Ekonomika portów lotniczych w kontekście ekologicznym
Fot. Lotn. w Świdniku |
EKONOMIKA
PORTÓW LOTNICZYCH W POLSCE A PROBLEM KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
Streszczenie
Adam
Fularz,
Instytut Ekonomiczny
Polskie
porty lotnicze nie wydają się kroczyć w kierunku redukowania
kosztów zewnętrznych jakie generuje ich działalność. Zwykle
koszty te nie są przenoszone na ich twórców na skutek problemu
znanego jako zawodność rządu. Jesteśmy w procesie dorównywania
do wskaźników wykorzystania transportu lotniczego typowych dla
krajów wysoko uprzemysłowionych, szczególnie do wskaźników grupy
krajów pozbawionych sprawnie funkcjonującego dalekobieżnego
transportu kolejowego. Rozwój tej gałęzi komunikacji każe
zakładać wzrost wpływu portów na środowisko. Porty lotnicze mogą
iść jednak drogą etycznego biznesu i próbować ograniczać te
pozycje.
Autor zaprezentuje rachunek
kosztów zewnętrznych portu lotniczego, wskaże największe pozycje
takie jak koszty hałasu, koszty zanieczyszczeń, koszty emisji gazów
cieplarnianych. Autor następnie skupi się na możliwościach
redukcji tych kosztów analizując koszty zewnętrzne dowozu
pasażerów do portów lotniczych i możliwości zmniejszenia tych
kosztów poprzez budowę systemów dowozu pasażerów zbiorowym
transportem naziemnym. Wskaże przykłady współpracy linii
lotniczych i przewoźników kolejowych i pokaże ogromną rolę jaką
w tym procesie mają do odegrania porty lotnicze stające się
węzłami intermodalnymi.
ECONOMICS
OF AIRPORTS IN POLAND
AND
THE PROBLEM OF EXTERNAL COSTS REDUCTION
Adam Fularz
Institute
of Econonomy
Summary
Polish airports seem not to
follow the path to reduce external costs that their business
activities generate. These costs, because of the problem known as
government failure, failed to be properly transmitted onto those who
generate them. We are in the process of approaching the usage ratios
typical for industrialized countries, and especially to those
countries that lack functioning long-distance passenger railway
transport network. The development of this type of transport causes
us to suspect an increased impact of airports on the environment. The
airports may therefore follow the path of ethical business and
undertake efforts to reduce these costs.
Author
will present the calculus of the external costs of airport activity,
will indicate the highest cost generators such as costs of noise,
pollution costs, emissions of greenhouse gasses. Then author will
focus on the possibilities of reducing these costs by analyzing the
external costs of passengers’ travel to the airports and the
possibilities to reduce these costs by providing public transport
links to the airports. Will indicate examples of cooperation of air
lines and passenger rail transport operators and will demonstrate the
crucial role that airports play by turning into multimodal transport
nodes.
Posted by Adam Phoo
on 00:49.
Filed under
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0