Jak donosi przedwojenna prasa, przed II wojną światową miało istnieć połączenie lotnicze Gorzowa z niemieckim miastem Halle oraz z Cottbus. Dziś lotnisko w podgorzowskich Lipkach Wielkich jest nieużywane. Wystarczy przedłużyć pas startowy o 450 metrów by mógł on służyć samolotom biznesowym. Niestety, na przeszkodzie stoi - przede wszystkim- brak chęci ze strony lokalnych władz. Od lat w tej sprawie nic się nie dzieje. Loty pasażerskie rozkładowe z Gorzowa Wielkopolskiego do Halle i Cottbus wstrzymano kilkadziesiąt lat temu.
Stanowisko władz miasta Gorzów
Władze Gorzowa Wielkopolskiego podtrzymują stanowisko zawarte w poprzedniej korespondencji „(…)Jedynym aspektem branym obecnie pod uwagę jest koncepcja utworzenia lądowiska biznesowo-turystycznego. Jest to rozwiązanie coraz powszechniej stosowane z dwóch powodów. Po pierwsze wymogi techniczne są dużo bardziej liberalne. Po drugie nakłady finansowe są niższe, zarówno na realizację inwestycji jak i na utrzymanie bieżące lądowiska.(…)".
Informuję również, iż Leśna Baza Lotnicza w Lipkach Wielkich znajduje się we właściwościach Nadleśnictwa Karwin, które z kolei należy do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie. Tym samym proponuję bezpośredni kontakt z RDLP, która dysponuje pełną wiedzą na temat aktualnego stanu prawnego przedmiotowej bazy.
Jednocześnie informuję, iż z informacji uzyskanych w Departamencie Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, iż obowiązującymi są nadal zapisy „Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych" z 8 maja 2007 r.
Ewa Sadowska-Cieślak
Korespondencja z Urzędem Lotnictwa Cywilnego:
Władze Gorzowa twierdzą że wymogi techniczne przy zakładaniu na istniejącym lotnisku "lądowiska biznesowo-turystycznego" są dużo bardziej liberalne. Chciałbym przekonać jednak władze miasta do przedłużenia pasa startowego o 450 metrów i uruchomienia rozkładowych lotów pasażerskich.
Czy w Państwa opinii władze Gorzowa mają rację? Jak to wygląda z wymogami? Dlaczego w Europie Zachodniej są lotniska z połączeniami rozkładowymi które zatrudniają tylko 12-14 pracowników jak lotnisko w Epinal we Francji? W Niemczech ta sama osoba może być kontrolerem lotów jak i odbierać bagaż od pasażerów- podobno w Augsburgu działało lotnisko pasażerskie z tylko jedną osobą obsługi plus strażą pożarną. Czy dla małych lotnisk jedna osoba obsługi - zamiast np. 120 osób- nie byłaby wystarczająca? Prypomnę że od 1945 roku zlikwidowano ponad połowę pasażerskich portów lotniczych w Polsce. Taki port pasażerski przed wojną funkcjonował także w Gorzowie.
Czy wymogi w Polsce nie są przesadzone? Kontaktowaliśmy się z lotniskami w Radomiu i w Olsztynie, próbując dociec dlaczego zatrudniają one 10-krotnie więcej pracowników niż lotniska np. we Francji, przy podobnej liczbie połączeń, i odpisano nam że jest to wymóg polskiego prawa.
Załączam odpowiedź władz Gorzowa.
Szanowny Panie,
Władze Gorzowa Wielkopolskiego podtrzymują stanowisko zawarte w poprzedniej korespondencji „(…)Jedynym aspektem branym obecnie pod uwagę jest koncepcja utworzenia lądowiska biznesowo-turystycznego. Jest to rozwiązanie coraz powszechniej stosowane z dwóch powodów. Po pierwsze wymogi techniczne są dużo bardziej liberalne. Po drugie nakłady finansowe są niższe, zarówno na realizację inwestycji jak i na utrzymanie bieżące lądowiska.(…)".
Pozdrawiam
Krzysztof Weber

Krzysztof Weber
Kancelaria Prezydenta Miasta
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
ul. Sikorskiego 3-4,
66-400 Gorzów Wlkp.
