W obliczu rosnącej kongestii sieci drogowych w Polsce, szczególnie w obszarach turystycznych oraz dużych aglomeracjach miejskich, pojawia się coraz więcej głosów nawołujących do rewitalizacji i rozwijania pasażerskiego transportu wodnego. Pomimo że Polska dysponuje bogatą infrastrukturą wodną, potencjał ten pozostaje w dużej mierze niewykorzystany, ograniczając się głównie do atrakcji turystycznych, zamiast pełnić funkcję istotnego elementu systemu transportowego.
M/S Clausen, rozwija nawet 43 węzły, cc wikimedia
Szwajcarski Model dla Polski
Wzorem dla Polski może być Szwajcaria, gdzie transport wodny śródlądowy jest zintegrowany z lokalnym systemem transportu publicznego, oferując mieszkańcom i turystom wygodną alternatywę dojazdu. Polskie miasta, posiadające dostęp do rzek, jezior czy morza, mają szansę na rozwój podobnych rozwiązań, które mogłyby ożywić i uatrakcyjnić przestrzeń miejską oraz odciążyć zatłoczone trasy komunikacyjne.
Potencjał Miast Nadmorskich i Rzecznych
Trójmiasto, z jego unikalną lokalizacją nad morzem i w pobliżu licznych kanałów i rzek, posiada idealne warunki do stworzenia systemu tramwaju wodnego, który mógłby łączyć Gdańsk, Gdynię i Sopot, oferując atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego i kolejowego. Podobnie, miasta takie jak Bydgoszcz, Wrocław czy Warszawa, dzięki swojej lokalizacji nad rzekami, mogą rozwijać transport wodny, wzbogacając ofertę komunikacyjną dla mieszkańców i turystów.
Wykorzystanie Infrastruktury Turystycznej
Obecnie istniejące połączenia wodne, często o charakterze turystycznym, mogą stanowić podstawę do stworzenia regularnych linii tramwaju wodnego. Wymaga to jednak zmiany podejścia władz lokalnych i rządowych, które powinny dostrzec w transporcie wodnym nie tylko potencjał turystyczny, ale przede wszystkim komunikacyjny i gospodarczy.
Wyzwania i Możliwości
Realizacja takiego projektu wiąże się z szeregiem wyzwań, w tym potrzebą modernizacji floty, budowy odpowiedniej infrastruktury przystaniowej oraz integracji z istniejącym systemem transportu publicznego. Kluczowe będzie również zapewnienie atrakcyjności ekonomicznej dla potencjalnych operatorów, co może wymagać wsparcia publicznego w początkowej fazie projektu.
Kierunek Rozwoju
Rozwój tramwaju wodnego w Polsce mógłby przyczynić się do ożywienia nie tylko transportu wodnego, ale również lokalnej gospodarki, turystyki oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Wprowadzenie regularnych, szybkich i ekologicznych połączeń wodnych mogłoby zrewolucjonizować miejski i regionalny krajobraz transportowy, stawiając Polskę w rzędzie krajów skutecznie wykorzystujących swoje zasoby wodne w służbie społeczeństwu.
Czas na zmianę podejścia i pełne wykorzystanie potencjału, jaki oferują polskie rzeki, jeziora i morze, nadszedł. Wizja tramwaju wodnego, funkcjonującego jako integralna część systemu transportowego, może stać się realnością, przynosząc korzyści dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej i przybrzeżnej w Polsce.
Szi dla transport.org.pl
List w sprawie
Pajęczno, [1 marca 2014] - W Pajęcznie, mieście z bogatą historią kolejową, rozgorzała dyskusja na temat przyszłości transportu kolejowego. Miejscowi mieszkańcy i działacze, zaniepokojeni planami likwidacji nieużywanych przystanków kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), w tym peronów w okolicy, apelują do lokalnych władz o działanie na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych do Łodzi.
