UTK odpowiada na: pytania prasowe- krytyka
---------- Forwarded message ----------
From: Rzecznik Prasowy UTK <rzecznikprasowy@utk.gov.pl>
Date: Friday, February 17, 2023
Subject: pytania prasowe- krytyka
To: Telewizja Opera
Cc: Rzecznik Prasowy UTK
Szanowny Panie Redaktorze,
Prezes UTK nie zwalcza konkurencji na torach. W Polsce, tak jak w całej Unii Europejskiej przewoźnicy kolejowi zainteresowani wykonywaniem usług przewozowych w trybie otwartego dostępu mogą aplikować o przyznawanie otwartego dostępu. Te same jednolite zasady obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Regulacje dotyczące otwartego dostępu wynikają z przepisów prawa UE. Prezes UTK nie stosuje żadnych odstępstw w tym zakresie. W 2021 roku Prezes UTK przyjmując metodykę prowadzenia postępowań w sprawie otwartego dostępu oraz badania równowagi ekonomicznej poddał wcześniej ten dokument publicznym konsultacjom z wszystkimi pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami publicznego transportu zbiorowego oraz organizacjami reprezentującymi interesy pasażerów i działającymi na rzecz rozwoju rynku kolejowego. Każdy z tych podmiotów miał prawo przedstawienia swojego stanowiska oraz zgłoszenia uwag do tych dokumentów.
W latach 2016-2023 Prezes UTK wydał ok. 150 decyzji dotyczących otwartego dostępu, z których ponad 85% było pozytywnych. Jedynie w ok. 8% przypadków, w związku z wynikiem badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK odmówił aplikantom przyznania otwartego dostępu (w kilku przypadkach doszło do umorzenia postępowań np. z uwagi na wycofanie wniosków przez aplikantów). Dotychczas Prezes UTK przyznał otwarty dostęp przewoźnikom: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, LeoExpress, Polregio, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście oraz RegioJet. Tylko w latach 2021-2022 Prezes UTK wydał decyzje administracyjne w sprawie otwartego i ograniczonego dostępu umożliwiające czeskim przewoźnikom uruchamianie połączeń m.in. w relacjach:
• Warszawa-Kraków,
• Praga-Gdynia,
• Praga-Kraków,
• Warszawa-Poznań-granica państwa (docelowo do Ostendy przez Berlin, Amsterdam i Brukselę),
• Kraków-Katowice-granica państwa (docelowo do Splitu/Rijeki przez Ostrawę, Wiedeń, Graz i Zagrzeb),
• Warszawa-Katowice-granica państwa (docelowo do Landeck-Zams przez Ostrawę, Wiedeń i Innsbruck),
• Przemyśl-Medyka/Mościska.
Zdecydowana większość tych połączeń, pomimo medialnych zapowiedzi przewoźników, nie została jak dotąd uruchomiona.
Wszystkie decyzje administracyjne Prezesa UTK dotyczące otwartego dostępu podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK i są publicznie dostępne. Decyzje te podlegają kontroli sądowej - strony niezadowolone z rozstrzygnięć organu mogą korzystać ze środków odwoławczych.
Z poważaniem
Wydział Komunikacji Społecznej
Biuro Prezesa
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
tel.: 22 749 14 00
www.utk.gov.pl
NIP 5262695081 REGON 015481433
------------------------------
------------------------------
------------------------------
Niniejsza korespondencja przeznaczona jest wyłącznie dla osoby lub podmiotu, do którego jest zaadresowana i może zawierać informacje chronione przepisami prawa. Wgląd w treść e-maila otrzymanego omyłkowo, dalsze jego przekazywanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju wykorzystanie, bądź podjęcie jakichkolwiek działań w oparciu o zawarte w nim informacje przez osoby lub podmiot nie będący jej adresatem, jest niedozwolone. Odbiorca korespondencji, który otrzymał ją omyłkowo, proszony jest o zawiadomienie nadawcy i usunięcie tego materiału z komputera.
The information transmitted is intended only for person or entity to which it is addressed and may contain legally protected information. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by person or entity other than the intended recipient is not permitted. If you received this in error, please contact the sender and delete the material from any computer.
------------------------------
From: Telewizja Opera
Sent: Wednesday, February 8, 2023 12:46 PM
To: UTK
Subject: pytania prasowe- krytyka
Uwaga! Ta wiadomość e-mail pochodzi spoza UTK. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi podczas otwierania załączników i linków oraz odpowiadania na tę wiadomość. |
do UTK
dzień dobry, czy odpowiedzą Państwo na krytykę prasową? Do redakcji przyszedł list z takim fragmentem: "Tak działają monopole. Urząd Transportu Kolejowego – państwowa instytucja mająca porządkować konkurencję na torach – de facto ją zwalcza. Od lat bowiem odmawia wpuszczenia niezależnych przewoźników na linie magistralne, takie jak Warszawa - Kraków.
Co przyniosło uwolnienie rynku lotniczego, dobrze wiemy. W przypadku kolei przykładu daleko nie trzeba szukać, bo w Czechach. W 2011 r. uwolniono tam główny ciąg Ostrawa - Praga. Od tego czasu państwowe České Dráhy oraz prywatni przewoźnicy RegioJet i Leo Express (obaj próbują bez powodzenia wejść do Polski) walczą o klientów cenami, komfortem i częstotliwością. Efektem jest podwojenie liczby połączeń i… potrojenie liczby podróżujących koleją między Ostrawą a Pragą. Na tej operacji zyskały przy tym inne, faktycznie niedochodowe trasy: przekierowując na nie dotacje zwiększono i tam liczbę kursów."(wg wyborcza.pl) - czy Państwa korporacja UTK odpowie na zarzuty o tłumienie konkurencji na tym rynku? Czy sprawę można skierować do sądu?
Pozdrawiam
Adam Fularz
Dol. Ziel. 24a Ziel.Góra.
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--
null