Odpowiedź ULC:
Odpowiadając na przesłane pytania uprzejmie informuję, że w ustawie Prawo lotnicze nie ma wymogów dotyczących liczby pracowników zatrudnionych na lotnisku. Natomiast zarówno przepisy Unii Europejskiej dotyczące lotnisk oraz polskie przepisy, które powstały w oparciu o przepisy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) nakładają na zarządzających lotniskami, w zależności od rodzaju lotniska, określone zadania i obowiązki, których realizacja wymaga zatrudnienie określonej liczby personelu. O liczbie zatrudnionego personelu decyduje zarządzający lotniskiem, który powinien mieć na uwadze, między innymi:
a. wielkość i rodzaj lotniska,
b. rodzaj i wielkość obsługiwanego ruchu lotniczego,
c. liczbę pasażerów,
d. kategorię ochrony przeciwpożarowej,
e. ilość, rodzaj i układ dróg startowych, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych, a także wielkość i rodzaj infrastruktury towarzyszącej (terminal, hangary, systemy zasilania, urządzenia do tankowania statków powietrznych),
f. ilość i rodzaj pojazdów służb lotniskowych, sprzęt niezbędny do utrzymania lotniska latem i zimą, handling, ochrona lotniska, itd.).
Marta Chylińska
Rzecznik prasowy
Wydział Spraw Zagranicznych i Mediów
Biuro Prezesa ULC
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Otrzymaliśmy stanowisko PKP PLK w tej sprawie:
Kwestia budowy połączenia kolejowego z portem lotniczym w Łodzi nie była przedmiotem rozważań podczas prowadzonych pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego i PKP PLK uzgodnień w spawie określenia priorytetowych dla regionu inwestycji, rekomendowanych do dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
Budowa takiego połączenia nie została również ujęta w ramach innych programów operacyjnych UE na lata 2014 – 2020.
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Odpowiedź UMWŁ dot. budowy linii kolei na lotnisko w Łodzi:
kwestia budowy łącznicy kolejowej do Portu Lotniczego im. Wł. Reymonta została poruszona w najnowszych opracowaniach dla Łódzkiego Węzła Kolejowego (2015 r.) zapewniających intermodalność kolei z innymi środkami transportu. Inwestycja ta nie została uwzględniona w Krajowych Dokumentach Strategicznych określających cele, jakie Polska musi osiągnąć w latach 2014-2023 w różnych gałęziach transportu, korzystając ze wsparcia funduszy Unii Europejskiej tj.:
ü Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) przyjętym uchwałą nr 201/2014 Rady Ministrów z dnia 13 października 2014 r.
ü Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku przyjętym uchwałą Nr 144/2016 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2016 r.
Zatem na obecnym etapie budowa nowego połączenia kolejowego do Portu Lotniczego nie ma zapewnionego przez Zarządcę Infrastruktury finasowania w tym z udziałem środków Unii Europejskiej. Do planów budowy nowego połączenia kolejowego trzeba będzie wrócić po zakończeniu budowy linii kolejowej w tunelu łączącej podziemny dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, co przewidywane jest do końca 2021 roku, kiedy to ukształtowany zostanie od nowa Łódzki Węzeł Kolejowy.
Na dzień dzisiejszy obsługa komunikacyjna łódzkiego lotniska przy obecnym i prognozowanym ruchu lotniczym nie daje przesłanek przemawiających za budową linii kolejowej do Portu Lotniczego, dopiero realizacja linii kolejowej w tunelu, która połączy centrum miasta i dwa główne dworce (Fabryczna i Kaliska) może uzasadnić budowę linii kolejowej do lotniska.
Jacek Grabarski,
Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Dzień dobry,
Ponad 80% - tyle wynosi średnie wypełnienie samolotów latających na trasie Wrocław - Tel Awiw. To duży sukces, zauważają przedstawiciele wrocławskiego lotniska. Nowość przyciąga nie tylko turystów, ale coraz częściej pasażerów biznesowych. Do końca września na tej trasie obsłużono ponad 8700 pasażerów.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań, jestem do dyspozycji.
Zdjęcie: Port Lotniczy Wrocław.
Pozdrawiam serdecznie,
ALEKSANDRA PALUS
+48 509 065 355
apalus@prexpert.com.pl
Wrocław, 20 października 2017 r.
Informacja prasowa
Połączenie lotnicze z Tel Awiwem przyciąga biznes do Wrocławia
Ponad 80% - tyle wynosi średnie wypełnienie samolotów latających na trasie Wrocław - Tel Awiw. To duży sukces, zauważają przedstawiciele wrocławskiego lotniska. Nowość przyciąga nie tylko turystów, ale coraz częściej pasażerów biznesowych.
