Pytania do KPRM- reforma tr. wodnego pasażerskiego po likwidacji ministerstwa żeglugi
W Szwajcarii gdzie statki są objęte system taryfowym lokalnego związku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej, komunikacja zbiorowa na rzekach, jeziorach i wodach ożyła. Statki kursują bardzo często i wożą turystów jak i zwykłych podróżnych. Dotrzeć nimi można z wiosek nad jeziorami do centrów miast. Znajdują się tam dworce podmiejskiej komunikacji wodnej wyposażone niekiedy w maszyny do sprzedaży biletów związku komunikacyjnego oraz wyświetlacze godzin odjazdu statków rzecznych lub jeziornych. Statki kursują często, nierzadko co np. 30- 40 minut. Działają jak autobusy.
Tymczasem w Polsce komunikacja publiczna na wodach śródlądowych w zasadzie poza kilkoma wyjątkami nie istnieje, albo też ma jedynie charakter incydentalny, sezonowy i turystyczny.
Od: mediaMGM <media na s. mgm.gov.pl>
Date: pon., 23 paź 2017 o 14:39
Subject: RE: Pytania reforma tr. wodnego pasażerskiego
To: Adam Fularz
Szanowny Panie Redaktorze,
W nawiązaniu do Pańskiego zapytania prasowego – przesyłamy poniżej odpowiedź.
1. Czy MGMiŻŚ przychyla się do propozycji reformy tr., zbiorowego wodnego?
Publiczny transport zbiorowy prowadzony jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1867 ze zm.). Zgodnie z ww. regulacjami istnieje możliwość prowadzenia żeglugą śródlądową regularnego przewozu osób, wykonywanego w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej. Jednakże ze względu na obecne uwarunkowania techniczne infrastruktury drogi wodnej i związany z tym brak zapotrzebowania na tego rodzaju usługi, realizowane są jedynie przewozy o charakterze turystycznym, nie spełniające przesłanek publicznego transportu zbiorowego. Powodami przedmiotowego stanu rzeczy są przede wszystkim:
· zły stan techniczny drogi wodnej niepozwalający na wykonywanie regularnego transportu wodnego;
· przestarzała flota statków żeglugi śródlądowej.
Obecnie w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prowadzone są prace nad opracowaniem programu rozwoju śródlądowych dróg wodnych, który wskaże odpowiednie kierunki i warianty rozwoju infrastruktury transportowej pozwalające na możliwość regularnego przewozu ładunków i osób drogami wodnymi. Jednocześnie w MGMiŻŚ trwają pracę nad projektem ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym, regulującej program wsparcia dla armatorów przy modernizacji taboru żeglugi śródlądowej, w tym statków pasażerskich mogących realizować regularny przewóz osób.
Podkreślenia wymaga, że podejmowane w MGMiŻŚ działania mają przede wszystkim na celu rewitalizację i restrukturyzację sektora transportu wodnego śródlądowego, również w zakresie możliwości faktycznego uwzględnienia transportu wodnego w publicznym transporcie zbiorowym.
2. Czy jest możliwa ustawa regulująca wykonywanie tr. wodnego śródlądowego?
Sprawy związane z uprawianiem żeglugi śródlądowej na śródlądowych drogach wodnych uregulowane są w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Jednocześnie komercyjny przewóz osób i rzeczy, w tym przewóz wykonywany transportem wodnym śródlądowym regulują przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. W związku z powyższym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obecnie nie widzi konieczności szczegółowego uregulowania spraw związanych z wykonywaniem transportu wodnego śródlądowego.
Ponadto, zgodnie z przyjętymi priorytetami, obecnie w MGMiŻŚ trwają pracę nad nowelizacją ustawy o żegludze śródlądowej, w zakresie związanym z koniecznością przeprowadzenia reformy ustrojowej administracji żeglugowej uzasadnionej przejęciem nowych kompetencji, przez ministra właściwego ds. żeglugi śródlądowej, wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, a także rozpoczęto prace analityczne nad projektem aktu prawnego regulującego działalność portów śródlądowych. Konieczność procedowania ww. regulacji wynika z planów MGMiŻŚ w zakresie rozwoju transportu wodnego śródlądowego. Założenia i szczegółowy przedmiot regulacji będą znane w momencie skierowania projektu do konsultacji publicznych.
Z poważaniem,
Zespół Biura Prasowego
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa
tel.: 22 583 86 60
From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, September 27, 2017 10:56 AM
To: mediaMGM
Subject: Pytania reforma tr. wodnego pasażerskiego
Pytania do tekstu:
-czy MGMiŻŚ przychyla się do porpozycji reformy tr., zbiorowego wodnego?
- czy jest możliwa ustawa regulująca wykonywanie tr. wodnego śródlądowego? Np. w Zielonej Górzze w Krępie istnieje przystań na której zarządca zakazał obsługi kursów statków komercyjnych.
Ekonomista domaga się reformy systemu pasażerskiego transportu zbiorowego drogą wodną
Polski ekonomista Adam Fularz domaga się reformy sposobu organizowania i finansowania transportu wodnego pasażerów.
Ekonomista tłumaczy, że w Szwajcarii gdzie statki są objęte system taryfowym lokalnego związku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej, komunikacja zbiorowa na rzekach, jeziorach i wodach ożyła. Statki kursują bardzo często i wożą turystów jak i zwykłych podróżnych. Dotrzeć nimi można do centrów miast. Znajdują się tam dworce podmiejskiej komunikacji wodnej wyposażone niekiedy w maszyny do sprzedaży biletów związku komunikacyjnego oraz wyświetlacze godzin odjazdu statków rzecznych lub jeziornych. Statki kursują często, nierzadko co np. 30- 40 minut.
Tymczasem w Polsce komunikacja publiczna na wodach śródlądowych w zasadzie poza kilkoma wyjątkami nie istnieje, albo też ma jedynie charakter sezonowy i turystyczny.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.