Czy statki polskich armatorów powrócą pod polską banderę?
- pytanie: co rząd zamierza zrobić aby statki polskich armatorów powróciły pod polską banderę?
" Dzisiaj, według informacji podawanych przez naszych armatorów na ich stronach internetowych, największy polski armator Polska Żegluga Morska eksploatuje 75 statków. Kolejny Chipolbrok – 17, Polskie Linie Oceaniczne – 3 statki. PŻM jest polskim przedsiębiorstwem państwowym, Chipolbrok, polsko-chińską spółką joint-venture, natomiast PLO – spółką skarbu państwa. Paradoks polega na tym, że są to polscy armatorzy, a żaden z ich statków nie pływa pod polską banderą. Jeżeli chodzi o Polskie Linie Oceaniczne, to warto przypomnieć, że armator ten eksploatował kiedyś 185 statków na liniach obejmujących praktycznie cały świat. I statki te pływały pod biało-czerwoną banderą." (za salon24.pl)
Odpowiedzi:
Jak wskazują polskie przedsiębiorstwa żeglugowe, główną przeszkodą w rejestrowaniu statków pod polską banderą są wysokie koszty zatrudnienia marynarzy – tj. podatki dochodowe (PIT) oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Koszty te w przypadku rejestracji statku pod tzw. tanią banderą zazwyczaj nie występują.
Problem ten występuje również w innych państwach europejskich, co spowodowało, iż w 2004 r. Komisja Europejska opublikowała Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego" (Komunikat Komisji C(2004)43 (Dz. Urz. UE C 13 z 17.01.2004, str. 3).
Wytyczne te dopuszczają stosowanie instrumentów pomocy publicznej w stosunku do przedsiębiorstw żeglugowych.
Jednym z takich instrumentów jest możliwość zwolnienia marynarzy od podatku dochodowego (PIT).
Zwolnienie takie przewiduje ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (którą w dniu 26 września 2015 r. podpisał Prezydent RP), w przypadku zatrudnienia na Polskich statkach morskich eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na nich poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zwolnienie to jest jednak tylko jednym z instrumentów pomocowych przewidzianych w ww. Wytycznych. Jak wskazuje natomiast zarówno Komisja Europejska, jak i Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) oraz Związek Armatorów Polskich, jedynie wykorzystanie wszystkich przewidzianych w Wytycznych elementów stanowić będzie zachętę do powrotu armatorów pod narodowe flagi UE. W szczególności postulowane jest wykorzystanie instrumentów pomocowych w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne marynarzy – poprzez ich redukcję lub refundację.
W związku z tym obecnie w MGMiŻŚ trwają prace mające na celu pełne wykorzystanie możliwości przewidzianych w ww. Wytycznych.
Obecne warunki już umożliwiają opłacane funkcjonowanie statków pod polską banderą, jednak ze zrozumiałych względów armatorzy akceptują korzyści wynikające z tytułu nieopłacania składek ubezpieczeń społecznych. W dalszej perspektywie może to doprowadzić do wystąpienia problemów ekonomicznych u obecnie zatrudnionych marynarzy pod obcą banderą.
Katarzyna Krzywda
Dyrektor Departamentu
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
00-928 Warszawa
ul. Chałubińskiego 4/6
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.