Adam, aktywny uczestnik lokalnych debat, podkreśla w swoim liście do radnych miasta potrzebę uruchomienia komunikacji autobusowej do dworca kolejowego, o ile miałyby zostać wznowione pociągi do Łodzi. Zwraca uwagę na brak świadomości historycznej nazwy dworca w Białej, która niegdyś brzmiała Pajęczno, oraz na konieczność wprowadzenia połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).
Proponowane przez niego rozwiązanie zakłada odtworzenie przewozów pasażerskich na trasie Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Chorzew - Siemkowice - Pajęczno, co mogłoby zrewolucjonizować lokalny system transportowy i przywrócić Pajęcznu do sieci komunikacyjnej regionu. Ambitne plany przewidują, że przyszłość kolei w Pajęcznie mogłaby być związana z bezpośrednimi i szybkimi połączeniami do centrum Łodzi, zwiększając dostępność i atrakcyjność miasta dla mieszkańców i odwiedzających.
W odpowiedzi na inicjatywę mieszkańców, Urząd Miasta Pajęczno stoi przed wyzwaniem reagowania na potrzeby komunikacyjne społeczności oraz negocjowania z PKP PLK i Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego w celu znalezienia rozwiązań, które umożliwią realizację tych planów. Odniesienie do historycznej nazwy dworca kolejowego podkreśla związki Pajęczna z jego kolejową przeszłością i podnosi kwestię tożsamości miasta w kontekście jego rozwoju.
Mieszkańcy Pajęczna wyrażają nadzieję na pozytywne zmiany, które pozwolą na ożywienie lokalnego transportu kolejowego i zniwelowanie wykluczenia komunikacyjnego. Oczekują, że nowe przystanki oraz wznowione połączenia będą krokiem naprzód w kierunku lepszej przyszłości dla miasta i jego mieszkańców.
W obliczu tych wyzwań Pajęczno stoi na rozdrożu - między chęcią zachowania dziedzictwa a potrzebą adaptacji do współczesnych wymogów mobilności. Decyzje podjęte przez władze lokalne w najbliższym czasie mogą zaważyć na komunikacyjnym obliczu miasta na lata.
opr. SzI dla Transport.org.pl
Fot. Zabawne ilustracje z archiwum redakcji.
2.ga z grafik- cc czasopismo "Obywatel"
[Ziel. Gora], [1.3.2024] – W najnowszej inicjatywie prawnej, Adam Fularz z Polish News Agency podjął odważny krok, wysyłając pismo przedsądowe do Ministerstwa Infrastruktury (MI), w którym zarzuca niedawno wprowadzone zmiany w przepisach drogowych. Zmiany te, według Fularza, stawiają na szali bezpieczeństwo rowerzystów, szczególnie tych najmłodszych oraz użytkowników rowerów specjalnych, takich jak BMX czy rowery z ostrym kołem.
W sercu kontrowersji leży nowelizacja przepisów, która, jak twierdzi Fularz, eliminuje pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach dla rowerzystów korzystających z drog rowerowych. To zaniepokojenie dotyczy przede wszystkim rowerków dziecięcych typu BMX oraz rowerów typu ostre koło, które fabrycznie nie są wyposażone w hamulce. Fularz podkreśla, że konstrukcja rowerów BMX wymaga systemu rotorów do montażu hamulca, a rowery z ostrym kołem hamowane są techniką bocznego ślizgu.
Pismo przedsądowe zawiera groźbę pozwu sądowego, w którym Fularz zamierza udowodnić, iż zmiana przepisów może być równoznaczna z usiłowaniem spowodowania wypadków wśród słabszych użytkowników drogi. W swym liście do ministerstwa Fularz dołączył także link do filmu wideo, mającego na celu zilustrowanie problemu i podkreślenie potencjalnego zagrożenia dla bezpieczeństwa rowerzystów.
Kwestia ta wywołała szeroką dyskusję na forum publicznym, zwracając uwagę na konieczność zrewidowania przepisów w taki sposób, aby nie dyskryminowały one żadnej grupy użytkowników dróg. Bezpieczeństwo rowerzystów, zwłaszcza dzieci i osób korzystających z nietypowych jednośladów, powinno być priorytetem w planowaniu przestrzeni drogowej i tworzeniu przepisów ruchu drogowego.