Połączenie PLL LOT z Wrocławia do Tel Awiwu operuje od połowy czerwca. Pasażerowie korzystają z niego dwa razy w tygodniu – we wtorki i piątki. Od momentu uruchomienia skorzystało z niego już ponad 8 700 podróżnych. – Loty do Tel Awiwu funkcjonują raptem od kilku miesięcy, a w sierpniu średnie wypełnienie samolotów na tej trasie wynosiło nawet 83% - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. - To wyjątkowo dobry wynik dla nowego kierunku. Zazwyczaj przewoźnicy pracują na takie wypełnienie kilka sezonów – dodaje.
Zysk dla biznesu
Połączenie z Wrocławia do Tel Awiwu zainteresowało nie tylko osoby podróżujące w celach turystycznych, ale również biznesowych. Nic dziwnego - to gospodarcze centrum kraju. Prestiżowy „The Economist" pisze o nim, jako „Krzemowej Wadi" (Krzemowa od Doliny Krzemowej, Wadi od doliny pustynnej). Swoje ośrodki otwierają tutaj wielkie międzynarodowe firmy, między innymi Intel, Google czy Microsoft. - Połączenie Wrocławia z tym światowym centrum biznesowym jest ważne dla wielu dolnośląskich firm - mówi Łukasz Czajkowski z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. - Są to najczęściej przedstawiciele szeroko rozumianej branży technologicznej oraz start-upy. Bezpośrednie loty ułatwiają współpracę biznesową – dodaje.
Dobra wiadomość dla regionu
Zdaniem eksperta połączenie z Tel Awiwem to również bardzo dobra wiadomość dla Dolnego Śląska. – Rozwój oferty lotniczej zwiększa atrakcyjność biznesową regionu. Trzygodzinna podróż, dwa razy w tygodniu, to ważny sygnał dla przedstawicieli izraelskich firm. Wygodne połączenia są dla nich zachętą do inwestowania w nowych miejscach. Znacząco poprawiają się też możliwości rozwoju biznesu w Izraelu dla polskich firm, szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw technologicznych i start-upów – dodaje Łukasz Czajkowski. Podobnego zdania są przedstawiciele prywatnych firm: - Dostępność i różnorodność lotów jest bardzo dużym udogodnieniem dla nas, naszych partnerów biznesowych, ale i pracowników – mówi Ron Ben Shahar, partner grupy deweloperskiej Angel Poland, inwestora między innymi OVO Wrocław czy Angel River. - Od wielu lat jesteśmy związani z Wrocławiem, dlatego bardzo cieszy nas, że zwiększa się jego atrakcyjność biznesowa – dodaje.
Szansa na poznanie Polski
Połączenie z Izraelem jest ważne dla Polaków szukających wrażeń kulturowych i religijnych, ale również dla mieszkańców Izraela, którzy zyskują szansę na poznanie Polski. - Spodziewamy się coraz większej liczby podróżnych z Izraela na tej trasie. Nowe połączenie sprawia, że Wrocław może śmiało konkurować z Krakowem czy Warszawą, które do tej pory pełniły rolę najchętniej wybieranych destynacji – mówi Michał Kozak, manager ds. rozwoju ruchu czarterowego w Porcie Lotniczym Wrocław. Ekspert zauważa, że Dolny Śląsk ma wiele do zaoferowania turystom z tamtego rejonu świat, na czym korzystają biura podróży, oferując zorganizowane wycieczki. – Popularnością cieszą się zwłaszcza zamki i twierdze ulokowane w naszym regionie. Atutem dla podróżnych z Izraela jest też bliskość niemieckich i czeskich sąsiadów. – dodaje Michał Kozak.
Połączenie z Tel Awiwem wzbogaciło siatkę międzynarodowych sieciowych połączeń lotniczych z wrocławskiego lotniska. Obecnie jest ich 17 dziennie, między innymi Frankfurt nad Menem, Monachium, Dusseldorf, Kopenhaga i Warszawa. Od 30 października należące do Grupy Lufthansa, linie Swiss Airlines, zapowiedziały uruchomienie długo oczekiwanych połączeń do Zurychu. Dodatkowo Lufthansa od sezonu zimowego zwiększy liczbę rejsów na trasie z Wrocławia do Frankfurtu nad Menem do czterech dziennie. W październiku loty do Tel Awiwu uruchomią także linie Ryanair.