dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

MSZ odpowiada na pytania w sprawie kradzieży torowisk kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami


Nasze pytanie:

Do MSZ, Rzecznik Prasowy

Szanowni Państwo,

Opisywaliśmy ostatnio kradzież torów kolei KDP Berlin- Wrocław, która była dość istotnie szybsza niż współczesne poc. Pendolino. Całą linię dość skutecznie rozkradziono wraz z wiaduktami i mostami. Wiele innych linii pomiędzy Polską a Niemcami- rozkradziono lub rozebrano. Wg badań, na obszarze przygranicznym regres cywilizacyjny sięga w dziedzinie transportu zbiorowego około 150 - 160 lat w wyniku cofania się w rozwoju gospodarczym całych branż ekonomii, a sieć kolei w Polsce jest już kilkukrotnie rzadsza niż np. w Czechach.  Procesy regresu najsilniej wystąpiły w ostatnich 25 latach.

Regres dotyczy wielu zmonopolizowanych dziedzin gospodarki- nawet w przypadku sztuki wskaźniki ilościowe sugerują regres do ok. epoki lat 1830- 1840-tych (teatry w Polsce są często monopolami, poza dużymi miastami). Badania gospodarek miast za pomocą analizy map archiwalnych także sugeruje zwój mniejszych ośrodków do poziomów z połowy XIX wieku w wyniku dezindustrializacji. Wskaźniki populacji w badaniach przekrojowych także są inne od danych GUS (pochodzących z rejestru PESEL- najwyraźniej emigrujący nie wymeldowują się). Za pomocą analizy regresu gospodarki można nawet ustalić moment graniczny, w którym dojdzie do silnego kryzysu. Miasta potrafią mieć już mniej szpitali czy karczm, knajp, niż jeszcze w średniowieczu.

Interesuje mnie głównie stanowisko MSZ w sprawie kradzieży torowisk kolei w relacjach do RFN, Słowacji (skradziono torowisko z linii Zakopane- Nowy Targ- na Słowację) oraz w sprawie rozkradzenia torowisk licznych linii kolei pasażerskiej do Czech.

(...)

Czy MSZ jest przeciwne pociągom transgranicznym? Wielokrotnie takich informacji udzielano podczas zapytań prasowych. Urzędnicy sądzili że ważniejsze są połączenia do stolic polskich regionów, i że połączenia transgraniczne są groźne dla polskiej racji stanu.  Urzędnicy MSZ wg doniesień mediów blokowali także rozwój konkurencji na sieci kolejowej- na granicy czesko- niemieckiej jeszcze niedawno kursowało 5 różnych przewoźników, oferowano połączenia lokalne nawet co 30 minut.

Rozkradziono kilka linii na których pociągi osiągały prędkości 140- 160 km/h. Niestety, pociągi Pendolino nadal nie osiągają na swoich trasach prędkości przedwojennego cudu techniki, pociągu Latający Ślązak, którego dostosowane do prędkości 160 km/h torowisko rozkradziono na wielu fragmentach po polskiej stronie granicy wraz z kompletnymi mostami i wiaduktami. Opisujemy kradzieże infrastruktury na terenach przygranicznych, sporządziliśmy wykaz rozkradzionych linii i mostów granicznych.

Oto przedwojenne prędkości handlowe:

Latający Ślązak- odcinek Berlin Schl. Bhf. - Wrocław Gł: 128 ,4 km/h

I prędkości współczesne pociągów Pendolino:


Warszawa – Gdańsk 2h58min- 109 km/h

Warszawa – Wrocław 3h42min- 114 km/h

Warszawa – Kraków 2h28min- 118 km/h

Warszawa – Katowice 2h34min- 118 km/h

Co więcej, w nowym rozkładzie w ogóle znikło połączenie bezpośrednie Śląska z Berlinem, po 168 latach kursowania.

Bez­po­śred­nie po­łą­cze­nie (z Wro­cła­wia do Ber­li­na można do­je­chać teraz z prze­siad­ką w Po­zna­niu – red.) mię­dzy tymi mia­sta­mi funk­cjo­no­wa­ło do­kład­nie przez 168 lat. Pierw­sze kon­cep­cje uru­cho­mie­nia ta­kiej linii po­ja­wi­ły się jesz­cze w 1830 roku, ale przez spory sa­mo­rzą­dow­ców, któ­rzy lob­bo­wa­li do po­pro­wa­dze­nia linii przez ich te­re­ny, do­pie­ro kil­ka­na­ście lat póź­niej udało się zre­ali­zo­wać pro­jekt. W 1843 roku po­wsta­ło To­wa­rzy­stwo Kolei Dol­no­ślą­sko-Mar­chij­skiej, w tym samym roku roz­po­czę­ło się kła­dze­nie torów do Le­gni­cy. Całą linię – 359 ki­lo­me­trów z Ber­li­na do Wro­cła­wia - od­da­no do użyt­ku do­kład­nie 1 wrze­śnia 1846 roku.

Na po­cząt­ku po­dróż zaj­mo­wa­ła nawet kil­ka­na­ście go­dzin, co i tak było spo­rym osią­gnię­ciem. Ale już w la­tach trzy­dzie­stych po­dróż „La­ta­ją­cym Ślą­za­kiem" z Wro­cła­wia do Ber­li­na trwa­ła dwie i pół go­dzi­ny. Jak wiemy ze słów Beaty Cze­me­raj­dy z PKP In­ter­ci­ty, dzi­siaj na po­ko­na­nie tej trasy ko­le­ją po­trze­bo­wa­li­śmy około sze­ściu go­dzin.

wg onet.pl, autor: M. Stańczyk

Pod obwodnicę Lubska, dziś wyludnionego i opuszczonego przez młode pokolenia, rozebrano torowiska i nasypy szybkiej kolei Berlin- Wrocław- Górny Śląsk (przed wojną vmax= 160 km/h, czas przejazdu Berlin- Wrocław 2:39 h, 14 poł/ dziennie).

Znamiennym przykładem losów stacji kolejowej Lubsko, jest zdarzenie sprzed lat: autor tego tekstu, będąc na zawodach żużlowych w Zielonej Górze, zupełnym przypadkiem usłyszał rozmowę zbieracza złomu (wynoszącego puszki po napojach ze stadionu) z menelikami zbierającymi puste butelki - "przestańcie zbierać to szkło, jedźcie na tory do Lubska, tam wszyscy kradną!". (...) Poznikały też szyny na całych kilometrach szlaku do Gubinka, ale tego nie zrobili już miejscowi złodzieje, tylko zorganizowana szajka, która musiała w taką akcję najpierw zainwestować, spore środki. Opłaciło się! Co dziś widać dokładnie w lasach Mierkowem a Gębicami Gubińskimi!

wg http://lubuskie.atlaskolejowy.pl/?id=opis1

Odpowiedź MSZ:

Szanowny Panie,

 

Uprzejmie dziękujemy za maila. Jednocześnie sugerujemy skierować Pańskie pytania do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.

 

Z wyrazami szacunku,

 

Biuro Rzecznika Prasowego

Ministerstwo Spraw Zagranicznych


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 00:55. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for MSZ odpowiada na pytania w sprawie kradzieży torowisk kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery