MI na temat możliwości zmiany zarządcy linii kolejowych
From: media <media na serw. mi.gov.pl>
Date: Mon, Dec 2, 2019 at 10:42 AM
Subject: RE: Pytania do MI o możliwość zmiany zarządcy linii kolejowych
To: Adam
Szanowny Panie Redaktorze,
przygotowywana obecnie nowelizacja Programu wieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku" (uchwała Rady Ministrów nr 7/2018 z 16 stycznia 2018 r. ) ma na celu umożliwienie, aby beneficjentami tego Programu mogły być również inni zarządcy infrastruktury, niż dotychczas nim objęci - PKP PLK, PKP SKM w Trójmieście, DSDiK we Wrocławiu, Euroterminal Sławków oraz CARGOTOR.
W nowelizacji Programu zakładamy możliwość przekazywania, w trakcie jego realizacji, określonych odcinków linii kolejowych innemu podmiotowi w celu pełnienia przez niego funkcji zarządcy infrastruktury, co aktualnie ma już miejsce głównie w przypadku nieeksploatowanych odcinków linii kolejowych PKP PLK na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Przekazywanie poszczególnych odcinków linii kolejowych nie może prowadzić do pogorszenia paramentów użytkowych w stosunku do parametrów wynikających z kategoryzacji linii kolejowych. Działania takie służą poprawie stanu infrastruktury i uruchomieniu, zawieszonych dotychczas połączeń kolejowych.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
(..)
From: Adam
Sent: Monday, November 18, 2019 12:32 PM
To: media
Subject: Pytania do MI o możliwość zmiany zarządcy linii kolejowych
do MI
Wskaźnik HHI dla usług zarządzania liniami kolei jest w Polsce znacznie wyższy niż w krajach sąsiednich wyżej rozwiniętych. Czy MI nadal planuje współpracę z jednym, tylko zarządcą torowisk, czy też planuje jakieś zmiany w tym zakresie? Obecny zarządca torowisk jest oskarżany o skrajną nieudolność, w sieci Internet użytkownicy pomstują "15 lat remontu linii do Gdańska i nie zdążyli ERTMS zainstalować? " W dodatku na odcinku od mostu w Tczewie do mostu na Nogacie w czasie remontu były 4 pary torów, po remoncie dwa tory zdemontowano, co znacznie ograniczyło przepustowość tej linii. Czy te działania PKP PLK to nie jest celowe obniżanie przepustowości sieci kolei?
Pozdrawiam,
Adam Fularz
transport.org.pl