Podróżowałem koleją po wielu krajach i przejazd koleją przez Polskę dla cudzoziemca jest trudny, i wymaga nierzadko wielu przesiadek. Dodatkowo polska kolej jest droga, i od wielu cudzoziemców słyszałem że po Polsce taniej jest podróżować transportem drogowym.
Dlaczego PKP Intercity nie obsługuje pociągów dalekobieżnych lub przynajmniej grup wagonów na trasach międzynarodowych przecinających całą Polskę?
W tej petycji wnoszę o uruchomienie takich tras jak:
Brest na Białorusi- Warszawa- Poznań- Berlin.
(Szeginie na Ukr.linią normalnotorową)- Medyka - Rzeszów - Kraków- Częstochowa Str.- Poznań- Berlin
Grodno na Białorusi- Białystok- Warszawa- Poznań- Berlin
Grodno na Białorusi- Białystok- Warszawa- Katowice- Bohumin
Brest na Białorusi- Warszawa- Częstochowa Str.- Wrocław- Goerlitz
(Szeginie na Ukr.linią normalnotorową)- Medyka - Rzeszów - Kraków- Częstochowa Str.- Wrocław- Goerlitz
(Kaliningrad linią normalnotorową)- Malbork- Tczew (ominięcie łącznicą)- Bydgoszcz- Poznań - Berlin
(Kaliningrad linią normalnotorową)- Malbork- Tczew (ominięcie łącznicą)- Bydgoszcz- Katowice- Bohumin
(Kaliningrad linią normalnotorową)- Malbork- Warszawa- Kraków- Rzeszów- Medyka - (Szeginie na Ukr.)
(Kowel linią normalnotorową lub Jahodin)- Dorohusk- Lublin- Warszawa- Poznań- Berlin
(Kowel linią normalnotorową lub Jahodin)- Dorohusk- Lublin- Radom- CMK- Katowice- Bohumin
Kowno (Kaunas)- Suwałki- Białystok- Warszawa- Katowice- Bohumin
Kowno (Kaunas)- Suwałki- Białystok- Warszawa- Poznań- Berlin
Kowno (Kaunas)- Suwałki- Białystok- Warszawa- CMK- Częstochowa Str.- Wrocław- Goerlitz
Czy są możliwe jakieś zmiany w polityce układania tras pociągów przez PKP Intercity? Dlaczego skazuje się cudzoziemców na liczne przesiadki? Dlaczego bezpośrednie połączenia przez Polskę od granicy do granicy obsługują tylko koleje RŻD?
Odpowiedź MIB:
Szanowny Panie Redaktorze,
zgodnie z przepisami ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym minister właściwy ds. transportu jako organizator publicznego transportu zbiorowego zapewnia funkcjonowanie przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w ramach dostępnych na ten cel środków budżetu państwa. Dofinansowywanie przez ministra przewozów międzynarodowych nie jest obligatoryjne (art. 55 ust. 2 ww. ustawy). Dotowanie pociągów międzynarodowych, w tym tranzytowych, jest w dużej mierze uzależnione od wielkości limitów przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej.
Priorytetem dla MIB jest zapewnienie funkcjonowania i finansowania przewozów międzywojewódzkich. W najbliższym rozkładzie jazdy pociągów 2017/2018 nie zaplanowano pociągów tranzytowych na zamówienie ministra właściwego ds. transportu.
PKP Intercity S.A. może realizować tranzytowe międzynarodowe połączenia kolejowe na zasadach komercyjnych, czyli na własne ryzyko handlowe biorąc pod uwagę przede wszystkim:
· popyt na usługi przewozowe,
· uzasadnienie ekonomiczne uruchomienia tranzytowego pociągu międzynarodowego,
· uzgodnienia pomiędzy polskim i sąsiadującymi przewoźnikami w zakresie kursowania nowych pociągów i partycypowania w kosztach ich uruchomienia,
· parametry technicznych linii kolejowych i ewentualne prace modernizacyjne (np. na linii kolejowej nr 3),
· dostępność taboru kolejowego.
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.