowadzenie kom. miejskiej na dworzec kolei także w dni wolne od pracy. Postuluję by istniało połączenie autobusowe- najlepiej bezpłatne- z centrum miasta Słubice do przystanku kolejowego Słubice na przesiadki na kolej regionalną do Rzepina i Ziel. Góry.
Przy przystanku kolei/ dworcu kolei zbudowanoby rodzaj regionalnego centrum przesiadkowego- czyli węzła autobusowo- kolejowego z początkowo tylko jednym przystankiem (z uwagi na niewielki ruch) oraz z wyświetlaczami godzin odjazdów i przyjazdów oraz kompletem rozkładów komunikacji zbiorowej w okolicy. Nie budowanoby nowych budynków ale wykorzystanoby istniejące ulice i parkingi bez ich większej przebudowy.
W sumie gmina zbudowałaby tylko nowoczesną wiatę przystankową, przebudowałaby pobliskie parkingi na pętlę autobusową/ węzeł przesiadkowy oraz dostosowałaby lub postawiła jakiś obiekt przystosowany do roli poczekalni centrum przesiadkowego.
Komunikacja miejska
W przyszłości możnaby wprowadzić linię komunikacji miejskiej w relacji do Frankfurtu w oparciu o choćby rebranding, zmianę nazwy oferty przewozowej firmy Transhand czy firmy SVF.
Firma Transhand która świadczy usługi na tej trasie, robi to w wyjątkowo nieprzejrzysty sposób. Istnieją jakies kursy ale tylko w jedną stronę (przystanek Słubice PKP jest obsługiwany tylko w relacji kursującej w jedną stronę, w powrotną już nie- jak wynika z rozkładu). Obecnie autobusy kursują tylko w dni robocze i bez skoordynowania rozkładu jazdy kom. miejskiej z pociągami. Linię miejską kursującą do przystanku kolejowego i inne linie komunikacji miejskiej przedłużonoby do owego regionalnego centrum przesiadkowego kolejowo- autobusowego.
W 2015 r. jej rozkład był następujący:
do przystanku kolejowego przy ul. Transportowej (piątki, soboty i niedziele), z dworca autobusowego w Słubicach: 8.43, 11.55, 16.43, 17.45, powrót: 9.00, 12.15, 17.35, 18.20
Obecnie z uwagi na to że układ linii kom. miejskiej jest bardzo nieczytelny i większość linii kursuje tylko w jedną stronę zaś kurs powrotny ma już inny numer linii (układ linii kom. miejskiej wymaga znaczącej przebudowy przez specjalistów od układania i trasowania kom. miejskiej) mimo próby ustalenia czy jakaś linia kursuje na dworzec kolejowy, nie udało mi się to. Z dworca do centrum kursuje jakaś linia kom. miejskiej ok. 4 razy na dobę ale w innych porach niż pociągi.
Proponuję by w Słubicach jedna z linii kom. miejskiej kursowała w ciągu dnia co 30 minut i co 40- 60 minut wieczorami.
Istniejącą kiedyś trasę autobusu do Kunowic przywróconoby i zmienionoby jej przebieg na terenie Słubic prowadząc ją przez Os. Przemysłowe i dodając nowe przystanki przy dworcu kolei wykorzystując już obecnie kursujący kilka razy dziennie autobus także da obsługi przewozów w relacji miejskiej.
Także dla kursów Słubice- Zielona Góra zmiana nastąpiłaby na relację obsługującą także relację wewnątrzmiejską: autobusy z kierunku Cybinku wjeżdżałyby na autobusowo- kolejowe centrum przesiadkowe, zaś w centrum miasta Słubice dodanoby nowe przystanki, np. przy moście nad Odrą. Trasy i układ komunikacji miejskiej byłyby zmienione- proponuję wykorzystać do tego celu firmy konsultingowe zajmujące się układaniem rozkładów i tras kom. miejskiej. Obecny układ kom. miejskiej jest chaotyczny i nadaje się tylko do przebudowy.
Proszę uprzejmie o odniesienie się do treści petycji. Odpowiedź opublikuję.
Pozdrawiam