Wniosek do UMWL o szybką kolej na trasie Berlin- Zielona Góra Zachodnia- Wrocław
Szanowna Pani Alicja Makarska, UMWL
oraz Zarząd UMWL
--
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Dziękuję za odpowiedź, w treści listu zawarłem opis bezpośredniego połączenia Berlin- Wrocław p. proponowaną nową stację Zielona Góra Zachodnia. Proponuję łącznicę w Bieniowie i nową łącznicę w Zielonej Góze jako ciąg transportowy łączący Berlin z południową Polską przez Zieloną Górę (ale bez zmiany kierunku podróży i z budową łącznicy w Ziel. Górze) z prędkością 160- 200 km / h.
proszę też o uważne przeczytanie moich odpowiedzi:
ustosunkuję się:
"Wielokrotnie informowano Pana, że Województwo Lubuskie nie buduje linii kolejowych. Jest to zadanie zarządcy infrastruktury kolejowej czyli PKP PLK SA."
- to Państwa polityka. To właśnie krytykuję i to jest godne krytyki. W woj. dolnośląskim jest wojewódzki zarząd dróg i torów- budowa torowisk a raczej głównie odbudowa jest prowadzona i jest to jak najbardziej możliwe i korzystne cenowo.
"Z tego co mi wiadomo, został Pan poinformowany, iż budowa łącznicy kolejowej omijającej stację w Bieniowie nie jest uwzględniona w żadnych planach inwestycyjnych czy dokumentach strategicznych, zarówno wojewódzkich jak i krajowych."
- przecież wnosiłem o to aby taką budowę łącznicy w tych dokumentach umieścić i tego dotyczył mój wniosek. A Pani mi odpisuje że w tych dokumentach nie jest to umieszczone. Wnoszę aby budowę łącznicy w Bieniowie w tych dokumentach umieścić- nawet jeśli nie będzie to zrealizowane od razu.
"Poinformowano także Pana, że zasadniczy potok pasażerski na tym kierunku generują Żary, więc omijanie tego miasta nie jest wskazane, a wręcz szkodliwe dla pasażerów korzystających z tej trasy. "
- Proszę Pani, podróżni podróżują transportem kolejowym wówczas gdy czas przejazdu jest konkurencyjny. Prosze sobie wyobrazić że tą trasą mogłyby jeżdzić pociągi Berlin- Wrocław- jak przed wojną- i nagle ktoś wydłuża ich trasę o 20 minut. POłączenie od razu będzie mniej rentowne, mniej konkurencyjne z samolotem czy z samochodem.
Na trasie z Legnicy czy Żagania- pociągi do Zielonej Góry mają wg tej koncepcji jechać kilkanaście czy nawet 20 minut dłużej by zahaczyć o miasto Żary, które to miasto po prostu- jest usytuowane poza tym korytarzem transportowym, z boku trasy i mocno nie po drodze co znacznie wydłuża to czas podróży czyniąc w skuteczny sposób ten środek transportu zupełnie niekonkurencyjnym w obsłudze połączeń z Zielonej Góry do całego regionu południa wojewódzwa. Trasa z Wrocłąwia p. Legnicę do Bieniowa umożliwia prędkość 160 km/h i taką prędkość możnaby na tej trasie przywrócić, a nawet przebudować tą trasę do 220 km/h bo przecież ta linia jest prosta jak strzała i taka prędkość jest możliwa z powodu braku zakrętów czy braku małych profili łuków.
Przez Państwa obecną politykę "tras objazdowych": i "zahaczania o pobliskie miasta celem oszczędności" oraz "tras pociągów w kształcie litery es" tracony jest cały potok pasażerski do miast: Legnica, Żagań, Szprotawa, Małomice i miejscowości Niegosławice. Nie są to żadne oszczędności, ale tracenie złotówek.
