Ministerstwo odpowiada na pytanie o inwestycje w drogi wodne
Co obecny rząd planuje dokonać w dziedzinie drog wodnych w ciągu 3 lat jakie pozostają do końca kadencji? Jakie inwestycje będą sfinalizowane i ukończone lub na ukończeniu? Proszę je wymienić w formie podpunktów.
W kwietniu 2016 r. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opracowało dokument Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030, który został przyjęty w dniu 14 czerwca 2016 r. przez Radę Ministrów. Dokument ten wyznacza kierunki rozwoju transportu śródlądowego wodnego w Polsce. Konsekwencją podjętych przez MGMiŻŚ działań było ratyfikowanie przez Prezydenta RP w dniu 6 marca 2017 r. Porozumienia AGN, czyli Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Polska jako członek Porozumienia AGN zobowiązuje się do zapewnienia na drogach wodnych objętych Porozumieniem warunków nawigacyjnych spełniających kryteria właściwe dla śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy „E" odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności.
Infrastruktura śródlądowych dróg wodnych ma wielozadaniowy charakter. Obok funkcji transportowej, przeciwpowodziowej, zabezpieczenia wody dla obywateli, rolnictwa i przemysłu oraz dla energetyki wodnej istotne jest także wykorzystanie rzek dla celów turystyki wodnej i rekreacji.
W planach MGMiŻŚ określonych w dokumencie Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 znajduje się m.in. uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Wisły oraz włączenie jej w europejską sieć dróg wodnych. Wstępnie szacuje się, że koszt kaskady Wisły na odcinku Warszawa-Gdańsk wyniesie 31,5 mld zł.
MGMiŻŚ rozpoczyna prace nad przygotowaniem studiów wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) i drogi wodnej rzeki Wisły (E-40 – Warszawa-Gdańsk). W zakresie E-30 współpracujemy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., a w przypadku E-40 będziemy współpracować z Portem Gdańsk S.A.
W lutym br. przedstawiono Koncepcję studium wykonalności Grupie roboczej Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych, a w marcu br. zakończono inwentaryzację śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, obejmującą informacje o: śluzach żeglugowych, infrastrukturze krzyżującej się (m.in. mosty) i miejscach limitujących głębokości tranzytowe oraz inwentaryzację infrastruktury funkcjonalnie powiązanej z drogą wodną (np. porty i nabrzeża przeładunkowe).
Kolejnym krokiem będzie zlecenie analizy popytu na usługi transportowe na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz Drodze Wodnej rzeki Wisły. Analiza będzie stanowić odpowiedź na pytania dotyczące zainteresowania przedsiębiorstw na usługi świadczone przez żeglugę śródlądową. Jej głównym celem będzie prognoza rozwoju sektora transportu wodnego śródlądowego określająca wielkość, strukturę i kierunek przewożonych towarów.
Zespół Biura Prasowego
Ministerstwo Gospodarki Morskiej
i Żeglugi Śródlądowej
ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa
tel.: 22 583 86 60
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.