Do wiadomości mediów: List do Prok. Rejonowej w sprawie kolejnych dwóch wypadków na ul. Łużyckiej w Ziel. Górze
Od: Adam Fularz <Adam.Fularz na wieczorna.pl>
Date: pt., 22 lis 2019 o 09:38
Subject: List do Prok. Rejonowej w sprawie kolejnych dwóch wypadków na ul. Łużyckiej w Ziel. Górze
To: <przielonagora na serw. zielona-gora.po.gov.pl>
do Prokuratury RejonowejInformuję że dołączam odpowiedź MI. W związku z tą interpretacją moje wcześniejsze wyjaśnienia uzupełniam o wytyczne przekazane przez MI, w związku z którymi nie ma możliwości zastosowania wnioskowanego rozwiązania "wyniesionej tarczy" z powodu statusu drogi oraz wiaduktu.Wcześniej pisemnie przesłałem listem informację o zmianie kwalifikacji mojego zawiadomienia na " podejrzenie popełnienia przestępstwa".Z szacunkiemAdam Fularzredaktor, www.zielonogorska.pl
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam
Data: poniedziałek, 25 lutego 2019
Temat: Fwd: Pytanie z Gazety Zielonogórskiej
---------- Forwarded message ----------
From: media <media na serw. mi.gov.pl>
Date: Monday, February 25, 2019
Subject: Pytanie z Gazety ZielonogórskiejSzanowny Panie Redaktorze,
progi zwalniające, zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, należą do urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i są przeznaczone do fizycznego ograniczania prędkości pojazdów. Do wymuszenia fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych stosuje się progi zwalniające U-16 i progi podrzutowe U-17. Dopuszczalna prędkość, przy której samochód osobowy średniej wielkości może przejechać przez próg bez wyraźnych niedogodności ruchu oraz bez zagrożenia niebezpieczeństwa, określona jest mianem granicznej prędkości przejazdu wyrażanej w km/h. Można je stosować wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Warunki techniczne dla progów zwalniających oraz warunki ich umieszczania regulują przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Progi zwalniające są urządzeniami wykonanymi w formie wygarbienia. Można je stosować w obszarze zabudowanym na drogach następujących klas technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), a także w wyjątkowych przypadkach – zbiorcza (Z). W celu niedopuszczenia do najechania na próg zwalniający z niebezpieczną prędkością dopuszcza się stosowanie geometrycznych lub technicznych elementów wymuszających zmniejszenie prędkości pojazdu co najmniej do 120% granicznej prędkości przejazdu przez próg. Elementami takimi mogą być poprzeczne przegrody na jezdni, m.in. w strefach ruchu uspokojonego, tzw. szykany, poprzeczne wysepki, kwietniki itp., zmuszające do zmiany kierunku lub toru ruchu.
Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających:
– na drogach krajowych i wojewódzkich,
– na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyspieszonego (GP), ulicach głównych (G),
– na ulicach i drogach wyjazdowych pojazdów straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp.,
– na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych,
– na jezdniach innych niż bitumiczne, jeżeli nie można zastosować oznakowania poziomego P-25 „próg zwalniający",
– na łukach dróg i w innych przypadkach, gdy ich obecność może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Progi zwalniające nie mogą być umieszczane dalej niż:
– 60 m od linii zatrzymania przy znakach B-20 „stop" lub B-32 „stój – kontrola celna",
– 40 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi o promieniu wewnętrznym Rmax. = 25 m i kącie zwrotu większym od 70°,
– 60 m od miejsca lub obiektu wymuszającego zmniejszenie prędkości pojazdów, np. skrzyżowania ulic lub dróg, wymagających zmiany kierunku ruchu co najmniej o 70°.
Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż:
– 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg, z wyjątkiem progów płytowych, na których wyznaczono przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów,
– 20 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi, gdy wewnętrzny promień łuku jest mniejszy od 50 m,
– 20 m od punktu początkowego spadku drogi, gdy spadek ten przekracza 10%,
– 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych),
– 20 m przed i za przejazdem kolejowym oraz 15 m przed i za przejazdem tramwajowym, licząc od skrajnej szyny toru na przejeździe,
– 25 m od najbliższej części wiaduktu lub innej konstrukcji nośnej.
Ponadto nie umieszcza się progów zwalniających na obiektach mostowych i w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi, takimi jak przepusty, przejścia podziemne, komory instalacji wodociągowych i c.o. itp., oraz w odległości mniejszej niż 25 m od nich ze względu na niszczący wpływ wstrząsów powodowanych przejeżdżaniem pojazdów samochodowych.
Ze względu na ukształtowanie w planie drogi stosuje się następujące progi zwalniające:
– listwowe – wykonane na szerokości całej drogi w formie elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów,
– płytowe – wykonane w formie płyty przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji,
– wyspowe – wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni.
Na progach zwalniających płytowych o długości płyty L>4 m dopuszcza się wyznaczanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów.
Urządzenia odwadniania jezdni muszą być wykonane i utrzymane w sposób wykluczający zbieranie się wody lub powstawanie tafli lodu przed i za progiem zwalniającym. W przypadku trudności w zapewnieniu takiego odwodnienia dopuszcza się stosowanie progów skróconych. Odwodnienie jezdni odbywa się wtedy ciekiem. Urządzenia odwadniania jezdni muszą być wykonane i utrzymane w sposób wykluczający zbieranie się wody lub powstawanie tafli lodu przed i za progiem zwalniającym. W przypadku trudności w zapewnieniu takiego odwodnienia dopuszcza się stosowanie progów skróconych. Odwodnienie jezdni odbywa się wtedy ciekiem przykrawężnikowym.
Progi zwalniające powinien poprzedzać znak A-11a „próg zwalniający". W zależności od potrzeb progi zwalniające mogą być stosowane pojedynczo lub w seriach liczących co najmniej 3 progi. W przypadku serii progów każdy kolejny próg umieszcza się w odległości nie mniejszej niż 20 m i nie większej niż 150 m od progu poprzedzającego. Odległość między poszczególnymi progami w serii należy wyznaczać w oparciu o warunki lokalne, natężenie ruchu (prędkości pojazdów) itp.
Jeżeli na danej ulicy lub obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości do wartości umożliwiającej łagodny przejazd przez próg, to przed progiem umieszcza się tylko znak A-11a z tabliczką T-1 określającą odległość do progu. W uzasadnionych przypadkach zaleca się stosowanie znaku A-11a z tabliczką T-2. Oznakowanie pionowe nie zwalnia z wymogu odpowiedniego oznakowania poziomego każdego progu znajdującego się na danym terenie.
Decyzję o zastosowaniu w organizacji ruchu na drogach odpowiednich rozwiązań, w tym dotyczących progów zwalniających, podejmuje właściwy organ zarządzający ruchem na drodze albo podmiot zarządzający drogą wewnętrzną. Podmioty te, w myśl przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, rozpatrują projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu. Organ zarządzający ruchem albo podmiot zarządzający drogą wewnętrzną zatwierdzają projekt organizacji ruchu, akceptując tym samym rodzaj i sposób umieszczenia znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym również progów zwalniających.
Kompetencje w zakresie zarządzania ruchem na drogach określa ustawa - Prawo o ruchu drogowym:
─ Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zarządza ruchem na drogach krajowych,
─ marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich,
─ starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
Kompetencje ww. organów nie obejmują zarządzania ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, w których organem zarządzającym ruchem, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.
Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem organizację ruchu, w szczególności zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. progów zwalniających), realizuje na własny koszt zarząd drogi. Natomiast stosownie do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, podmioty zarządzające drogami wewnętrznymi, ustalając organizację ruchu na tych drogach stosują znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosi podmiot zarządzający drogą.
Oceny zastosowanych w organizacji ruchu na drogach znaków drogowych urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym progów zwalniających) w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dokonuje organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem. Zgodnie z przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawie oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania sprawuje właściwy wojewoda.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
@MI_GOV_PL
From: Adam
Sent: Monday, February 11, 2019 2:05 PM
To: media
Subject: Pytanie z Gazety Zielonogórskiej
do MI
Czy na drodze wojewódzkiej jedyne dozwolone progi spowalniające to progi wyspowe? Jak więc zabrać o bezpieczeństwo pieszych? Na drodze wojewódzkiej koło biura redakcji- ul. Sulechowska- na przejściach dla pieszych zabito ok. kilkunastu osób. Władze miasta w odpowiedzi piszą o decyzji MI o zakazie budowy wyniesionych tarcz na przejściach dla pieszych.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.