Proponuję by osoby przekonane do tego że podróż do Legnicy, Żagania, Szprotawy, Małomic, Niegosławic, powinna być o kilkanaście do 20 minut dłuższa, by z własnych prywatnych środków spróbowały pokryć deficyty wynikające z odpływu pasażerów z transportu koleją do tr. autobusowego i samochodów osobowych. Przecież to są ogromne straty finansowe. Na prędkości handlowej nie powinno się oszczędzać. Potoki z Żar do Żagania, są niewielkie i kursuje tam także szczątkowa komunikacja miejska poza pociągami KD.
Nowa łącznica spowoduje że z Żagania do Zielonej Góry będzie możliwa podróż koleją trasą znacznie szybszą, której ok. 35 % miało przed drugą WŚ prędkość handlową 160 km/h.
Dopiero po budowie łącznicy będzie możliwe i sensowne dostosowane całego odcinka Wrocław- Legnica- Żagań- Bieniów - czyli dawnej trasy legendarnej szybkiej kolei "Latający Ślązak/ Fliegender Schlesier" do prędkości 160 km/h jak przed wojną, i wprowadzenie połączeń Berlin- Zielona Góra - Wrocław trasą przez Zieloną Górę i łącznicą omijającą Bieniów by móc wykorzystać zalety jedynej trasy dużej prędkości prowadzącej przez województwo lubuskie.
Wniosek o szybką kolej na trasie Berlin- Ziel. G.- Wrocław
Być może dzięki budowie łącznicy w Bieniowie uda się uzyskać na trasie Berlin- Wrocław przedwojenny czas przejazdu 2 godziny 39 minut ale wymagać to będzie:
- budowy kolejnej łącznicy w Zielonej Górze od ul. Wojska Polskiego przy os. Leśnym do ul. Foluszowej, umożliwiającej skręt pociągów z Berlina trasą przez Frankfurt i Rzepin, Czerwieńsk, Przylep na linię Latającego Ślązaka do Wrocławia przez Żagań i Legnicę,
- budowy dworca kolejowego Zielona Góra Zachodnia przy ul. Wojska Polskiego na wysokości hotelu przy os. Leśnym, o nazwie :"Grape Town". Pociągi na trasie z Wrocławia do Berlina zatrzymywałyby się tylko w "Zielonej Górze Zachodniej"
Pisała Pani:
"Warto więc wspomnieć, że w 2012 roku koszt budowy około 3 kilometrowej łącznicy Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód wyniósł 38 milionów zł. "
Bo na trasie były wiadukty, przejazd, elektryfikacja, rozjazdy na wysoką prędkość przejazdu (bodajże na 90 km/ h przy skręcie z głównego toru na boczny) i to w dodatku trzy, rozjazdy wbudowywane w linię dwutorową. Tutaj jest jednak znacznie mniejszy zakres prac, które jednakże dają ogromną korzyść w postaci doprowadzenia transportu pasażerów koleją na południe województwa. Łącznicę tą można zbudować najpierw jako torowisko tymczasowe.
Południe województwa było do tej pory de facto odcięte od sieci kolei: połączenia do Niegosławic i Szprotawy wstrzymano już dawno temu po ich kolejnej reaktywacji, a z połączenia z Zielonej Góry do Żagania niemalże nikt nie korzysta z powodu ogromnie długiego czasu przejazdu spowodowanego niekonkurencyjną, objazdową trasą kolei.
Wnoszę o zmianę trasy przejazdu pociągów do Żagania, Legnicy, Szptoway, Niegosławic, Legnicy poprzez budowę wspomnianej łącznicy.
Zielona Góra może mieć dwie różne trasy połączeń z Legnicą- obecnie te miasta łączy tylko jeden autobus na dobę w porze dziennej (o godz. 14:30) co wg mnie jest skandalem.
Wnoszę o podjęcie działań mierzających do wpisania łącznicy w Bieniowei do dokumentów planistycznych. Proszę też o odtworzenie trasy kolei "Latający Ślązak" na odcinku od granicy województwa do proponowanej łącznicy k. Bieniowa jako trasy dwutorowej o prędkości handlowej 160 - 220 km/h.
