Petycja dot. podjęcia przygotowań planów odtworzenia atrakcji turystycznej o nazwie Kolej Sowiogórska
Do Sejmiku Woj. Dolnośląskiego
Drodzy Radni Sejmiku,
Proponuję w tym celu odtworzenie spółki celowej, której udziałowcami byliby: UMWD, skarb państwa, powiat dzierżoniowski, samorządy lokalne i wojewódzki.
Opis atrakcji
Byłem wczoraj w Górach sowich oglądać możliwości odbudowy "nie lada atrakcji turystycznej" - kolei widokowej przez Przełęcz Srebrną. Pozostały tutaj resztki podtorza i stare wiadukty o długości ponad 200 metrów.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stadler_Regio-Shuttle_RS1
Jest kilka skomplikowanych dla mnie kwestii technicznych. Czy wymagana współcześnie jest szyna zębata na takiej linii? Do Harrachova w Czechach kolej kursuje obecnie bez pomocy szyny zębatej. W 2011 r. České Dráhy które obsługują tą trasę, zamówiło i zaklasyfikowało nowy typ pociągu regionalnego do klasy 840. Ma on dwa magnetyczne hamulce szynowe do obsługi w stromym terenie; przekładnia na 100 km / h) do tras w Liberecký kraj i niewiele różnych klas 841 (jeden magnetyczny hamulec torowy; maksymalna prędkość 120 km / h) dla tras w Kraj Vysočina. Od 2011 do 2012 r. dostarczono 16 sztuk 840 (840 001-016) do Liberecký kraj.
Zagadnienie drugie dotyczy nośności wiaduktów która nie jest zbyt wielka. Czy możliwe jest zastosowanie jakiejś wersji taboru o ograniczonej wadze lub wprowadzenie warunków szczególnych aby uniknąć większych inwestycji w naprawę:
1. Mostu Dziewiczego nazywanego też Wiaduktem Żdanowskim o 24 metrach wysokości. Wiadukt ten wg informacji gminy Stoszowice- został niedawno gruntownie wyremontowany wielkim nakładem sił i środków finansowych.
2. Mostu Katarzyny zwanego też Wiaduktem Srebrnogórskim, który mierzył 27m. Wiadukt ten wg informacji gminy Stoszowice oczekuje na podjęcie remontu- brak jest decyzji co do dofinansowania jego reparacji.
Poprzednie obciążenia jakie te wiadukty znosiły to składy 125 tonowe, same parowozy miały 56 ton. (parowozy obsługujące go mogły uciągnąć zaledwie 125-tonowy skład, same ważąc po 56 ton). "Wykonana w czerwcu 1930r. ekspertyza obu mostów określiła koszt ich napraw na 180.000 marek."- jak podaje jedno ze źródeł. Do tego momentu tylko 1 z dwóch okazałych wiaduktów na trasie naprawiono.
- Leszek Kumor: Koleją zębatą w Sudetach Środkowych, [w:] miesięcznik „Na Szlaku", nr 11 (65), listopad 1994 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Leszek Kumor, Andrzej Ubysz: Kolejka Sowiogórska – część północna, [w:] w „Na Szlaku", nr 11 (89), listopad 1996 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Andrzej Szynkiewicz: Eulengebirgsbahn – czyli nierealne marzenie jakie zrealizowano, [w:] „Turysta Dolnośląski" nr 3/2003 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen2.html, dostęp: styczeń 2006)
- Bufe S. Eisenbahnen in Schlesien, Egglham 1989r.
- Jerczyński M. Koziarski S. 150 lat kolei na Śląsku, Wrocław 1992r.
- Jerczyński M. Przerwa T. Kolej Sowiogórska, Srebrna Góra 2002
- Messerschmidt W. Zahnradbahnen gestern - heute - in aller Welt, Studgart 1971
- Przerwa T. Dzieje Srebrnej Góry, Srebrna Góra 2001r.
- Scheer A. Zapomniane linie kolejowe w województwie wałbrzyskim [w:] "Rocznik Świdnicki" 1984r.
- ilustracje: wg dolny-slask.org
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

