Żegluga morska pasażerska- odpowiedzi ministerstwa
Powód: Żegluga przybrzeżna i morska umarła jako gałąź gospodarki. Wg stanu na koniec maja 2017, w całym kraju w ruchu regionalnym oferowano jedynie jedno połączenie dziennie pomiędzy Helem a Gdynią, zaś porty pasażerskie w Jastarni czy w innych miejscowościach były nieczynne. Kasy biletowe zamknięto i wywieszono informacje iż przewozy pasażerów nie odbywają się już.
Propozycja: przeznaczenie rocznie kwoty 100 mln PLN na dotowanie połączeń morskich i przybrzeżnych. Samorządy wojewódzkie zamawiałyby u armatorów usługi przewozowe pasażerskie w relacjach:
Świnoujście- Szczecin (połączenie katamaranerm)
Dziwnów- Kamień Pomorski
Międzywodzie- Kamień Pomorski
Międzyzdroje- Lubin- Szczecin
Szczecin- Stepnica
Jastarnia- Gdynia
Jastarnia- Sopot
Jastarnia- Gdańsk
Hel- Gdynia
Hel- Sopot
Hel- Gdańsk
Hel- Bałtijsk
Hel- Kłajpeda
Elbląg- Krynica Morska (połączenie katamaranem)
Krynica Morska - Frombork
Krynica Morska- Tolkmicko
Nowa Karczma- Frombork
Po budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną:
Hel- Elbląg
Jastarnia- Elbląg
Szanowny panie Redaktorze,
informujemy, że wskazane połączenia pełnią przede wszystkim rolę turystyczną w danym regionie, natomiast w przypadku kolejowych przewozów regionalnych, połączenia te stanowią ważny środek transportu, mający na celu realizację codziennych potrzeb przewozowych mieszkańców np. w drodze do i z pracy.
Ponadto należy wskazać, że kolejnym czynnikiem przy wyborze środka transportu, oprócz czasu realizacji usługi oraz jej kosztu, w przypadku żeglugi przybrzeżnej okazuje się pogoda, która może mieć wpływ na jej realizację. Niemniej jednak powyższe nie umniejsza znaczenia żeglugi przybrzeżnej jako ważnego elementu rozwoju gospodarczego całego regionu, właśnie przez realizację ww. roli turystycznej, która rozkwita zwłaszcza w okresie letnim i stanowi tzw. koło zamachowe regionalnej turystyki. W sezonie turystycznym prywatni armatorzy realizują połączenia statkami, katamaranami i wodolotami na wskazanych trasach zgłoszonych do Dyrektora Urzędu Morskiego, który wydaje zgodę na ich uruchomienie po uprzednim złożeniu stosowanego wniosku wraz z rozkładem rejsów.
Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku rozważenia możliwości dofinansowania wskazanych przez Pana połączeń należałoby dokonać szczegółowej analizy ekonomicznej, w którą zaangażowane powinny zostać przede wszystkim samorządy, które w poprzednich latach dofinansowały bilety na niektóre połączenia np. w relacji Hel-Gdynia.
Z wyrazami szacunku,
Zespół Biura Prasowego
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.