Proponuję by składy "Latający Ślązak" wróciły na trasę jako pociągi spalinowe/ szybkie składy z wyhylnym pudłem typu ICE-TD, przy czym kursowałyby one z prędkoscią 200 km/h na trasie z Worcławia do łącznicy koło Bieniowa, od łącznicy koło Bieniowa do Zielonej Góry Zachodniej (proponowago dworca) i dalej do Berlina z prędkością 160- 200 km/ h, co wymaga poprawy infrastruktury.
Opis tego typu taboru spalinowego dla prędkości 200 km/godzinę: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_605
Pozdrawiam,
W dniu 3 lipca 2018 04:33 użytkownik Alicja Makarska napisał:
Alicja Makarska
Szanowny Panie Redaktorze,
odpowiadając na Pański e-mail wysłany na adres (...) w piątek 29 czerwca br., zawierający oprócz krytycznej opinii na temat zarządzania transportem publicznym regionu, także kategoryczny wniosek o wybudowanie łącznicy kolejowej omijającej Bieniów, uprzejmie podaję, co następuje. Wielokrotnie informowano Pana, że Województwo Lubuskie nie buduje linii kolejowych. Jest to zadanie zarządcy infrastruktury kolejowej czyli PKP PLK SA. Z tego co mi wiadomo, został Pan poinformowany, iż budowa łącznicy kolejowej omijającej stację w Bieniowie nie jest uwzględniona w żadnych planach inwestycyjnych czy dokumentach strategicznych, zarówno wojewódzkich jak i krajowych. Poinformowano także Pana, że zasadniczy potok pasażerski na tym kierunku generują Żary, więc omijanie tego miasta nie jest wskazane, a wręcz szkodliwe dla pasażerów korzystających z tej trasy.
Zakładam również, że posiada Pan wiedzę, iż trwające już prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów, po ich zakończeniu spowodują, że podróże koleją z Zielonej Góry do Legnicy będą odbywały się przez Głogów. Z potoku kategorycznych w tonie wniosków o budowę nowych linii kolejowych wysyłanych przez Pana na adres Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL można wnioskować, że nie ma Pan świadomości kosztów budowy nowej linii kolejowej. Warto więc wspomnieć, że w 2012 roku koszt budowy około 3 kilometrowej łącznicy Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód wyniósł 38 milionów zł.Reasumując, Województwo Lubuskie nie ma w zakresie swoich kompetencji zadań, które dają możliwość realizacji wszystkich Pana pomysłów, choć niektóre z nich wydają się być godne uwagi. Tym samym nie można na tak sformułowany wniosek odpisać "jak zawsze na nie". Można jedynie udzielić informacji i wskazać właściwego adresata wniosku, co niniejszym czynię.
Jednocześnie pragnę poinformować, że podobnie jak Pan, również Zarząd Województwa Lubuskiego ma na względzie konsekwentny i zrównoważony rozwój transportu publicznego w całym naszym regionie. Zapewniam, że Zarząd Województwa Lubuskiego dokłada wszelkich starań, aby czynić to racjonalnie i konsekwentnie, w oparciu o istniejące uwarunkowania oraz możliwości budżetowe.
Z poważaniem,Alicja Makarska
Członek Zarządu Województwa LubuskiegoOd: "Alicja Makarska"
Do: "p tykwinski"
Wysłane: niedziela, 1 lipiec 2018 11:22:53
Temat: Fwd: Skarga do Elżbiety PolakPiotr proszę przygotuj mi odpowiedź i prześlijelektronicznie.Alicja Makarska
Początek przekazywanej wiadomości:Od: Elżbieta Anna Polak
Data: 30 czerwca 2018 12:00:10 CEST
Do: a.makarska
Temat: Pd: Skarga do Elżbiety Polak
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 03:08.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0