Inicjatywa Fularza spotkała się z poparciem społeczności rowerowej i organizacji zajmujących się promocją bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wielu z nich dołączyło do apelu o ponowne rozważenie wprowadzonych zmian i zapewnienie, że drogi będą bezpieczne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od rodzaju pojazdu.
Ministerstwo Infrastruktury nie udzieliło jeszcze oficjalnej odpowiedzi na pismo przedsądowe. Społeczność oczekuje na dialog i otwartość na zmiany, które mogą uratować życie i zdrowie wielu rowerzystów w Polsce.
Sprawa ta podkreśla potrzebę ciągłego dialogu między twórcami prawa a społeczeństwem oraz konieczność uwzględniania szerokiego spektrum użytkowników dróg w procesie legislacyjnym. Rowerzyści z lubuskiego i całej Polski mają nadzieję, że ich głos zostanie wysłuchany, a bezpieczeństwo na drogach stanie się priorytetem dla wszystkich.
Opr. SzI dla Transport.org.pl
Białystok – Ambitne plany rozwoju białostockiej kolei aglomeracyjnej nabierają tempa z uwzględnieniem rozbudowy infrastruktury na linii do miejscowości Fasty. W kontekście rosnącego zapotrzebowania na efektywny i zrównoważony transport publiczny, zainteresowanie skupia się na potencjale niewykorzystanego dotąd drugiego toru kolejowego do ul. Hydroforowej.
Adam Fularz, lokalny aktywista i miłośnik kolejnictwa, zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) z zapytaniem o możliwości infrastrukturalne linii, szczególnie w odniesieniu do wspomnianego drugiego toru, który, choć obecny w terenie i na mapach, pozostaje nieaktywny.
W odpowiedzi na zapytanie Fularza, Marta Strzeszewska z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, przekazała informacje świadczące o zainteresowaniu władz wojewódzkich rozbudową sieci kolejowej w regionie. Rozwój białostockiej kolei aglomeracyjnej jest widziany jako kluczowy element strategii transportowej województwa, mający na celu poprawę dostępności komunikacyjnej oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.
Dwutorowa linia do miejscowości Fasty stanowiłaby nie tylko rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców Białegostoku i okolic, ale również służyłaby jako impuls do dalszego rozwoju aglomeracji białostockiej. Zwiększenie liczby torów na tej trasie mogłoby przyczynić się do zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów, co z kolei ułatwiłoby codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Jednakże, realizacja takiego projektu wymaga nie tylko funduszy, ale również współpracy między różnymi szczeblami zarządzania – lokalnym, wojewódzkim oraz krajowym. Wyzwaniem pozostaje także dostosowanie infrastruktury do współczesnych standardów bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inicjatywa ta podkreśla znaczenie inwestycji w zrównoważony rozwój transportu publicznego, który jest coraz bardziej doceniany nie tylko ze względów ekologicznych, ale również społecznych i gospodarczych. Rozbudowa białostockiej kolei aglomeracyjnej, w tym aktywacja drugiego toru do miasteczka Fasty, jest obiecującym kierunkiem działań, który może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności regionu oraz poprawy jakości życia jego mieszkańców.
Rozwój kolei w aglomeracji białostockiej jest oczekiwany z niecierpliwością przez społeczność lokalną, która widzi w nim szansę na lepszą przyszłość komunikacyjną regionu. Czy i kiedy te ambitne plany zostaną zrealizowane, pozostaje kluczowym pytaniem dla wszystkich zainteresowanych stron.
według informacji Marta Strzeszewska, Departament Infrastruktury i Transportu, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
opr. byAI przez Adam Fularz, lokalny aktywista, Białostocka.pl, bialostocka24.pl
Radom – Mieszkańcy Radomia mogą wkrótce być świadkami ważnego rozwoju w lokalnej infrastrukturze transportowej. Adam Fularz, aktywny obywatel i zwolennik rozwoju kolei aglomeracyjnej, zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) z zapytaniem o możliwość odbudowy bocznicy kolejowej do dawnych Zakładów Tytoniowych, aby służyła ona jako linia kolejowa dla potrzeb kolei podmiejskiej i aglomeracyjnej.
