
Szanowni Państwo,
Prowadzę w Tczewie czasopismo, Gazetę Tczewską- Goniec Pomorski (
www.tczewska.eu). Do nowego numeru opisuję temat szybkiej kolei miejskiej w Tczewie. Są to wysokorentowne usługi i ich wprowadzenie wymaga relatywnie niewielkich dotacji. Przebieg sieci kolejowej nie jest idealny, ale jest korzystny.
Aby projekt się powiódł, konieczna jest budowa 6-7 nowych krawędzi peronowych, na proponowanych przystankach, oraz wyłonienie przewoźnika. Na załączonych mapach zaznaczono przykładowe i orientacyjne lokalizacje przystanków.
Celem kolei miejskiej byłoby:
-skrócenie do minimum czasu spędzanego w środkach komunikacji na terenie miasta
-odciążenie sieci drogowej, likwidacja korków/ kongestii ruchu
-zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych w powietrzu
-zwiększenie rentowności sieci transportowej miasta poprzez redukcję czasów podróży mieszkańców.
Niniejszym proponuję wdrożenie w Tczewie idei kolei miejskiej jako podstawowego środka transportu miejskiego. Kolej miejska kursowałaby w relacji dookólnej co 20 minut, tylko w jednym kierunku, celem oszczędności. Ewentualnie, relacja mogłaby być skrócona, ale wówczas powstałaby konieczność kursowania w obu kierunkach, co mogłoby spowodować zwiększenie kosztów inwestycji- z powodu konieczności budowy większej liczby krawędzi peronowych (po obu stronach toru, a nie po jednej, na liniach dwutorowych).
Chciałbym opisać opinię władz miasta na ten temat. Układ torów względem zabudowy jest dość korzystny, kolej SKM sprawdziłaby się w dowozach do dworca PKP na przesiadki w kierunku Trójmiasta jak i w codziennych podróżach. Ciekawi mnie, czy władze miasta są zainteresowane wykorzystaniem tej- dość sporej szansy na unowocześnienie systemu komunikacyjnego.