MSZ odpowiada na pytania w sprawie kradzieży torowisk kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami
Szanowni Państwo,
Regres dotyczy wielu zmonopolizowanych dziedzin gospodarki- nawet w przypadku sztuki wskaźniki ilościowe sugerują regres do ok. epoki lat 1830- 1840-tych (teatry w Polsce są często monopolami, poza dużymi miastami). Badania gospodarek miast za pomocą analizy map archiwalnych także sugeruje zwój mniejszych ośrodków do poziomów z połowy XIX wieku w wyniku dezindustrializacji. Wskaźniki populacji w badaniach przekrojowych także są inne od danych GUS (pochodzących z rejestru PESEL- najwyraźniej emigrujący nie wymeldowują się). Za pomocą analizy regresu gospodarki można nawet ustalić moment graniczny, w którym dojdzie do silnego kryzysu. Miasta potrafią mieć już mniej szpitali czy karczm, knajp, niż jeszcze w średniowieczu.
(...)
Rozkradziono kilka linii na których pociągi osiągały prędkości 140- 160 km/h. Niestety, pociągi Pendolino nadal nie osiągają na swoich trasach prędkości przedwojennego cudu techniki, pociągu Latający Ślązak, którego dostosowane do prędkości 160 km/h torowisko rozkradziono na wielu fragmentach po polskiej stronie granicy wraz z kompletnymi mostami i wiaduktami. Opisujemy kradzieże infrastruktury na terenach przygranicznych, sporządziliśmy wykaz rozkradzionych linii i mostów granicznych.
Oto przedwojenne prędkości handlowe:
Latający Ślązak- odcinek Berlin Schl. Bhf. - Wrocław Gł: 128 ,4 km/h
I prędkości współczesne pociągów Pendolino:
Warszawa – Gdańsk 2h58min- 109 km/h
Warszawa – Wrocław 3h42min- 114 km/h
Warszawa – Kraków 2h28min- 118 km/h
Warszawa – Katowice 2h34min- 118 km/h
Co więcej, w nowym rozkładzie w ogóle znikło połączenie bezpośrednie Śląska z Berlinem, po 168 latach kursowania.
Bezpośrednie połączenie (z Wrocławia do Berlina można dojechać teraz z przesiadką w Poznaniu – red.) między tymi miastami funkcjonowało dokładnie przez 168 lat. Pierwsze koncepcje uruchomienia takiej linii pojawiły się jeszcze w 1830 roku, ale przez spory samorządowców, którzy lobbowali do poprowadzenia linii przez ich tereny, dopiero kilkanaście lat później udało się zrealizować projekt. W 1843 roku powstało Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, w tym samym roku rozpoczęło się kładzenie torów do Legnicy. Całą linię – 359 kilometrów z Berlina do Wrocławia - oddano do użytku dokładnie 1 września 1846 roku.
Na początku podróż zajmowała nawet kilkanaście godzin, co i tak było sporym osiągnięciem. Ale już w latach trzydziestych podróż „Latającym Ślązakiem" z Wrocławia do Berlina trwała dwie i pół godziny. Jak wiemy ze słów Beaty Czemerajdy z PKP Intercity, dzisiaj na pokonanie tej trasy koleją potrzebowaliśmy około sześciu godzin.
wg onet.pl, autor: M. Stańczyk
Pod obwodnicę Lubska, dziś wyludnionego i opuszczonego przez młode pokolenia, rozebrano torowiska i nasypy szybkiej kolei Berlin- Wrocław- Górny Śląsk (przed wojną vmax= 160 km/h, czas przejazdu Berlin- Wrocław 2:39 h, 14 poł/ dziennie).
wg http://lubuskie.atlaskolejowy.Znamiennym przykładem losów stacji kolejowej Lubsko, jest zdarzenie sprzed lat: autor tego tekstu, będąc na zawodach żużlowych w Zielonej Górze, zupełnym przypadkiem usłyszał rozmowę zbieracza złomu (wynoszącego puszki po napojach ze stadionu) z menelikami zbierającymi puste butelki - "przestańcie zbierać to szkło, jedźcie na tory do Lubska, tam wszyscy kradną!". (...) Poznikały też szyny na całych kilometrach szlaku do Gubinka, ale tego nie zrobili już miejscowi złodzieje, tylko zorganizowana szajka, która musiała w taką akcję najpierw zainwestować, spore środki. Opłaciło się! Co dziś widać dokładnie w lasach Mierkowem a Gębicami Gubińskimi!
Odpowiedź MSZ:
Szanowny Panie,
Uprzejmie dziękujemy za maila. Jednocześnie sugerujemy skierować Pańskie pytania do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
Z wyrazami szacunku,
Biuro Rzecznika Prasowego
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.