System kolei miejskiej dla Kielc
Adam Fularz
Kilka lat temu wiele miejsca poświecono na dyskusje nad propozycja
stworzenia od podstaw systemu kilku linii tramwajowych w Kielcach. System taki pochłaniałby co najmniej kilkaset mln PLN kosztów inwestycyjnych. Niemniej, nie przedyskutowano
tańszych opcji, takich jak wykorzystanie dla potrzeb transportu miejskiego
istniejącej infrastruktury kolejowej. A właśnie to w Kielcach jest jak
najbardziej możliwe.
Na bardzo popularnej miejskiej relacji z centrum miasta na
osiedle Ślichowice mógłby kursować skład szybkiej kolei miejskiej z
częstotliwością co 10 lub 20 minut. Koszty tego przedsięwzięcia- w fazie
pierwszej zakup taboru, mogłyby się zamknąć kwotą ok. kilkunastu mln PLN, za którą
możnaby wybudować ledwie kilkaset metrów torów tramwajowych.
Co potrzeba w Kielcach by powstała szybka kolej miejska
kursująca do Ślichowic? Należy wydać około kilkunastu mln PLN na zakup dwóch
niewielkich wagonów motorowych lub elektrycznych wagonów ezt. Pozwoli to na
zaoferowanie np. 10- lub 15-minutowej częstotliwości na tej linii. Wówczas w
relacji z obecnego przystanku Kielce - Czarnów do dworca PKP kursowałyby
przypominające zwykłe tramwaje nowoczesne wagony motorowe lub pojazdy z napędem
elektrycznym. Poza tym przydatna, choć w celu uruchomienia linii niekonieczna,
jest modernizacja linii kolejowej oraz wymiana sygnalizacji pozwalająca na
zwiększenie przepustowości tej linii, tak by często kursujące pociągi miejskie
nie miały ujemnego wpływu na czas przejazdu pociągów dalekobieżnych.
Najprawdopodobniej poprawa sygnalizacji połączona z niewielką modernizacją tych
linii kolejowych nie spowoduje spowolnienia pociągów regionalnych i
dalekobieżnych korzystających z tej linii, jeśli rozkłady jazdy zostaną
odpowiednio dopasowane.
Szybki tramwaj honorowałby bilety ZTM. Niektóre kursy ze
Ślichowic mogłyby docierać w godzinach szczytu aż do Białogonu, wykorzystując istniejącą
sieć linii kolejowych na terenie miasta. W dalszej perspektywie możliwa jest
budowa nowych odcinków linii które dotarłyby na większe osiedla. Możliwe jest tez
stworzenie na bazie sieci kolejowej wokół Kielc systemu kursujących co 20- 30
minut linii kolei podmiejskiej który umożliwi zrównoważony rozwój przestrzenny
miasta. Na jednym z forów internetowych
zaproponowano nawet trasę takiego połączenia: z Sitkówki przez Słowik, Centrum,
Herby do Piekoszowa.
Posted by Adam Phoo
on 07:52.
Filed under
szybka kolej miejska
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0