Zapytanie Fularza dotyczy potencjalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej w nowych celach, mających na względzie usprawnienie mobilności miejskiej i regionalnej. Odbudowa bocznicy nie tylko poprawiłaby dostępność komunikacyjną dla mieszkańców Radomia, ale również mogłaby przyczynić się do ożywienia gospodarczego dawnych terenów przemysłowych.
W odpowiedzi na zapytanie Fularza, Magdalena Kołodziejczyk z Działu Przewozów Pasażerskich Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu przesłała informacje dotyczące bieżących planów w zakresie rozwoju kolei aglomeracyjnej w mieście oraz wznowienia połączeń na bocznicy kolejowej dochodzącej do Portu Lotniczego Warszawa-Radom na Sadkowie.
Choć szczegóły projektu i potencjalna data realizacji pozostają jeszcze do ustalenia, inicjatywa ta budzi zainteresowanie i nadzieje na pozytywne zmiany w komunikacji miejskiej i regionalnej. Rozwój kolei aglomeracyjnej w Radomiu stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia dostępności transportowej dla mieszkańców i odwiedzających, oferując alternatywę dla transportu samochodowego i przyczyniając się do zmniejszenia zatorów oraz emisji szkodliwych substancji.
Mieszkańcy Radomia i okolicznych miejscowości z niecierpliwością oczekują na dalsze informacje i konkretne plany dotyczące odbudowy bocznicy do Zakładów Tytoniowych oraz rozwój kolei aglomeracyjnej, które mogą znacznie ułatwić codzienne przemieszczanie się i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju regionu.
Adam Fularz, Radom, by AI
wykorzystano informacje od Magdalena Kołodziejczyk, Dział Przewozów Pasażerskich, MZDiK
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że już za kilka dni Port Lotniczy Olsztyn-Mazury obchodził będzie swoje 8 urodziny.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zyskał kolejne połączenie czarterowe na sezon Lato 2024. Największy polski touroperator - Itaka, uruchomił sprzedaż wczasów w Bułgarii z wylotem z Szyman.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Fragment: " fakt zdecydowanej dominacji motoryzacji indywidualnej
w przemieszczeniach na terenie Zielonej Góry i jej otoczenia. W samym mieście ten środek
transportu wskazało 55% respondentów, a w jej otoczeniu – 52%. Na drugim miejscu znalazł
się ruch pieszy (odpowiednio 25 i 31%), a na trzecim - transport publiczny (17 i 10%). Udział
samochodu okazał się być o wiele większy niż w przypadku Warszawy (33%), całej stołecznej
metropolii (43%), Krakowa (34%), Wrocławia (41%), Szczecina (39%), Białegostoku (42%) czy
Kielc (43%)."
wg http://www.zielona-gora.pl/system/obj/11944_Plan%20Zr%C3%B3wnowa%C5%BConej%20Mobilno%C5%9Bci%20Miejskiej%20dla%20Zielonog%C3%B3rsko-Nowosolskiego%20Obszaru%20Funkcjonalnego.pdf
Zielona Góra 25.9.2023
Z powodu prac saperów przy bombach lotniczych z czasów wojny- redakcja w dniu jutrzejszym jest ewakuowana od godz. 7.30 rano, biuro będzie zamknięte z powodu ewakuacji wszystkich osób z całej tutejszej części dzielnicy os. Dolina Zielona i os. Wazów.
Adam Fularz
wydawca
Polish News Agency
Dol. Ziel. 24a Ziel. Góra
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że w dniu dzisiejszym w terminalu pasażerskim Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach, podpisane zostało Memorandum o partnerstwie i współpracy pomiędzy Warmia i Mazury Sp. z o.o. – operatorem warmińsko-mazurskiego lotniska a Lulu Group International – międzynarodowym konglomeratem z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) prowadzącym sieć hipermarketów i firm zajmujących się sprzedażą detaliczną.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również fotorelację z wydarzenia.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że 7 września br. Lotnisko Olsztyn-Mazury uruchomiło operacyjnie infrastrukturę wybudowaną w ramach unijnego projektu pt. „Dostosowanie Infrastruktury Lotniska Olsztyn-Mazury do wymogów II kategorii systemu ILS". Tym samym Port Lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się w gronie 9 polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również zdjęcia z wydarzenia.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że w ostatnią niedzielę wakacji – 3 września, przez Port Lotniczy Olsztyn-Mazury podróżował 100- tysięczny pasażer lotniska w 2023 roku.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Szanowni państwo.
Do redakcji zgłosił się czytelnik twierdząc że obecni projektanci dworców kolejowych muszą wymrzeć-że konieczna jest pokoleniowa zmiana. Że na dworcu kolejowym w dz. Przylep brak jest możliwości przejścia na perony inaczej niż wchodząc na jezdnię dla samochodów. Panuje tam ogromny ruch a projektantów to nie interesuje gdy planowali przebudowę obiektu jaką ostatnio zakończono. W dodatku w stronę osiedla w kierunku zachodnim brak jest jakiegokolwiek chodnika czy dojścia. Są tam zupełnie nowe osiedla.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Elubuska. Pl
Dolina Zielona 24a Zielona Góra
--
null
Dzień dobry,
spore zmiany czekają wrocławskie lotnisko w najbliższych latach, a w planach jest realizacja dwóch dużych projektów. Pierwszy dotyczy strefy operacyjnej lotniska, a drugi – terminala.
- Jeszcze w tym roku ruszy rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska. Jako pierwsze rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania.
- Rozbudowa strefy operacyjnej jest największym polskim projektem dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę" 2021-2027 (CEF 2). Koszt to 350 mln zł, z czego połowę pokrywa Unia.
- Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala. Prace przewidziane na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).
Zdjęcia dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/LaYjFdJH
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 23 sierpnia 2023 r.
Informacja prasowa
Rozbudują Port Lotniczy Wrocław [ETAPY, TERMINY]
Jeszcze w tym roku ruszy rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska. Jako pierwsze rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Koszt inwestycji to 350 mln zł, z czego 50 proc. dopłaci Unia Europejska.
Najbliższe lata to spore zmiany na wrocławskim lotnisku. W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę" 2021-2027 (CEF 2), a ich celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska pod potrzeby operacji wojskowych.
W praktyce oznacza to rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu.
- To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale również i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej zwiększymy przepustowość lotniska i przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Oznacza to m.in. krótszy czas wykonywania operacji lotniczych i więcej miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.
Kalendarium rozbudowy
Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie" tej już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
W II kwartale 2024 roku ruszy realizacja drogi szybkiego zjazdu umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie przez samoloty drogi startowej, co w praktyce oznacza krótszy czas operacji lotniczych. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.
Rok później, czyli w II kwartale 2025 roku, przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Pozwoli to odladzać cztery maszyny w tym samym czasie, a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem.
Rozbudowa terminalu – wstępna koncepcja
Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala.
- Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku osiągniemy rekordową liczbę obsłużonych osób na poziomie 3,9 mln i liczymy, że w kolejnych latach będziemy odnotowywać kolejne wzrosty. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.
Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).
W pierwszym etapie, w którym powierzchnia terminala zwiększy się o blisko 60 proc., zaplanowano m.in.: rozbudowę terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 m, co umożliwi budowę dodatkowych trzech mostów wraz z rękawami od strony płyty lotniska, zwiększenie liczby stanowisk check-in, powiększenie hali odbioru bagażu, wzrost liczby gatów w strefie Schengen oraz Non-Schengen. Planowana jest także budowa „wieży" kontroli ruchu statków powietrznych na płytach postojowych.
W drugim etapie projekt przewiduje m.in. rozbudowę terminala o pirs o długości 165 m w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami i strefą trzech bus gatów, zwiększenie liczby gatów oraz powierzchni komercyjnej. Dodatkowo planowany jest 5-poziomowy parking na blisko 600 samochodów, który zrekompensuje zlikwidowane miejsca na parkingu naziemnym.
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że biura podróży Itaka oraz Rainbow uruchomiły już sprzedaż wczasów na sezon lato 2024 z wylotem z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również plik mp3 z komentarzem Wiktora Wójcika, prezesa zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o. operatora Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Do MI
Dzień dobry. Czy inna spółka niż PKP PLK może być inwestorem dla dodatkowego toru do Lęborka albo Słupska? Zamiast PKP PLK są też inni zarządcy PKP SKM i PKM s.a. spółka PLK przekazałaby w ciągu 30 dni swoje grunty nowemu inwestorowi. Proponuję pozew przeciwko Minister właściwy do spraw infrastruktury w tej sprawie.
Czy MI pod rygorem pozwy sądowego może w ciągu 14 dni ustalić nowego inwestora dla tej inwestycji? Stoję od pół godziny w pociągu który utknął na tej linii. Pasażer twierdzą że tutaj żaden pociąg PKP Inter city nigdy jeszcze nie dojechał punktualnie odkąd jeżdżą na tej linii.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Wejherowska.pl
Dolina Zielona 24a
Zielona Góra
--
null
Szanowni Państwo. Do redakcji zgłosiła się kobieta która jeszcze nigdy nie wyjechała planowo bez opóźnień pociągiem pospiesznym z Trójmiasta. Opóźnienie występuje wg niej zawsze.
Wnoszę w związku z powyższym o przekazanie przez spółkę PKP PLK pasa terenu wzdłuż linii kolejowej Rumia- Reda jako że wg mojej wizji lokalnej w dniu dzisiejszym wzdłuż linii kolejowej po stronie północnej jest pas terenu- w jednym tylko miejscu jest zwężenie i na proponowany nowy tor wchodzi czyjś płot. Poza tym pas terenu jest wolny - nie zajęty- odpowiednio szeroki. Wnoszę aby to spółka PKM S.A. lub PKP SKM spółka z o.o. były inwestorem a nie PKP PLK które już miały czas w przeszłości na tego typu inwestycje. Wnoszę by samorząd województwa wystąpił do PKP PLK o przekazanie pasa drogowego drogi żelaznej oraz położonych od północy torów stacyjnych w m. Rumia i Reda tak aby nowy tor stanowił spójną całość funkcjonalną.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Wejherowska.pl
Dolina Zielona 24a
65-154 Zielona Góra
--
null
Dzień dobry,
To historyczny wynik. W lipcu z wrocławskiego lotniska skorzystało 453 011 podróżnych i jest to blisko 17-procentowy wzrost liczby pasażerów w porównaniu do rekordowego lipca 2019 oraz ponad 27-procentowy w porównaniu do lipca 2022.
- Turcja w lipcu okazała się liderem wśród wszystkich połączeń południowych. Wybrało ją ponad 53 tys. osób. Najpopularniejszym tureckim kurortem była Antalya.
- Z połączeń niskokosztowych skorzystało w lipcu 250 185 osób, czyli ponad 55 proc. wszystkich pasażerów odlatujących i przylatujących do Portu Lotniczego Wrocław.
- Najchętniej wybieranym kierunkiem była Wielka Brytania, a wśród połączeń południowych – Włochy.
- Ofertę przewoźników sieciowych w lipcu wybrało 56,6 tys. osób, z czego ponad 23 tys. skorzystało z połączeń PLL LOT.
Zdjęcia dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/INgAkK9J
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 17 sierpnia 2023 r.
Informacja prasowa
Rekordowy lipiec w Porcie Lotniczym Wrocław. Turcja hitem wśród podróżnych
Blisko 17-procentowy wzrost liczby pasażerów w porównaniu do rekordowego lipca 2019 oraz ponad 27-procentowy w porównaniu do lipca 2022 odnotowało wrocławskie lotnisko w ubiegłym miesiącu. W lipcu chętnie podróżowano przede wszystkim na słoneczne Południe, a niekwestionowanym liderem była Turcja i słynny kurort – Antalya.
453 011 pasażerów skorzystało w lipcu z Portu Lotniczego Wrocław. To historyczny wynik, który w porównaniu do zeszłego roku jest wyższy o ponad 27 proc. (355 557 podróżnych) i o blisko 17 proc. bije też dotychczasowy rekord z 2019 roku (387 772 pasażerów).
– Jesteśmy w szczycie sezonu i widzimy, jak z miesiąca na miesiąc liczba podróżnych wzrasta. Przed nami jeszcze drugi, bardzo intensywny pod względem wylotów na wakacje miesiąc, sierpień – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław i dodaje, że zestawiając czerwiec z lipcem tego roku, liczba pasażerów wzrosła o blisko 30 tys. – Te wyniki to dla nas powód do dumy, gdyż widzimy, że podróżni chętnie korzystają z naszej oferty i po prostu lubią latać z Wrocławia. Dotyczy to nie tylko mieszkańców Dolnego Śląska, ale także i ościennych województw – podkreśla.
Turcja liderem wśród kierunków południowych
Turcja w lipcu okazała się liderem wśród wszystkich połączeń południowych – zarówno czarterowych, jak i niskokosztowych. Wybrało ją 53 310 osób, co w zestawieniu z lipcem 2019 roku stanowi blisko 68-procentowy wzrost. Najpopularniejsza wśród tureckich kurortów okazała się Antalya – zdecydowało się na nią ponad 40 tys. osób. Pozostali wybrali Bodrum (8,4 tys.), Izmir (2,9 tys.) i Dalaman (1,8 tys.). Kolejnymi najpopularniejszymi kierunkami, poza Turcją, były: Heraklion, Rodos, Kos, Palma i Tirana.
Łączna liczba osób korzystających z połączeń czarterowych z Wrocławia wyniosła 137 145 i stanowiła 30 proc. wszystkich pasażerów obsłużonych przez lotnisko w lipcu. Jest to blisko 25-procentowy wzrost w porównaniu z lipcem 2019 roku.
Połączenia niskokosztowe w szczycie popularności
250 185 osób, czyli ponad 55 proc. wszystkich pasażerów odlatujących i przylatujących do Portu Lotniczego Wrocław, to podróżni korzystający z usług linii takich jak Ryanair i Wizz Air. W lipcu najchętniej latali oni do Wielkiej Brytanii (prawie 71,9 tys.).
Z typowo wakacyjnych i południowych kierunków najczęściej wybierane były Włochy (43,7 tys.), z Bolonią i Mediolanem na czele. – Obserwujemy, że Włochy od kilku miesięcy są zdecydowanym liderem wśród południowych połączeń niskokosztowych i plasują się na drugim miejscu, zaraz za Wielką Brytanią, w zestawieniu najpopularniejszych kierunków – zauważa Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. Podkreśla także, że liczba osób podróżujących do Włoch zdecydowanie się zwiększyła – w porównaniu lipiec 2019 – lipiec 2023 ten wzrost sięga aż 130 proc.
Drugim najchętniej wybieranym krajem południowej Europy jest Hiszpania (21 tys.). Na trzecim miejscu plasuje się Grecja (17,9 tys.), która odnotowała niebagatelny, blisko 290-procentowy wzrost w porównaniu do lipca 2019 roku (4,6 tys. podróżnych). Z połączeń niskokosztowych do Chorwacji skorzystało w lipcu 16,6 tys. osób i jest to czwarte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych niskokosztowych kierunków południowych.
Oferta przewoźników sieciowych
Ofertę przewoźników sieciowych w lipcu wybrało 56,6 tys. osób. Same połączenia międzynarodowe przewoźników, takich jak Lufthansa, KLM, Swiss International Air Lines czy Eurowings stanowiły 7,4 proc. całego ruchu pasażerskiego w lipcu – 33 546 osób. Na połączenie rodzimego przewoźnika PLL LOT do Warszawy zdecydowało się natomiast 23 119 osób.