porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Polityka transportowa jedzie na krzywych kołach




Analiza kluczowych dokumentów na jakich opierają się decyzje rządzących tą branża pozwoli nam to zacofanie zrozumieć. Być może daje też odpowiedź na pytanie, dlaczego jeździmy po starych drogach i rozpadających się torach, a polska gospodarka odcięta jest od Europy barierą wąskich dróg, zdewastowanych torowisk i nieprzejezdnych, bo za wąskich i za płytkich, kanałów.

Dokumentem który wzbudził moje zainteresowanie był „Sektorowy Program Operacyjny Transport na lata 2004-2006”, którego część pod tytułem „Diagnoza i analiza Strenghts Weaknesses Opportunities Threats (SWOT) sektora transportu” szczególnie mocno poraziła nieprofesjonalnym  podejściem do tematu. Kim by jej autor? Bo na pewno nie był specjalistą z tego tematu. Ów program jest tylko smutną kontynuacją tendencji do tworzenia bezwartościowych opracowań, które nie mogą wiele zmienić, ponieważ nawet nie potrafią wysnuć poprawnych wniosków z analizy otaczającej nas rzeczywistości ekonomicznej i uporczywie przemilczają większość problemów. 

Czy Ministerstwa nie stać na zatrudnienie specjalistów, którzy potrafiliby stworzyć pozbawiony elementarnych błędów dokument? A może lepiej dla co poniektórych jest, by pewną część niewygodnych faktów, które przy okazji rzetelnego opracowania takiego dokumentu wyszłyby na jaw, po prostu przemilczeć? Bowiem rzetelna analiza polskiego transportu z pewnością wywołałaby wilka z lasu.

Analizy parametrów statystycznych są w omawianej analizie SWOT tak rzadkie, że niemal nie występują, a jeśli się nawet pojawiają, to są oparte na błędnych przesłankach. Cóż bowiem z tego, iż mamy sieć linii kolejowych gęstszą niż wynosi średnia w UE, skoro praca przewozowa na niej jest marginalna w europejskim porównaniu? W Czechach (10,4 mln mieszkańców) na znacznie mniejszej sieci kolejowej oferuje się rocznie nieco ponad 100 mln pociągokilometrów, podczas gdy w 3,5-ktotnie liczebniejszej pod względem ludności Polsce liczba wykonanych usług na „gęstej” sieci kolejowej wyniosła dekadę temu ok. 115 mln pociągokilometrów, dziś ok. 20- 30 % więcej. Porównanie gęstości sieci kolejowej wypada może i korzystnie dla naszego kraju, ale na jego podstawie autor analizy wysnuł wniosek, iż kolei w Polsce jest za dużo, podczas gdy w rzeczywistości polski podróżnym ma do dyspozycji 3-krotnie mniejszą ofertę niż podróżny czeski....

Być może była to celowa manipulacja argumentów, byle tylko pozbyć się kłopotliwego problemu kolei z tej analizy w ogóle. Autor bowiem sobie z tym tematem najwyraźniej nie radził. Pominął wszystkie tematy dotyczące procesu liberalizacji tego rynku i dopuszczania na niego nowych operatorów, a temat podniesienia atrakcyjności oferty przewozowej, co zwykle jest wynikiem konkurencji na rynku przewozowym, autor bezczelnie nazwał „dylematem polskiej polityki transportowej” (sic!) Ponadto autor tej analizy w jednym rozdziale (1.1.) zauważa, iż przewozy między aglomeracjami są nadal bardzo duże, natomiast pod koniec rozdziału 1.2. narzeka iż „głównym problemem jest niedostosowanie kolei do obsługi dużych potoków pasażerskich występujących między dużymi aglomeracjami, a zwłaszcza między Warszawą i takimi miastami jak Łódź, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Szczecin. Jeszcze bardziej problem ten dotyczy połączeń wymienionych aglomeracji pomiędzy sobą i w tych relacjach kolej nie stanowi konkurencji dla transportu drogowego”. Wnioskując, autor sam sobie zaprzecza. Ale patrzmy dalej.

Autor zauważył fakt istnienia żeglugi śródlądowej w Polsce. Zapewne musiał w tym celu skorzystać z pomocy lupy, ponieważ ten energooszczędny sektor transportu w Polsce w zasadzie nie istnieje. Udział żeglugi śródlądowej w przewozach towarów w Polsce wynosi zaledwie 0,7%- 0,6 %, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 10 razy więcej (7,1 %). W Niemczech jest to nawet 13% rynku transportowego, a w Holandii jest to aż 42 % przewozów. Autor jednak o tym milczy, wyliczając jedynie 3640 km żeglownej sieci dróg wodnych. Jednak tych dróg wodnych z prawdziwego zdarzenia (powyżej klasy IV) mamy w Polsce zaledwie 206 km, z czego połowa to niepołączone ze sobą odcinki Wisły. Tak więc do dyspozycji przewoźników śródlądowych pozostaje zaledwie 108,8 km- ilość wprost żadna, ale o tym „analiza” milczy.

Cala ta sytuacja występuje przy braku dobrej infrastruktury drogowej i przy rozpadającej się i opanowanej przez związki zawodowe kolei, przewożącej średnio 3-krotnie mniej podróżnych niż koleje Czech czy RFN, oceniane wg liczby podróży na mieszkańca rocznie. Autor przemilczał także istnienie transportu rowerowego czy pieszego (brak o tym nawet słowa), nie poświęci też nawet jednego zdania transportowi publicznemu czy komunikacji miejskiej, które jednak mają duży udział w rynku przewozowym i jeszcze większe znaczenie społeczne, służąc jako drabina w życiu gospodarczym dla tych, którzy chcą wzbić się na jego wyższy poziom dojeżdżając do miejsc pracy czy nauki.

Podsumowując, analiza ta i ów program operacyjny są raczej oparte na częściowych danych. Przeprowadźmy i my krótką analizę polskiego transportu. Niewątpliwie mocną stroną jest ogromy i niezaspokojony popyt na transport wysokiej jakości, natomiast główną wadą są braki organizacyjne. Bowiem w niektórych sektorach rynku panuje istna anarchia- choćby w międzymiastowych przewozach autobusowych, gdzie zamiast typowych dla cywilizowanych krajów mechanizmach konkurencji panuje wolna amerykanka, a jedynym „rządowym” mechanizmem sterowania walką konkurencyjną jest niedopuszczenie danego przewoźnika na rynek, co najczęściej prowadzi do ochrony monopoli PKS.


Autor, Adam Fularz jest ekonomistą i red. naczelnym kwartalnika „Ekonomika Kolei”. Specjalizuje się w ekonomice transportu.

Posted by Adam Phoo on 06:41. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Polityka transportowa jedzie na krzywych kołach

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers