Pytanie dot. planów odtworzenia atrakcji turystycznej o nazwie Kolej Sowiogórska
Pytanie dot. planów odtworzenia atrakcji turystycznej o nazwie Kolej Sowiogórska
Do UG Stoszowice
Stoszowice 97
57-213 Stoszowice
Chcę opisać plany odbudowy odcinka kolei z Bielawy do przeł. Srebrnej- czyli przedłużenie linii do Srebrnej Góry, a nawet zasugerować aby odtworzono cały odcinek Srebrna Góra – przełęcz Srebrna - Ścinawka Średnia. Jak podają źródła, owa kolej "była to nie lada atrakcja turystyczna", dla jej budowy "należało przenieść 90.000m3 skał" [1].
Proponuję w tym celu odtworzenie spółki celowej, której udziałowcami byliby: skarb państwa, powiat dzierżoniowski, samorządy lokalne i wojewódzki.
Pytanie 1:
Byłem wczoraj w Górach sowich oglądać możliwości odbudowy "nie lada atrakcji turystycznej" - kolei widokowej przez Przełęcz Srebrną. Pozostały tutaj resztki podtorza i stare wiadukty o długości ponad 200 metrów.
Czy wymagana współcześnie jest szyna zębata na takiej linii? Do Harrachova w Czechach kolej kursuje obecnie bez pomocy szyny zębatej. Maksymalne nachylenie na odcinku Nowa Wieś Kłodzka – Przełęcz Srebrna wyniosło 5%, a na odcinku Srebrna Góra – Przełęcz Srebrna nawet 6%- gdy kolej ta działała. Leszek Kumur pisze: "Największe nachylenie toru było na zboczu Ostrogu od strony Kotliny Żdanowa i wynosiło 60 promille."
Pytanie drugie:
Czy możliwe jest zastosowanie jakiejś ograniczonej nośności lub wprowadzenie warunków szczególnych aby uniknąć większych inwestycji w naprawę:
1. Mostu Dziewiczego nazywanego też Wiaduktem Żadanowskim o 24 metrach wysokości
2. Mostu Katarzyny zwanego też Wiaduktem Srebrnogórskim, który mierzył 27m.
Poprzednie obciążenia jakie te wiadukty znosiły to składy 125 tonowe, same parowozy miały 56 ton. (parowozy obsługujące go mogły uciągnąć zaledwie 125-tonowy skład, same ważąc po 56 ton).
"Wykonana w czerwcu 1930r. ekspertyza obu mostów określiła koszt ich napraw na 180.000 marek."- jak podaje jedno ze źródeł.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stadler_Regio-Shuttle_RS1
- Leszek Kumor: Koleją zębatą w Sudetach Środkowych, [w:] miesięcznik „Na Szlaku", nr 11 (65), listopad 1994 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Leszek Kumor, Andrzej Ubysz: Kolejka Sowiogórska – część północna, [w:] w „Na Szlaku", nr 11 (89), listopad 1996 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen.htm, dostęp: styczeń 2006)
- Andrzej Szynkiewicz: Eulengebirgsbahn – czyli nierealne marzenie jakie zrealizowano, [w:] „Turysta Dolnośląski" nr 3/2003 (wersja internetowa: http://www.kolej.one.pl/~halski/linie/sowiogorska/eulen2.html, dostęp: styczeń 2006)
- Bufe S. Eisenbahnen in Schlesien, Egglham 1989r.
- Jerczyński M. Koziarski S. 150 lat kolei na Śląsku, Wrocław 1992r.
- Jerczyński M. Przerwa T. Kolej Sowiogórska, Srebrna Góra 2002
- Messerschmidt W. Zahnradbahnen gestern - heute - in aller Welt, Studgart 1971
- Przerwa T. Dzieje Srebrnej Góry, Srebrna Góra 2001r.
- Scheer A. Zapomniane linie kolejowe w województwie wałbrzyskim [w:] "Rocznik Świdnicki" 1984r.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

