do spółki PKP Intercity
do wiadomości Min. Infrastruktury
PETYCJA
Kolej tutejsza z Nowego Łupkowa w kierunku Wetliny i Cisnej nie działa w podstawowym celu z punktu widzenia lokalnej gospodarki- w celu dowozu turystów, choć niedawno jeszcze było to możliwe. Kampania na rzecz pociągów pospiesznych do Wetliny, Cisnej, Smerka ma na cel wprowadzenie łącznika do poc. pospiesznego TLK Karpaty w relacji Nowy Łupków- Wetlina z postojami np. w Smerku, Cisnej, Majdanie od 2019 lub 2020 r.- jako łącznika do istniejącego pociągu TLK Karpaty.
Linia ze stacji normalnotorowej do Cisnej powstała pod koniec XIX wieku jako kolej Nowy Łupków – Cisna, ma rozstaw toru 750 mm. Wówczasto, w roku 1890 rozpoczęto budowę linii koleji wąskotorowej z Nowego Łupkowa do Cisnej. Oficjalnego otwarcia pierwszego odcinka (Nowy Łupków – Cisna, 25 km) dokonano 21 stycznia 1898 r. Koleją do II wojny światowej jeździły średnio dwie pary rozkładowych pociągów towarowo-osobowych dziennie, w 1943 roku nawet trzy pary pociągów osobowych dziennie [1]. W 1963 roku ponownie po raz drugi uruchomiono rozkładowy ruch pasażerski na liniach Nowy Łupków – Cisna, a następnie Rzepedź – Smolnik (była to wówczas jedyna kolej użytku publicznego poza PKP) [2].
Już w latach 80. wstrzymano ruch na odcinku z Wetliny do Moczarnego, a ostatecznie wyłączono ten odcinek z użytku w 1992 roku. W 1991 roku zawieszono ruch na odcinku Dołżyca – Wetlina. Zaprzestano też od tego roku całorocznych rozkładowych przewozów pasażerskich. Obecna petycja dotyczy wznowienia tych połączeń.
Obecnie nie można się przesiąść jadąć z Wetliny czy Cisnej w Nowym Łupkowie na pociągi normalnotorowe pospieszne które kursują przez wakacje. Nieczynny jest krótki odcinek toru ze Smolnika do Nowego Łupkowa. Ową lukę można i trzeba naprawić.
Wnoszę petycję o:
A)
odtworzenie torowiska kolei od stacji Przysłup do stacji Wetlina. Torowisko to istnieje, ale jest obecnie nieczynne/ w złym stanie technicznym.
B)
naprawy, modernizacji i odtworzenie torowiska kolei od stacji Smolnik Trójkąt do stacji Nowy Łupków Wąskotorowy. Torowisko to istnieje, ale wymaga ono remontu wraz z tzw. trójkątem na stacji Smolnik, bowiem jest to tor w złym stanie technicznym.
Wnoszę petycję o to aby PKP Intercity w porozumieniu z samorządem:
-zorganizował autobus szynowy/ szynobus którym świadczonoby usługi przewozów rozkładowych- co najmniej raz lub dwa razy dziennie- na całej długości trasy od Nowego Łupkowa przez Cisną do Wetliny. Pociągi te byłyby skomunikowane z pociągami pospiesznymi z - i do Warszawy/ Gdyni - z przesiadką na stacji Nowy Łupków i innymi poc. PKP Intercity. Wnoszę petycję aby PKP Intercity oraz samorząd współfinansowały te kursy transportu kolejowego i aby rozwijały kolej pospieszną i regionalną w Bieszczadach.
Autobus szynowy w wersji na 750 mm winien zostać zakupiony i mieć możliwość szybkiego pokonywania zakrętów na sieci kolei wąskotorowej i oferować konkurencyjny czas przejazdu na trasie kolei. Ma to ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki. Obecny tabor kolei wąskotorowych jest zacofany technicznie o ponad pół wieku- i wymaga zatrudnienia operatora hamulców ręcznych w każdym z wagonów pociągu- nierzadko kilku osób jednocześnie na jeden pociąg. Jednym z ograniczeń eksploatacyjnych kolei jest konieczność zatrudniania kilku hamulcowych w każdym pociągu, z uwagi na górski profil trasy i brak hamulców zespolonych w wagonach. Zakup autobusu szynowego przez kogoś spowoduje że kolej ta na powrót będzie nowoczesna technicznie i bardziej ekonomiczna. Byc może któraś z kolei z poniższej listy kolei o rozstawie 750 mm (
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:750_mm_gauge_railways ) może sprzedać taki pojazd w wersji używanej?
Nadaje się zwłaszcza tabor kolei WaldenburgerBahn, mającej ten sam rozstaw, ale bardzo nowoczesny park taboru. Kolej ta od 2022 zmienia rozstaw toru na inny niż 750 mm i może oddać do Bieszczad cały swój -w porównaniu- ogromny tabor pasażerski w wersji 750 mm. (por.
http://www.waldenburgerbahn.ch/ albo opis:
https://de.wikipedia.org/wiki/Waldenburgerbahn ). Może to wymagać elektryfikacji części sieci, co zalecam.
W dniu 25.7.2016 pytałem FBKL zarządzającego fragmentem linii tej kolei:
- czy planowane jest odtworazenie połączenia do Nowego Łupkowa- połączenie z koleją normalnotorową?
- czy FBKL otrzymuje dotacje na remont torowisk?
- czy samorządy wspierają FBKL?
Odpowiedzi nie otrzymałem do dziś.
[1] Wiesław Sroka: Kolejki wąskotorowe w Bieszczadach, „TTS Technika Transportu Szynowego" nr 5-6/2005, s. 95-97
[2] Michał Jerczyński, 10 lat Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, „Świat Kolei" nr 11/2007, s. 15–16.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.